مجموعهء پیامها و یادواره ها بمناسبت «چهلمین روز» درگذشت سترجنرال نبی عظیمی تهيه و و یرایش: رفیق دستگیر صادقی و رفیق داکتر حیدر عدل تدوین دیجیتال : رفیق قاسم آسمایی

رفیق داکتر حیدرعدل  رفیق دستگیر صادقی  رفیق قاسم آسمایی


پیشگفتار:

عظیمی نامیست بزرگ، ماندگار و جاودان در تاریخ افغانستان. این نام چه در بخش نظامی، چه در بخش مبارزه آزادی‌بخش در راه تأمین حقوق زحمتکشان و تأمین عدالت اجتماعی و همچنان در بخش فرهنگی از درخشش ویژه‌یی برخوردار بوده و همواره پرتو افگنی نموده است.

زنده یاد عظیمی مسلک نظامی را به صورت اکادمیک و دانشگاهی فراگرفته و به مرحله‌های عالی آن یعنی ارکان حربی و رتبه سترجنرالی نایل و در امر دفاع از میهن و مادروطن خدمت‌های بزرگی را انجام داده اند که ثبت برگ‌های زرین تاریخ کشور ما می‌باشد.

در بخش مبارزۀ آزادی‌بخش، این راه را آگاهانه انتخاب کرد، به پیش تازید و تا اخیر عمر به آن وفادار باقی ماند.

در بخش فرهنگی کتاب‌ها، اثرها، رمان‌ها، یادواره‌ها، مقاله‌ها و یادداشت‌های تحلیلی و پژوهشی‌یی فراوانی نگاشته اند که نقش برازنده‌یی را در رشد فرهنگ کشور دارا بوده و در دنیای مجازی با گشایش برگهء در گستره زنده‌گی خدمت شایانی را در امر روشنگری انجام داده اند.

زنده یاد محمدنبی عظیمی به تاریخ سوم ماه مارچ ۲۰۲۱ م مطابق سیزدهم ماه حوت 1399 به جاودانه گان پیوست که داغ حسرت را بر دل دوستان، رفیقان، کاربران و هم میهنان عزیز برجا گذاشت و لایه‌های مختلف جامعه در کشور و خارج از کشور، بخاطر درگذشت زنده یاد عظیمی سخت اندوهگین شدند و از طریق غم‌نامه‌ها، پیام‌های تسلیت، ابراز دیدگاه‌ها در صفحه‌های اجتماعی و کمنت گذاری‌ها، احساس اندوه و غم شریکی شانرا با فامیل زنده یاد عظیمی و گروه دبیران برگ در گستره زنده‌گی شریک ساخته و در این اندوه بزرگ سهیم گردیدند.

پیکر زنده یاد سترجنرال محمدنبی عظیمی از تاشکند به کابل انتقال و پس از مراسم ویژه نظامی به تاریخ هفتم مارچ 2021 مطابق هفدهم ماه حوت 1399 در آرامگاه خانواده گی شان به خاک سپرده شد.

برگ در “گستره زنده گی” که از جمله بازمانده‌های کار و فعالیت زنده یاد عظیمی در دنیای مجازی می‌باشد و در رأس آن گروه دبیران قرار دارد، تصمیم گرفتند تا این ابراز احساس‌ها، دیدگاه‌ها و خاطره‌ها را گردآوری و زیر مجموعه‌یی به مناسبت چهلمین روز وفات این مرد بزرگ، به شکل دیجیتالی آماده، نشر و در اختیار کاربران و هم میهنان گرامی قرار دهند.

باید یاد آور شد که تبصره‌های نشر شده در برگ «در گستره زندگی» و صفحه‌های مجازی دوستان و رفقا به هزاران می‌رسید که درج همه‌یی آنها در این مجموعه کوچک کار نهایت دشوار و زمان‌بر و هم از لحاظ گنجایش مجموعه، امکان ناپذیر بوده است؛ پس به نشر شمه‌یی از آنها بسنده شده، از عدم نشر تمام تبصره‌ها از کاربران عزیز و هم میهنان گرامی پوزش می‌طلبیم.

جا دارد که از تلاش و مدیریت جناب محترم داکتر حیدر عدل در امر گرد آوری این مجموعه و دیگر اعضای گروه دبیران ابراز سپاسگزاری گردد. همچنان از جناب محترم محمد قاسم آسمایی مبنی بر دیجیتال سازی این رساله ابراز سپاس می‌گردد.

آرزو می‌بریم نشر این رساله دیجیتالی بازتاب دهنده‌ی احساس دردها و اندوه‌های هم میهنان ما و همچنان ادای رسالت در برابر خدمت‌های بی‌شایبه‌یی آن نظامی بلند قامت، مبارزه نستوه و فرهنگی بی همتا زنده یاد سترجنرال محمدنبی عظیمی باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یاد-نامه-رفیق-نبی-عظیمی-ـ-انتشارات-راه-پرچم