شش جدی 1358 خورشیدی آزمونگاه حضور ذهن تاریخی ما “آیینه ها را شکستیم تا از حقیقت فرار کنیم!” نویسنده : رفیق نور سنگر



اندیشه های تاریخی ملت ها را، در ارزش شناسی های تاریخی میتوان به چالش کشید و روند تکامل دیالکتیک تقویم ها را به داوری نشست.
6 جدی 1358 خورشیدی، آیینه تمام نمای شعور طبقاتی خلق افغانستان بود ، که برای نخستین بار، بعد از دوصد و هفتاد سال تجربه استبداد ملی، جنسی ، سمتی، مذهبی، استعماری ، طبقاتی…؛ روزنه فرداهای روشن را پیام داد و فرزند های ، رنج های بیکران خلق افغانستان را به آزمونگاه رهایی ، دموکراسی ، صلح و عدالت اجتماعی به آزمایش کشید.
جامعه استبداد زده و عقب نگهداشته شده ما نتوانست به راحتی این شانس ارزشمند تاریخی را هضم کند و آینده خوشبخت خود و فرزندان شانرا از آزمون های پرشمار روزگار و دام های تزویر دشمنان نابکار داخلی و خارجی ما به سر منزل مقصود برساند و ریشه های سخت جان درخت های بیداد را بخشکاند.
پیام نجات بخش قیام 6 جدی 1358 خورشیدی در زیر ابر های تیره تبلیغات دروغین دشمنان میهن و مردم ما ، پنهان گردید و امپریالیست های سفاک توانستند تا جنگ کثیف و لعنتی شانرا زیر نام “جهاد فی سبیل الله” بر سرنوشت ما مستولی گردانند و در رقابت های جهانی شان در شکست های پیهم در آفریقا، آسیا، آمریکا لاتین…روپوش شیطانی بیفگنند و زوال زود رس شانرا ، چنذ زمانی زندگی بخشند
6 جدی 1358 خورشیدی برای مردم ما زمینه و زمان آن را مساعد ساخت تا برای نخستین بار در تاریخ پر از دود و گرد و آتش بجا مانده از گذشته های پر رنج شان ، بسوی همدلی ها ، هم پذیری ها و با هم رفتن ها…گذار کنند و آسمان آبی سر زمین شانرا پروازگاه همای سعادت گردانند. اما با دریغ ، که دشمن زبون ما ، بهتر از ما، با روانشناسی این سرزمین عادت کرده با استبداد، آشنا بودند و در هر گامی ، دامی گذاشتند تا ما را به امروز رساندند.
زعامت حزب دموکراتیک خلق افغانستان آنچه را لازم دانست ،انجام داد تا همه بحران های خلق شده در حزب و جامعه ما را ، که توسط عمال نفوذی امپریالیسم بوجود آمده بود، رفع نموده و مرحله به مرحله بسوی همباوری ها و همیاری ها رفته و میهن ما را نجات دهد اما با دریغ ،که سیر زمان دام های دگری را پهن کرد و اسرفیل ارتجاع شیپور دگری نواخت.
امروز، از آن روز، سال ها گذشته است، چهره ها تغیر کرده اند و دشمنان دیروز نقاب دوست و دوستان دیروز در چهره های دشمنان امروز ما نمایان شده اند.
تاریخ رنگ ها را از پیرنگ ها جدا کرده و اکنون با جرئت میتوان با این سه پرسش تاریخی پاسخ گفت:
1 ــ آیا 6 جدی 1358 روز اشغال افغانستان توسط اتحاد شوروی سابق است؟
2 ــ زنده یاد ببرک کارمل شوروی ها را به افغانستان آورد و یا شوروی ها ببرک کارمل را و چرا؟
3 ــ زعامت بعذ از کودتای 14 ثور 1365 خورشیدی یک حرکت ملی بود؟
به این پرسش ها و پرسش های بعدی دوستان و دشمنان پاسخ خواهم گفت!
یار زنده و صحبت باقی!