۲۶ دلو سالروز عودت قطعات اتحاد شوروی سابق از افغانستان

 سیدعسکر « نجم »

۲۶ دلو سالروز عودت قطعات اتحاد شوروی سابق از افغانستان

امروز ۲۶ دلومصادف است به سالروز عودت قطعات اتحاد شوروی سابق از افغانستان، این روز را هر یک بر اساس سلیقه یی سیاسی خویش تعبیر و تفسیر مینمایند. اما از بیان واقعیت ها همواره کنار میروند.
قطعات محدود شوروش سابق که براساس تقاضای دولت وقت به کشور ما آمده بودند، دو باره با در نظر داشت موافقتنامه های ژینو ، در زمان زمامداری زنده یاد ببرک کارمل منشی عمو می و رئیس شورای انقلابی با شرکت محترم شاه محمد دوست وزیر خارجه یی وقت، افغانستان که از جانب سه کشور افغانستان، پاکستان، ایران با موجودیت دو ناظر، شوروی سابق وامریکا مطایق پلان، قطعات شوروی سابق کشور را ترک نمودند، که آخرین قطعات آن بتاریخ ۲۶ دلو از کشور بدون کدام مقاومت جهادیها افغانستان را ترک نمودند. 
از نظر اکثر کتاب نویسان ، همانگونه که زمینه یی لشکر کشی قطعات شوروی سایق، دسیسه یی بود، جهت کشانیدن پای شوروی ها در افغانستان و انتقام ویتنام، چنانچه داکتر صاحب نجیب در یکی از صحبت هایش گفته بود که : ،، امریکائی ها میخواهند افغانستان را گورستان ی برای شوروی ها سازند، ولی من میگویم، افغانستان گورستانی برای امریکائی ها خواهد شد،،
البته قطعات شوروی زمانی کشور مارا ترک کردند، که کشور های پاکستان و ایران تعهد سپرده بودند که همه مداخلات خودرا در افغانستان قطع مینمایند، که متٱسفانه چنین نشد و بر عکس این مداخلات بیشتر شد. چنانچه جنگ جلال آباد بیانگر این ادعا است.
تعداد ی به اصطلاح مجاهدین ناخود آگاه، این روز را از افتخارات خود حساب مینمایند، زیرا دیگر افتخار ی ندارند غافل ازینکه دولت جمهوری افغانستان تحت رهبری ح.د.خ.ا
( حزب وطن ) بیش از چهار سال از حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی کشور ، شجاعانه و قهرمانانه دفاع نمودند سر دادند اما سنگر ندادند. روح همه آنانیکه در دفاع از کشور شان جانهای خویش را فدا نمودند شاد و یاد شان گرامی باد.
رهبران مجاهدین زمانیکه ناامید شدند بدستور آی.اس آی پاکستان به خاک بوسی کرملن شتافتند و برای اجنت امریکا که متٱسفانه در راس کرملن قرارداشت ، تعهد سپردند و از همان روسهای که بگفته خود شان علیه آن جهاد نموده بودند دست گدائی دراز نمودند و دولت وقت شوروی به هدایت امریکا همه کمک هایش را به دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان قطع نمود. با آنهم مخالفین نتوانستند داخل کشور شوند و دولت جهت جلوگیری از کشتار مردم موافقه نمود که دولت را بصورت مسالمت آمیز به مخالفین تحویل دهد که چنان هم نمود.
از نظر نویسنده همانگونه که آمدن قطعات شوروی سابق اشتباه بود رفتن آنها بنابر عدم تطبیق تعهدات ژینو ، اشتباه بزرگتر بود. 
زیرا با رویکار آمدن دولت های صادر شده از پاکستان، کشور بمیدان جنگهای داخلی مبدل گردید ، شهر زیبا کابل ویران و بیش از شصت و پنج هزار باشنده های بیگناه به شهادت رسیدند و زمینه برای اشغال افغانستان از جانب پاکستان و امریکا با بیش از پنجاه کشور دیگر مساعد ساخته شد.