تهدیدترکیه بابمباردمان اتمی؛؛

 

برگردان:عارف «عرفان»

تهدیدترکیه بابمباردمان اتمی؛؛

دراجلاس شورای امنیت روسیه مورخ یازدهم فبروروری 2016چه گذشت؟
برپایه اظهارات “Robert parry”ژورنالیست پژوهشگر ایالات متحده آمریکا وبا استناد از وبسایت معتبر” Russia Insider”دولت روسیه به اردوغان اخطار داده است ،که روسیه آماده است تا برای دفاع از نیرو های ضربتی خویش در سوریه در برابر حملات ترکیه،از سلاح های تکتیکی اتمی استفاده نماید.
“رابرت پاری “می افزاید : “یک منبع نزدیک به ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفت که روسیه به رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اخطار داده است که دولت روسیه درصورت ضرورت برای حمایت از ارتش خویش درسوریه ،در برابر تهاجمات نیروهای نظامی ترکیه وعربستان سعودی آماده است تاباسلاح اتمی پاسخ دهد.چون ترکیه عضو ناتو است ،چنین رفتار نظامی ممکن است تا به تصادمات تمامعیار هستوی میان ناتووروسیه مبدل شود. “
این منبع ،اظهارات “رابرت پاری را مورد کاوش قرار داده و خاطر نشان میدارد: من بطور عموم راجع به اظهارنظر اینگونه منابع ناشناس (منبع نزدیک به پوتین )دیرباور میباشم .اما باید اذعان داشت که “پاری ” یکی از معتبر ترین ژورتالیستهای امانت دار میباشد .لذا به اظهارات وی که از منابع دقیق برداشت نموده است نمیتوان شک داشت.
این منبع مینویسد:آری ؛ به تاریخ یازدهم فبروری اجلاس شورای امنیت روسیه تشکیل جلسه نمود،وبطرز غیر معمول خبر ان در رسانه های عامه، مختصر وموجز بود.
درهمین روز مراجع نظامی ،به ولادیمیر پوتین از برگذاری تمرینات مختصراخطاریوی نظامی در نواحی نظامی جنوب برای “عمل سریع “درصورت ضرورت ،در مقابل ترکیه خبردادند.
این منبع مینگارد: همزمان باصدور اخطاریه یی مزبور در همین روز ویا روزبعداین تمرینات نظامی براه افتیده است تا بطور همزمان بازتاب اصلی ومعنای پیام خویش را، به سمع مقامات ترکیه ویا امریکا برساند.
این منبع درادامه مینویسد: در صورت صدور چنین اخطاریه ،تماس تیلفونی میان اوباما با پوتین درروز بعد به تاریخ چهاردهم 
فبروری با این رخدادبی ارتباط نمی باشد. یقینآ که هم جانب روسیه وهم جانب ترکیه از صدور چنین اخطاریه به مقامات امریکا خبر داده اند،واین بطور کامل قابل فهم است که بارک اوباما این مطلب را با ولادیمیر پوتین مورد گفتمان قرار داده است.اما باید خاطر نشان ساخت که هیچ یکی از طرفین به منظور جلوگیری از افزایش بحران نخواستند تا این مطلب را رسانه یی بسازند.
هرگاه واقعآ چنین اخطاریه یی صادر شده باشد ،چنین رویکرد در قاموس نظامی روسیه وامریکا بی سابقه نمی باشد،چنانچه ایالات متحده امریکا در سال 1990در جنگ نخست خلیج فارس صدام حسین را تهدید نمود که در صورت استعمال سلاح کمیاوی ،ایالات متحده آمریکا در عمل تلافی جویانه از کاربرد استعمال سلاح اتمی استفاده خواهد کرد.
مرتبط به چنین اخطاریه از حانب روسیه، ایالات متحده امریکا ومتحدین اروپایی آن مصرانه سعی نمودند تا اردوغان را به خویشتن داری فرا بخوانند.
این منبع لاجرم نتیجه گیری مینماید که گمانه های ان در خصوص صدور چنین اخطاریه از سوی پوتین دقیق بوده است چنانچه ” فایننشل تایمز” نیز این برداشت ها را صحه گذاشته واز مساعی آمریکا ومتحدین غربی آن برای خود داری ترکیه وعربستان سعودی در خصوص دخالت نظامی انها در سوریه خبر میدهد.
منبع:Russia insider
برگردان:عارف عرفان