دگروال عزیزالله شهید یکی از سازماندهندگان گروه های مدافع انقلاب در قلعه مرادبیگ و شکردره

باز هم به یاد یک شهید قهرمان … 
و این بار هم بیاد همه شهدای راه انقلاب و بخاطر بزرگداشت از خون پاك ايشان زندگی نامه ی یکی دیگر هزار شان را می گشائيم :
این مرد با اراده و پر کار عزيزالله نام داشت، پدر او الحاج عبدالله جان نامیده میشد. عزیزالله در سال (۱۳۰۸ ه.ش ) در قریه قلعه مرادبیگ در یک فامیل دهقان کار، پا به جهان گذاشت. تحصیلات ابتدایی او در مکتب ابتدایه قلعۀ مرادبیگ سپری شد. او نظر به عشق و علاقه ای سرشاری که به مسلك مقدس عسکری داشت، شامل مكتب حربی و بعداً شامل حربي پوهنتون گردیده و از آنجا پیروزمندانه موفق به اخذ دپلوم مسلکی نظامی شد.
عزيز الله بعد از سپری نمودن دورۀ پوهنتون قرار کارت نمبر ( ۱۰۵۴) مورخ ( ۱۳۳۰/ ۶ / ۱ ) بر تبه در یم بریدمنی تثبیت رتبه شد. هم چنان بریدن موصوف قرار کارت نمبر (۱۶۴۸) مورخ ( ۱۳۳۳/ ۶ / ۱ ) بر تبه دو هم بریدمنی و بعداً به تاريخ ( 1336/ 6 / ۱ ) قرار کارت نمبر (۲۱۴۸) بر تبه لمړی بریدمنی ترفيع نمود. هكذا بريدمن عزیزالله به تاریخ ( ۱/ ۶ / ۱۳۳۹ ) بر تبه تورنی ترفيع نموده و به تاريخ ( ۱۳۴۳/ ۶ / ۱ ) به رتبه جگتورنی نایل شد . عزیزالله خان نظر به لیاقت و کاردانی ایکه داشت و وظایف خود را با کمال حسن نیت انجام میداد به تاریخ ( ۱۳۴۶/ ۱ / ۱ ) به رتبه جگړنی مفتخر گرديد.
جگړن عزیزالله نظر به علاقه سرشارش به وظیفه و تلاش های پیگیرش در امور محوله خود توانست به تاریخ۱۳۵۲ / ۶/ ۱۱ برتبه ډگرمنی ترفیع نماید.
دگرمن عزيزالله بالاخره بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند ثور افتخار رتبه ډگروالی را کمایی کرد.
دگروال عزيزالله در طول حیات خویش مصدر خدمات شايسته يي به وطن و مردم خود شده که همه قابل قدردانی است . ولی از بزرگترین افتخارات وی یکی هم تربيۀ سالم نوجوانان و بالخصوص اعضای فامیل اش بود که توانست اولادهای شریف ووطن پرست به جامعه تقدیم کند. ډگروال موصوف بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند ثور و بالاخص بعد از پیروزی مرحله نوین و تکاملی انقلاب تلاش های پیگیری در راه استحکام پایه های انقلاب در بین مردم بخرچ داد. او علاوه بر پیش برد وظايف پر مسئوولیت رسمی خود در ایجاد گروپ های داوطلب دفاع از انقلاب و تشکیل جرگه های قومی بخاطر مبارزه با ضدانقلاب و خنثی ساختن تبلیغات خصمانه دشمن در ولسوالی شکردره و بالخصوص در قریه قلعه مرادبیگ تلاش های فراوانی بخرج داد و در کارش هم موفق بود.
همه این تلاش ها و فعالیت های پیگیر، انقلابی و وطنپرستانۀ او بر جان دشمن آتش زد و دشمن را بر آن ساخت که این مرد وطن دوست را از میان بردارد. دشمنانش کوشش زیاد بخرچ دادند تا اورا در خانه اش در قلعه مراد بیگی به شهادت برسانند، ولی از آنجائیکه او در منطقه خود از احترام وحمایت مردم برخوردار بود و محبوبیت خاص داشت ، دشمن به این مرام شوم خود قادر نشد.
ولی با تأسف زیاد دگروال عزیزالله مديرعمومی مسافربری وزارت دفاع ملی به تاریخ (۲۵) سنبله سال (۱۳۵۹) در حین اجرای وظیفه رسمی ملبس با لباس افسری و رسمی اش در طول راه از طرف عناصر ضدانقلاب و خائن بوطن به شهادت رسيد.
ما یاد اورا چون همه شهدای دیگر وطن گرامی خواهیم داشت.