امان‌الله سادات تصویری از دموکراسی در امریکا

تصویری از دموکراسی در امریکا

امان‌الله سادات

تصویری از دموکراسی در امریکا

در فبروری سال جاری کتابی از برنی سندرز سناتور حزب دموکرات به نشر رسیده است. موصوف از جمله سیاستمداران سابقه دار امریکا و در سال 2020م کاندید ریاست جمهوری امریکا بود.  وی  از سال (2007م) به اینطرف عضو سنای امریکا نیز می‌باشد.

برنی سندرز در مقدمه کتاب خویش سیستم اقتصادی امریکا را که با حرص و آز مهار نشدنی شرکت‌های بزرگ اداره می‌شود و هیچ ارزشی به حرمت وکرامت انسانی قایل نیست، نتنها غیرعادلانه بلکه غیراخلاقی دانسته و مدعی است که شرکت‌های بزرگ، ملیاردها دالر مصرف می‌نمایند تا سیاست مداران را خریداری و در جهت منفعت خود  آنها را مورد استفاده قرار دهند.

برنی سندرز با بیان اعتقادات سیاسی خویش، انتقادات شدید را متوجه سیستم آموزشی نا کارآمد، بیمه درمانی، سیستم مالیاتی، رسانه های نشراتی ابراز و از داکتر مارتین لوتر کینگ نقل قول نموده: سرمایداری فراموش کرده  که زندگی اجتماعی هم وجود دارد.

در رابطه به خدمات درمانی، برنی سندرز عقیده دارد که در امریکا خدمات درمانی بعنوان یک صنعت شناخته می‌شود و این خدمات که در سال (2021م) صد ملیارد سود داشته، در ارتباط رسانه‌ها از تاثیر گذاری هشت شرکت یاد آور می‌شود که کنترول کامل بر ذهنیت مردم را دارند. در نهایت از قدرت بی‌حد و مرز ملیاردرها که همه عرصه‌های زندگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم را گروگان گرفته اند، از مردم میخواهد تا با سازماندهی اعتراضات بی‌مسولیتی طبقه حاکم را به چالش بکشند.

در نتیجه گیری از نظریات برنی سندرز متوجه می‌شویم که حساب مردم امریکا از قدرت حاکم جداست. هرگاه عملکرد ایالات متحده امریکا را در عرصه جهانی مورد نقد قرار دهیم، بخوبی قابل درک است که چه طی جنگ سرد و چه بعد از آن لست طویل از مداخله، تجاوز بی‌امنی و بی‌ثباتی به اضافه کودتاهای نظامی بر ضد حاکمیت‌های ملی و مترقی در کارنامه دولت امریکا وجود دارد.

در جنگ‌های نیابتی، اضافه از چهاردهه علیه کشور ما گرداننده اصلی امریکا می‌باشد که سرانجام به اشغال انجامید. در رابطه با دو دهه اشغال امریکا و متحدین ناتوی آن، همه وطنداران شرافتمند ما اتفاق نظر دارند که زشت ترین مرحله از تاریخ کشور میباشد که دستاورد آن جز بدبختی هر چه بیشتر، تشدید نفاق قومی، سمتی و مذهبی، مشروعیت بخشی فرهنگ چور وچپاول، ایجاد مکاتب شخصی و دانشگاه امریکایی بدون معیارهای فرهنگی و نصاب آموزشی و در نهایت امحای همه ارزش‌های تاریخی و فرهنگی، ایجاد حاکمیت مافیایی، چیزی دیگری نمی‌تواند باشد، که در اگست ( 2021م ) با تسلیمی به طالبان در تداوم جنگ‌های نیابتی مرحله دیگری در جریان است .

رهایی از وضیعت موجود و غلبه بر آن بدون نقد از گذشته، راه بجای نخواهد برد، قبل از همه باید اعتراف نماییم که این خود ما بودیم که زمینۀ مداخله و اشغال بیگانگان را فراهم نمودیم. ضرورت است تا با آگاهی بخشی و کارهای روشنگری در یک جبهه واحد با یک تعریف مشخص از منافع ملی دست بکار شویم.

به امید فردا های بهتر.

با حرمت

(می – 2023م)

در فبروری سال جاری کتابی از برنی سندرز سناتور حزب دموکرات به نشر رسیده است. موصوف از جمله سیاستمداران سابقه دار امریکا و در سال 2020م کاندید ریاست جمهوری امریکا بود. وی از سال (2007م) به اینطرف عضو سنای امریکا نیز می‌باشد. برنی سندرز در مقدمه کتاب خویش سیستم اقتصادی امریکا را که با حرص و آز مهار نشدنی شرکت‌های بزرگ اداره می‌شود و هیچ ارزشی به حرمت وکرامت انسانی قایل نیست، نتنها غیرعادلانه بلکه غیراخلاقی دانسته و مدعی است که شرکت‌های بزرگ، ملیاردها دالر مصرف می‌نمایند تا سیاست مداران را خریداری و در جهت منفعت خود آنها را مورد استفاده قرار دهند. برنی سندرز با بیان اعتقادات سیاسی خویش، انتقادات شدید را متوجه سیستم آموزشی نا کارآمد، بیمه درمانی، سیستم مالیاتی، رسانه های نشراتی ابراز و از داکتر مارتین لوتر کینگ نقل قول نموده: سرمایداری فراموش کرده که زندگی اجتماعی هم وجود دارد. در رابطه به خدمات درمانی، برنی سندرز عقیده دارد که در امریکا خدمات درمانی بعنوان یک صنعت شناخته می‌شود و این خدمات که در سال (2021م) صد ملیارد سود داشته، در ارتباط رسانه‌ها از تاثیر گذاری هشت شرکت یاد آور می‌شود که کنترول کامل بر ذهنیت مردم را دارند. در نهایت از قدرت بی‌حد و مرز ملیاردرها که همه عرصه‌های زندگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم را گروگان گرفته اند، از مردم میخواهد تا با سازماندهی اعتراضات بی‌مسولیتی طبقه حاکم را به چالش بکشند. در نتیجه گیری از نظریات برنی سندرز متوجه می‌شویم که حساب مردم امریکا از قدرت حاکم جداست. هرگاه عملکرد ایالات متحده امریکا را در عرصه جهانی مورد نقد قرار دهیم، بخوبی قابل درک است که چه طی جنگ سرد و چه بعد از آن لست طویل از مداخله، تجاوز بی‌امنی و بی‌ثباتی به اضافه کودتاهای نظامی بر ضد حاکمیت‌های ملی و مترقی در کارنامه دولت امریکا وجود دارد. در جنگ‌های نیابتی، اضافه از چهاردهه علیه کشور ما گرداننده اصلی امریکا می‌باشد که سرانجام به اشغال انجامید. در رابطه با دو دهه اشغال امریکا و متحدین ناتوی آن، همه وطنداران شرافتمند ما اتفاق نظر دارند که زشت ترین مرحله از تاریخ کشور میباشد که دستاورد آن جز بدبختی هر چه بیشتر، تشدید نفاق قومی، سمتی و مذهبی، مشروعیت بخشی فرهنگ چور وچپاول، ایجاد مکاتب شخصی و دانشگاه امریکایی بدون معیارهای فرهنگی و نصاب آموزشی و در نهایت امحای همه ارزش‌های تاریخی و فرهنگی، ایجاد حاکمیت مافیایی، چیزی دیگری نمی‌تواند باشد، که در اگست ( 2021م ) با تسلیمی به طالبان در تداوم جنگ‌های نیابتی مرحله دیگری در جریان است . رهایی از وضیعت موجود و غلبه بر آن بدون نقد از گذشته، راه بجای نخواهد برد، قبل از همه باید اعتراف نماییم که این خود ما بودیم که زمینۀ مداخله و اشغال بیگانگان را فراهم نمودیم. ضرورت است تا با آگاهی بخشی و کارهای روشنگری در یک جبهه واحد با یک تعریف مشخص از منافع ملی دست بکار شویم. به امید فردا های بهتر. با حرمت (می - 2023م)