یادبود ازجاوید نام رفیق دگرمن شاه محمد شهید تهیه ترتیب و بازتایپ: رفیق قاسم آسمایی (گرفته شده از شماره نهم سال 1360 مجله اردو)

دگرمن شاه محمد شهید

شاه محمد ولد دين محمد خان در سال (۱۳۱۹) در قریه نیلی ولسوالی نیپور ولایت غورات متولد و دوره تحصیلات ابتدائی و ثانوی خودرا در زادگاه خویش بپایان رسانید و جهت فراگر فتن تحصیلات عالی شامل حربی شونځی گردید و در سال (۱۳۴۰) از ح. ش. مؤفقانه فارغ و جهت آموختن تحصيلات عالی نظامی شامل حربی پوهنتون شد و در سال (۱۳۴۲) از ح.پ . فارغ و بحيث دوهم بريدمن به غند (۵) نقلیه مقرر شد و در سال (۱۳۴۷) برتبه لمړی بریدمن و در سال (۱۳۵۰) برتبه تورن ترفيع نائل آمد.

مرحوم شاه محمد در سال (۱۳۵۱) در بست قول اردوی پکتیا مقرر گردید و در سال (۱۳۵۳ ) بر تبه جگتورنی ترفيع نموده و در سال (۱۳۵۵) نظر به لزومديد مقامات صالحه از قول اردوی پکتیا در بست فرقه (۱۸) مزار تعیين شد و در سال (۱۳۵۷) نظربه ابراز لیاقت از رتبه جگتورنی به رتبه جگړنی ترفيع نموده و در سال (۱۳۶۰) از بست فرقه (۱۸) مزار شريف به غند (۲۲) لوژستیک مقرر شد و بتاریخ  ۷/۲/۱۳۶۰ برتبه دگرمن ترفيع نمود .

شهید شاه محمد در دوران وظیفه داری خود از هیچگونه زحمات و عرق ریزی در راه آبادی وطن خویش دریغ نکرد که نظر به لیاقت و زحمت کشی با اخذ مکافات نقدی و جنسی نائل آمد و همچنین به اخذ نشانهای برونز و وړتیا مفتخر گردیده است. با تأسف اطلاع گرفته ایم که دگرمن موصوف در راه دفاع از دست آورد های انقلاب شکومند ثور جام شهادت نوشیده است. 

(گرفته شده از شماره  نهم سال 1360 مجله اردو)