کتاب «مهمانسرا و شوربای استخوان گاو» نویسنده:رفیق اکبرکرگر

 کتاب

 «مهمانسرا و شوربای استخوان گاو»

 

در مورد این کتاب

رفیق شفیقم اکبرکرگر نویسنده، پژوهشگر و داستان نویس ورزیده، خاطرۀِ از زندان دوران سیاه امین را  که خودش نیز همه درد و رنج آن دوران وحشت و دهشت را با پوست و گوشت خویش احساس نموده است؛ در قالب داستان به زبان پشتو نوشته و  رفیق عزیز ویار زندانم نصیر سهام آنرا به زبان دری/ فارسی بر گردان نموده است که در این هفته به حیث کتاب هفته پیشکش شما میگردد.

سهام ارجمند ضمن مقدمه در مورد برگردان کتاب، چند جمله زیبا و با محتوی را نوشته اند که تکرار آن در اینجا ضرور خواهد بود؛ زیرا در این دوران که دشمنان وحدت و یگانگی مردم سخت در صدد ایجاد تفرقه و توطئه اند، افشا ساختن “فارسی بازان و پشتو بازان” کار نیکویی است:

«یادم است چند سال قبل وقتی برای اولین بار یک پارچهء ادبی از نویسندهء نامور زرین انځور را به فارسی برگردان کردم و در یکی از سایتها نشر شد، مورد ملامت عدهء از “فارسی بازان” قرار گرفتم. چندی بعد به برگردان یکی از نوشته های شادروان استاد نومیالی پرداختم؛ اینبار به رجوع کردن سوی فاشیزم متهمم ساختند و بعدترها حتی کار شان به نثار کردن دشنام نیز رسید. آنسو “پشتوبازان” به تشویق و ترغیب پرداخته، چه توصیف و تعریفی نبود که از من نه کردند ولی همینکه  باری در مورد یک شاعر پشتوزبان چند حرفی را مطرح کردم، به پوچ گویی ودشنام پراگنی شروع نمودند . من نگفتم که مورد ملامت فارسی زبانان یا پشتو زبانان قرار گرفتم بلکه اصطلاح ” فارسی باز و پشتو باز” را به کار بردم که به یقین خط اینان از فارسی زبانان و پشتو زبانان جدا است. باور من اینست که چنین اشخاص، افراد استخدام شده ای  هستند که بنا بر “وظیفه” از زبان که وسیلهء افهام و تفهیم است سلاح سیاسی ـ قومی ساخته و در خدمت کارفرمایان شان قرار داشته  میباشند . حرف درینمورد زیاد است که میگذارم آنرا برای فرصت دیگر وآنچه را گفتنی میدانم اینکه دوام چنین برگردانها را از پشتو به فارسی و از فارسی به پشتو و همینگونه از سایر زبانهای کشور را به همدیگر سودمند میدانم و به کارم ادامه خواهم داد، بگذار آنانی که دشنام میدهند به کار شان ادامه دهند.»

قلم یاران عزیز پر رنگ و عمرشان دراز باد.

 

قاسم آسمایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

….مهمان-سرا-و-شوربای-استخوا-ن