ناشناس ناشناس نیست ( افشای يک راز و بيان يک حقيقت از محفل رونمايی کتاب) نویسنده:صدیق وفا

( افشای يک راز و بيان يک حقيقت از محفل رونمايی کتاب) 

در همايش رونمايی کتاب ” ناشناس- ناشناس نيست” اثر نويسنده سخت کوش ،بُرده بار وسنگين آقای داکتر سياسنگ من هم شرکت داشتم.
محفل در سطح خوب سازماندهی و تنظيم شده بود که تلاش کارگزاران ستودنی است. 
کتاب که بيانگر سرگذشت دوکتور صادق فطرت يکتن از آواز خوانان آگاه افغانستان است، حاوی برملا ساختن زاويه های تاريک زنده گی آقای ناشناس نيزميباشد.
هنر وموسيقی ناشناس در سبک خودشان بی بديل وبرای بسياری آوازخوانان الگو ورهنماست، دانش آقای ناشناس در ادبيات پارسی – دری، پشتو وحتی زبان اردو قابل ارج است. اما سياست بازی آقای ناشناس پرسش بر انگيز است!؟
در پايان محفل خواستم سخن وحرفی داشته باشم، اما مانع ايجاد وگفته شد، شما ميتوانيد انتقاد تانرا از طريق رسانه های به آگاهی برسانيد.
طوری که همه ميدانيم: هيچ ترانه يی از ناشناس درحاکميت دموکراتيک نبوده که گويا به جبر بالای شان خوانده شده باشد، همه به شمول ” ای د آزادی خاوری تاته موسلام دی” را به ميل ورغبت خود شان خوانده وضبط راديو وتلويزيون نموده اند.
اما ادای پُر طمطراق جملۀ ” فرومايه گان خلق وپرچم” به زبان داکتر ناشناس بعيد از انتظار بود.
روی همين دليل برخاستم که از بی مهری شان به حق 80 در صد شرکت کننده گان محفل ياد آور شوم که فضا مساعد نبود.
به نقل از صفحه 88 کتاب { ناشناس ناشناس نيست} تحت عنوان ” ترانه های سياسی / رژيمی دوکتور ناشناس پرسش آقای سياسنگ پاسخ جناب ناشناس را فقط نقل مينمايم.
سياسنگ: با همه بيزاری که ميگوييد از سياست داريد، چنان می نمايد که سرگذشت و سرنوشت شما بيشتر از هر هنرمند ديگر افغانستان – وشايد آسيا- با سياست ، به ويژه خواندن آهنگهای سياسی در هر رژيم ، گره خورده است.در اين زمينه چه گفتنی داريد؟
فطرت: درست متوجه نشدم .آيا اشاره تان به سرود ملی است؟
سياسنگ: هدفم خواندن هفت آهنگ زيرين است:
1) ” آن ديو شب که پرده ظلمت ..” پس از زوال سلطنت در نخستين سالگرد جمهوری.
2) “ای د آزادی خاوری تاته موسلام دی” فردای سرنگونی رژيم داوؤد وآغاز کودتای ثور.
3) ” سربلند باد دوستان خلق/ سرنگون باد دشمنان خلق” درماه سوم کودتای ثور
4) ” دا دمستو پسرلی دی” درماه سوم مرحله نوين وتکاملی انقلاب شکوهمند ثور.
5) ” جهاد اين جابهار” در آستانه فروپاشی حاکميت حزب دموکراتيک خلق افغانستان.
6) ” زما کندهار دزمرو وطنه” در آغاز شکست حاکميت جهادی وپيرزوی طالبان.
7) ” داوطن افغانستان دی” پس از نابودی امارت طالبان در آغاز روزگار حامدکرزی.
حال قضاوت را به خواننده ميگذاريم که کی “فرومايه ” است؟
کی به ساز وآرکستر هر رژيم سياسی سروده واز خوان نعمت هريک برخوردار بوده است.
با خواندن بخشهای تازه کتاب شايد به عجايب بيشتر سربخوريم که نياز به افشاگری ما نی بل خود گفت وشنود ها سند های روشن را با خود دارد. که بی مهری آقای ناشناس را به رفقا، دوستان وهواخواهان شان نشان ميدهد.
کاسه چينی که صدا ميکند
خود صفت خويش ادا ميکند
نوت: نظر به پيشنهاد محترم ويس جان خبيری واژه ” موسيقی دان” به ” آواز خوان” تعديل يافت.

 

دیــدگــاه هــا

 

  • حفیظ منصور بخش جالب است مگر این با تاسف حقیقت است من خودم از کسانی هستم که به هنرشان احترام داشتم و دارم اما نمی‌دانم چرا…………..
    برایم نا امید کننده است.
    • نصیر جواد حفیظ منصور بخش حفیظ جان هنر مند بودن و شخصیت داشتن دو چیز متفاوت است ، هستند هنر مندان ، شاعران و نویسنده های که شخصیت ندارند ولی در فن و مسلک شان موفق اند مگر سلیمان لایق جدا از اینها ست؟
    • حفیظ منصور بخش نصیر جواد درود ها نثارت نصیر عزیز و گران ارج کاملن همنوایم نخواستم منحیث شاگرد کوچک موسیقی و بگفتهََ استاد فقیدم زنده نام استاد رحیم بخش در مقابل بزرگان موسیقی بی ادبی کنم اما به واقعیت سخت متاسر و ناامید شدم چون من اکثراََ آهنگ های فارسی و پشتوی شانرا میسرایم و برایم سخت دشوار و درد آور بود شنیدن چنین خبری.
  • ‎No photo description available.‎
  • Hora Rahimi من واقعآ شاکی شدم با این جواب آقایی ناشاس وماندم که چی درست است چرا آیا آقایی ناشناس بی نمکی میکند گدام برچه سر شان وبزور آهنگ های حماسی خوانده من صدایش را دوست دارم آهنگ هایش لذت میبرم مگر چرا تا جایکه میدانم وهمه اگاه اند خود از هودارن رژیم های وقت بود حال چرا چنین جوابی متاسفم ونا امید از همچون هنرمندی.
  • Majid Samir وفا صاحب وفاداردی شما به ارزشهای انسانی و دل پاک شما را هر کس ندارد وفا داری به انسانیت پیشه شماست بی وفای و دو رنګی و رنګمالی کاری دیګران است پس از ګفته های اکرم عثمان این دومین افشا ګری شماست که می ګویم خیر و برکت ببینید
  • Qasem Osmai وفای گرامی، هرگاه از قلم کسی دیگری این جمله ناشناس “فرومایگان خلق و پرچم” را میخواندم، شک مینمودم که ناشناس با آن سطح دانش و آنهمه خدمتگدازی و آوازخوانی در “رژیم خلقی ـ پرچمی) تا چنین در جه به سطح کوچه و بازار سقوط کرده باشد و با این کلمات در مورد 250000 انسان داوری نماید . ناشناس با این جمله ماهیت و سرشت اخلاقی خودرا برملا ساخته است. ممکن نان و نمک انگریزی بعضی ها را چنین سازد. بعد آواز خوانی وی اینجا قابل بحث نیست. با تایید برداشت شما مینویسم که:
    کاسه چينی که صدا ميکند
    خود صفت خويش ادا ميکند
  • نصیر جواد وفا صاحب بزرگو ار فکر میکنم آقای ناشناس بهتر است درین آخر عمر کلمه ی “نمک ” را نیز در مقابل تخلص اش اضافه کند یعنی” نمک ناشناس” ….
    بیشتر تبصره نمیکنم شما دقیق همه چز را نوشتید من یک ویدیوی شانرا که در پاکستان با یک خبر نگار پاکستانی با تضرع مصاحبه داشته اند نیز دارم و حتمآ شما نیز ان را شنیده و دیده اید .
    یکی از اشتباهات برخی از رهبران ح.د .خ.ا نصب همین چهره های اپورچنست ، معامله گر و استفاده جو در مقامات بلند دولتی و حمایت از ا نها بود ، چنانچه همه میدانند این اقای “نمک ناشناس ” سالهای دراز در پست دیپلوماتیک به صفت اتشه کلتو ری افغانستان در ماسکو موظف بود و زمانی که در سال ۱۹۸۸ به وطن احظار شد به پاکستان فرار کرد و در مصاحبه با یک خبر نگار تلویزیون پاکستانی گفت : “چون جان ما هنر مندان در خطر است و رهبران حزبی و دولتی از مصوونیت برخوردار اند ، لذا از وطن فرار کردم و دوست ندارم با این رژیم “دست نشانده ” همکاری کنم …..!!!!!!” ….افسوس
  • Osman Amani وفا صاحب گرامی نوشته ی خیلی منصفانه و دقیق .
    • Sidiq Wafa امانی بزرگوار
      کار بزرگ مهمانوازی وسازماندهی شما قابل ارج وستايش فراوان است.
      سروده های تان بسيار عالی ودکلمه وبيان تان عالی تر شما زنده باشيد .دیدن بیشتر
  • Baseer Tahseen تبصره زیبا، دقیق و مدلل وفای گرامی.
    بیرون از هنر و اوازش، شخصیت کوچه گشت سیاسی او مستلزم گفتن و نقد جدی است.
    سبز و ماندگار باشید.
  • Nahid Ahmadzad محترم وفا صاحب .نشنیدین که درخت گفته تا دسته از خودم نباشد مرا کس قطع کرده نمی تواند.
    با آنکه به هنر آغای ناشناس سخت احترام دارم اما این جمله ای شان واقعا بسیا بسیار غیر منصفانه است و جفای بس بزرگ در حق مبارزین راه حق است .
  • Sala Chardiwal محترم وفا صاحب
    این کتاب را از کجا می توان به دست اورد؟
    ضمنن سوالی از محترم ناشناس دارم و ان اینکه در زمان حاکمیت خلقی ها و پرچمی وقتی که محترم داکتر حبیب منگل سفیر در اتحاد شوروی بودن شما منیحث اتشه کلتوری و فرهنگی رژیم خلقی ها و پرچمی هادر سفارت نه بودید که همه روزه سیاست وارمان های ان حزب و دولت را در انجا تبلیغ و تشریع می کردید.
    ان وظیفه و مقام به شما ناشناس جبرن تحمیل شده بود؟
    خوب بگزریم با عرض معذرت از هنرمندان اصیل و مردمی کشور باید این جمله را در مورد ناشناس گفت که ; ناشناس هم بدل و هم از همان ? برامد.
    • Sidiq Wafa انجنير صاحب،
      کتاب را ميتوانيد از اين جا ها بدست بياويد:
      آقای انجنير عثمان امانی د شهر الميره ( اگر خواستيد در پيامخانه تلفون آيشان را مينويسم.) ويا خودشان تقاضای شما را ميبينند.
      آقای دستيگر در شهر انسخيده
      وشخص آقای داکتر سياسنگ
      شايد انجنير امانی متوجه شوند وبا شما تماس خواهند گرفت.
  • Naqebullah Begzada یک هنرمندکه باانتخاب وبرحورداجتماعی درجامعه خودپرورش ونموورشدمیکند عاقلانه درپی اموخته های همان زمان بافرهنک قبول شده واگاهانه به پله های بالاکمال عزت ومنزلت کمائی میکندنبایدبعدازهمه ان عزت خودرابی عزت سازد
  • Nasir Haidari وفا صاحب عزيز و گرامى بسيار دقيق و صد فيصد به حقيقت نوشته ايد اى كاش ناشناس متوجه خطا و اشتباه خود شود موفق باشيد
  • Shaima Akr نباید ما هنرمندان خود را توهین کنیم هنرمند را مجبور میسازند که بخواند آیا ما احمد ظاهر جان را متهم به این کنیم که چرا توسن ایام رام امین است را خواند یا جمهوری تان مبارک و یا که همه جا را خاک مرده پاشیده نخیر هنرمند هر شعر را آهنگ می سازد و میخواند ولی ما افغانها همه را متهم می سازیم از ایرانی ها یاد بگیریم گوگوش در دوران اخوند ها خواند ولی ایرانی ها هیچ وقت او را متهم نکردند وای برما .
    • Qasem Osmai لطف نموده یکبار مطلب اساسی را که در بارۀ آن تبصرها نگاشته میشوید، بخوانید که کی، کی را توهین نموده است.
    • Shaima Akr

      Qasem Osmai من مطلب را خوب و دقیق خواندیم شاید بعضی اوقات هنرمندان را مجبور میکردند بروید حرف های ظاهر جان را بخوانید در وقت که علی بوتو پدر بینظیر بوتو به افغانستان سفر کرده بود در وقت داودخان احمد ظاهر را پولیس بزور برای اجرای کنسرت برده بوده که برای آنها کنسرت بدهد ما فقط اتهام بستن رامیدانیم اما کمبودی خود را نمی بینیم در وقتی که انقلاب شده بود احمد ظاهر را چرا نمی گذاشتند که آهنگ های خود را ثبت کند اگر چند سال دیگر زنده میبود چی ها می دید همه حرف ها را او باخود دفن کرد اگر زنده می بود حالا او بیان میداشت که چی زجرها دیده بار بار به ناحق زندانی شدن وغیره .
    دیدن ۱ پاسخ دیگر
  • Homayun Tokhi تشریح بسا عالی و چیزی دیگری که وقتی از وظیفه دیپلوماتیک ماسکو خلاص شد فرار را بر قرار ترجیع داد و هر انچه دل تنگش میخواست در باره دولت حاکم وقت گفت اما دریغا که مردم ما به الفاظ فیشنی و جملات مقبول شان فریب نمیخورند.
  • Salahudin Salah من شاهدآن نمک حرامی ناشناس درمحل بودم با وفاصاحب کاملا موافق هستم و بیشتر از آن در مورد ناشناس می دانم به دو دلیل یک مدتی در رادیو وتلویزیون افغانستان بودم و دوم بعدا در بخش های کار می کردم که با عده زیاد ازین بخش روابط کاری داشتیم با ضمانت باید بگویم که هیچگونه فشار بالایش نبود بر عکس از امتیازات بیشتر مستفید شد تا تقررش به صفت دیپلمات در یکی از سفارتخانه ها وبه گفته خودش که با همان امتیاز دیپلماتیک وپاسپورت وطن را گذاشت وبه مهمانی. ای اس ای رفت .بنا بیشتر از ما حزبی ها از امتیازات برخوردار بود کسیکه معاش خودرا سالهایکه در پاکستان بود ازاستخبارات بیگانه گرفته باشدباید چنین ادا را نشان دهد .استعداد هنری اش قابل احترام اما افسوس و صد افسوس که خودش قدر خودرا نزد هزارها انسان با شخصیت کمتر ساخت ،شنیدن چنین حرف بی بنیاد از زبان یک هنرمند که همیشه مورد دلجویی دولتداران بوده شرم اور است ‌ونفرت انگیز ،آنچه در مورد آهنگ هایش وفاصاحب گفته کاملا دقیق است
  • Rahim Salehzadeh سياه سنگ يک شخص عقده اي و رواني است
  • Nadera Azim Safi درود وارادت جناب وفاه صاحب بزرگوار
    معلومات بینهایت جالب راجع به هنرمند محبوب کشور ناشناس
    بینهایت زیبا وعالمانه تحریر داشتید
    اما شاک شدم که چرا این چنین جملات را استفاده کرده
    واقیعاً متاسفم که یک داکتر ادبیات چطور میتانند
    صدای ناشناس وهنر زیبایشان من شخصن بینهایت دوست دارم
    در هنر ناشناس هیچ نوع تردید وجود ندارد
    شخصیت خود را زیر سوال برد
    باتاید گفته جناب جواد گرانقدر
    همو یک نمک در پهلوی تخلص اش اضافه شود
    بعضی انسان واقیعاً نقاب دارند افسوس 😪
  • Afghan Stanezai وفا صاحب خردمند ناشناس تااواخردوره شهید داکترنجیب اتشه کلتوری در مسکو بود پس از ارفتن به اروپا نوددرجه فکرو ذکرش تغیرکرد این تغیر بی موقع باعث شد که محبوبیت اش ضرب صفرشود
  • Sidiq Wafa با خوانش بيشتر کتاب شايد حرفهای نوی هم در راستای حقانيت موضوع پيدا نمايم، خواندن کتاب را به عزيزان پيشنهاد مينمايم.
    تصویر ممکن است موارد زیر را شامل شود: ‏‏۱ نفر‏، ‏‏نمای نزدیک‏‏‏
    • Sala Chardiwal ناشناس و اکرم عثمان اشخاص اند که در دستر خوان حزب دموکراتیک خلق افغانستان نان و نمک خوردن اما نمک دان را شکستن.
    • Nadera Azim Safi

      Sidiq Wafa 
      وفای صاحب گرانارج
      این کتاب را از کجا می توانم در یافت نمایم؟؟؟؟؟
    • Skandar Kabir وفا صاحب بزرگوار بگذارید که یگان مرتبه اهنگ هایش را میشنوم اگر کتاب اش را بخوانم ممکن دیگر اهنگ هایش را نشنوم تشکر
    • Sidiq Wafa

      Nadera Azim Safi کتاب را ميتوانيد از اين جا ها بدست بياويد:
      آقای انجنير عثمان امانی د شهر الميره ( اگر خواستيد در پيامخانه تلفون آيشان را مينويسم.) ويا خودشان تقاضای شما را ميبينند.
      آقای دستيگر در شهر انسخيده
      وشخص آقای داکتر سياسنگ
    • Baseer Tahseen

      Skandar Kabir کاش بخوانید
    • Nadera Azim Safi

      Sidiq Wafa
      وفای صاحب بزرگوار متشکرام از معلومات تان
      بعد از مطالعه تحریر شما این کتاب برایم جالب شد دیدن بیشتر
    پاسخی بنویسید…
     
  • Rafiq Alkozai حيف است با داشتن دكترا گفتن يك جمله’ احمقانه
  • نژند ژنده پوش استاد ناشناس که واقع در موسیقی استاد است. گاهی در موضوع گیری هایش بسیار قومی و سمتی عمل کرد. بهتر همان بود که در قطب هنر می ماند و محبوب دلها می بود.
  • Ameen Mateen-Bagramian همچنان، وفای عزیز ، این آقای ناشناس شناخته شده در زمان حاکمیت داکتر نجیب الله در سفارت افعانستان در مسکو اتحادشوروی کارمند شعبه فرهنگی بود که من چندین بار همراه ایشان ملاقات نمودم. مانند رشید وزیری”دولت و انقلاب” را نوشته انگلس میدانست!
  • Sala Chardiwal ناشناس و اکرم عثمان اشخاص اند که در دستر خوان حزب دموکراتیک خلق افغانستان «وطن» نان و نمک خوردن اما نمک دان را شکستن.
  • Shafiq Kakar قدرمن وفا صیب ‌‌‌‌‌‌ډیره پر ځای نیوکه مو کړی ،
    شاید همدا مسایل باحث ددی شوی وی چی استاد ناشناس سره د داسی لوړی هنری پوهی ونشی کوای د خلکو زړونو کی خاص څای ولری.
  • Zemarai Zaki با کمال تآسف که از چنین هنرمند محبوب و مردمی چنین طرز دید و تفکر نابخردانه را میشنویم.در طول سال های زیست خویش و کارکرد های هنری اش هیچگونه فشار و تهدید از طرف مقامات دولتی چه در زمان جمهوری داود خان و چه در زمان جمهوری دموکراتیک افغانستان و دوره های بعدی صورت نگرفته است.افسوس به حال شان که خود با سنجش نادرست و ماکییاولی خویش تیشه بر ریشه محبوبیت خود زدند.
  • Aziz Naser با کمال تاسف که برخی از هنرمندان از ماش هم بدتر اند یعنی ماش روغن زده شده اند ، آنقدر لول می خورند تا مگر سدی واقع شود که آنجا بایستند. من مصاحبه فرهاد دریا در اویل که به پاریس سفر داشت با بی بی سی بخاطر دارم . مصاحبه همآهنگ که بیشرمانه می گفت که حزبی ها خانه اش را تلاشی کرده اند و مال و منالش را دزدیده اند و ……. اما آقای ناشناس که بوی بد ناسیونالیستی اش هنرش را با سطح خاک برابر میسازد. نیز از همین قماش است.به گفته بزرگان ، روشنفکر خصلت ارتجاعی دارد، اما نه به این حد که چشم بر حقیقت دوخت.
  • Djamshed Paimard وفای گرامی ! این شناسای قوم پرست و مکاره هنرمندبا خصلت هنری ارتجاعی نه تنها که حق ناشناس است بل موقع شناس خود پرست است.
  • Mukhtar Safi داکتر صادق فطرت که بی فطرت است همان مکس دور شرینی است حیف که روی چنین اشخاص فرومایه سرمایه ګذاری شد تا سطح ریاست ارتقاعش داداندبهتر است بود که ناشناس میماند.
  • Obaidullah Mustamandi لازم است در مورد شخصيت محمد صادق مشهور به ناشناس كه واقعا ًتا حالا اور كسى دقيق نشناخته است محترم نثار بهين كه كارمند راديو وتلويزون افغانستان بوده سطرى بنويسند.
    در زمان حكومت داود چند روزى ناشناس بخاطر عدم اجراى كنسرتى در سرحد از وظيفه تعليق شد اين اشاره روابط شانرا با استخبارات ان سوى مرزاشاره ميداد
    بعد از مرحله اى شش جدى ناشناس شخصا ً به دست بوسى شاد روان داكتر اناهيتابه كميته مركزى حزب آمد در آن روز كه ماه حمل سال ١٣٥٩ شمسى بود پسر شهيد نبى ليلامى فروش را داكتر اناهيتا بخاطر دلجوئى ومساعدت مالى به كميته اى مركزى خواسته بود من پسر نبى شهيد را به اتاق داكترصاحب اناهيتا رهنمائى ميكردم كه ناشناس بامحترم نثار بهين در همنجا تشريف اوردند وداكتر ناشناس بر علاوه اينكه دست هاى داكتر اناهيتا را بوسيد بچشم خود هم ماليد. ( يك روز نگويد كه دروغ است من عينك داشتم ). بعد ازاين حادثه وحضور زنده ياد عبدلمجيد سربلند در وزارت اطلاعات وكلتور ناشناس رئيس شد قبل از آن از بست شش بالا كار نكرده بود.
    اين شخص شب بنا بر رضا رغبت خود منزل جنرال عبدالقادر ميرفت وغزل مى خواند وصبح به دفتر داكتر اناهيتا زنگ مى زد كه من از دست عبدالقادر اذيت مى شوم ومرا به جبر به منزل خود براى اواز خوانى مى خواند بلاخره من هم شخصيت دارم وازين آب گل آلود پلان مقررى خود را بحث ديپلومات در اتحاد شوروى طرح ورخت سفر بربست.
    يك سوال كه چرا در زمان فوت احمد ظاهر اين شخص را اجازه ندادند كه مرثيه بخواند.
    رفته بود ميخواست آنجا هم بنام شهيد احمد ظاهر بخود جبران شخصيت كند اما رئيس نشرات راديو ورقه اى شكايتى كه يك هفته پيش از احمد ظاهر كرده بود برايش نشان داد وگفته بود حالا پشت سر مرده مرثيه خواندن دردت را دوا نمى كند.
    مرثيه را حالا خواند وفكر كرد آب ها از اسياب افتاده واو صميمى ترين دوست احمد ظاهر بوده
    پشت وروى سكه را مردم مى شناسند.
    ملت به اواز وهنر ودانش اين شخص كارى ندارند ولى ظاهر وباطنش از حلاجى بيرون شده وهرگز نمى شود به او شخص واحب الاحترام خطاب كنيم.
  • Farid Ashrafi بی‌نهایت زیبا نوشتید . کاش فرصت صحبت می یافتید و نقد تان را رویا رو در همان مجلس میگفتید .
    • Salahudin Salah بلی دقیقا وفاصاحب. شروع کرد به نقد اما کسی بنام شیون که لاف از دموکراسی و آزادی بیان می زد و با پرحرفی که گویا ناشناس حوصله هر نوع نقد را دارد مستقیما گفت اجازه ندارید مایک را قطع کرد اما وفاصاحب کوتاه بیانی داشت من و عده ای با کف زدنها استقبالش کردیم
    • Farid Ashrafi

      Salahudin Salah 
      ممنون رفیق عزیز
    • Farid Ashrafi بعدآ تبصره میکنم ، فعلن کمی مصروفم.
    • حبیب الله فتاح شکر الله شیون از جمله اعضا سازمان سا ما است که بعد ها با

      باند های جهادی اشرار پیوست

      مدت است که با نا شناس در تماس است و مصاحبه اش را گو یا تهیه می‌کند در حالیکه کتاب ناشناس در لندن رو نمایی شده بو د دوباره هالند را بر گزیدند

    • Salahudin Salah انجینر صاحب گرانقدر محفل هالند به دوپیسه نمی ارزید بی نظمی به حد اعلی ، وسایل تخنیکی از آن بدتر ،حرف ها همه تکراری و غلوامیز در مورد ناشناس، بجای آنکه جناب سیاه سنگ درصدر مجلس می بود که کتاب را آماده کرده بود دگران هههه وغیره. خوب شد نبودی هههه
    • حبیب الله فتاح بلی صلاح عزیز ازاینها بیشتر توقع هم نباید
      داشت عمر شان در خشونت گذشته ،از ماست که برما است،ورنه شکرالله شیون را کی میشناخت !
    • Salahudin Salah شیون همه کاره مجلس ‌بیشتر از داکتر صاحب سیاه سنگ نقش داشت، در حالیکه زحمت وتلاش سیاه سنگ صاحب قابل قدر است
    پاسخی بنویسید…
     
  • Yar Arachid فرومایگی کلام ناشایسته و دور از انصاف و اخلاق است، ناشناس کارمند دیپلوماتیک رژیم در ماسکو بود و خوب است درحق خود حقگو باشند ، مصاحبه بانو قمرگل ارزش بیشتر دارد از روشنفکران که خصلت گذرا و فصلی. داشته باشند، هنر شان قابل قدر اما راست نشستن و کژ گفتن نوعی از جفنگ است.
  • Shir Pasdar درود وفا صاحب محترم !
    دريغ و درد ام از آنست كه در حاكميت ح د خ ا اين آقاي ناشناس از چي ناز و نعمت برخوردار نبود.
    بيشترين دوستداران هنر و مقام ناشناس اعضاي ح د خ ا بودند .
    چندي پيش شنيدم كه ناشناس بخاطر كسب مقداري از امتيازات به عيسويت گرائيده است .
    اگر صادق فطرت ناشناس گفته باشد ( فرومايه گان خلق و پرچم )
    عرض ام خدمت شان اينست كه :
    فرومايه خود ناشناس فرومايه شخصيت نمك حرام ناشناس، فرومايه محيط و محل كسب تربيه ناشناس !
    به شرف تو انسان پست و نمك ناشناس تف و لعنت !!!
    • Ahmad Najib Razman

      Shir Pasdar و همچنان زمانی گفته بودند که آهنگ های حماسی
      و میهنی را خلقی ها و پرچمی ها به زور کلاشنکوف بالای من خواندند.
  • Hafizullah Natiq خوب از حق نگذريم دوكتور فطرت شخص تعليم يافته وبا فرهنگ است
    برعلاوہ لسان هاي کہ ذكر شده ايشان به لسان روسي تسلط كامل دارد سويه علمي شانرا يكي از اعضاي خلق وپرچم نداشت
    ماھم از ترس انقدر ھورا و زندہ باد وبہ پیش وپیروز باشید گفتیم کہ حد ندارد
    • Hafizullah Natiq

      Kabuliwala Zabih
      من بہ نظر تان احترام دارم من با صادق فطرت در دوره احتياط كه از شوروي وقت امده بودند معرفي شدم وايشان را متواضع، اديب وخوش برخورد يافتم
      اينكه بجز اهنگ چی اثاري نوشته اطلاع ندارم
    • Hafizullah Natiq ممنون لطف تان كابلی والا ذبيح گرانقدر
      من هم عين موقف ونظر شمارا دارم
    دیدن ۲ پاسخ دیگر
  • Yaqub Faqiri جناب ناشناس در يك دوره از حاكميت حزب دموكراتيك ديپلومات در سفارتخانه افغانستان در مسكو بود.
    به ان چي ترفندي ميتواند بسازد. شايد مانند گلبدين بگويد كه در انجا زنداني سياسي بود
  • Nazir Husseini باید تآسف کرد به حال چنین اشخاص.
    آیا در زمان حاکمیت ح.د.خ.ا به حیث دیپلومات ونماینده فرهنگی افغانستان در مسکو اجرای وظیفه نمینمود؟
    در حالیکه وطن در آتش جنگ می سوخت ملت و فرزندان ح.د.خ.ا هر روز بخاطر دفاع از وطن جان های شرین شان را فدا می‌کردند وا این آقا با فامیل وفرزندانش در شرایط خوب و راحت زندگی مکرد.
    را ستی که شناختن نا شناس ها بسیار مشکل است،
    وفای عزیز من شما را کاملا تائید مینمایم
  • Zuber Sherzad وفا عزيز وارجمند جهان سپاس از شما بزرگوار وحقشناس !
    كاش دركنارت ميبودم وأجازه ميخواستم از همه حضار گرامي وشخص جناب سياسنگ عزيز تا به چند گفتارم
    ناشناس كه از بركت همين هفت اهنگ شناس شد براي تمام عمر خود باز ناشناس ميشد .
    كاش ميبودم وپرسش مطرح ميكردم كه تقررت منحيث آتشه كلتوري فرومايگي كي بود.
    افسوس بحالش يك هنرمند مطرح نبايد سبكسري كند بلكه مديون ان حكومت باشد .
  • A.g. Herawi درودبرشما ومعرفت والای تان جناب آقای وفا! الحق که آنچه دیده بودید را بافصاحت کلام وثلاثت انشا نبشتید وبرای اکثریت دوستان منجمله بنده قابل تائید است وامادرقسمت سبک جناب آقای ناشناس ملاحظه ای دارم ونمی خواهم زیره به کرمان برده وسبک را تعریف نمایم ومشخصات سبک های کلاسیک موسیقی را برشمرم فقط اشاره ای دارم که شما که خودازنخبه گان وصاحب نظرهستید، آیا لحظه ای به شیوه کارشادروان« کندن لال سایگل» وپیروـاش شادروان « مکیش» دقت نموده اید وجناب آقای ناشناس کاپی آنها نیستند؟ سرفرازباشید
    • Sidiq Wafa با شما موافقم
      جناب دوکتور ناشناس هم چنان در پاسخی از پرسشهای سياسنگ در باره آشنايی با موسيقی ميگويد:
      ” به ادامه شرح آشنايی با موسيقی :
      اواخر سال 1941 يا اوايل 1942 حدوداً هفت سال داشتم وزبان اردو رادرست نمی فهميدم پدر ومادر درکراچی مرا سينما بردند.
      اولين بار فلمی از کندن لال سيگل را تماشا کردم. آو وقت خود هنر ييشه گان آواز می خواندند و Playback singer يا آواز خوان پشت پرده وجود نداشت، نام فلم يادم نيست اما اکت وآواز سيگل که برايم خوشايند بود، مثل ديروز به حافظه ام مانده است……”
      اين بدان مفهوم که از نگاه سبک پيرو سيگل ميباشد وروی همين دليل برخی ها او را سايگل افغانستان ناميده اند.
    • A.g. Herawi

      Sidiq Wafa ممنون! پس باید گفت که ناشناس نه موسیقی دان است ونه سبکی دارد،اکثریت آهنگ هایش کاپی است.
    • Sidiq Wafa

      A.g. Herawi واژه داشتن سبك و هم واژه موسيقى دان درمتن اصلاح شد
    • A.g. Herawi درود برمعرفت والای تان
    پاسخی بنویسید…
     
  • Abdul Ghani Hadafmand وفای گرانقدر ، توضیحات بموقع و ضروری ، منطقی و مودبانه تان که به اسناد و حقایق غیر قابل انکار اتکا دارد قابل قدر و ستایش است !
  • Fazlahmed Kamyab جناب وفا صاحب ، گله شما نسبت اظهارات غير منصفانه ناشناس كاملاً بجاست ، انتقاد سالم حق مسلم هر شخص هست ، ولى انتقادى داكتر فطرت ناشناس از جناح هاى خلق و پرچم و حاكميت مربوط به اين احزاب انتقاديست خيلى مضحك و دور از انصاف . منحيث ،يك علاقمندى اوازش بحال و نظرش تاسف ميدارم .
  • Roksana Shams بعد از دست برد ثور 57 ما این طور دانستیم که باید آقای محترم ناشناس به جناح خلق ویا پرچم تعلق داشته باشد.از خواندن هایشان هم چنین پیدا بود.واینکه در روسیه هم تحصیل کرده بودگمان ما را تایید میکرد.ا ما در باره یک حزب نباید چنین نظر داد.چون همه شان خاین نبودند. اما……….؟
  • Aria Sabor Chogman براى يك تعداد خيلى متاسفم ، از نام همان دوره به كجا ها كه نرسيد. خيلى علاقمند آواز شان بودم اما بعد از اين نميدانم اهنگى از ايشان بشنوم.
    واقعاً كه صفت خود را ادا كردند.
  • M Naim Wardodji خوب شد که در آن مجلس من نبودم ورنه اصلیت ناشناس طالب. را به همه معرفی میکردم
  • حبیب الله فتاح تا ثیرات ماویزم جمع اخوان جهادی بالای افکار نا شناس شاید این نمک ناشناسی اش را تحریک کرده باشد
    عقده مندی های شکرالله شیوند هم بی تا ثیر نبوده واما نا شناس که واقعن شناخت هویت اش نا شناخته در چندین جا از ین گفته انگار کرده بود
  • Hashem Faqiri علاوه بر آن ناشناس در اتحاد شوروی زبان و ادبیات پشتو (زبان مادری خود را) خوانده و دکتورا گرفته است. این آموزش با ارزشی است اگر خودش بداند. ولی در چند مصاحبه از آن پشیمانی کرده است. بیچاره نمی دان. که آموختم علم در هر کجایی که باشد با ارزش است. ولی وی در نمکدا رید و با مهری آن‌را شکست.
  • Zalmai Nasrat چون از حقش بيشتر با وي لطف و مهرباني شده بود, از يک شعله اي مشرب نبايد بيشتر انتظار داشت،
  • Zaki Adil وفاي گرامي .
    بخشي دگري قابل بحث تقرر شان منحيث ديپلومات در سفارت ج،د،خ،أدر مسكو از جانب وزارت امور خارجه ج،د،خ،اميباشد ؟
    وفاي عزيز صحت و سلامت را همراه داشته باشيد.
    • Sidiq Wafa ميخواستم درهمين مورد وطرح حسُن نيت ما درمورد مقرری شان بحيث معين وزارت اطلاعات وکلتور هم حرفی داشته باشم که موقع مساعد نشد.
  • Arif Sarwary خیلی تبصره پرمحتوا جناب وفا صاحب گرامی.
  • Roh Habib حزب بنابر خواهش خود محترم داكتر صاحب ضمينهء ديپلومات شدن شان را در ماسكو بدون اندك تحصيلاتى در رشتهء ديپلوماسى مساعد ساخت و از رفتن شان به پاكستان هم همه ميفهميدند. به صراحت بعد از باز گشت آنچه دل شان ميخواست ميگفتند در حضور اعضاى حزب و كارمندان امنيت دولتى تا اينكه كشور را ترك گفتند، ولى كوچكترين اعتراضى از جانب كسى صورت نگرفت.
  • Nazir Zafar امروز نه تنها جناب داكتر فطرت يا نا شناس بل همه ملت ميدانند كه فرومايه فقط فروخته شده گاني اند كه بنام جهاد و دين اين ملت را مستعمره كردند و بيت الامال اش راچپاول نمودند و ديگر اينكه ناشناس يك آرواز خوان مشهور و خوب است مگر در سياست اصلا سواد ندارد و گپ هاي اش محك قضاوت شده نميتواند و همان رژيم وي را به أوج شهرت رساند بگذار هر كي هر چي بگويد مگر تاريخ قضاوت ميكند
  • Halim Akhgarnush اقای ناشناس انطوریکه دروصفش گفته میشود تفسیر درستی نیست دوکترای او در لسان پشتو است . کدام مقام دیگر علمی ندارد دکترای زبان پشتو از روسیه شوروی.بهمه حال من با ناشنلس زمانیکه او اتشه کلتوری بود ومنهم سکرتر ان سفارت شناخت پیدا کردم.او سخصیت مودب وبا فرهنگ بود اما دشنامهای محلی همیشه ورد زبانش بود.روابط نزدیک با شخصیت بزرگ سیاسی کشور شادروان سربلند داشت.دوره کار دپلوماتیک سه سال بود اما ناشناس بر خلاف نورمهای قبولشده وزارت خارجه حدود ششسال را گدرانددر سفریکه که مرحوم دوکتر نجیب اله در سال 87 بمسکو داشت بخاطر نحرمتگداری باو درحالیکه اعصای کور دپلوماتیک افعانستان در میدان حاصر بودیم.برای چند دقیقه باو صحبت خصوصی کرد.درحالیکه روسا ورهبران بعد از حزب دموکراتیک خلق برای او پشیزی ارزش ندادند.اگر ناشناس چنین کلماتی را در مورد اعصای حزب دموکراتیک خلق گفته باشد انتهای سقوط اخلاقی ونمک ناشناسی اورا بیان میکند.او با این اطهارات نتنها چیزی را بدست نمیاورد،بلکه دلت حقارت اورا نشان داده،منفور ومطرود خواهد شد.
  • Ehsan Osman چهره ناشناس ، بالاخره در آخرين سال ها و يا هم روز هاى زندگى اش ، ” شناسا ” شد .
    ” كاسه چينى كه صدا ميكند ، خود صفت خويش ادا ء ميكند .
  • Abdul Fatah Raufi به تائيدازنوشتارخواهرعزيز ماناهيدجان بايدياوریکردجفای حکومت خلقی پرچمی همين بودکه استادمحترم رابحيث ديپلومات ومسئول مطبوعات درسفارت ماسکو معرفی نمودند وزمانيکه وظيفه آن ختم به افغانستان آمد روزی دريک عروسی دعوت شده بودند من هم درانجابودم دوست ما ازناشناس صاحب سوال کرد خبرشدم فرارميکنيد استاد گفتن نخير،دوست مادوباره گفتن استاد فرارميکنيداما مارا دشنام نزنيد.نوشتاراستادواقعأ غيرمنصفانه است وفاصاحب گرامی بهروزوکامگارباشيد.
  • Roh Habib کاش کسی سوال میکرد که اگر اعضای حزب خلق و پرچم این همه فرومایه بودند شما چرا بعد از سپری نمودن دورهء دیپلومات در ماسکو کشور را ترک کردید و نه قبل از آن، در اوایل حکومت.
  • Abdullah Ali-Ahmadi در جوانى من يكى از سر سخت ترين علاقمندان ناشناس بودم، روزيكه راهى ماسكو و به حيث اتشه فرهنگى سفارت افغانستان ميرفت مصاحبهء داشت كه تملق و خوشبينى بيش از حد به اتحاد شوروى نشان داد كه بنظر من در شاٌن آن ناشناسى كه در فكر و ذهنم داشتم مطلق بيگانه بود
  • حبیب الله فتاح در حاکمیت جمهوری دمو کراتیک به یگان تا بیشتر از حق اش امتیاز داده می شد که نا شناس هم از همان جمله بود
  • Ajab Khan مچم از کجای موسيقی اي کاکا خوش تان ميآيد؟؟!!!
  • Nasim Gul نا شناس ملامت نه ده ګناه دهغه چا ده چه دی یی له حده زیات نازولی ده اوس خو په رښتیا نا شناس شولو.
  • Taj Sediqi ناشناس نی اولین است ونی اخرین نمی دانم وفا گرامی که نیاز به زکراسم انها است ویاخیر؟؟
  • فھیم حکیمی بارکزی بسیار موضوع جالب!
    خوب اول بہ گفتہ ایشان اعضاع ح د خ ا فرومایہ نمیشوند۰
    نقطہ نظر یک انسان است
    تعدای زیادی در وطن باما جور نبودند، حتی رفیق ھای حزبی ما کہ دولت و حکومت را بہ ھم تباران اشرار خود تسلیم کردند
    عزیزان احمد ظاھر نیز خواندن ھای دارد
    گوگوش ھم در زمان شاہ میخواند ھم در زمان آخوند
    از دیدگاہ من ناشناس قربانی اول تکلیف ( مریضی ) افغانھا شد، انھم یک ھنرمند نہ کدام چھرہ سیاسی کشور🤦🏻‍♂️
    کم طالع بر آمد
    ” ناشناس کل ما”
    از دیدگاہ من نوشتن کتاب بہ این شکل دربارہ یک ھنر مند موسیقی کدام شھکاری بزرگی نیست، چونکہ ناشناس کدام ضرر جانی و مالی بہ کسی نرساندہ با خواندن ھای خود، انھم کہ اکثریت مطلق کشور خواندن ھای پشتوی شانرا نمیفھمیدن!
    ما امروز بسیار چھرہ ھای سیاسی داریم در اروپا بطور ویژہ در کشور شاھی ھالند، کسانیکہ وزیر بودند، معین بودند، عضو کمیتہ مرکزی حزب بودند، معاون سیاسی قطعات نظامی بودند و ادعا دارند، تبلیغ میکنند و گلو پارہ دارند کہ:
    پشتون ھای فاشیست، زمین ھای ما را چور کردن،
    قبیلہ فاشیست،،،
    کہ ما و شما شاھد ھمچون فلم ھا در فیسبوک بودیم
    من خودم یکبار حتی نشر کردم، دغہ دغہ و غالمغال شانرا
    یک رفیق حزبی ما خیال ھم نکرد
    اما ھمہ دیپلوماسی ارزان قیمت وطنی نمودند و حتی جرات یک لایک را نکردند، کامنت را خوب بگذارید، کسانیکہ بہ سرنوشت امروزی کشور رول عمدہ را بازی کردند، بہ موتر ھای شیک دولتی چکر زدند، سفر ھا کردند، از امکانات ھمان دولت دوکتور نجیب اللہ استفادہ کردند و امروز درینجا بہ زور و قوت معاش سوسیال گلو پارہ میکنند کہ نجیب فاشیست
    پشتون فاشیست وووو
    پیدا نشد یک نویسندہ، یک فرھیختہ، یک مدنی، یک واقعیت بین کہ کتابی بنویسد و چھرہ ھای شانرا کہ واقعا قابل افشا کردن است افشا نماید۰
    درین قسمت از دیدگاہ من کار عادلانہ نشدہ۰
    بجای اینکہ خاینین شر نوشت امروز کشور را افشا کنیم
    ” با کدام عقدہ شخصی”
    یک ھنرمند را بہ مردم معرفی میکنیم۰
    خواندن ھای ناشناس کسی را نکشتہ،
    اما تصامیم غلط دولتی ھر زمان باعث فقر بد بختی و جنگ در وطن شدن۰
    جناب نویسندہ کہ انقدر ( وقت ) برای نوشتن داشتند و دارند،
    باید دربارہ کسانی بنویسند کہ اشتباھات شاد قابل تحمل نیست و جبران نا پذیر است، نہ ھنرمند کہ یک کلمہ اشتباہ را در مقابل رفیق ھای حزبی ما استفادہ کردہ۰
    امروز کسانیکہ کلمہ نا مردانہ و غیرعادلانہ پشتون فاشیست را استفادہ میکنند باید افشا شوند
    کہ ھم در انوقت ارگاہ و بارگاہ وطن از طریق دولت در خدمت شان قرار داشت
    و ھم حالا از شکم سیر سوسیال
    نفاق اندازی میکنند بین افغانھا
    بنام تاجک پشتون
    خراسان و بسمدان۰
    ما افغانھا بسیار کار ھای صلیقہ ای و گروپی خود را دوست داریم
    حتی کہ غیر عادلانہ ھم باشد
    اگر رفیق حزبی ما ھر چہ گفت، بخصوص کہ ھم تبار ما باشد، چشم پوشی میکنیم، اما اگر اندک ترین اشتباھی از شخص دیگری رخ دھد، حتی وقت برای کتاب نوشتن ھھھھ داریم۰
    ” کاش این کتاب در مورد صلح، برادری، برابری، ھمپذیری، بخشیدن ھمدیگر و عدالت در برابر ھمدیگر میبود ”
    من جناب ناشناس را در زندہگی ملاقات نکردیم، کدام روابطی ھم با ایشان ندارم ،
    اما اینکار را در قسمت شان غیر عادلانہ و صلیق ای فکر میکنم۰
    بیایید کہ ازین بہ بعد کتاب ھای علمی و فرھنگی بنویسیم اگر وقت و استعدادش را داریم
    با حرمت فراوان بہ تمام عزیزان
  • Shoaib Eshaqzai محترم وفا صیب صحبت تان بی نهایت خوشم آمد درپشتو یک متل داریم که میگه (دځالم سپیه چه غاپی نه لکی خوټینګه ونیسه) عمرش همرای ما تیرشد وهنوزهم نه فهمید به ګفته خودش نه باید سیاست کند .
    • Zalmai Nasrat شعیب عزیز دوران جوانیش؟ یکې از آواز خوانان که نه کمتر از ناشناس است و از شرق کشور است، باری مهمانش کردم بسیار عزتش کردم چون میهنی میخواند، در اخر برایم ګفت که صیب خودت از ما کمتر شناخت داری، ما را اګر از هر طرف اندازه کنی اخر ډم می برائیم، من برایش ګفتم که نه خیر همه ډم نیستند و شما تاج سر ما استید.! ناشناس باید بداند که اګر وفا صیب ما نیم خالی ګیلاسش را که در کتاب خود په آن تماس نه ګرفته است پر کند و مساله تقررش را در مسکو به بحث بګیرد که چرا ناشناس آنجا،چیزی برایش باقی نه خواهد ماند؟ باری یک هنرمند و آواز خوان دیګر کشور ما هم در سال های ۲۰۰۴ در دنمارک چنین نا سپاسی کرد که با واکنش تند محترم نجیب روشن روبرو شد و سر خوده خم انداخت.
    • فھیم حکیمی بارکزی

      Shoaib Eshaqzai 
      د ستاسو د مطل کسان حزب کی زختہ دیر و شاغلی اسحاق زی صاحب
      د ناشناس نہ پہ ۱۰۰ دیر
      دا بیچارہ خو یو سندر غارئ
      نوری ملت و او وطن خرثُ کری
      پیدا شی یو پرچمی یا خلقی قھرمان چہ د ھغوی د جنایتونو کتابونہ ولیکی🤷🏻‍♂️
      عدالت می دہ افغانو تر منح آرمان دی🙏🏻
      پہ درناوی
    • Shoaib Eshaqzai فھیم حکیمی بارکزی ګرانه ما هم لیکلی چه زمونږ ګوند هم دآسمانه خکته شوی ندی دا ګوند هم دهمغه ورسته پاتی هیواد محصول دی خو ناشناس د یوی وتلی هنرمند په صفت دنورونه توپېر لری زه یاتاسی کوی شو په خپلو ښه اوبدو خبری وکړوخو یو پیژندل شوی څیری ته ښه نه ښکاری هدف می داؤه .
    • فھیم حکیمی بارکزی

      Shoaib Eshaqzai 
      ماشام مو پہ خیر!!!
    پاسخی بنویسید…
     
  • Ahmad Walid Howaida وفا صاحب گرامی،
    با قضاوت بسیار منصفانه تان مرا مرید خود ساختید.
    من همین حالا مطلب شمارا خواندم و خواستم چیزکی بنویسم، ولی بعد از مرور کامنت های دوستان دیدم که هر چیزی که در دلم بود آنها نوشته بودند و من چیزی بیشتر از آنها نداشتم تا شریک سازم.
    واقعا در زمان که چپی ها سر کار بود مهم ترین سفارت همان سفارت شوروی وقت بود و این آقا در همان وقت برای یک مدت طولانی آتشه کلتوری بود که همه میدانند که اگر او طرف اعتماد رژیم وقت نمی بود هیچ امکان نداشت که در چنان موقفی مقرر گردد!
    علاوه بر آن او از نقطه نظر اخلاقی نیز آلوده بود و از خود و بیگانه را نمی شناخت !!!!!!!!!!
  • Khalida Kohistany محترم وفا صاحب ممنون از نقد و شريك ساختن معلومات تان.
    انتظار نداشتم كه از شخصيت بادانش نظير اغاى ناشناس كه به خود شان و هنر شان احترام داشتم، چنين بخوانم.
  • Monir Ahmad وفای عزيز،
    من قصد دفاع از داکتر فطرت را ندارم.
    صادقانه مينويسم که توقعات شما از وی بالاتر ازشخصيت سياسي اوست.دیدن بیشتر
  • Shafi Sediqi وفا صاحب گرامی و گرانقدر ، عالی و ستودنی قلم شوراندی . درود بر شما .
    دو شوخی :
    پدر مرحوم من استعداد شعر گفتن به سطح محلی و در سطح پاین داشت چون با تاسف سواد کامل هم نداشت . بعضن مه هم شوخی گونه یگان شعر نوشتم با دوستان شریک می ساختم میدانم که اگر زحمت بکشم شاید چیزی تحریر کرده بتوانم . روزی یک شعر را به رفیق بزرگوار استاد عبدالغفور شکور به خوانش می گرفتم گفت : داکتر صاحب عزیز ! یک شوخی : میگن در چین انقلاب دهقانان تحت رهبری عده ی از انقلابیون وقت پیروز شد ، به لینن یا ستالین اطلاع دادند که در چین انقلاب شده پرسید رهبری انقلاب به دست کی است چند تا چون و چنان را نام بردند ، شخص پرسش کننده گفت بس فهمیدم چون شاعران در راس انقلاب قرار گرفته اند در انقلابی بودن شان شک دارم .هههههههه
    آغای داکتر ناشناس خودش میگه که ناشناس نیست و هفت مورد بالا هم اتهام نیست اما کنون به عوض آنکه احترامانه برخورد کند از دشنام دادن هم صرف نظر نمیکند شاید برای خوشی داکتر صاحب سیاسنگ و یا دیگران ؛ که کتاب ها به راحتی فروخته شوند.ههههههه
    با پوزش ….
  • حبیب الله فتاح یک شوخی
    وفا صاحب در همو غایت ها اگر یگان گو ش تویی (تابی) یگان قف پایی یگان تا را میدادیم حالا اینقدر کستاخی نمیکردند🦶👂
    دیدن ۷ پاسخ دیگر
  • Khayam Khamosh تا کتاب را نخوانیم قضاوت مشکل است…
  • Jalil Kambakhsh رفیق تشکر مانند یک شیردل ازموضع حزب ما مستند دفاع نمودید . یادم مظاهرات دهه چهل آمد . شاد باشی رفیق نازنین.
  • Rafiq Amini ناشناس تازمانیکه بحیث دیپلومات از طرف دولت جمهوری دیموکراتیک در مسکو تکیه زده بود خود را مداح گو دولت ساخته بود زمانیکه از پست دیپلومات خلاص و به کابل خواسته شد در فکر فرار از وطن شد تااینکه در خارج به خاطر قبول شدن پناهنده گی خویش در پی تخریب حزب ودولت برآمد ونمک حرامی خود را نشان داد
  • Sohayla Hasrat-Nazimi در باب شعر و آهنگ معروف “ای د آزادۍ خاورې” معلومات من چنین است:
    باری من از آقای لايق بزرگ ماجرای آهنگ “ای د آزادۍ خاورې” را پرسيدم. وی در پاسخ ګفتند: هيچ زور کلاشنيکوفی در بين نه بوده. بلکه آقای ناشناس به خواهش خود و عذر بی‌شمار خواهان سرودن آن شعر به شکل آهنگ شده بودند.
  • Skandar Kabir من به هنر اش سخت علاقه دارام وهمیشه میشنوم اهنگ هایش را مگر از شخصیت عالی برخوردار نیست زیرا انسان نمک حرام است در حاکمیت خلق وپرچم به حیث دیپلمات مقرر شد ودیپلمات هم یک وقت معین دارد وقتیکه به کابل خواسته شد ای اس ای ارتباط را توسط افراد گلبدین برقرار نمود وبه اغوش ای اس ای پناه برد ازانوقت من دانستم که این ادم نمک حرام است گرچه پست های جدید را برایش در نظر گرفته بودن مگر انطوریکه ماها فکر میکنیم چندان شخصیت قابل احترام نیست اگر هنر مند نمیبود ولا اگهکسی سلام اش را علیک میگیرفت
  • A.g. Herawi آقای ناشناس دریکی از مصاحبه های تلویزیونی اش، قبل از رفتن به مسکو گفت که من دریک شبانه روز چندآهنگ مرادرتلویزیون لبسنگ نموده ام، اوهفتاد آهنگ – اش را در ده روز تلویزیونی ساخت وبیشترازهرهنرمند دیگرآهنگ های تلویزیونی دارد. نفرین بر نمک ناشناسان و احسان فراموشان.
  • Taher Hotak اقای ناشناس با همان حاکمیت پیوند های عمیق داشت. که در شروع بعداز تحول هفت ثور مسول رادیو تلویزیون شد. بعدا از طرف همان حزب و حاکمیت به اتشه کلتوری و فرهنگی افغانستان در سفارت مسکو مقرر شد.
    شب نشینی های او با حلقه و رجال بر جسته همان حزب بود از جمله با زنده یاد مسحور جمال و دیگران که از تحریر نام انها صرف نظر میکنیم.
    اقای ناشناس نه تنها اینکه این اهنگ:
    (ای د ازادی خاوری ) را با رضایت و علاقمندی خود خوانده بلکه شش ،هفت اهنگ انقلابی دیگر را هم خوانده.
    از اقای ناشناس در این مرحله که هیچ نوع خطر او را تحدید نمیکند توقع این سخنان را نداشتیم.
    دیدن ۵ پاسخ دیگر
  • Tamim Raha بازیهای بایکوت شده المپیک ماسکو بود و این پوزه شناخته شده همراه با یکی از مشهور ترین ورزشکاران جوان ما از طرف رادید تلویزیون ملی،منحیث خبر نگار ورزشی (تصور بفرمائید!) عازم کشور شورا ها شد… .

    از ستایش گران بی چون وچرای پویایی و قدرت تحقیق قلم سیاه سنگ ارجمندم. چقدر لذت خواهم برد اگر فرصت دست دهد و به اعتبار قلم ایشان، جوابی راجع به این سفر و دست آورد ها و ماجرا های آن از زبان خود آقای ناشناس بخوانم.

    آواز خوان و به نرخ روز خوب خواندن، تا صاحب رسالت سیاس بودن فرق دارد.
    به استاد قاسمی روان شاد بیاندیشیم!

  • Khalilullah Raufi درودبروفای گرامی وسپاس ازشاعربلند قامت آقای سیاه سنگ که با این درون شگافی های ظریفانه شان ازچهره های ناشناسان شناخته نا شده پرده هارا برمیدارند. تاریخ گواه است هنرمندان محبوبی که هنرشان را درحراج رژیم های چپی وراستی قرارداده وازاین طریق به نان ونوائی رسیده اند دیریا زود ازنردبان هنربازاری خود، برخاک سقوط کرده وکاسۀ چینی جانان شان پتره ها برداشته است. چنین است آقای ناشناس که با این کلمات زشت و غیرمنتظرۀ خود « فرومایه گان خلق وپرچم » به یک کتلۀ درخورارج جامعۀ ما به شدت می تازد و نمکدان خودرا می شکند. آهنگهای هفتگانۀ شان درتوصیف آتشین رژیمهای مختلف که اکثراشعاروکمپوزهم ازخودش است، بیانگرآنست که آقای ناشناس چه بیرحمانه با نام وشهرت هنری خود بازی کرده و شخصیت خودرا درهردر ودربار، به زوال کشانده است. واینکه درزمان حزب دموکراتیک، به کمک همان خلقی ها وپرچمی ها، بالاترازهفت سال بحیث دپلومات درمسکو، درنهایت آرامش وتعیش بسربرد، آوانیکه درکشورجنگهای خونبار دود ازدمار ملت کشیده بود. ولی حال نه تنها ازهمۀ این امتیازات آسمانی دیده می پوشاند بلکه ازاهانت ولینعمتان هم دریغ نمی ورزد.
  • Wali Shapour جاي بسيار تاسف است كه آدم ها به اين اندازه سقوط مي كنند و هيچ مرزي را در پيوند با گذشته خويش رعايت نميدارند، براي من نيز صحبت هايش از باور دور بود، جناب وفا به موقع اعتراض كرد، اما وي قصدن سالون را به بهانه اي ترك كرده بود، از همين سبب وفا صاحب را به شكيبايي دعوت نمودم و از وي تقاضا كردم تا اين عمل شان را از طريق شبكه هاي اجتماعي نقد نمايند .
  • Tamim Abawi درود وفاى گرامى!
    با شناختى كه ازايشان دارم چنين اظهاراتى را غير منتظره ، نا آگاهانه و يا عجولانه نمى پندارم. چنين است شخصيت وى!
  • Wais Khabiri با عرض حُرمت و درود خدمت شما وفا بزرگوار، به شخصیت و هرمندی(آواز خوانی) داکتر صاحب ناشناس گرامی سخت احترام دارم، میشود که در جای کلمه (موسیقیدان) آواز خوان را ذکر کنید؟ چون داکتر صاحب بهترین هنرمند و آواز خوان کشور ما استند نه موسیقیدان! بااحترام
    • Sidiq Wafa ممنون خبيری گرامی
      فوراً اصلاح مينمايم.
      تشکر
    • Wais Khabiri قربان شما وفا بزرگوار، داکتر صاحب صادق فطرت واقعاً در این پس پیری (ناشناس) شدند، بسیار متاثر شدم از مطالعه این مطلب و اعترافات داکتر صاحب ناشناس!
  • Zalmay Razmy با درود فراوان
    اینکه جناب آغای ناشناس یکی از آوازخوانان قدیمی رادیو و تلویزیون افغانستان بوده، تردیدی نیست،
    ولی (موسیقیدان ) داستان دیگری است که ذکرآن درموردش صدق نمیکند.
    آنچه که درطی نیم قرن به دوستداران صدای خود تحویل داده هشتادفیصدکاپی خوانی آهنگ های هندی است.
    تحصیلات و درجه علمی در رشته موسیقی ندارد، ازنوتیشن موسیقی چیزی نمیداند و …
    پس نمیتوان اورا موسیقیدان نامید
    امروزه درهندوستان هم آوازخوانان بنامی چون رفیع و لتا و مکیش و کشورکمار را که هزاران آهنگ ازخود بجا گذاشته اند کسی بنام موسیقیدان و استاد و خلیفه یاد نمیکند. از اینها گذشته، متاسفانه فرهنگ تملق وچاپلوسی در برابرقدرتمندان و حاکمان برحال، نان خوردن به نرخ روز، نمک نشناسی، انکار ازگذشته، توهین و بی احترامی و استعمال الفاظ رکیک و خلاف ادب دربرابرحاکمان رژیم های قبلی، ریشه عمیق درفرهنگ عقبمانده کشورما دارد که بی سواد و باسواد،
    روشنفکر و تاریک فکر، آوازخوان وغیرآوازخوان و فطرت و بی فطرت نمی شناسد و میتواند شامل حال اشخاص مختلف جامعه باشد .
    آقای ناشناس نیزازجمله یکی ازکسانی است که تا کنون که پای مبارکش به لب گور رسیده درین لجنزار تا گلوغرق است و امید که روزی بخودآید و ازاین آلودگی که شایسته شأن و مقام هنری شان نیست، خودرا رهایی دهند.
    من درمورد آهنگ هایی که درهر دوره به نفع همان نظام خوانده چیزی نمیگویم آخربیچاره ی مظلوم مجبور بوده و ازترس خوانده، ولی از جناب آقای دکتر فطرت ناشناس چند پرسشی دارم:
    مگرجناب عالی درزمان حاکمیت امینی ها بعنوان رئیس موسیقی رادیو تلویزیون گماشته نشدید؟
    شما نبودید که نخستین بارداوطلبانه به نفع رژیم خلقی ها در غازی ستدیوم کنسرت اجرا کردید؟
    درمرحله نوین انقلاب ثوردر بست خارج رتبه درشعبه مبصرین رادیو تعین نشدید؟
    سه نوع امتیاز مادی یعنی معاش ماهوار، فول تایم اضافه کاری و رنگارنگ امتیاز و حق الزحمه دریافت نکردید؟
    بعنوان هیئت سانسورفیلم روزانه فی ساعت دوصدافغانی حق الزخمه ازشعبه ای که شخص خود من درافغان فیلم مسوول آن بودم دریافت نکردید.
    در دوران حاکمیت دوکتورنجیب الله بعنوان سکرترسقارت افغانستان بماسکو تشریف فرما نشدید؟
    آیا تمام این ها جبر بود و شما از ترس جان به آن تن دادید؟
    چه انسان ترسویی بودید که گویا به هر پستی تن میدادید!
    امیدکه روزی یادبگیرید که بهترین راه هنرمندی، درانسان بودن وصادق بودن و به همه تعلق داشتن است این راه کج کردن ها شمارا به آباده نمیرساند.
    دیدن ۵ پاسخ دیگر
  • Zafar Shams درود بر وفا گرامی
    آقای ناشناس زمانیکه شما در مسکو تشریف داشتید و به صفت یک دیپلومات ایفا وظیفه می نموداید همین اعضایی حزب در سنگر ها در دفاع از وطن جان های شرین خودرا قربان می کرداند. شما در مسکو زندگی مجلل داشتید و از داشته های شهر مسکو لذت می بردایدو کیف می کرداید.
    برای شما در تلویزیون افغانستان پست های بلندی داده شده. شما معاش فوق العاده و موتری دولتی در خدمت شما بود. شما از احترام و اعتمادی خاصی بر خوردار بوداید. زیرا دولت برای عقیده بود که در امر اعمار جامعه از نخبگان، شخصیت های فرهنگی و فاضل و دانا باید استفاده اعظمی صورت گیردد و باید این اشخاص و افراد در این امر سهم شایسته ای داشته باشند.
    در توزیع آپارتمان ها در مکرویان هنرمندان حق اولیت داشتند. برای هنرمندان انجمن هنر مندان ایجاد گردیده بود و از هنرمندان هر سال قدردانی صورت می گرفت.
    به نظر من این ابراز نظر شما به منظور این بوده است تا شما بتوانید در رژیم های بعدی راه پای پیدا کنید که این نمایانگر خصلت و خصوصیت شما می باشد
  • Farooq Zarang زلمي جان رزمي بيشك است صد سال زنده باشي دلم را يخ كردي ژوند ژوند ژوند
  • Farooq Zarang تا جایی که من میدانم جناب ناشناس یکبار ازآهنگهای قبل در رادیو خوانده بود ازهمه آن پول دریافت کرده
    همین آهنگ هارا باردیگر در تلویزیون لبسنگ کرد و هزاران افغانی دیگر دوباره از تلویزیون گرفت.
  • Sidiq Wafa عزيزان وارجمندان گرانقدر؛
    ازهمسويی ها وهمفکری های تان جهان سپاس
    اما لطفاً مهربانی نموده حد اعتدال را رعايت کنيد که هدف من پاسخ دادن توهين با توهين نيست.
    فقط ميخواهم حقانيت خود را به کرسی بنشانيم که هر چه هستيم – هستيم ،اما” فرومايه ” نبوده ونيستيم.
    ممکن اشتباهات سياسی فراوان داشتيم وداريم ،اما شخصيت های ما منزه وپاک است.
  • Sultan Seddiqi بگذارید هرچه گوید ، فکر کنم بزرگترین حلقه های فرهنگی در اروپا و امریکاه همان اعضای حزب دموکراتیک خلق ، متحدین و قشر روشن که در تماس های نزدی باهم اند این گونه کتابها و این گونه ژست ها را از دیگران هم دیده اند که هیچ همیتی ندارد.
    بعضی از شخصیت ها خودیشان خود را از میان قشر وسیع و اگاه جامعه اروپایی تجرید مینمایند.
    حالا ، گیلانی ،مجددی ،مولوی خالص ام میگویند ما با دولت انزمان ارتباط نداشتیم.
    صادق فطرت هم میگوید با من برخورد زور وکلشنکفو کرده اند

    حالا کلی دنیا میداند که شیر سفید است.
    خودش را دروغگو معرفی کرده و کتابش را بی ارزش ساخته ،تقصیر خودش است.

  • Shewamal Besmellah ممنون وفای گرامی
    اما خوب شد که بیچاره ناشناس با این همه تبصره ها شناسایی نشد!
    خوش بود گر محک تجربه آید به میان ــ که سیه روی شود هر که در او غش باشد
  • Taeb Alkozai با تحلیل و نوشته شما کاملٱموافقم!!!
    بلی من هم در یکی از مصاحبه های جناب صادق فطرت شنیدم که گویا آهنگ(ای د آزادی خاوری)را جناب شان با جبر واکرا اجرا کرده اند و به گفته ای خودشان افراد مسلح با سلاح کلاشینکوف وی را مجبور به اجرای آن نموده اند،این درحالیست که یک آهنگ از زمان انتخاب شعر،تصنیف و سایر مراحل زمانگیر است و جناب ایشان این آهنگ را درنخستین روزهای پیروزی انقلاب ثور سرودند،ثانیٱجناب فطرت در زمان همان به گفته خودشان فرومایگان خلق وپرچم،آیامسئولیت پست های دیپلماتیک بخصوص اتشه ای فرهنگی
    افغانستان دراتحادجماهیرشوروی را نداشتند؟؟؟
    به هر حال تاریخ و ملت بالای همه ای ماقضاوت خواهد کرد !!!
    • Wais Khabiri بلی داود جان باز چقدر داکتر صاحب ناشناس با هوا جمعی و کیفیت تمام این آهنگ را جبراً خوانده و اجرا نمودند بیچاره، ای کاش دیگر آهنگ های شان را هم با زور سلاح و سیاست اینقدر با کیف و هوا جمع می سرودند؟!
    • Taeb Alkozai

      Wais Khabiri دقیقٱویس جان
    دیدن ۱ پاسخ دیگر
  • Mayhanfeda Mahshoor وفای با پرنسیپ و با شهامتم رادست ودماغ بارور تر باد !
    یک گپ دیگر که « چی دلقک گری هایی برای رفتن به شوروی به شاد روان سر بلند نکرد »را هم باید یاد آور شد .
    • Obaidullah Mustamandi

      Mayhanfeda Mahshoor عزيز !
      طرح ريزى اين پلان را گه چطور خودش را به منزل جنرال قادر براى غزل خوانى شب ها ميرفت وصبح ها به دفتر داكتر اناهيتا شكايت ميكرد كه اين مرد اذيتش ميكند وبادى گارد هاى خودش را دنيال او مى فرستند تا برايش تا گل صبح بخواند وبه اين بهانه پيشنهاد كرد تا به خارجش بفرستند. زنده ياد مجيد سربلند كه اطاعت امر ميكرد زندگى ماموريت بست ششمش را به بست اول وبلاخره ديپلمات
      اينها به همه چون آفتاب روشن است.
  • Wais Khabiri این هم یکی از سند های مستند که داکتر صاحب ناشناس را جبراً بسفر های هنری خارج از کشور و در راس یک گروپ از هنرمندان رادیو تلویزیون وقت می فرستاند آن هم در زمان خلقی ها و پرچمی ها، افسوس است!
    دیدن ۲ پاسخ دیگر
  • Abdulhaq Jazil نا شناس [دلقک]با ګفتن چنین حرف ها،نقاب سیاه را از رخ خویش به دور افګنده ،چهره اصلی خویش را بر ملا نا شناس را شناختاند . ونیز به خاطر اینکه کتابش مورد فروش قرار ګیرد ومزدی بی همتی از ان بدست اورد ،چنین کلماتی را تذکر نموده است.در مورد خرید کتاب ان رفقا ودوستان عجله نه نمایند .
  • Parwin Wafadar ناشناس افشا شد انهم به كمك خودش . اگر خاموش مى ماند برايش بهتر بود .! هميشه به نام يك اواز خوان دوست داشتنى ياد ميشد ، افسوس كه خودش با تيشه به ريشه خود زد . و ناشناس شناسا شد .
    دوست دانشمند محترم وفا ، از شما سپاسگذارم ، درود بر شما .
  • Ahmad Shah Rasta خرسندم كه بدين مناسبت پيام نفرستادم.
    آواز خوان كه دچار دغل بازى سياسى شد،
    سرنوشتش چنين است.
    حيف وقت گرانبهاى شما.
    نا شناس ديپلومات رژيم فقيد نجيب الله در ماسكو بود.
  • Aatash Afzali یکی از هنرمندان دیگری را نیز میشناسم که در زمان حاکمیت حزب دیموکراتیک موتر دولتی داشت و سفرهای خارجی میرفت و زمینه ی اشتراک در ده ها جشنواره موسیقی برایش میسر شده بود، اکنون موقعی که از آن زمان ها یاد میکند، بی شرمانه میگوید: دوره کمونست های کثیف…
    • Wais Khabiri افضلی عزیز، در تصویر بالا که با شما عزیزان شریک ساختم دقیق ببینید چنین هنرمندان مانند داکتر صاحب ناشناس زیاد می بینید که چند آتشه برآمدند در که در هر ظرف رنگ همان را گرفتند و از تمام امکانت آن دوره استفاده وافر نمودند و حالی هم بد و رد گوهی میکنند!
    پاسخی بنویسید…
     
  • Homaun Tudayar دوستان وعزيزانكه در مورد داكتر صادق فطرت وَيَا ناشناس ابراز نظريات مختلف را به ارتباط راز إفشاى بنشته اند من هم يك ياداورى كوتاه جهت اگاهى علاقمندان اين برگه مى نمايم من هم بامحترم داكتر ناشناس در بخش رياست گلتورى وَيَا رياست محصلان سفارت افغانستان واقع مسكو يكجاى كار مى كردم موصوف در بست دوم به حيث سكرتردوم رياست كلتورى در سال 1985 در وقت زمامدارى زنده ياد ببرك كارمل مقرر شده وبه كار خويش اغاز كرد موضوع گيرى وى به ارتباط ح داخ و دولت بسيار خوب بود اما كدام كار سازنده در سفارت انجام نمى داد واز طرف ديگر خانمش بصورت غير مستقيم بأغرب بخصوص با امريكا ارتباط مخفى را برقرار نموده بود وبالاى ناشناس فشار ترك سفارت ووظيفه بدستور غرب بالآيش تعميل مى كرد به همين نسبت بود كه در پاكستان در مصاحبه خويش عليه ح د خ ا ودولت وقت بدگوى را بخاطر قبولى به كشور هاى غرب ضديت خويش را علنى ابراز داشته است درست وقابل إنكار نمى باشد كه ناشناس يك هنرمند خوب ومحبوب كشور بوده و باتاسف انچيزكه ادعا بخاطر نجات خويش نموده اند باوركردنى نيست دروغ محض مى باشد
    • فھیم حکیمی بارکزی

      Niaz Niaz
      عزیز دل
      اینجا اکثریت غیر مسولانہ میسراینددیدن بیشتر
    • Homaun Tudayar

      Niaz Niaz محترم من داكتر ناشناس را خوبتر با ايشان أشناى داشته ودر ضمن احترامش را بيشتر داشته وهيچ وقت عليه كسى اتهام وتوطيه را سازماندهى نكرده ام يك منبع بوده كه درزمينه گزارش داده است البته اين موضوع به شرايط أن زمان مربوط مى باشد بِنَا 32 سال قبل بوده
  • Farzana Keyhan به قول سخن هراتی ها ، استاد موسیقی ما هم بانجان به قاب چین برامد ،
    امید اقای ناشناس به این انتقادها جواب قانع کننده داشته باشد ، که هنرمند احساسات بر انگیز ما به کدام سمت و سوی سیاسی روان بوده اند ، تغییر دیدگاه بوده از عملکرد سیاسی یا منفعت شخصی ادم ت…..
  • Fazlahmed Kamyab دوستان گرامى ، مه يك پيشنهاد به همه اعضاى حزب ديموكراتيك خلق افغانستان ( وطن ) دارم اينكه
    بخاطر اظهارات غير مسوولانه و دور از انصاف جناب ناشناس ، كه حالا دقيق شناختيم، از خريدارى كتاب اش خودارى نمايند . با درود ها
  • Safia Hoqoq Hessabi ناشناس خود را با این جمله « فرومایه گان خلق و پرچم» ، شناختاند.
    واقعا او دیگر ناشناس نیست، او یک انسان ابن الوقتی است که همیشه نان را به نرخ روز خورده است و راستی اگر کمپوز های اهنگ های هندی را از اهنگ های ناشناس خارج کنید ، برایش چیزی باقی نمی ماند.
  • Sohayla Hasrat-Nazimi يک مسأله را بايد با تمام احترام به همه حاضرين بحث صادقانه روشن سازم که آقای فطرت نارضايتي از خلق و پرچم نشان دادند. اما واژه‌ی «فرومایه‌گان» را به زبان نیاوردند.
    من هر انچه ناسزا که به آدرس وی به خاطر همین واژه فرستاده شد را بیش از حد و سرحد می‌پندارم.
    دیدن ۵ پاسخ دیگر
  • Shir Sarem ناشناسی که فقط برای خود اش ناشناس است.
  • Shir Sarem

    Shoaib Eshaqzai
    سهیلا جان ګفتند شاید شما متوجه نشده باشید من با شنیدن فرومایه ګفتن شان بیرون رفتم وبقیه صحبت شان برایم خوش آیند نبود
  • Ghousuddin Mir آقای ناشناس زمانیکه من در پاکستان بودم در تلویزیون پاکستان ظاهر شد و آنجا هم از گذشته خود چشم پوشی کرده گفت ،آنجا(افغانستان ) هرچیز به زور بود و بالای هنرمندان جبرا آهنگهای انقلابی می خواندن واگر نه می گفتیم باز به پولیگون پلچرخی روان میکردند. من هیچ آزادی نداشتم بهمین دلیل فرار کردم
  • Nasrin Kolaly Hoseini متوجه هستيد كه ما هرگز زنده ي خوب و مرده ي بد نداشتيم؟؟؟
    لطفاً دست بر داريد . به قول اقاي وفا بيش از حد و سرحد گفته شد
  • فرهاد بارکزوی دشنام دادن به اعضای ح. د. خ. ا. تنها مصرف تبلیغاتی دارد و از لحاظ شکل به روسیه ستیزی امروزینه آمریکا/ناتو می ماند.
    در ذهن برخی نام آوران شاید چنین قید شده باشد که بهترین وزن صحبت همانا نثار دشنام به بزرگترین، پرجاذبه ترین، آگاه ترین و پر دشمن ترین نیروی سیاسی معاصر افغانستان است.
    داکتر اکرم عثمان هم خود را به همین لحاف پیچاند و واکنش های جدی را نصیب شد.
    و اما یک حزب را فرومایه خطاب کردن، که در صفوف خویش هزاران باشرف ترین افراد را گرد آورده بود و همانها تا همیندم به منافع مردم و وطن وفادار مانده اند، بطور اجتناب ناپذیر گوینده را از واقعیت ها دور می سازد و در گودال ذهنیگری غرق می سازد. آنها را خورد می سازد. این شیوه آشنا است.
  • Zareen Noory خانهٔ زنبورها را به سنگ زده شد نیش زدن ها شروع شده است
  • Abdul Farouq Parwani باوفا صاحب موافقیم، بااین گفته ها ناشناس خودش ناراحت خواهدشد
  • Khatol Momand چرا اينهمه طفره و انكار از گذشتهء خود؟
  • Saida Tolou دوستان عزیز من به تحلیل و نوشته محترم وفا صاحب کاملا موافقم . و به جرات و شهامت او و وفاداری به راه و مکتب اش افتخار مینمایم، من هم خیلی برآشفته بودم و اعتراض داشتم بعد از تفریح و غذا با وفا صاحب و چند دوستان دیگر مشوره نمودیم که اورا مورد اعتراض قرار دهیم اما دوستان ما را مانع شدند چون محترم صبور سیاسنگ بسیار آرام ،سنگین ، مودب بودند گفتند پروگرامشان بی نظم نشود ناشناس خود را خود افشا نمود یک انسان که چند سال دیپلمات و از همان پاسپورت دیپلماتیک به کشوری دیگر استفاده نموده مورد استفاده چنین حرف و یا جمله فرومایه گان زمان خلق و پرچم میشود متاسف و متاثر کننده می‌باشد . که من هم در قطار اول نشسته به گوشم خودم شنیدم . خوب همان گفته وفا صاحب که کاسه چینی که صدا میکند خود صفت خویش ادا میکند اما در کتابش هم آقای سیاسنگ اورا به زیریکی و مودبانه افشا نموده است