کتاب سفر پرنده گان بی بال نویسنده : ببرک ارغند بازتایپ و تدوین دیجیتال : رفیق قاسم آسمایی

این کتاب همانند کتاب «لبخند شیطان» روایتی از مصیبت‌های جنگ، مهاجرت و بی‌وطنی و پیامدهای غم‌انگیز آن است که در قالب داستان با قلم سحرآمیز و دلنشین زنده‌یاد ارغند بیان گردیده است.

«سفر پرنده‌گان بی‌بال» با آوردن نمونه و مثال از زندگی یک خانوادۀ مرد چندزنه و هوسباز که سمبول خانواده‌های بی‌شماری از این نوع است و غم‌ها و دردها و ستم‌های که بر زن و دختر در جامعۀ مصیبت‌زدۀ ما تحمیل میگردد، آغاز می‌شود.

کتاب حکایتگر ضمنی یک دورۀ از حوادث تاریخ غمبار وطن است که روابط طبیعی عاطفی در چوکات عشق و عاشقی و از خودگذری آنرا رنگین می‌سازد.

قهرمانان داستان برای نجات از مصیبت‌های جنگ و به امید رسیدن به زندگی بهتر و مصئون‌تر ، راهی “ملک‌های پایان” شده که نه برآمده از وطن در چنگال جلابان و جلادان جهادی و قیم‌های عربی و پاکستانی آنها اسیر، از هم جدا و  بعد از تحمل دردها و مصیبت‌های بی‌شمار  هریک به گونه‌یی دردانگیز در بی‌وطنی و مصیبت، جان می‌دهند.

یکی از نکات اصلی غم انگیز بیان شده در کتاب که می‌توان آنرا هستۀ اصلی داستان دانست؛ “تجارت بر سر زنان” آواره و مهاجر افغان است که توسط عرب‌های خرپول مدافع جهاد و ایادی پاکستانی و افغانی آنان که بنام “قوماندانان” بر حیات و ممات مردم مسلط شده اند، صورت می‌گیرد.

افتضاح “تجارت” بر زنان مهاجر و بیوه‌های جنگ پناه‌گزین در کمپ‌های مهاجرین در پاکستان در نخستین سال‌های جهاد و جنایت آغاز گردید و تا حال به شکلی از اشکال ادامه دارد که روسیاهی تاریخی را برای رهبران جهادی بارآورده است.

تازه ترین مورد افشاگری در این عرصه از جانب محترم سیدمخدوم رهین که خود پیشینه جهادی دارد و در زمان حکمروایی کرزی وزیر اطلاعات و فرهنگ بود، صورت گرفته است که یک رخ آنرا در صفحه فیسبوک خویش انعکاس داده  و برای صحت گذاری بر محتویات کتاب «سفر پرندگان بی‌بال» در ختم کتاب، نوشته مذکور بی‌کم و کاست علاوه شده است.

مشخصۀ دل‌نشین کتاب «سفر پرندگان بی‌بال» شیوۀ کاربرد زمان عامیانه و گفتاری و ده‌ها متل و ضرب‌المثل‌ وطنی در دیالوگ‌ها بین قهرمانان کتاب است که به آن حلاوت خاصی بخشیده و برعلاوه زمینۀ ثبت و نگهداری چنین اصطلاحات و کنایات عامیانه را فراهم ساخته است.

از اینکه با نشر چاپ اول کتاب «سفر پرندگان بی‌بال» شماری از قلم ‌بدستان صاحب صلاحیت نقدهای را در مورد آن رقم زده و ارزیابی‌ها و برداشت‌های خودرا نگاشته اند، آن نقدها نیز در مقدمه کتاب آورده شده است.

آرزومندی چنین است که سایر آثار زنده‌یاد ببرک ارغند نیز بشکل دیجیتال تدوین و در اختیار علاقمندان نوشته‌هایش قرار داده شود. به آرزوی تحقق این خواست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سفر-پرندگان-بی-بال-ـ-ببرک-ارغند