کارنامه های انقلابی وانسانی رهبر محبوب وخردمند ببرک کارمل Babrak Karmal

ادریس « اریب »

کارنامه های انقلابی وانسانی
رهبر محبوب وخردمند ببرک کارمل
شامل بخش های ذیل است
فشرده از کارنامه های زنده یاد ببرک کارمل
سیمای ببرک کارمل در فراز و نشیب حوادث سیاسی و تاریخی کشور
دید گاه پرچمی در مورد جمهوریت داود
ترور میراکبر خیبر موجب قیام نظامی
چگونگی مرگ ترکی
امین در اریکه قدرت
نظریات پژوهشگران و نویسندگان خارجی و بخصوص رهبران اتحاد شوروی وقت درمورد حفیظ الله امین .
مبارزه مخفی یگانه گزنیش در برابر استبداد حفیظ الله امین .
روایت های مختلف در زمینه اعزام نیروهای نظامی شوروی وقت به افغانستان.
چگونگی مرگ امین .
دوران زعامت ببرک کارمل .
عزل ببرک کارمل از اریکه قدرت.
منابع موخذ.
—-
بخش اول
فشرده از کارنامه ها ی زنده یاد ببرک کارمل:

ببرک کارمل شخصیت اثر گذار در روند سیاسی و تاریخی کشور ، وی از عنفوان جوانی به مبارزه انقلابی علیه بیداد وستم احکام ظالم رو اورد. وی با اندیشه های انسانی وانقلابی خویش حزبی را تشکیل داد ومبارزه طبقاتی را در کشور علیه طبقات حاکم استثمارگر به پیش برد.
در دوران که محصل حقوق در دانشگاه کابل بود انجمن محصلین دانشگاه کابل را که کتله از روشنفکران در ان تجمع یافته بود. با جمع ازمبارزین و وطنپرستان اساس گذاشت.
زمانیکه حزب تشکیل یافت ببرک کارمل بحیث مبارز پرشور و انقلابی بیباک از اتورتیه خاصی در بین یاران و مردم کشور برخوردار بود. بخاطر انسجام نیروهای مترقی و تشکل حزب تلاش کرد . اما درسدد ان نشد که در رهبری حزب خود ش قرار گیرد . در حالیکه شایستگی و اهلیت انرا داشت .
درزمانیکه مبارزات پارلمانی به اوج خود رسید در پارلمان کشور بحیث نماینده حزب با شجاعت ودلیری از موضع حزب مبنی برتامین دیموکراسی ،عدالت و خواست های برحق توده ها دفاع کرد.
به صراحت به صدارعظم وقت خاطر نشان کرد .رای اعتماد برایش نمیدهد.
ببرک کار مل در دشوار ترین شرایط اختناق و پیگرد دولت های مستبد از حق توده دفاع کرد .چنانچه در مراسم جنازه میر اکبر خیر متعرضانه علیه دولت داود شعار داد که سکوت سیاسی باید شکستانده شود.
وبه همین ترتیب ببر ک کارمل بود که در نخستن روز های پیروزی قیام هفت ثور با صراحت به داروسته امین خاطر نشان کرد . که نباید داود کشته شود . ولی امین با قصاوت و بیرحمی انها را از بین برد . در سدد ازبین بردن ببرک کارمل نیز شد. که موفق بدان نشد.
همچنان در زمان حاکمیت امین بخاطر جلوگیری بیشتری خون ریزی و از بین بردن اعضای حزب و تامین وحدت ترک وطن کرد. ولی زمانیکه دید که امین از همه اصول انسانی وانقلابی عدول نموده . و بیرحمانه به قتل و کشتار توده ها دست یازیده انگاه بود که مبارزه مخفی را به عنوان یگانه گزینه مبارزه علیه وی سازمان دهی و در نهایت امر در شش جدی با سر نگونی امین پایه حاکمیت حزب را مستحکم ومستقرساخت و ده هزار زندانی را از زندان رها نمود ودر عرصه های مختلف در جهت بهبود زندگی توده ها در دوران زعامت وی کار صورت گرفت.
ببر ک کارمل با نفوذ و اتورتیه که بحیث یک رهبر محبوب القلوب در بین اعضای حزب داشت و با تغییرات که در حزب به وقوع پیوست جبهه گیری نکرد .با متانت و بزرگواری تن به تبعید ، ترک وطن داد وبالاخره زندگی در کانتینر را قبول کرد و هیچگاهی از موقف خود بخاطر تخریب حاکمیت داکتر نجیب الله استفاده نکرد.
بنان خود را ملزم بدان میدانم تا با تحریر مطالب گرد اورده شده .در مورد کارنامه های انقلابی وانسانی رهبر محبوب وخردمند خویش دین که بالایم وجود دارد.ادا نمایم:
این نبشته را اهدا به انان مینمایم: پرچم ظفرنمون حزب را در شرایط دشوار و پیچیده به زمین نگذاشتن ،تسلیم ارتجاع نگردند. و صادقانه و بدون هراس وفادار به ارمانهای والای حزب ، تحت رهبری مدبرانه زنده یاد ببرک کارمل باقیمانده . در این عرصه نه تنها شام های فارغ ، بلکه سراسر زندگی خود را به تحقق اهداف مترقی ، انسانی صرف نموده اند.
ادامه دارد
***
وبطور اخص وظیفه خود میدانم:بحیث یک سرباز مربوط به حزب دیموکراتیک خلق افغانستان که سالیان درازی بخاطر تحقق برنامه شریفانه و انسانی حزب خویش، مبنی بر تساوی حقوق زن ومرد،ازا دی ،دیموکراسی ، عدالت اجتماعی، داد خواهی واز بین بردن تفاوت های طبقاتی و دفاع از حقوق والای زحمتکشان درسرلوحه کار وپیکار ان بود. قاطعانه بدون هراس در ردیف سایر وطنپرستان با خلوص نیت، هدفمند، بخاطر بهبود زندگی مردم عزیز خود مبارزه کرده ام و در موضع خود با صداقت ایستاده ام.