« افغانستان در ستراتیژی هند و پاکستان » نویسنده رفیق محمد ولی

در بارۀ این اثر:

کتاب «افغانستان در ستراتیژی هند و پاکستان» از خامۀ پررنگ محمد ولی، تاریخ مختصر مناسبات افغانستان را با سرزمین هند وضاحت داده و ابعاد گوناگون بحران جاری در وطن به خون نشستۀ ما را حلاجی و نقش شیطانی، مخرب و فتنه انگیزانۀ دانۀ سرطانی منطقه (پاکستان و حامیان بین المللی) آنرا افشا ساخته است.

در اوراق کتاب بصورت مستند توضیح گردیده است که سیاست عملی دولت پاکستان بعد از ایجاد آن (1947) در قبال وطن ما ادامۀ همان روشی است که در قرن 19 دولت استعمارگر انگریز بر طبق آن عمل میکرد و آن عبارت از ویران کردن و سوختاندن افغانستان بوده است. این شیوه طی چهار دهۀ اخیر در وجود احزاب هفتگانه “جهادی” و سپس طالبان به حیث مجریان سیاست های جهانخواران از طریق پاکستان مورد تعمیل قرار گرفته است.

نویسنده در اخیر کتاب مستند به حقایق تاریخی و واقعیت های جهان معاصر نتیجه گیری با ارزشی نموده، مینویسد که «صلح و آرامش در افغانستان متضمن صلح و امنیت برای همسایه هایش بخصوص دولت بحران زدۀ پاکستان است»، به ادامۀ آن میخواهم این جمله را اضافه نمایم در غیر آن این آتش افروخته توسط پاکستان، آن کشور را نیز به خاکستر مبدل خواهد ساخت.

ضمن آروزی موفقیت های بیشتر برای نویسندۀ کتاب، علاوه مینمایم که خواندن این کتاب برای درک حوادث جاری در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

محمد قاسم آسمایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افغانستان-در-ستراتیژی-هند