کتاب مهمان شیخ نویسنده : رفیق داکتر اسد محسن‌زاده تدوین دیجیتال : رفیق قاسم آسمایی بازبخش: انتشارات راه پرچم

‌‌در بارۀ پخش دیجیتال اثر

یادداشتی بر نشر دیجیتال کتاب «مهمان شیخ»

دوست عزیز و مهربانم جناب قاسم آسمایی در ادامه تلاش‌های بزرگ فرهنگی و روشنگرانه شان ابتکار عمل را بدست گرفته و اقدام به دیجیتالیزه سازی اثر طنزی «مهمان شیخ» نمودند .

در شرایط کنونی که علاقمندان کتاب و مطالعه در کشورهای مختلف پراگنده اند و از سوی دیگر فرستادن کتب چاپی پُرهزینه می‌باشد، دیجیتالزه ساختن آثار و اسناد فرهنگی ، تاریخی و سیاسی اقدام ستودنیست چون این آثار بزودی و بعضاً رایگان در اختیار دایره وسیعی از علاقمندان قرار می‌گیرند.

درباره درونمایه و پیام «مهمان شیخ» قابل یادآوری می‌دانم  که این اثر طنزی بیان کننده درد مشترک هواداران روشنگری، تجدد، آزاداندیشی و زنده‌گی درپناه دموکراسی و عدالت اجتماعی می‌باشد. نسل‌هایی از دادخواهان و تجددطلبان میهن در سدۀ پسین باربار طلسم شیطانی استعمارکهنه و نو را درهم شکسته و با جانفشانی راه پیشرفت و اعتلای مردم و میهن را هموار نمودند. با دریغ هر باری که مردم به حرکت در میسر رشد و دستیابی به زنده گی متمدن گام گذاشتند؛ نیروهای شیطانی و کهنه‌کار استعمار با تکیه بر متحدین عقب‌گرا و مرتجع محلی خود سد راه حرکت پیشرونده در جامعه شدند. با آنکه داستان‌های این کتاب راوی برخورد و اخلاق دو دهه پیشتر و«روزگار» دیگریست، ولی در جامعه عقب‌نگهداشته شدۀ ما تحولات اجتماعی سیر کُند داشته و فرق بزرگی بین روزگار موجود و دو دهه پیشتر نیست. از یکسو بازیگران این دو«روزگار» درس خوانده گان مدرسه مشترک دیوبند اند، و از سوی دیگر حامیان جهانی شان منحیث ایجادگران این مکتب فکری عملاً گروه‌های به ظاهر متفاوت از هم را برای پیاده نمودن برنامه های غارات‌گرانه و اسارتبار، و چپاول منابع طبیعی کشور را به قدرت رسانیدند.

در پیش‌گفتار کتاب «مهمان شیخ » کوتاه درباره درونمایه آن اشاره، و آرزو نموده ام تا این اثر به «جنگجوی فعال» در برابر تمامیت خواهی، کژاندیشی و نادرستی تبدیل شود. امید این اثر طنزی بتواند گامی باشد در راه رسیدن به این آرمان بزرگ و مشترک مردم رنجدید و زحمتکش کشور.

    دکتر اسد محسن زاده

    فبروری ۲۰۲۳ ترسایی