کتاب سپارتاکوس نویسنده: هوارد فاست spartacus

به سلسلۀ بازپخش “کتابهای بالینی” نیم قرن قبل

سپارتاکوس

نویسنده: هوارد فاست

مترجم: ابراهیم یونسی

 

نویسنده در بارۀ این کتاب نوشته است:

«به دخترم راچایل

به پسرم یوناتان

 این کتاب سرگذشت مردان و زنان شجاعی است که مدتها قبل زيسته اند و نامشان هرگز ازخاطرها نرفته است. قهرمانان این داستان، آزادی و شرف انسان را گرامی داشتند و پاک و شریف زیستند. این داستان را بدین منظور نوشتم که کسانی که آن را می خوانند خواه فرزندان خودم یا دیگران ـ در راه بهبود آیندۀ مغشوشمان نیرو بگیرند و علیه ظلم و بيداد مبارزه کننده شاید که دنیای اسپارتاکوس در زمان ما به حقیقت پیوندد.» فاست

در مورد کتاب اسپارتاکوس و نویسندۀ آن نوشته اند:

«هوارد ملوین فاست ( Howard Fast) در سال 1914 در خانواده ای کارگری بدنیا آمد. او نیز مانند گورکی و جک لندن تحصیلات منظم نداشت و از همان ایام طفولیت با درد ورنج آشنا شد وناگزیر گشت برای تأمین معاش روزانۀ خود کار کند. در زمان جنگ جهانی دوم در دفتر اطلاعات ایالات متحده  کار کرد و برای صدای آمریکا می‌نوشت. او در ۱۹۴۳ به حزب کمونیست آمریکا پیوست و در ۱۹۵۰ به کمیته اقدامات غیرامریکایی احضار شد. در آنجا او از افشا کردن نام همکارانش در تأسیس بنیادی برای حمایت از یتیمان سربازهای آمریکایی حاضر در جنگ داخلی اسپانیا امتناع کرد و به یک دوره زندان سه‌ ماهه به دلیل اخلال در کار کنگره محکوم شد.

فاست در زندان، نوشتن رمان سپارتاکوس را در مورد شورش بردگان در روم باستان ا آغاز کرد. نويسنده واقعيات زمان را در قالب اين اثر تاريخى مى‌ريزد و بر زشتى‌ها و پليدى‌هاى عصر مى‌تازد، از شرف و حيثيت انسانى دفاع مى‌كند و آزادى كاذب را تمسخر مى‌كند و اتهاماتى را كه طبقه حاكم هميشه به توده ستمكش و مبارزه‌اش مى‌بندد، رد مى‌كند. شورش غلامان به موفقيت نمى‌انجامد، اما شكست هم نمى‌خورد، زيرا هر عدم موفقيتى شكست نيست. نام اسپارتاكوس هم هرگز فراموش نشد، زيرا تاريخ مزرعه‌اى است كه هيچ دانه سالمى در آن گم نمى‌شود.

بعد از رهایی از زندان ، کتاب در فهرست سیاه اکثر موسسات نشراتی قرار گرفت و نویسنده مجبور شد خودش این رمان را به چاپ برساند که موفقیتی بزرگ دست یافت و در چهار ماه نخست، هفت بار تجدید چاپ شد.

نکته ای که در همه آثار فاست جلب نظر می کند، نقشی است که توده مردم بر عهده دارند: توده است که به راه می افتد و مسیر حوادث را تغییر میدهد و رهبر وقتی رهبر است که از میان مردم برخاسته و خواستهای مردم را دریافته و جهت حرکت نهضت مردم را تشخیص داده باشد. خواستهای مردم است که رهبر را به این یا آن سو می کشد. درشتی ببینی، چین پیشانی و تبار عالی مطرح نیست غلام زرخرید ضعيف الجثه و بدريخت نیز میتواند رهبر باشد و مردم را به پیروزی برساند.

فاست در ۱۲ مارچ ۲۰۰۳ در الد گرینویچ کانکتیکت درگذشت.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

….اسپارتاکوس-ترجمه-یونسی