یادی از یکی از جانباخته گان راه خدمت به انسان وطن و صلح و ترقی میهن جاوید نام رفیق عبدال فرهاد “عزیز”

رفیق قهرمان عبدل فرهاد”عزیز” درسال 1332 خورشیدی در قریه باغ شیخ استالف دیده به جهان گشود.
درسال 1342 شامل مکتب و درسال 1354 از صنف دوازدهم لیسه استالف فارغ گردید.
زنده یاد رفیق فرهاد در سال 1356 از دارالمعلمین کابل سند فراغت در بخش ادبیات انگلیسی را حاصل نموده و بعد از فراغت از دارالمعلمین در تاریخ پانزدهم حوت 1356 به صفت معلم در لیسه استالف آغاز به کار کرد. رفیق فرهاد زمانیکه متعلم صنف یازدهم مکتب بود (درسال 1354) افتخار عضویت حزب دموکراتیک خلق افغانستان را حاصل نمود و به زودی درمیان همرزمان خویش به مثابه پرچمدار شجاع ، با دسپلین و آگاه کسب موقعیت نمود.
رفیق فرهاد در حمل سال 1358 به زندان مخوف امین رفت والی ششم جدی 1358 در زندان بود.
بعد از تحول رهایی بخش ششم جدی و رهایی از زندان رفیق فرهاد به صفت مدیر لیسه قره باغ مقرر گردید از اینکه شهید فرهاد فرد دانشمند ، شجاع و سازمان ده ممتاز بود در ثور 1359 به صفت مسول تبلیغ و ترویج کمیته حزبی ولسوالی قره باغ مقرر گردید.
اما با دریغ و اندوه که این رفیق شجاع و آگاه با شش تن از همسنگران دلیرش هر یک رفقا اکرم سرجن، ضیاالدین ، انور و قربان به تاریخ 26 اسد 1359 در مسیر راه استالف قره باغ در یک جنگ رویاروی در باافراد باند جنایتکار گلبدین قهرمانانه جانباخته و جاویدانه شدند.
خانواده زنده یاد رفیق فرهاد یکی از خانواده هایی است که در راه دفاع از منافع علیای مردم و میهن و ترقی وپیشرفت کشور قربانی هایی بزرگ و فراموش ناشدنی را متقبل گردیده اند؛چنانچه پدر زنده یاد رفیق فرهاد از طرف باندهای اشرار به صورت ناجوانمردانه به جرم پرورش فرزندان وطندوست و ضد ارتجاع ، به شهادت رسید، همچنان برادرش زنده یاد رفیق بشیر که به صفوف نیروهای دلیر قوای مسلح جمهوری دموکراتیک افغانستان پیوسته بود، در نبرد رویاروی با اشرار جنایتکار این دشمنان سعادت و ترقی مردم در ولایت کنر قهرمانانه جانباخته و جاویدانه شدند.
خانواده زنده یاد رفیق فرهاد یکی از خانواده هایی است که هر انسان وطندوست وترقیخواه به آنها افتخار کرده و از آنها درس پاکدامنی، استقامت وایستادگی در راه اندیشه های والای انسانی را میتواند فرا گیرد.

روان پاک زنده یاد رفیق فرهاد و همه جانباخته گان راه سعادت انسان وطن و ترقی و صلح میهن شاد و نام و کارنامه های ماندگار شان جاوید باد.