مجموعه سال هفتم ماهنامه مشعل (2009) مدیر مسول : رفیق مصطفی روزبه تدوین دیجیتال: رفیق قاسم آسمایی بازپخش : انتشارات راه پرچم

 

پیام رفیق مصطفی روزبه مدیر مسئول ماهنامه مشعل بمناسبت پخش دیجیتال مجموعۀ ماهنامۀ مشعل

خواننده گان گران ارج، دوستان عزیز!

طوری که بسیاری از هموندان گرانمایه آگاهی دارند پوره هژده سال پیش از امروز (23 حمل سال 1383/ مارچ 2003 ترسایی) ستاره‌یی دیگری در آسمان نشرات برون مرزی میهن درخشید و با سرلوحه‌ء «ماهنامهء مشعل» به نشرات پرداخت.

در آن روزهایی پر از امید که تازه سایه شوم حاکمیت قرون وسطایی طالبان از بالای سر مردم زجر کشیده و دردمند کشور برچیده شده بود، ضرورت پایه گزاری همچو نشریه‌یی که بتواند به صدای رسای نیروهای ترقی‌خواه و تجددگرا مبدل گردیده و در بیان آرزوها و آرمان‌هایی انسانی، شریفانه و دادخواهانه‌یی نیروهای دگراندیش که تلاش آنها در راه شکوفایی میهن و مردم ریشه در کارنامه‌های ارزنده و ماندگار نسل‌های پیشین مبارزان سربکف جنبش مشروطیت، دههء دموکراسی، طلایه‌داران عدالت اجتماعی، برابری ملی و اعادهء حقوق حقه زحمتکشان کشور نضج گرفته و دوباره در بسیج هم‌اندیشان به دور یک «نهضت فراگیر و میهنی» سهم ارزنده‌یی ایفا نماید.

از همین رو شماری از رهبران سرشناس جنبش ترقی خواهانه کشور که از بدحادثه در غربت بسر می‌برند این نشریه را پی‌ریزی و مسوولیت آن را بر عهده من گذاشتند. انگیزه اصلی چاپ و نشر ماهنامه مشعل ایجاد پل ارتباطی میان هزاران روشنفکر متعهد و میهن پرست کشور ما بود که طی سال‌های پر از درد و رنج جنگ‌های میان تنظیمی و طالبان، آغوش مادر وطن را ترک نکرده و هنوز هم به باورهای نخستین شان برای خدمتگزاری به مردم زحمتکش و بینوای کشور ایمان راسخ داشتند.

گفتنی است که در آن روزها از کمپیوتر و انترنت چه که از چاپخانه نیز در افغانستان خبری نبود و تیراژ ناچیزی که به کمک هم‌رزمان عزیز به درون کشور گسیل می‌گردید به دوردست‌ترین نقاط در دسترس آنها قرار می‌گرفت و آن عزیزان نیز با قلم دستنویس شماره‌ها را کاپی نموده و برای سایر علاقه مندان در دوردست‌ترین قرا و قصبات قرار می دادند. با آنکه هنوز تهدیدهای جدی امنیتی چالش بزرگی فرا راه آنها بود، ولی خوشبختانه بدون هراس و با عزم راسخ به این تلاش‌های شریفانه شان ادامه می دادند.

جای نهایت مسرت است که مشعل توانست با نشرات منظم خویش نقش کوچکی در بسیج نیروهای ترقی خواه بدور «نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان» به مثابه یک سازمان تجددگرا و دموکراتیک ایفا نماید.

در پایان سال هشتم کار نشراتی ماهنامهء مشعل از اینکه کمپیوتر و انترنت نه تنها در اروپا و امریکا، بلکه در داخل افغانستان نیز راه خود را به خانه‌ها باز نمود، تصمیم بر آن شد تا نشرات مشعل تنها از طریق شبکه اینترنتی که همزمان با چاپ نخستین نشریه مشعل راه اندازی گردید بود دنبال و به چاپ ماهنامه نقطه پایان گذاشته شود.

جا دارد تا در اینجا یکبار دگر از همه عزیزان و هم‌قلمانی که با مقالات ارزشمند و رایزنی‌های سودمندشان در غنامندی نشرات مشعل نقش ارزنده ایفا نموده و همچنان آنعده دوستانی که با کمک مادی به مشعل یاری رسانیده اند سپاس و امتنان قلبی خویش را ابراز بدارم.

قابل یاددهانی است تلاش همرزمان گرامی ما در درون کشور که با جسارت به بازنویسی و پخش مشعل می پرداختند، هیچگاه فراموش نمی‌گردد. آنها با این وقف و از خود گذری راه مشعل را به خانه‌های هم‌میهنان ما در درون کشور باز نموده و جای افتخار است که امروز بیشترین بازدید کننده گان و نویسنده گان تارنمای مشعل را هموطنان گرامی ما از داخل افغانستان تشکیل می‌دهد.

در پایان جا دارد تا از رفیق گران ارج و فرهیخته قاسم آسمایی و دست اندرکاران گرامی نشرات راه پرچم بابت ابتکار و همکاری رفیقانه شان  که  نشرات 8 ساله مشعل را به شکل دیجیتال تدوین و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده اند، سپاس و امتنان رفیقانه خویش را ابراز داشته و برای ایشان در کار گسترده بازنشر آثار نویسنده‌گان و نشریه‌های متعدد و در همه پهنه‌های زنده گی شان آرزو نمایم.

با درود و ارادت

روزبه

دربارۀ ماهنامهء مشعل و نقش تاریخی آن

سقوط جمهوری دموکراتیک افغانستان در سال 1992 دومین شکست بزرگ میهن‌پرستان افغان در قرن بیستم است.  اگر عامل سقوط اول، استعمار انگریز و ایادی وطنی بی‌سواد آن بود، سقوط دوم بازهم بر طبق همان سناریو قبلی انگریزی، توسط میراث‌خوار آن (امپریالیسم جهانی) و عمال وطنی آنها با پیشوندهای “پروفیسور، استاد، انجنیر ،رهبر، امیر و آمر و …” عملی گردید.

پیامد این سقوط برعلاوۀ چور و چپاول همۀ سیستم دولتی و دارایی عامه، قتل و کشتار هزاران هزار و آواره‌گی ده‌ها هزار هموطن دیگر را در قبال داشت.

برای غلبه بر این پراگندگی‌های اجباری روشنفکران، تلاش‌های خستگی‌ناپذیر صورت گرفت و هسته‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های خورد و بزرگی از  هموطنان در کشورهای گوناگون ایجاد گردید. نقش زنده‌یاد رفیق بریالی در ایجاد و استقامت دادن این حلقات و محافل تأثیرگذار  و برازنده بود.

برای وصل شدن این حلقات و همسوساختن تلاش‌های وطنپرستانهء آنان، ضرورت به ایجاد نشریهء در خط میهنی بود که در سال 2003 اولین شماره ماهنامهء مشعل به مدیریت مسئول رفیق مصطفی روزبه و همکاری شماری دیگر از رفقا اقبال نشر یافت و طی هشت سال نقش برازندهء را در همین راستا ایفا کرد.

با مرور بر (96)  شمارهء ماهنامه مشعل میتوان سیر به هم‌پیوستن این حلقات گوناگون  وطنپرستان و همصدایی آنان را برای تشکل واحد و یگانه بخوبی مشاهد کرد که پیامد آن ایجاد «نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان» و وصل شدن آن با سازمان‌های داخل کشور بود.

برای این که این مجموعه از یک طرف حفظ و از طرف دیگر قابل دسترسی  همگانی برای پژوهندگان تاریخ مبارزات وطن باشد موضوع تدوین دیجیتال آنرا با رفیق شفیقم روزبه مطرح نمودم که با لطف رفیقانه آن را اجابت و همه شماره‌های ماهنامه مشعل را برایم فرستادند که اینک حاصل آن پیشکش شما می‌گردد؛ ممنون لطف بی پایان او.

در فرصت، داشته‌های سودمند این گنجینه بصورت جداگانه نیز از طریق سایت راه پرچم همگانی خواهد شد.

 

با حرمت

قاسم آسمایی

مجموعه سال ششم ماهنامه مشعل (2008)

مجموعه سال پنجم ماهنامه مشعل (2007)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ماهنامه-مشعل-تدوین-شده-ـ-سال-هفتم-ـ-2009