حفیظ‌الله امین زمینه‌ساز “برنامه برژینسکی” نویسنده : رفیق امان الله سادات

امان اله سادات

با مرور بر سیر رویدادهای پنج دهۀ اخیر وطن به این نتیجه می‌رسیم که در وقوع آن حوادث و اتفاقات، برعلاوه علل و عوامل داخلی، فکتورهای بیرونی نیز نقش داشته و در شماری موارد، آن رویداهای تداوم بازی بزرگ و شیطانی بوده است. از همین جهت تحلیل و ارزیابی آن حوادث که در اوج جنگ سرد و رقابت‌های استخباراتی اتفاق افتاده، بدون درک وضعیت آن زمان ،سطحی نگری بیش نیست.

تا هنوز درباره کودتای 26 سرطان 1352 و رویدادهای که به قیام هفتم ثور انجامید، نقاط تاریک و وضاحت نیافته وجود دارد و تا کنون کمتر به آن پرداخته شده است. یکی از مطالب کلیدی در این حوادث و رویدادها نقش سوال برانگیز حفیظ‌الله امین است، که باید مورد غور و مداقه بیشتر قرار گیرد.

مطابق مطالب نشر شده، امین در زمان ایجاد حزب در امریکا محصل و رییس اتحادیه محصلان بود  که خواستار  عضویت در حزب  شده بود. با آنکه موضوع عضویت او مورد مناقشه و اختلاف قرار گرفته بود، اما امین توانست با پشتیبانی خاص نورمحمد تره کی در حزب راه یافته و به سرعت مقامات حزبی از جمله مسوولیت نظامی بخش خلق را تصرف و با سازماندهی قیام افسران جناح خلق بتاریخ هفتم ثور  1357خود را بمثابه “قومندان سپیده دم انقلاب” معرفی  نماید.

به یاد داریم که  قیام با خشونت بی‌مانند در مقابل محمد داود و فامیل موصوف آ غاز یافت و با جنایاتی بی‌شمار، قتل‌های دسته جمعی، کشتارها در پولیگون‌ها، فعال ساختن دستگاه‌های شکنجه، پرساختن زندان‌ها و ایجاد فضای رعب و وحشت در ستاسر کشور، ادامه یافت و زمینۀ بی‌ثباتی و ناامنی سرتاسری را فراهم ساخت  که با گذشت پنج دهه، امیدی برای ختم آن تا هنوز وجود ندارد.

با مرور بر بازی‌های پشت پرده این حوادث خونبار، بخوبی درک می‌نماییم که همه تلاش‌های امین و باند او در جهت  بی‌ثباتی و ایجاد فضای اختناق در کشور مطابقت کامل با اهداف استراتیژیک ایالات متحده امریکا و تحقق “برنامه بریژنسکی” انجام یافته است؛ چنانچه برژینسکی در نشریه             (le nouvel observateur janvary15  -1998) می‌نویسد: «این ما بودیم که شوروی‌ها را تشویق نمودیم تا در افغانستان مداخله نظامی نماید و درین پروژه پاکستان ما را همراهی کرد.»

بدین ترتیب به این  نتیجه میرسیم که نقش امین  پهلوی دیگری از جهاد امریکایی است که در چارچوب  برنامه برژینسکی تحقق یافت. اینکه امین از کجا و چگونه چنین دشمنی و کینه توزی  نسبت  به مردم و وطن داشته است؛ معلوم نیست.

او به هیچ صورت برای روشنفکران اقشار شهری و تحصیلکرده از جذابیت برخوردار نبود و چهره یک شخصیت مترقی و عدالت‌خواه را نداشت و به ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و مردمی بیگانه بود، ولی در جلب افرادی که سطح پایین تفکر قرار داشتند، مهارت خاص داشت و توانسته بود اعضای باند خویش را از همان قماش وسعت بخشد و بر آنها اتکاء نماید.

مردم جنایات امین و باند تبهکارش را هیچگاه فراموش نکرده و نخواهند بخشید. چهره سیاه و سیا آنها در حافظه تاریخ بمثابه جلادان و  عناصر سفاک در پهلوی بدنامان زمان خود چون پول پوت در کمپوچیا و پنوچت در  چلی ثبت شده است.

2023 /04/ 20

اسناد مربوط به اگسا

برگهای سیاه از کارنامه های میرغضب دوران حفیظ الله امین

 

بی شک و شبه دوران حکمروایی امین و امینی ها دوره سیاهی در تار یخ کشور است که پیامدهای ویرانگر آنرا تا حال  میبینیم و احساس میکنیم. در آن دوران وحشت و دهشت که از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب هیچ هم وطنی احساس مصئونیت نمیکرد، شماری بی حساب هموطنان تیر باران شدند، زنده زیرخاک گردیدند و در بهترین حالت بعد از شکنجه های جانکاه در زندان ها، به مرگ تدریجی محکوم شدند.

یک بخشی از فهرست قربانیان آن دوران، چند سال قبل افشا گردید و به ملاحظه این لیست ها، بزرگر وکارگر، استاد و شاگرد، جوالی و دکاندار، داکتر و انجنیر، آمر و مامور حتی کارمندان اگسا، با سواد و بی سواد، افسر و سرباز، ملا و مقتدی، پیر و پیرو، قربانی جنایات شدند. هم چنان این لیست ها نشان میدهد که در  جمله قربانیان جنایات امینی ها،  هموطنان از بدخشان تا پکتیکا و از کنر تا چخانسور همه شامل بودند.

 

بخاطر ادای احترام به آن قربانیان و فرستادن لعنت بی پایان به جلادان امینی، این لیست ها باردیگر همگانی میگردد.