کتاب افغانستان؛ جنگ، جامعه و سیاست نوشته: آنتونیو جیوستوزی پژوهشگر ایتالیایی مترجم: اسدالله شفایی Afghanistan; War, Society and Politics

 

در مورد این کتاب نوشته اند:

«در این اثر به زمینه های سقوط جمهوری سردار محمد داوود و ظهور دولت چپگرا درافغانستان، برنامه های این دولت برای ایجاد تحول در عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و دلایل گسترش مقاومت علیه آن پرداخته است.

در بخش اول این کتاب زیر عنوان «محدودیتهای سیاست شوروی مداری» موضوعاتی نظیر پایه های اجتماعی «جمهوری دموکراتیک»، آزادی زنان به عنوان یکی از شعارهای مهم دولت جدید در عرصه اجتماعی و اصلاحات ارضی به حیث یکی از برنامه های اصلی برای ایجاد تحول به بحث گرفته شده و تغییر شیوه های سیاسی و همچنین سیاست مذهبی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم، نیروهای مسلح منظم افغانستان و تلاش دولت جدید برای ایجاد «ارتش نمونه»، کارایی و کمبود این نیروها و تغییرات ناشی از جنگ به ارزیابی گرفته شده و به رابطه «حزب دموکرتیک خلق افغانستان» و قوای مسلح و نفوذ حزب میان این این نیروها اشاره شده است.

بخش سوم اختصاص دارد به «سیاست آشتی جویی» دولت جدید در مقابل نیروهای مقاومت که در آن به سیاست دولت چپگرا در مورد قبایل، نهادهای محلی قدرت، جبهه ملی پدروطن و تلاش برای مصالحه ملی پرداخته شده و در پایان این بخش مشکلات و محدودیتهای این سیاست بررسی شده است.

در بخش چهارم و پایانی نقش ملیشه ها یا شبه نظامیان، افزایش اهمیت ملیشه‌ها در سال‌های بعد از کودتا، جایگاه آنها در اقتصاد جنگ و اثرات نامطلوب گسترش آنان و در فصل نهایی این بخش تحولات بعدی زیر عنوان فروپاشی افغانستان، مورد ارزیابی قرار گرفته است.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افغانستان-جنگ-سیاست-و-جامعه-1371-1357-ش-آنتونیو-جیوستوزی

—————————————————–

افغانستان-جنگ-سیاست-و-جامعه-1371-1357-ش-آنتونیو-جیوستوزی