کتاب نبرد اشباح نویسنده: ستیوکول Ghost Battle Author: Stycol The Secret History of the CIA, Afghanistan مترجم: محمد اسحاق تهبه و ترتیب : رفیق قاسم آسمایی

 

در باره کتاب نبرد اشباح

(برندۀ با اعتبار ترین جازه «پولتزر پرایز» سال 2005 امریکا)

نویسنده: ستیو کول

مترجم: انجنیر اسحق

***

دربارۀ کتاب

دربارۀ چگونگی حمله امریکا بر افغانستان (۷ اکتبر ۲۰۰۱ میلادی زیر عنوان “عملیات بلندمدت آزادی”) کتاب‌های زیادی نوشته و از جمله آنها شماری به دری ترجمه شده است؛ و کتاب نبرد اشباح  برعکس آنها، حاوی مطالبی جالب و دست اول در بارۀ تاریخچۀ مداخلات سی.آی.ای ، ک.گ.ب و استخبارات رژیم سعودی و سیاست پاکستان برعلیه افغانستان از تهاجم شوروی تا دهم سپتمبر 2001 است.

نویسندۀ کتاب، ستیوکول مدیر بخش آسیای جنوبی روزنامه واشنگتن پست است که با داشتن امکان دستیابی به دوسیه‌های سی.آی.ای و یادداشت‌های شخصی منسوبین آن سازمان، کتاب مستندی را نوشته است.

کتاب حاوی رازهای بی‌شمار و نکاتی جالبی است که شماری از آن برجسته میگردد:

ـ سیا بین سال‌های 1980 ـ 1990 ماهانه در حدود 200،000 دالر نقد برای مسعود می پرداخت.

ـ ویلیام کیسی (رئیس سی.آی.ای) از طریق کلیسای کاتولیک به گروه‌های ضد کمونیستی در پولیند و امریکای مرکزی پول می پرداخت. این کار او مخالف قانون اساسی امریکا بود.

ـ آی.اس.آی در سال 1983 توسط مجاهدین یک بم را در دانشگاه کابل منفجر کردند. زیرا در آنجا جوانان افغان با اندیشه‌های کمونیستی آشنا می‌شدند.

ـ سی.آی.ای تعداد زیادی افغان‌ها را بدون اطلاع آی.اس.آی استخدام و برای هر کدام 10،000 تا 100،000 دالر داده میشد.

ـ گلبدین حکمتیار چندین صد میلیون دالر از امریکا به دست آورده است.

ـ در پاکستان در سال 1971 به تعداد200 مدرسه رسمی  که در سال 1978 شمار آن 8000 رسید و همزمان 20000 مدرسه غیر رسمی فعال بود.

ـ  استخبارات پاکستان خالق حکومت موقت مجاهدین است.

ـ سی.آی.ای برای احمدشاه مسعود غرض مسدود ساختن شاهراه سالنگ همزمان با حمله بر جلال آباد، 500،000 دالر پرداخته است.

ـ  گلبدین پلان داشت تا در سال 1990با راکت باران بی‌سابقه، کابل را به تسلیمی وادارد. آی اس آی برای این منظور توسط چندین صد لاری، چهل هزار راکت را جانب کابل حرکت داد. این عملیات از جانب سفارت امریکا بنام تنی ـ 2 معروف شده بود.

ـ بدیب نماینده ترکی الفیصل در حالت قهر برای سیاف گفت:« تو حالا مارا درس میدهی که اسلام چیست.  من حتی نام ترا تغییر دادم. ( نام اصلی سیاف عبدالرسول سیاف است.»

به صدها نکته جالب دیگر در کتاب وجود دارد، داشتن کتاب و خواندن آن برای مشتاقان تاریخ و حوادث ده‌های اخیر کشور ضروری است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نبرد-اشباح-ستیو-کول