کتاب: تاریخ تمدن (11 جلد، در یک جلد) مؤلف: ویل دورانت (۵ نوامبر ۱۸۸۵ ـ ۷ نوامبر ۱۹۸۱)، فیلسوف، تاریخنگار و نویسندهٔ امریکایی

کتاب: تاریخ تمدن (11 جلد، در یک جلد)

مؤلف: ویل دورانت (۵ نوامبر ۱۸۸۵ ـ ۷ نوامبر ۱۹۸۱)، فیلسوف، تاریخنگار و نویسندهٔ امریکایی

«تاریخ تمدن»  نام مجموعۀ کتاب ۱۱ جلدی است که ویل دورانت به‌همراه همسرش آریل دورانت دربارهٔ تاریخ زندگی انسان از دوران پیش از تاریخ تا پایان سدهٔ هجدهم نوشته‌اند. غرض سهولت دانلود، 11 جلد کتاب در یک مجموعه گردآوری شده است.

ویل دورانت در مورد کتاب خویش نوشته است: « تمدن رودی است با دو ساحل اما بیشتر تاریخ نگاران تنها به خود رود توجه دارند . »

 این اثر به‌جای پرداختن به جنبه‌ای خاص از تاریخ، با استفاده از آثار مورخان دیگر -از هرودوت تا آرنولد توین‌بی- نگاهی تحلیلی به جوانب مختلف تاریخ بشریت دارد. در حقیقت دورانت در این مجموعه با نگاهی تحلیلی تاریخ تمدن بشری را مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده در مقدمه جلد اول برداشت خودر در مورد تاریخ چنین  بیان کرده است:

«…مدت مدیدی است که من به این عقیده رسیده‌ام که طریقۀ نوشتن تاریخ به شکل قسمتهای مجزا از یکدیگر، که من آن را ترتیب طولی نام می دهم (مانند تاریخ اقتصادی، تاریخ سیاسی، تاریخ مذهبی، تاریخ فلسفه، تاریخ ادبیات، تاریخ علوم، تاریخ موسیقی، و تاریخ هنر) حق وحدت زندگانی بشری را ادا نمی کند، و تاریخ در عین حال که به صورت طولی نوشته می شود باید متفرعاتی هم داشته باشد، و جنبۀ ترکیبی و تحلیلی هر دو باید مراعات شود؛ تاریخ وقتی به صورت کمال مطلوب نزدیک خواهد شد که مورخ، برای هر دورهٔ تاریخی، صورت کاملی از سازمانها و حوادث و طرق زندگی را که از مجموع آنها فرهنگ یک ملت ساخته می شود رسم کند…».

این مجموعه ناتمام است. دورانت و همسرش قصد داشتند نگارش آن را تا تاریخ معاصر غرب (تا سال ۱۹۳۳) ادامه دهند، اما با مرگ تقریباً هم‌زمان آنان، مجموعهٔ تاریخ تمدن تا جلد ۱۱، که اختصاص به دوران ناپلئون دارد، پیش رفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجموعه کامل یازده جلدی تاریخ تمدن ویل دورانت