طرح تازه‌ء دیجیتال کتاب «اردو و سیاست در سه دهه‌ء اخیر افغانستان» بازتایپ و تدوین دیجیتال : رفیق قاسم آسمایی

دربارهء طرح تازه‌ء دیجیتال کتاب «اردو و سیاست در سه دهه‌ء اخیر افغانستان»

کتاب «اردود و سیاست» بار نخست در سال 1377  و  بار سوم سال بعد از آن تجدید چاپ شد و مجموعاً تیراژ  رسمی آن به بیش از 12000 جلد رسید که بیانگر علاقمندی هموطنان به محتویات کتاب است.

این کتاب طی دو دهه از زوایای گوناگون و دید بی‌طرفانه، از موضع خصومت و کژاندیشی و در مواردی هم از موضع عقده و … بارها نقد شده است.

خوشبختانه در اکثریت مواردی که نقد به جواب دادن  می‌ارزید، آن نوشته‌ها توسط زنده‌یاد عظیمی حلاجی و جواب داده شده است که در آینده نزدیک  مجموعۀ این جواب‌ها در دو جلد با عنوان «مناظره‌ها و محاضره‌ها در پیرامون اردو و سیاست» و «مثلث بی‌عیب یا کنزالمهملات والاکاذیب» نیز در فورمات تازه همگانی خواهد شد.

قابل یادآوری است که دو سال قبل اجازه‌ء پخش الکترونیکی کتاب «اردو و سیاست» را از رفیق نبی عظیمی حاصل و متن سومین چاپ کتاب سکن و مؤلف لطف نمودند و مقدمه‌ء کوتاهی بر آن نگاشتند  که از طریق سایت وزین راه پرچم همگانی شد.

بعد از آن مصمم بر آن شدم که کتاب «اردو و سیاست» مجدداً تایپ و به فورمات تازه و حجم کم و کیفیت بلند همگانی گردد. این مطلب با رفیق عظیمی مطرح و سبب استقبال وی شد و وعده دادند که ضمایم و اصلاحاتی را نیز بعد از تایپ مجدد به آن علاوه خواهد ساخت،  در همین راستا چیزی بیشتر از صد صفحه تایپ و سپس بنابر مشکلاتی ادامه‌ء آن به تعویق افتاد.

بعد از مرگ نابهنگام موصوف، بار دگر این پروسه ادامه یافت که نتیجه‌ء آن در اختیار علاقمندان کتاب قرار می‌گیرد. هرگاه در جمله یادداشت‌ها و نوشته های زنده یاد عظیمی مطالبی تکمیلی در مورد این اثر وجود داشته باشد و از جانب فرزند وی در ختیارم قرار گیرد با امانت داری کامل با این کتاب ضمیمه خواهد شد.

محمد قاسم آسمایی

مارچ  2021  / حمل 1400

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اردو-و-سیاست-در-سه-ده-ء-اخیر-ـ-محمد-نبی-عظیمی راه پرچم