توقع کمک از پاکستان، دیوانگی است

!یکی از مجریان اصلی دیوانگی، اعتراف کرد

توقع کمک از پاکستان، دیوانگی است

محمدعمر داوودزی وزیر پیشین وزارت امور داخله توقع کمک از پاکستان در راستای صلح افغانستان را نسخه آزموده شده، یک دور باطل و دیوانگی می خواند.
آقای داوودزی تصمیم رهبران سیاسی افغانستان مبنی بر کمک خواستن از پاکستان در راستای صلح افغانستان را یک خطای بزرگ و تکرار یک راه رفته می داند.
وی که در مراسمی به هدف خداحافظی با مسوولین و منسوبین وزارت داخله در کابل سخن می گفت اظهار داشت که حکومت جدید افغانستان باید راه ها و ابتکارات جدیدی را برای تامین صلح افغانستان در پیش بگیرند.
وزیر پشین وزارت امور داخله تصریح نمود: ” توقع کمک از پاکستان در راه صلح آزمودن یک نسخه ی آزموده شده و این توقع خواب است، خیال است، محال است و جنون است”.
به گفته ی وی؛ حکومت قبلی افغانستان بارها راه کمک خواستن از پاکستان در راستای صلح افغانستان را رفته است و حال آزمودن نسخه ی آزموده شده یک دور باطل و یک خطا می باشد.
آقای داوودزی با بیان این مطلب که پاکستان هیچ وقت حاضر نمی شود مخالفین مسلح را به میز مذاکره آماده کند گفت که تمام وعده های مقامات پاکستانی مبنی بر همکاری صادقانه با دولت افغانستان در راستای تامین صلح، یک فریب بزرگ برای به دست آوردن وقت بیشتر به هدف فعالیت های تخریبی در افغانستان بوده است.
این مقام ارشد امنیتی افغان افزود: ” جنگ افغانستان؛ جنگ کرزی و ملا عمر نبود، ما فقط میدان و ابزار جنگ هستیم، جنگ افغانستان نتیجه ی منازعات منطقه ای است”.
وی خاطرنشان ساخت که توقع کمک از پاکستان در راه صلح افغانستان راه حل مشکلات و ناامنی افغانستان نبوده و باید رهبران سیاسی افغانستان از موقف قدرت با مخالفین راه مذاکره را به پیش بگیرند.
وزیر پشین وزارت امور داخله گفت: ” وقتی که ما از موقف قوت گپ بزنیم، نیروهای ما تقویت شود؛ ما نتیجه ی بهتری به دست خواهیم آورد”.
به باور آقای داوود زی؛ قوت گرفتن نیروهای امنیتی و ایجاد یک ایتلاف منطقه ای می تواند راه های مناسبی برای تامین صلح افغانستان باشد.
وی استخبارات کشورهای همسایه را حامی اصلی مخالفین مسلح افغانستان خواند و گفت که امسال پولیس افغان توانسته است که یک دسیسه ی بزرگ منطقه ای را کنترول کند.
به گفته ی این مقام ارشد امنیتی افغان؛ مخالفین مسلح افغانستان به حمایت استخبارات کشورهای همسایه تلاش داشتند تا امسال برخی از مناطق افغانستان را زیر کنترول خود در آوردند که با فداکاری نیروهای امنیتی افغان این طرح شان ناکام ماند.
این گفته ها در حالی مطرح می گردد که محمداشرف غنی رییس جمهور افغانستان به تازگی در سفری که به پاکستان داشته از مقامات این کشور خواسته است تا در راستای صلح افغانستان همکاری داشته باشند.
گفتنی است که آگاهان امور نیز بارها تاکید کرده اند که حکومت جدید افغانستان نباید راهی را که حکومت قبلی برای تامین صلح افغانستان در پیش گرفته بود، دنبال کند.
مهدی هاشمی ــ کابل 

++++++++++++++++++++++++++

داوودزی: پاکستان در تامین صلح همکاری نمی‌کند

6B1A48C5-751F-46D3-A762-86085B787EB4_mw1024_n_s1

پنجشنبه ۱۳ قوس ۱۳۹۳ – ظفرشاه رویی

عمر داوودزی وزیر پیشین امور داخله، نسبت به همکاری پاکستان در تامین صلح در افغانستان، ابراز شک و تردید کرد و گفت که دولت افغانستان باید برای تامین صلح در کشور راه‌های جدیدی را در پیش گیرد.
آقای داوودزی که امروز در یک مراسم خدا حافظی با مسوولان وزارت امور داخله سخن می‌گفت، افزود که نسخه پاکستان برای تامین صلح در کشور کارایی ندارد و این نسخه بارها آزموده شده است. 
عمر داوودزی نزدیک به یک سال پیش توسط حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان، به عنوان وزیر امور داخله در مجلس نمایندگان معرفی شد. آقای داوودزی پیش از آن به عنوان سفیر تام‌الاختیار افغانستان در اسلام‌آباد کار می‌کرد. او اخیر با جمعی از وزرای سرپرست، از کار سبکدوش شد.
وزیر پیشین امور داخله، در مراسم خدا حافظی خود با مسوولان این وزارت، ابراز امیدواری کرد که دولت افغانستان به ویژه رییس جمهور کشور، راهی را که بارها توسط حامد کرزی تجربه شده، برای تامین صلح در پیش نگیرد. عمر داوودزی گفت: «حالا اگر ما به این طمع نشسته‌ایم که پاکستان مساله‌ی ما را حل کند یا طالب را به میز مذاکره حاضر کند، این خیال است، خواب است، محال است و جنون است. خدا کند که رییس جمهور ما تجدید نظر کند و به تجربه گذشته توجه کند و راه‌ها، ابتکارات و نسخه جدید را در پیش بگیرد. آن نسخه‌ها آزموده شده است. به همان پیمانه‌ای که کرزی صاحب آزمود، مشکل است کس دیگری نماید.» 
عمر داوودزی می‌گوید در سال ۲۰۰۵، زمانی‌که او ریاست دفتر حامد کرزی را به عهده داشت و پرویز مشرف رییس جمهور پاکستان بود، روسای جمهور افغانستان و پاکستان در اسلام‌آباد باهمدیگر دیدار داشتند. به گفته‌ی آقای داوودزی، در این دیدار رییس جمهور پاکستان رسما اعتراف کرد که اسلام‌آباد بدلیل حمایت از طالبان دچار اشتباه بزرگ شده است. به گفته‌ی آقای داوودزی، پس از این دیدار و اعتراف پرویز مشرف مبنی‌بر اشتباه پاکستان بدلیل حمایت از گروه تروریستی طالبان، دولت افغانستان تصور می‌کرد که پس از این پاکستان دست به حمایت از طالبان نخواهد زد. آقای داوودزی گفت که این تصور اشتباه از آب درآمد و پاکستان همچنان به حمایتش از تروریستان در افغانستان ادامه داد.
با این‌حال، عمر داوودزی می‌گوید که یگانه راهی که دولت افغانستان را در رسیدن به صلح کمک می‌کند، تقویت نیروهای امنیتی کشور است. به گفته‌ی او، تا زمانی‌که دولت افغانستان نتواند از لحاظ قدرت نظامی خود را با پاکستان متوازن سازد، صلح در افغانستان تامین نخواهد شد. 
وزیر پیشین امور داخله همچنین گفت جنگی که فعلا در افغانستان جریان دارد، ناشی از مشکل این کشور نیست بلکه نتیجه منازعات منطقوی است. به گفته‌ی او، افغانستان میدان و وسیله جنگ منازعات منطقوی شده است. آقای داوودزی می‌افزاید که برای حل منازعات منطقوی و تامین امنیت در این منطقه، لازم است ایالات متحده امریکا دست به ایجاد ایتلاف جدیدی در این منطقه بزند. وی گفت: «‌من می‌گویم که مشکل افغانستان بلکه ناامنی مشکل منطقه است و راه‌حلش هم یک ایتلاف منطقوی است که با همکاری صادقانه و مصرانه امریکا این ایتلاف بوجود آمده می‌تواند.»
عمر داوودزی همچنین می‌گوید که سازمان استخباراتی و ارتش پاکستان در نظر داشتند تا در سال ۲۰۱۴ پناه‌گاهی برای گروه تروریستی طالبان در افغانستان ایجاد شود. به گفته‌ی او، نقاطی که برای ایجاد پناه‌گاه‌های گروه تروریستی طالبان در نظر گرفته شده بود، توسط جنگجویان این گروه تحت حملات شدید قرار گرفتند. آقای داوودزی می‌گوید که هدف پاکستان از ساختن آدرس برای گروه طالبان در افغانستان، این بود تا فشارهای بین‌‌المللی مبنی‌بر وجود پناه‌گاه‌های تروریستان در کشورش را بکاهد. وزیر پیشین امور داخله تاکید کرد که پاکستان به این هدف خود نرسید بلکه نیروهای امنیتی کشور موفق شدند برخی از مناطقی را که در سال ۲۰۱۳ تحت کنترول دولت نبود تحت کنترول خود بیاورند.
عمر داوودزی همچنین گفت که برخلاف سال‌های قبل، زمستان امسال حملات تروریستی در کشور ادامه خواهد داشت. به گفته‌ی آقای داوودزی، گروه‌های تروریستی تلاش دارند تا سطح قوت خود را در زمستان امسال در افغانستان حفظ کنند تا با آغاز فصل بهار مجبور نشوند که دو باره از صفر شروع کنند. به گفته‌ی او، گروه‌های تروریستی در نظر دارند که در بهار آینده، با تغییر تاکتیک‌های جنگی خود، به حملات تروریستی خود در کشور شدت بخشند.
عمر داوودزی در مراسم خدا حافظی خود با مسوولان و سربازان پولیس، از تمامی آنان معذرت خواست و گفت که ممکن است به عنون شخص مسوول، کوتاهی‌هایی از جانب وی صورت گرفته باشد. آقای داوودزی گفت که سربازان پولیس قهرمانانه می‌جنگند اما مظلومانه به شهدات می‌رسند.

++++++++++++++++++++++

اندر باب ۱۳ سال دیوانگی

images

عمر داوودزی؛ وزیر پیشین امور داخله توقع کمک از پاکستان در راستای صلح افغانستان را نسخه ای آزموده شده، یک دور باطل و دیوانگی خواند.
آقای داوودزی تصمیم رهبران سیاسی افغانستان مبنی بر کمک خواستن از پاکستان در راستای صلح افغانستان را یک خطای بزرگ و تکرار یک راه طی شده می داند.
وی که در مراسمی به هدف خداحافظی با مسئولین و منسوبین وزارت داخله در کابل سخن می گفت اظهار داشت که حکومت جدید باید راه ها و ابتکارات جدیدی را برای تامین صلح در پیش بگیرد.
آقای داوودزی با بیان این مطلب که پاکستان هیچ وقت حاضر نمی شود مخالفین مسلح را به میز مذاکره حاضر کند گفت که تمام وعده های مقامات پاکستانی مبنی بر همکاری صادقانه با دولت افغانستان در راستای تامین صلح، یک فریب بزرگ برای به دست آوردن وقت بیشتر به هدف فعالیت های تخریبی در افغانستان بوده است.
این مقام ارشد امنیتی افزود:”جنگ افغانستان، جنگ کرزی و ملا عمر نبود، ما فقط میدان و ابزار جنگ هستیم، جنگ افغانستان نتیجه منازعات منطقه ای است”.
اظهارات آقای داوودزی اما یادآور یک حقیقت تکراری است. او دیگر نه سفیر افغانستان در پاکستان است و نه وزیر داخله افغانستان. به عبارت دیگر، او از این پس، فقط عمر داوودزی است؛ بدون هیچ پیشوند و پسوند حقوقی دیگر؛ بنابراین، اظهارات او مانند اظهار نظرهای هر شهروند عادی دیگر، فاقد هرگونه تاثیرگذاری سیاسی یا حقوقی است.
آقای داوودزی اما به نظر می رسد به عنوان کسی که رازدار و کارگزار اصلی سیاست افغانستان در قبال پاکستان طی ۱۳ سال گذشته بوده است و از قِبَل این امر، بسیاری از پیچ و خم ها، مشکلات، موانع، چالش ها، امکان ها و محال های این رابطه را بدون شک بهتر از هر کس دیگری می دانسته است، طی این مدت در این مورد سکوت کرده و یا به تعبیر رساتر، چیزی را از مردم و شهروندان افغانستان پنهان داشته است.
آقای داوودزی سفیر افغانستان در اسلام آباد بود؛ کسی که بدون شک، هر سیاستی که افغانستان در برابر همسایه جنوبی داشته است، لاجرم از فیلتر او می گذشته و او از نخستین کسانی بوده است که نسبت به محتوا و ماهیت این سیاست، آگاهی و اطلاع داشته و چه بسا در اجرا و اعمال آن نیز از صلاحیت های گسترده ای برخوردار بوده است؛ بنابراین بی جا نیست اگر نتیجه گرفته شود که یکی از اصلی ترین مسئولان، مبتکران و مجریان ۱۳ سال دیوانگی و استمرار این دور باطل و بی حاصل، خود آقای داوودزی بوده است.
از سوی دیگر، این، اصلی ثابت شده در سیاست است که همه مقام هایی که روزی از کار کنار گذاشته می شوند و دیگر حایز و واجد مدیریت یک سازمان حقوقی یا سمتی دولتی نیستند، آدم های خوبی می شوند و پرده از حقایق بسیار برمی دارند؛ اما این امر، متاسفانه دیگر دردی را دوا نمی کند.
آقای داوودزی زمانی که سفیر افغانستان در اسلام آباد بود باید به مردم افغانستان، اطلاع می داد که مشغول چه کاری است و این که آیا این کار به تعبیر خودش یک دیوانگی است یا حاصل و پیامدی ملموس و مؤثر نیز دارد.
از سوی دیگر، او سال ها وزیر امور داخله بود؛ یعنی مدیریت یکی از اصلی ترین و مهم ترین دستگاه های امنیتی کشور را بر عهده داشت؛ بنابراین، به جای آنکه پس از کنار گذاشته شدن، برخورد سخت افزاری با عوامل تروریزم و جنگی که به گفته وی نتیجه منازعات منطقه ای است را تجویز کند، این نسخه را پیش از این در زمان مسئولیت اش می پیچید؛ تا هم خود او به عنوان یک وزیر موفق و کارآمد شناخته می شد و هم مردم افغانستان، شاهد نتایج عملی این رویکرد می بودند.
اکنون که او دیگر نه سفیر است و نه وزیر، این سخنان جز آنکه تلاشی برای لاپوشانی و تبرئه او از معرض داوری بی رحمانه ناظران و رسانه ها باشد، چه اثر دیگری می تواند داشته باشد؟
محمدرضا امینی- خبرگزاری جمهور

+++++++++++++++++++++++++++

حاضر شدن طالبان به میز مذاکره به وساطت پاکستان خواب و خیال است

Dawoodzai-Dec

این مطلب را محمدعمر داوود زی وزیر پیشین امور داخله هنگام خداحافظی‌اش با منسوبین این وزارت بیان کرد.

پیش از این رییس جمهور غنی در اولین سفرش به پاکستان روی گفتگوهای صلح با مخالفان مسلح با شماری از مقامات بلندپایه آن کشور دیدار کرد.

اما حالا محمدعمر داوودزی وزیر پیشین امور داخله به این باور است که دولت افغانستان در مذاکرات صلح با پاکستان رویکرد جدید را اختیار کند.

به گفته‌ی آقای داوودزی طلب کمک از پاکستان برای تامین صلح در کشور، نسخه‌ای آزموده شده است.

«حال هم اگر ما به امید این باشیم که پاکستان مساله ما را حل کند و یا هم طالبان را به میز مذاکره حاضر کند، این خواب است و خیال است و جنون و این را خدا کند که رییس جمهور ما تجدید نظر کند و از تجربه گذشته، به آن سو توجه کنند و راه‌ها و ابتکارات جدید پیش بگیرد.»

آقای داوودزی افزود که پاکستان در تامین صلح، با افغانستان صادق نبوده و همواره با فریب در این راه پیش رفته است.

وزیر پیشین امور داخله گفت که حامد کرزی رییس جمهور سابق کشور برای آوردن صلح در کشور پاکستان تلاش کرد اما به دلیل اینکه پاکستان به تعهداتش پابند نیست نتیجه را در پی نداشت.

به گفته‌ی آقای داوودزی افغانستان خودش با کدام کشور در جنگ نیست؛ بلکه ابزار جنگ میان کشورها قرار گرفته است.

به باور آقای داوودزی، برای پایان دادن به نابسامانی های منطقه‌یی باید امریکا ایتلاف منطقوی را ایجاد و به حل آن بپردازد.

وزیر داخله پیشین گفت که با دست خالی در برابر این تنش‌ها نمی‌توان ایستاد و خواستار تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور گردید.

«باید نیروهای امنیتی و دفاعی ما تقویت شود، وقتی که رییس جمهور می‌گوید که اگر بعد از این توپ از سوی پاکستان پرتاب شود، دوباره شما به توپ بالای شان فیر کنید، باز آن وقت نیروهای امنیتی می‌گویند ما کجا توپ داریم که جواب بالمثل برای شان بدهیم، ما باید اول از لحاظ قوت خود را برابر بسازیم تا جواب شان را داده بتوانیم، باز در آن صورت در میز مذاکرات هم از جایگاه قوی گپ زده می‌توانیم.»

با این همه به تازگی رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که رییس جمهور غنی با طالبان گفتگوهای پنهانی را برای مذاکرت صلح با طالبان آغاز کرده است.

به نقل از روزنامه پاکستانی اکسپرس تربیون، منابع آگاه از این پیشرفت‌ها گفته‌اند که مذاکرات برای ادغام دوباره طالبان در معادله سیاسی کشور تحت نظارت سازمان ملل آغاز شده است.
http://homayun.org/?p=49149
گزارشگر: وحیده “فیضی”