کتاب یادمانده‌های جنگ جلال‌آباد نویسنده:سترجنرال نبی عظیمی باز تایپ و تدوین دیجیتال : رفیق قاسم آسمایی بازبخش: انتشارات راه پرچم Jalalabad war memorial book

 

پاکستان به حیث دولت شریر و اشرارپرور از ابتدای ایجاد آن عامل بی‌ثباتی و جنگ در منطقه بوده و با خصومت خاص و جداگانه در صدد انتقام‌گیری شکست‌های تاریخی ایجاد کنندهء آن انگریز، در مقابل مردم و وطن ما عمل نموده است. ادارات اطلاعاتی پاکستان با زمینه‌سازی برای فعالیت شبکه‌های تروریستی به نام تنظیم‌های جهادی، تمویل، تجهیز و سپس فرستادن آن غرض تخریب و ویرانی در کشور ما اگر از یک طرف عامل ویرانی و بربادی وطن ما شده، از جانب دیگر با این نیرنگ حمایت جهانخواران و ارتجاع عرب را غرض کمک به آن کشور جلب و بالوسیله منافع منطقوی آنها را تأمین نموده است.

تنظیم‌های جهادی که نتوانستند طی یک دهه از طریق فعالیت‌های تروریستی و جنگ و گریز خواست‌های بزرگ پاکستان و حامیان بین‌المللی آنرا برآورده سازند، بدستور و سازماندهی مستقیم آی اس آی بتاریخ ششم مارچ 1989حمله وسیع را بر جلال‌آباد سازمان دادند که بنابر ارقام منابع گوناگون در آن بیشتر از ده هزار تن بشمول ملیشه‌های پاکستانی و اجیران عرب سهم داشتند.

اسناد و مدارک افشا شده و کتاب‌های نوشته شده دربارهء این تجاوز، ابعاد این تجاوز برهنه و علنی و نیات دولت پاکستان را بخوبی افشا و بیان نموده است که این تعرض توسط 18 جنرال پاکستانی رهبری و سوق و اداره شده و اکمالات و خدمات لوژیستکی آن توسط فرقه‌های پاکستانی صورت می‌گرفت.

تعرض چنان پلان شده بود که بایست طی یک هفته شهر جلال‌آباد تصرف و دولت انتقالی ساخت اسلام‌آباد در آن جابجا شده و به ادامهء آن زمینه سقوط کابل و سایر ولایات فراهم گردد. حمیدگل خالق تنظیم‌های جهادی و سپس طالبان برای بی نظیر بوتو چنین وعده داده بود و نوکر خاصش گلبدین نیز در وسایل ارتباط جمعی همانند آن را نشخوار می‌نمود.

اما با جانبازی، از خودگذری و سازماندهی دقیق مدافعه و هماهنگی کامل قوای زمینی، هوایی، راکتی و اطلاعاتی در مدتی کوتاهی نتنها همه پلان‌های دشمن نقش برآب شد، بل چنان پوزۀ آنها به خاک مالیده شد که شکست‌های انگریز را دوباره در اذهان مردم زنده ساخت و ماهیت تنظیم‌های جهادی مزدور را بیش از پیش رسوا ساخت.

نویسنده کتاب در نتیجه‌گیری کلی از جنگ و مدافعه جلال‌آباد می‌نویسد: «…پیروزی در جنگ جلال‌آباد نتیجهء قربانی‌ها و ایثار خون پاک هزاران شهید قوای مسلح است که به خاطر حفظ استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان ریخته شد، نه نتیجه کوشش‌ها و از خودگذری‌های یک تیم و یا یک شخص. در این جنگ عادلانه اقوام مختلف این مرز و بوم از هزاره گرفته تا ازبیک و از پشتون گرفته تا تاجیک سهم گرفتند و مانند اسلاف شان سینه‌های ستبرشان را در برابر هجوم لشکر بیگانه سپر ساختند…»

حال که سی و سومین سالگرد این تجاوز و دفاع قهرمانانه آن است، کتاب «یادمانده‌های جنگ جلال‌آباد» به شکل دیجیتال در اختیار مشتقان تاریخ وطن قرار داده می‌شود.

روان جانبازان وطن شاد و یاد شان گرامی باد.

        قاسم آسمایی

      پنجم مارچ 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یادماندههای-از-جنگ-جلالآباد-ـ-محمد-نبی-عظیمی