بمناسبت بیست و دومین سالروز جاویدانگی رهبر نستوه ، خلاق و بنیان گذار ح.د.خ.ا زنده یاد ببرک کارمل، شخصیتی که تکرار شان در حال و آینده کشور ما بعید و ناممکن است.

بیست و دو سال قبل در چنین روزی ، یکی از بهترین شخصیت های برازنده کشور، بزرگمردی که ازهمه سجایای عالی انسانی برخوردار بودند و کارنامه های ارزنده شان ثبت صفحات زرین تاریخ کشور ما گردیده است، با درد ودریغ از جمع خانواده، رفقا و دوستان شان چشم بر بست و به جاویدانگی پیوست.
این شخصیت بی نظیر کشور، زنده نام ببرک کارمل رهبر نستوه، خردمند، شجاع، و بی بدیل ح. د. خ. ا و فرزند صدیق و دلسوز مردم کشورما ، که دیگر جای شان، در میان مردم، خانواده و رفقایش برای همیشه خالی مانده است.، اما خاطرات، یاد و کارنامه های این ابرمرد، همیشه برای مردمان وطنپرست و عدالتخواه ماندگار و در اعماق قلب رفقای راه اش، جا دارد.
هرچند بسیار دشوار است ،شخصیت بزرگمردِی چون زنده یاد ببرک کارمل را در چند سطر و یاهم چند صفحه و حتی چندین کتاب نوشت، زیرا ابعاد زندگینامه این بزرگمرد، ایجاب تدقیق ومطالعه یی بیشر را می نماید.
گرچه موافقین و مخالفین، نبشته های زیادی را در مورد شخصیت این فرزانه فرزند کشور ما، بدست نشر سپرده اند ولی نمیتوان آنرا بسنده خواند.
چنانچه اگر زندگینامه یی زنده یاد ببرک کارمل را مختصرآ مرور نمائیم، دیده میشود که ایشان از آوان جوانی تا زمان مرگ ، با وجود فراز و نشیب های زندگی سیاسی شان، از جانب دولت های غدار وقت بنابر درک والای ایشان از سیاست های ضد مردمی و افشای چهره های خائنین وطن، چی از طریق مبارزات پارلمانی و چی در سخنرانی های خیابانی شان، چندین بار زندانی گردیده بودند ولی با متانت و شهامت در برابر ظلم و بی عدالتی های احکام وقت، مبارزه نمود. اما با در درد و دریغ در زمان حاکمیت ح.د.خ.ا، که منشی عمومی ح.د.خ.ا و رئیس شورا انقلابی کشور بودند، بنابر دسیسه یی گرباچوف و اعضای بیروی سیاسی ح.د.خ.ا، ابتداء از پست منشی عمومی ح.د.خ.ا و بعد از سمت رئیس شورای انقلابی کنار زده شدند و با برخورد نهایت غیر رفیقانه با زشت ترین شکل در برابر ایشان از جانب رهبری حزب و دولت صورت گرفت که این برخورد غیر رفیقانه را نمیتوان در بر برابر شخصیتی که مکتب عدالت و انسانیت را بنیاد نهادند، فراموش نمود.
زنده یاد ببرک کارمل، در زمان زمامداری شان، بی نهایت مدبرانه حزب و دولت را رهبری نمودند که انکار از آن، هم مانند آنست که آفتاب را به دو انگشت پنهان نمائیم.
چنانچه بعد از آنکه زنده نام ببرک کارمل، توسط کودتای گرباچوف با همکاری نزدیکترین یاران زنده یاد ببرک کارمل ، از پست منشی عمومی ح، د، خ، ا و بعدآ از ریاست شورای انقلابی حذف گردیدند، همه اعضای حزب شاهد حوادث غیر قابل پیش بینی در حزب و دولت بودند، که توضیح آن بحث جداگانه میخواهد.
قابل تذکار میدانم که؛ اعضای بیروی سیاسی حزب، درزمان رهبری زنده یاد ببرک کارمل از اعتبار زیادی در بین صفوف حزب برخوردار بودند و در نبود ایشان، آنطوریکه صفوف حدث میزدند برخلاف آن، از آب بدرآمدند ، زیرا آنها نتوانستند که در نبود زنده یاد ببرک کارمل ، حزب و دولت را رهبری سالم نمایند و اعتبار شانرا در بین اعضای پر افتخار ح.د.خ.ا، چنان از دست دادند که در کنفرانس و کنگره حزب،هیچ یک از اعضای بیروی سیاسی به استثنای رفقا ببرک کارمل، داکتر صاحب راتب زاد و محمود بریالی سائیر اعضای بیروی سیاسی به شمول داکتر نجیب منشی عمومی و رئیس جمهور از سازمانهای حزبی شهر کابل رای نماینده شدن را بدست نیاوردند و خود را بالای ولایات تحمیل نموده به صفت نماینده در کنفرانس اشتراک نمودند. 
چنانچه در نبود شخصیت مدبر و رهبر خردمند، تضاد ها میان اعضای بیروی سیاسی به حدی بالا گرفت که وزیر دفاع و عضو بیری سیاسی ، برضد منشی عمومی حزب و رئیس جمهور دست به کودتا زد.اعضای بیروی سیاسی به فریکسیون ها تقسیم شدند و آن همه دست آورد هایکه در زمان رهبری زنده یاد ببرک کارمل بدست امده بود در هم شکست . قوم گرائی، جاه طلبی، ایجاد فراکسیونهای درون حزبی هر روز رو به صعود بود. در نتیجه بنابر تضادها، تعداد ا ز اعضای بیروی سیاسی و اعضای کمیته مرکزی، از عضویت بیروی سیاسی و کمیته مرکزی اخراج شدند.
بنآ با درنظرداشت سیاست های نادرست ُ کشور و حزب را عمدا بسوی بحران سوق دادند ودر اخیر باعث سقوط حاکمیت ح، د، خ، ا وتسلیمی دولت به مخالفین گردید.
بعد از سقوط حاکمیت، حزب متلاشی گردید ولی هیچ یک از رهبران حزبی، که دیروز از همه امکانات مادی و معنوی حزب و دولت برخوردار بودند ، بدون هیچ نوع احساس مسولیت، با وجودیکه حزب پر افتخار مارا در پرتگاه سقوط قرار دادند، هیچ گونه تلاش را بمنظور احیای مجدد حزب از خویش تبارز نداند و به اصطلاح عامیانه حزب وطن بیک دیگ بی سرپوش مبدل شد. 
باید یادآور شد که در چنین حالات میتوان ُ، شخصیت والا و مدبر زنده یاد ببرک کارمل پی برد که چگونه ایشان موفق به ایجاد چنین حزب سرتاسری و فرا ملیتی، در شرایط نهایت دشوار و بغرنج کشور، دست یازیدند.
نبود زنده نام ببرک کارمل در شرایط و اوضاع کنونی شدیدآ احساس میشود و رهروان این مکتب عدالت و انسانیت باید درفش پر افتخار، رهبر نستوه، مبارز عدالت خواه و خدمتگذار مردم را در احتراز نگهدارند. 

یاد و کارنامه های زنده یاد ببرک کارمل گرامی و جاویدان گرامی و جاویدان باد.