کتاب «روزشمار جنگ‌‌های داخلی و دیگر وقایع افغانستان در دوران حکومت وحدت ملی (سپتمبر 2014 ـ 21 مارچ 2020‌م) » مولف: محمد عظیم امینی

کتاب «روزشمار جنگ‌‌های داخلی و دیگر وقایع افغانستان در دوران حکومت وحدت ملی سپتمبر 2014 ـ 21 مارچ 2020‌م) »که توسط محترم محمد عظیم امینی تهیه و تدوین شده است، تصویر کلی از مصیبت جنگ و پیامدهای آنرا طور مستند ارائه می‌کند.

معلومات و ارقام ارائه شده در کتاب همه از منابع معتبر داخلی و خارجی گردآوری و یقیناً که مؤلف محترم در مورد زحمت زیادی را متقبل شده است.

یک بخش کتاب (صفحات 787 ــ 803) ارقام تلفات انتحاری را که توسط جنایتکاران طالب و هم پالکی‌های آن صورت گرفته است بیان میکند.

با درنظرداشت اینکه سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخله بتاریخ  ۲۷ میزان ۱۴۰۰ در محفلی در هوتل انترکانتیننتال که زمانی در آن توسط طالبان شماری زیادی مردم بی‌گناه کشته شده اند، رسماً مسولیت حملات انتحاری را به عهده گرفت و  تروریست‌های انتحاری را  “قهرمانان اسلام و وطن” و  “قهرمانان ملت مومن” دانست و از اعمال آنها قدردانی نمود، پخش وسیع این کتاب و آگاه ساختن مردم از اعمال جنایتکارانه طالبان که اکنون بر سرنوشت وطن و مردم حاکم شده اند، امر ضروری و مهم است. زیرا بر مرور زودگذر بر کتاب می بینیم که اکثریت قربانیان جنایات طالبان طفل، زن، پیر و جوان آنهایی اند که نه به سیاست کاری داشته و نه در جبهه مقابل طالبان قرار داشتند.

باید گفت که این کتاب تنها  جنایات “جنگ، جهاد و جنایت” را در یک فاصله کوتاه زمانی شش سال اخیر وضاحت داده است، امید است که به همین گونه در مورد جنایات ارتکابی طرفین جنگ در سال‌های ماقبل آن نیز اطلاعات مستند در اختیار هموطنان قرار گیرد.

با اظهار سپاس و تقدیر از زحمات محترم محمد عظیم امینی،

قاسم آسمایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روزشمار-جنگ-های-داخلی-در-زمان-حکومت-وحت-ملی تارنمای راه پرچم