شاد روان ببرک کارمل را ازکدام زوایا باید شناخت نوشته از رفیق بصیر دهزاد

انگیزه  تحریر این مقاله  نکات نظر و ارزیابی از یک شخصیت، یک رهبر حزب، یک  سیاست مدار، یک انسان صادق وطن، یک مبارز سرسخت راه و آرمان  و یک زمامدار از خود گذر است  که از سال  ۱۹۶۵  الی ۱۹۸۶یعنی تغیر سیاسی  جبری  و تحت فشار  و تهدید سیاه؜ترین چهره  تاریخ سیاسی اتحاد شوروی  وقت، سرگی گرباچوف خلع قدرت و صلاحیت گردید. او یک حزب  و یا جریان سیاسی را در افغانستان رهبری و بمدت  ۶ سال دولت جمهوری دموکراتیک در افغانستان را رهبری نمود.

 ببرک کارمل و حلقه صادق، وطنپرست و وفادار به آرمانهای وطنپرستانه، ترقیخواهانه  و دادخواهانه او توانستند در سال؜های مبارزه اپوزیسیونی، دوره دموکراسی نیم؜بند  شاه، مبارزات نیمه مخفی در دوران سردار محمد داوود و مبارزه مخفی در دوران سیاه  رژیم خفقان، ترور و خون آشام حفیظ الله امین  را رهبری نمود که دهه؜ا هزار مبارز اعم از زنان، مردان و جوانان (دهقانان، کارگران، مامورین دولتی، نظامیان، کسبه کاران، از گروه؜های مختلف اتنیکی موجود در افغانستان را، در یک خط مبارزه هدفمندانه  قرار دادند.

شاد روان ببرک کارمل اولین رهبری حزبی و دولتی  در تاریخ بیش از دوقرنه سیاسی افغانستان بود که  با جاه و جلال  مقاطعه نمود  و در یک کلبه محقر با همان آرمان وطن و مردم  کشورش به ابدست پیوست.  ببرک کارمل  به انسان وطن می؜اندیشید و با تعصب قومی، زبانی و مذهبی آشتی ناپذیر بود. شخصیت معنوی ببرک کارمل تا امروز یک الگوی پرارج و افتخار آفرین به رهروان صادق و وطنپرستش باقی مانده که  ترقی؜خواهانه، وطنی، ملی  با فکر متمدن می؜اندیشند و با این میراث معنوی خویش را برحق می؜دانند تا از شخصیت سیاسی، اجتماعی و نقش پر ارج شاد روان ببرک کارمل، در یک مقطع معین تاریخ سیاسی معاصر افغانستان دفاع نمایند.

این مقاله را باید تداومی بر مقاله وزین  و داشته های تحلیلی و تجارب سیاسی  مبتنی  بر فاکت های زنده از نویسنده و تحلیلگر توانا محترم عارف عرفان و برنامه محترم احمدشاه راستا  «برنامه ۲۸۴ گفتارها و پندارها مورخ ۱۴ می » تلقی نمود .  من هر دو را با محتوای عالی ، بجا، جسورانه و “بایستی” دریافتم.

نویسنده، برآمد آقای سیاه سنگ  و آقای  رزاق مامون در برنامه جمهوریت پنجم  پیرامون یافته های کتاب  “پرونده ناپدید میر اکبر خیبر”  را یک  سناریوی قبلن تنظیم شده دریافتم و فقط هر دو یک هدف را دنبال می؜کنند و آن  هم سیاه ساختن یک شخصیت سیاسی و طعنه دادن به بیش از دوصد هزار اعضای حزب دموکراتیک خلق سابق که دست پرورده؜های یک سازمان سیاسی  با اندیشهء هدفمند ، رهبر و اعضای آنرا  بهتان جاسوسی و وطنفروشی دهد.

حین دیدن این برنامه من دقیقن برنامه سال؜های  قدیم “کاکا جان و برخوردار”  که از پاکستان بر ضد حکومت؜های وقت افغانستان نشر می؜گردید را بخاطر آوردم و هر دو را با شباهت؜های زیاد در یافتم .

آقای سیاه سنگ در کتابش و برنامه آقای  مامون  تلاش نموده است که به مانند یک “نرمک مسکه تراش” عمل نموده و در ماهی گیری اش از یک آب  خندق گل؜آلود “بقه کور” را  به چنگ می؜آورد  که با عطش و نفس سوختگی عقده؜مندی؜های سال؜های طولانی اش را در یکصد صفحه کتاب مجال باز کردن می؜یابد. این فرد (بقه بچنگ آمده) در زیر پردهء کینه، عداوت  و احساسات تعصب گرانه اش  فرصت کسب می؜نماید تا متاع “کَس؜مخرش” را یکبار دیگر در بازار رنگ فروشی جلابان سیاسی قیمت گذاری نماید.

باید با جسارت تذکر داد که رهروان صادق و وطنپرستان  حزب دموکراتیک خلق افغانستان  و اندیشه های انسانی و وطنپرستانه و دادخواهانه  رهبران پاک طینت  شان  که در یک مقطع زمانی مبارزات  شجاعانه را در برابر بی؜عدالتی؜ها انجام می؜دادند، با شجاعت و تکمین به واقعیت؜ها، کاستی؜ها و اشتباهات شان را صادقانه  بیان  و نقد می؜نمایند ولی برای آنها بدیل هم ارايه می؜نمایند و هم از بررسی واقعیت؜ها و روندهای موجود و انسان ستیزانه در کشور بیگانه نیستند، اما توانانی  و شهامت و شجاعت دفاع از گذشته پر افتخار شان را نیز دارند.

بجا میدانم به آقای سیاه سنگ و مامون متذکر گردم که:

ما و شما، تاریخ ایجاد، ادامه و  اعمال و کردار یکدیگر را خوب و دقیق می؜دانیم. شما حزب و رهبرانش را  جاسوسان  شوروی  خطاب نموده  و همه اش را شرمسار تلقی نموده اید؛ ولی نباید فراموش نمود که  در ایزاد با گفته؜های  جناب راستا باید  از شما سوال نمایم که:

آیا شما و سازمان تان  در سال؜های موجودیت و فعالیت؜های سیاسی- نظامی تان رابطه محکم و متداوم با  بخش فرهنگی سفارت خانه چین در کابل نداشتید؟ آیا شما به تن؜ها آثار سرخ ماوتسه دون را از آن سفارت  بدست نیاورده و به اعضای تان تقسیم نمی؜کردید.  آیا اندیشه؜های  آتشین ماوتسه دون را که می؜گفت: “صدای انقلاب باید از لوله تفنگ برآید”  و یا “جنگ ببر ها را از فراز تپه ها باید مشاهده نمود” و بر بنیاد این تیوری مائویستی  فقط به ترورهای فردی و سیاست خشن  رو نیاورده بودید؟

نکته دوم در این است که شما حزب قهرمانان و شهیدان دموکراتیک خلق افغانستان وقت را وابسته به شوروی می؜دانستید. باید بگویم که دوران قطب بندی های سیاسی- نظامی  سال؜های بعد از جنگ دوم جهانی تا سقوط اتحاد شوروی  هیج یک رژیم ها و سازمان سیاسی در جهان آنوقته بدون یک تعلقیت و مناسبات گرم سیاسی و نظامی با یکی  از قدرت های بزرگ و رقیب بین المللی وجود نداشته است.

برای خواننده گرامی لازم به یک وضیح کوتاه است که در زمان موجودیت  سیاست؜های دو قطبی بین؜المللی، اتحاد شوروی وقت  یگانه قدرت  دفاع سیاسی- نظامی از  کشورهای تازه به استقلال رسیده و مبارزات ضد استعماری در کشورهای آسیا، آفریقا و امریکای لاتین  بوده و از آنها حمایت نموده و تلاش می؜نمود تا این کشورها از لحاظ  انکشاف اقتصادی و اساسگذاری اقتصاد مادر به پای خود  بتوانند بایستند.

بر بنیاد همین سیاست، اتحاد شوروی وقت  و کارشناسان شان در کشور ما، افغانستان  در ایجاد فابریکات بزرگ، راه های مواصلاتی ، بندهای آبی زمینه رشد و انکشاف اقتصاد مادر را اساس گذاشتند.

  ما بدون شک کودتای هفتم ثور و ورود قوای شوروی را در دسامبر ۱۹۷۸ با نقد و بررسی جداگانه می؜بینیم و ارزیابی می؜نمائیم.

روابط تنگاتنگ اقتصادی  و سیاسی- نظامی  میان کشورها  و آنهم در یک جو تضادها و رقابت؜های بزرگ بین؜المللی میان دو قطب سیاسی و اتحادیه؜های نظامی  بدون شک انگیزه  جلب حمایت و دادن تضمین های مشروع را برای حفظ روابط  با دولت؜ها و  پیشگیری از آسیب؜پذیری  یک نظام  تازه به قدرت رسیده  می؜توانست در آن زمان  یک ضرورت مقطعی تلقی و قابل قبول دانست که با در نظر داشت منافع ملی هیچ گاهی نشانه و یا نمودی از وطنفرشی و یا به گفته آقای سیاه سنگ  “جاسوسی”  نمی؜تواند ارزیابی گردد. بدون شک  و قابل نقد است که در این روابط تنگاتنگ  با حکومت و حزب کمونیست  شوروی در یک مقطع معین تا اندازه  بیشتر از یک حد معمول بوده است.

در سال؜های بعد از سقوط  دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان در سال ۱۹۹۲ و پناهجو شده تعداد بیشمار هموطنان ما در خارج کشور بارها  تهمت؜ها، دشنام زنی؜های حتی غیراخلاقی ،از عقب مکروفون؜ها ، نوشته؜ها و سایر وسایل  یک عادت  و به یک کلتور میان  تعداد از روشنفکران مبدل  شده است. با کمال تأسف هر مخالف ایده و نظر خود را به ساده گی  مرتبط  با «استخبارات خارجی و یا پروژه؜های خارجیان» ساخته  که این حکم نامیمون و بهتان  ناشایست در گفتار و قلم آقای سیاه سنگ نیز بدون کم و کاست مشاهده  و تکرار می؜گردد.

چنانچه در یکی از برنامه های کاکتوس ۲ مارچ ۲۰۲۳ شخصی دیگر ، یکی از ساتنمن های  سابق وزارت داخله وقت حفیظ؜الله امین ، بنام  احمد خان «اندر» که از نام رهبری حزب وطن، شادروان ببرک کارمل را با گستاخی  و پرروئی تمام  و تبارز احساسات تعصب گرایانه اش (بحیث یکی از رهروان سابق حفیظ الله امین )، بدون کدام سند و مدرک  چنین حکم صادر می؜کند که گویا ببرک کارمل  در سقوط  حکومت دوکتور نجیب الله سهیم بوده است.  من بدون شک  جای تأسف می؜دانم که چنین افراد و گروه؜ها در یک دست  تلوار خصومت، عقده مندی و کینه؜توزی را و در دست دیگر قرآن ( اتحاد، وحدت نیروها!!! و گفتمان؜ها) را گرفته اند.

این هم  یک شیوه  نامعقول و مظهر عقب مانده؜گی و کینه توزی است که مقطع؜های تاریخی و رول شخصیت؜ها را  فقط و فقط در بدبینی؜ها  و دیدگاه؜های عداوتمندان و کینه توزانه خود می؜بینند و از پدیده؜ها و روندهای مثبت  برای دولت سازی، کار و خدمت برای مردم و برخورد های انسانی و وطندوستانه  چشم می؜بندند.

من همراه با آن تعداد از هموندان ما که نظر به اوضاع  کنونی اسفبار به وطن و مردم مظلوم آن می؜اندیشند، گذشته خویش را نقد و لی مبارزات میهن؜پرستانه و  تطبیق اهداف را که  در ناممکنات  ممکن ساخته می؜شدند، جز افتخارات خویش می؜دانند، میخواهم از شما یک سوال را مطرح نمایم و آن اینکه:

آیا شما بدیلی دیگر برای حال و آینده وطن تان می؜خواهید و می؜توانید ارائه نمائيد؟ با کی؜ها و چگونه؟ یا می؜خواهید تنها بسوزید و بسوزانید؟

اما چند  زوایای از شناخت شاد روان ببرک کارمل

  • ببرک کارمل رهبر حزب همچنانی که در کودتای هفت ثور هیچگونه سهم و آگاهی قبلی نداشت، همچنان نباید مسئول آمدن قوای شوروی  در افغانستان تلقی گردد. او پیوسته در صحبت؜های شخصی خود  این موضوع را با نزدیکان با اعتماد خویش مطرح می؜کرد و پیوسته در خط  سیاسی-دولتی خویشدر زمان حاکمیت  دولت دموکراتیک  سیاست دفاع مستقلانه را  مطرح و اهداف عملی آنرا در پلینوم؜های کمیته مرکزی حزب  رسمن بیان نمود. بعد از آمدن قوای شوروی در افغانستان  ببرک کارمل در موقعیت  قرار گرفت که  نمی؜توانست از قبول رهبری دولت  خود را کنار بکشد.  برایش بدون شک یک مسئولیت تاریخی بود  که گزینه  و بدیلی دیگری در همان مقطع تاریخی وجود نداشت. روی همین دلیل قابل درک، حزب و رهبری آن در دفاع از شادروان ببرک کارمل قرار گرفتند و سیاست  و ازخط  سیاست عملی او حمایت نموده و آماده قربانی های فراوان شدند و هم حزب در این راستا  قهرمانانه هزاران شهید داد.
  • ببرک کارمل در تاریخ سیاسی افغانستان اولین زمامدار بود که منع قانون اعدام را درفرصت مساعد  وعده داد.
  • در زمان ببرک کارمل محکمه اختصاصی و څارنوالی اختصاصی تشکیل تا دوسیه؜های مربوط به جرایم ضد امنیت ملی  بررسی گردد. من شکی ندارم که  پروسه های عدلی و قضائی در این در مرجله عاری از اشتباهات و نواقص نبوده اند، ولی به کشتارهای هزاران  انسان وطن که  در دوره اختناق یک ونیم ساله قبل، بدون کدام جرم  و اسناد اثبایته جرم  در پولیگون؜ها، تهکوی؜های موسسات دولتی  بدون کدام پروسه  حقوقی  نیست و نابود میشدند،  نکته پایان گذاشته شد.  این نا بخردانه است که از دوره های قبل از ششم جدی ۱۳۵۷و قبل از آنرا  یکی دانست و از اقدامات  وسیع حکومت جدید جشم بست.
  • تحت رهبری شاد روان ببرک کارمل اولین قدم در جهت  ایجاد  یک شورای دولتی (شورای انقلابی) ایجاد و یک قانون اساسی موقت تحت نام «اصول اساسی جمهوری دموکراتیک  افغانستان » مورد تصویب و تطبیق قرار گرفت. نباید انکار نمود که در دوره شش ساله شاد روان ببرک کارمل بیشترین عرصه؜های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در افغانستان قانونیزه شدند که این دوره را نمی؜توان در شباهت با دوره؜های قبلی و بعدی  یکصد سال اخیر دانست.
  • در دوران ببرک کارمل فقید بود که موضوع تحکیم حاکمیت ملی دولتی و اجتماعی مردم  دریک قانون اورگان؜های محلی قدرت و اداره دولتی تصویب و بر اساس آن اولین قدم های سهمگیری مردم در تصمیم گیری؜های  ادارات دولتی  در بعد وسیع  گذاشته شد. در همین دوره بوده است که موضوع تعامل و زمینه؜های تماس  با گروه های مخالف بحیث یکی از وظایف دولت تعین گردید و در سیاست بعدی حکومت دوکتور نجیب الله تداوم یافت.
  • تحت زعامت این شخصیت ملی بود که جمع وسیع حلقات  مردم  در شورا های  اقوام، اتحادیه؜های صنفی  و مجتمع؜های زنان، جوانان، روشنفکران، هنرمندام، ژورنالستان ، تجاران و سرمایه داران ملی  و ده؜های دیگر با هم  و برای وطن شان جمع شدند. اینکه شماها از پاکستان و به پشتیبانی مالی و تسلیحاتی  گردیده  وبه  دستگاه های دیگر گوش می؜دادید، راکت می؜زدید،  بم؜گذاری می؜کردید، ترور می؜کردید  و حزب و دولت وقت را با کفر، الحاد، بی خدا ها، ملحدان و ده؜ها القاب خود ساخته تان  متهم ساخته، بر ضد دولت عمل می؜کردید، کی این  مسئولیت را به عهده گیرد؟

باید این سوال هم مطرح گردد که کدام صحبت، وصایا و مصاحبه؜های ببرک کارمل بدون تأکید ، تشویق و عطف توجه به انسان وطن، وطنپرستی و عشق و فداکاری به  و طن و مردم وطن نبوده است؟

نویسنده بدین بدین باور است که  اتهام؜های غیرموجه و بدان سند، دشنام، سیاه ساختن و خود و دیگران را به گذشته؜ها مصروف ساختن  هم چنانکه  عاری از هرگونه موثریت است؛ بل نیروی بزرگ و توانمند فکری، اندیشوی و هدفمند برای ملت مظلوم را  در دیگ؜های سوزان کینه، مخالفت، رقابت، تبعیض و نفرت  تهدید به  زوال و  ناکارايی  مینماید.

 ملت و مردم مظلوم ما  در شرایط پیچیده کنونی در برابر:

  • حلقه طالبان بی؜فرهنگ و حامیان نکتايی پوش تبعض طلب که در یک روی سکه شعار عدالت، حق و وحدت ملی می؜دهند، در روی دیگر همان پشتی؜بانان مکار اند که در عقب سیاست؜های عقب؜گرایانه طالبان و تعصب قومی ، زبانی و مذهبی  قرار دارند.
  • تداوم سیاست جیوپولیتیک و استراتیژیک و  پروژه های  مقطعی غرب، پاکستان و ایران که پیوسته درمیان حلقات افغانی سرمایه گزاری سیاسی  می؜نمایند.
  • حلقات مربوط به دزدان ، قاچاقبران، مافیای قدرت، دلالان و تجاران دین و قوم حکومت؜های گذشته از یک دست در سدد تعامل نامشروع و ضد منافع ملی   در تلاش اند تا بدست آوردن دوباره زمینه؜های از دست رفته شان هر دری را دق؜الباب کنند و از دست دیگر شعارهای ساختگی و دیگر غیر قابل باور برای ملت را ارائه  می کنند.
  • سیاست تبعیض گرانه طالبان که به حق دیگر آنرا  رژیم  تبعیض طلب  نامید، شریعت خود ساخته  و نفرت برانگیز را بر مردم تحمیل و خود بر سینه مردم بی دفاع پاهای چرکین و بدبوی شان را گذاشته اند که در عقب همان سیاست تبعیضی منبعث از سیاست شیطانی پاکستان  قرار دارند.

اکنون  یک مسئولیت تاریخی است که حداقل توانايی؜های  رسانشی و قلمی  را در یک خط  متحدانه  به غرض سهمگیری در یک مبارزه  بر ضد طالبانیزم و سیاست های تعصب گرایانه در افغانستان و حلقات ضد وحدت ملی  خارج از افغانستان، در دفاع از منافع ملی و از حق مشروع خلق مظلوم ما از کران تا کران وطن قرار دهیم.

این ممکن است اگر هر کدام ما ها با قلب و روان  شریفانه و پاک یک هدف  برای وطن را تعین و در عقبش با قوت؜مندی قرار گیریم؟

 

زمان هر قدر میگذرد، گرد های ریخته شده بر آیینه تاریخ پاکتر شده و صداقت و شهامت و آگاهی زنده یاد ببرک کارمل عزیز بر همه جهانیان به اثبات میرسد. او نه تنها یک رهبر شایسته برای زحمتکشان افغانستان بود که، یک انترناسیونالیست وفادار به اندیشه های انسانی پرولتاریا و معتقد به جهان بینی علمی و سیر تکامل بشریت بسوی آینده فاقد استعمار و استثمار نیز بود که مضمون مبارزات طبقاتی شالوده تفکرش را می ساخت…
راه پرچم ده ها مطلب،اسناد و کتاب را در رابطه به زنده گی و مبارزه و کارنامه های زنده یاد ببرک کارمل را تهیه و به پرچمداران مبارز،مردم گهرشناس و پژوهشگران حقایق تاریخی این مطالب،اسناد،کتاب و…تقدیم میدارد که منبع موثق ودقیق برای تحقیق وتتبع کسانی است که خواستار تحقیق وتتبع مستقل و بیطرفانه در بارۀ شخصیت تاریخی و کارنامه های ماندگار زنده یاد رفیق ببرک کارمل در یک برهه ی از تاریخ کشور اند.

یادش گرامی و راهش پُر رهرو باد
راه پرچم

برای دسترسی لطف نموده به عنوان مورد نظر در فهرست پایینی کلیک نماید.

ببرک کارمل « تحکیم حزب و پیوند آن با خلق »
جزوه بیانیه رفیق ببرک کارمل در محفل برافراشتن بیرق
گزارش های رفیق ببرک کارمل به پلینوم های حزب دموکراتیک خلق افغانستان
ببرک کارمل دولت حزب و مردم
ببرک کارمل «به سوی جامعۀ نوین»

ببرک کارمل مرام دموکراتیک خلق
صحبت رفیق ببرک کارمل حین ابرازنظر در باره خط مشی حکومت موظف
ازاسناد و مدارک کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان
تزس های ده گانه ببرک کارمل

مجموعه نوشته،پژوهش و نقد درمورد ببرک کارمل

مجموعه ی از نوشته،پژوهش،اسناد و دیدگاه ها درباره تحول ششم جدی ۱۳۵۸

سالنامهٔ ها

جریده تابناک ( پرچم)

روزنامه حقیقت انقلاب ثور
داولسی جرگی جریده
افغانستان امروز

نقش فعال ببرک کارمل در تشکیل ” جمعیت دموکراتیک خلق

اندیشه‌های جاودان ببرک کارمل ، پیش‌بینی‌ها وهشدارها

کتاب سفید

اسناد کنگره مؤسس جبهۀ ملی پدر وطن

اصول اساسی جمهوری دموکراتیک افغانستان

حقیقت اسلام در افغانستان

نوار های تاریخی ویدیویی مربوط جاوید نام ببرک کارمل،حزب و دولت ج.د.ا

 گزیده هایی درباره زنده یاد رفیق ببرک کارمل

متن مصاحبه اختصاصی رفیق غفار عریف با رفیق دکتورس اناهیتا راتبزاد
اسناد مربوط به اگسا برگهای سیاه
جوانان و جامعه
اسناد اشد محرم مقامات حزبی و دولتی اتحاد شوروی
خیانت به سوسیالزم پس پرده فروپاشی اتحاد شوروی
اسناد لانۀ جاسوسی (کتاب 29 ـ 30 افغانستان)
عبور از آتش
کارکردهای نجیب الله ونقش کشور های خارجی
چگونه ما به بیماری ویروس ا هجوم به افغانستان مبتلا میگردیدیم
از پادشاهی مطلقه الی سقوط جمهوری دموکراتیک افغانستان
تلاش مذبوحانه برای مسخ تاریخ نقدی بر نقد
نقد” و ” تغیير” از حقیقت تا ابزار
ظهور و زوال
خاطرات و افتخارات
درباره انقلاب ۷ ثور ۱۳۵۷ افغانستان
اصول اساسی جمهوری دموکراتیک افغانستان
گِل برای درمسال
 

چرا حفیظ الله امین، جنرال شاهپور احمدزی را به قتل رساند ؟ نویسنده: رفیق میر عصمت الله سادات

تاریخ تقریباً یک و نیم سده اخیر افغانستان، اکثراً، گواه خشونت‌های غیرانسانی امیران مستبد و سفاک در مقابل اتباع ملکی و بی‌دفاع کشور بوده است. مردم افغانستان، خاطرات تلخ، شکنجه‌های ضد بشری، مانند تیل داغ‌ها، کاه‌دودها، سیاه‌چال‌ها، از میان دوپاره کردن‌ها، کوچ دادن‌های اجباری، به دهان توپ بستن‌ها، برچپک ها و انواع شکنجه‌های دیگر را اطلاعت بیشتر دربارهچرا حفیظ الله امین، جنرال شاهپور احمدزی را به قتل رساند ؟ نویسنده: رفیق میر عصمت الله سادات[…]

سالنامه افغانستان شماره ۵۰ سال ۱۳۶۳ سالنامهٔ جمهوری دموکراتیک افغانستان تهیه و ترتیب : رفیق قاسم آسمایی Yearbook of the Democratic Republic of Afghanistan 1984

اهدا برای پژوهشگران تاریخ واقعی، مردم شرافتمند و نسل جوان میهن و پرچمداران راه سعادت انسان سالنامهٔ جمهوری دموکراتیک افغانستان،آیینهٔ تمامنمای ایست که وقایع ورخداد های سیاسی،اجتماعی واقتصادی را در قلمرو جمهوری دموکراتیک افغانستان بازتاب داده وروح انساندوستانه وخدمت گزارانه نظام پاکنهادو بیهمتای تاریخ را تحت زعامت رهبر کاریزماتیک ودولتمرد صادق،مردم دوست ووطنپرور افغانستان فقید اطلاعت بیشتر دربارهسالنامه افغانستان شماره ۵۰ سال ۱۳۶۳ سالنامهٔ جمهوری دموکراتیک افغانستان تهیه و ترتیب : رفیق قاسم آسمایی Yearbook of the Democratic Republic of Afghanistan 1984[…]

شـکل گیـری سیسـتم سـیاسـی جمهوری دموکراتیک افغانستان در زعـامـت ببـرک کـارمـل نویسنده : رفیق محمد ولی

به اثر زیاده روی‌های یک و نیم سال اول تحول هفت ثور وعدم رعایت سنن و عنعنات مردم، برخی اقدامات سنجیده نا شده یا عمدی صورت گرفت که رژیم نتوانست یک نظام متکی بر ساختارهای سیاسی، اجتماعی، دموکراتیک و بسیج کننده ایجاد نماید، دشمن در کمین نشسته از آن وضع به‌قدر کافی بهره برداری کرده اطلاعت بیشتر دربارهشـکل گیـری سیسـتم سـیاسـی جمهوری دموکراتیک افغانستان در زعـامـت ببـرک کـارمـل نویسنده : رفیق محمد ولی[…]

سروده هایی از رفیق انجینر آذر قادری

پس از تو! اینجا رهزنان لقمه ای نان را ربوده اند چون خدایان قوم ، خود را برما ستوده اند پس از تو ، گروه گدایان از راه رسیده اند بستند دَربِ خِرد و مکتبِ حقارت گشوده اند آری ،وحشی جنگل و انتحاری برما شده حاکم کُشتند. و میکُشند و به آتش فقر فزوده اند اطلاعت بیشتر دربارهسروده هایی از رفیق انجینر آذر قادری[…]

ببرک کارمل پرچمدارِ بی بدیل در مبارزات ملی و مردمی افغانستان مقالات و سخنرانی های منتخب زنده یاد رفیق ببرک کارمل از دهه ی چهل تا دهه ی شصت خورشیدی تهیه و ترتیب: رفیق شهاب سرمند

بنام رنج های بیکران خلق زحمتکش افغانستان دوستان عزیز! سخن در مورد جاویدانه شدن شخصیت برجسته سیاسی ح د خ ا، مبارز دلیر، وطنپرست صدیق و مدافع خلق های رنجدیده کشور ما افغانستان است . بلی عزیز خواننده! ساده و راست در این کوتاه نبشته یادی از فرزند صدیق وطن، یکتن از رهبران برجسته سیاسی اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل پرچمدارِ بی بدیل در مبارزات ملی و مردمی افغانستان مقالات و سخنرانی های منتخب زنده یاد رفیق ببرک کارمل از دهه ی چهل تا دهه ی شصت خورشیدی تهیه و ترتیب: رفیق شهاب سرمند[…]

نبرد داراب و ستیزا در دادگاه نور احمد نور خاطرهٔ از شجاعت زنده یاد عبدالرسول داراب و زنده یاد اسد ستیزا؛ نویسنده : رفیق عارف عرفان

  با کودتای پلینوم هژده که بیگمان محصول طراحی استخبارات خارجی بود و تحت مهندسی «ایتلاف دوستانه» به مشارکت سیا، آی اس آی و کی گی بی عصر گرباچف به غرض اهداف استراتژیک درازمدت و تغییر رهبری در افغانستان به وقوع پیوست بزرگترین بحران دامنه دار سیاسی در حزب دموکراتیک خلق افغانستان سایه انداخت. رهبران اطلاعت بیشتر دربارهنبرد داراب و ستیزا در دادگاه نور احمد نور خاطرهٔ از شجاعت زنده یاد عبدالرسول داراب و زنده یاد اسد ستیزا؛ نویسنده : رفیق عارف عرفان[…]

آخرين ملاقات ببرك كارمل با گرباچوف « قسمت سوم » نویسنده رفیق عصمت الله سادات Babrak Karmel and Gerbachev last meeting

بخش‌ سوم و آخر : خوانندگان ارجمند، در بخش دوم در باره نقش بیروی سیاسی حزب دموکراتیک خلق افغانستان در تدوير پلینوم هژدهم کمیته مرکزی حزب و مخالفت‌ صفوف ، کادر ها و یکتعداد اعضای کمیته مرکزی روشنی انداخته شد. برعلاوه از دو رویداد مهم در پروگرام کاری دولت، يکی تجلیل سالگرد هفت ثور و اطلاعت بیشتر دربارهآخرين ملاقات ببرك كارمل با گرباچوف « قسمت سوم » نویسنده رفیق عصمت الله سادات Babrak Karmel and Gerbachev last meeting[…]

رفیق داکترحبیب منگل خاطراتی ازتحول ششم جدی ۱۳۵۸

درششم جدی ۱۳۵۸ درزندان پلچرخی کابل یک جا به تعدادی کثیری از رفقا زندانی بودم . زندان پلچرخی که به قتل گاه مبدل شده بود وامیدی به فردای روشن وزنده ماندن دران وجود نداشت ؛ تقربیا هر شب فرمان مرگ زندانیان صادر میشد و در نیمه های شب سرو صدای قوماندان زندان با جمع از اطلاعت بیشتر دربارهرفیق داکترحبیب منگل خاطراتی ازتحول ششم جدی ۱۳۵۸[…]

محترم محمود حبیبی خاطره تقرر مجدد به ولایت کابل جلد سوم، خاطرات، دیدارها و ملاقات با مرحوم ببرک کارمل

استاد محمود حبیبی ژورنالیست سابقه دار و استاد این مسلک شریف به همه آنچه در کشور میگذشت وقوف کامل داشت و بحیث یک جامعه شناس و کسیکه با تاریخ افغانستان، منطقه و جهان و با عمق و پهنای سیاست آشنایی داشت ومسایل را بدون هرنوع حُب و بغض به تحلیل نموده است؛ که نمونۀ از اطلاعت بیشتر دربارهمحترم محمود حبیبی خاطره تقرر مجدد به ولایت کابل جلد سوم، خاطرات، دیدارها و ملاقات با مرحوم ببرک کارمل[…]

«ببرک کارمل، سیاه یا سفید» یادداشت هایی بر نوشته‌ی محترم یار تره‌کی، نویسنده: رفیق احمدشاه راستا

بخش نخست، با حرمت به خلقی‌های شرافتمندی که قربانی فریب رهبری ماجراجوی خویشتن شدند. یادداشت هایی بر نوشته‌ی محترم یار تره‌کی، «ببرک کارمل، سیاه یا سفید» درین روزها جناب یارمحمد تره‌کی، برادرزاده‌ی نورمحمد تره‌کی، به مناسبت ۲۵مین سال درگذشت ببرک کارمل، رهبر ح د خ ا و رئیس جمهور پیشین افغانستان، نقدگونه‌یی در مورد شخصیت اطلاعت بیشتر درباره«ببرک کارمل، سیاه یا سفید» یادداشت هایی بر نوشته‌ی محترم یار تره‌کی، نویسنده: رفیق احمدشاه راستا[…]

ببـرک کــارمــل روز به روز در چشم اهل دل و خرد و در متن تاریخ ما برجسته تر و درخشان تر می گردد. ما نسل جدید! دیگر خوب و بد را شناخته ایم

یکی از اهداف بزرگ برای بشر در عین حال پایه ترین هدف زنده گانی هر انسان والا حفظ هویت انسانی اوست. هویتی که به وی استقلال فردی و اجتماعی میبخشد و او را از دیگران متمایز میسازد. هویتی که او را از سیاهی لشکر بیرون میکشد و به او طبیعت انسانی را با تمام خصوصیات اطلاعت بیشتر دربارهببـرک کــارمــل روز به روز در چشم اهل دل و خرد و در متن تاریخ ما برجسته تر و درخشان تر می گردد. ما نسل جدید! دیگر خوب و بد را شناخته ایم[…]

دیـــدگــاه هــا به مناسبت هفته یادبود از سـالروز جـاویدانگی زنده یاد رفیق ببرک کارمل Comrade Babrak Karmal

به بهانه ی« هفته یادبود از سالروز جاویدانگی زنده یاد ببرک کارمل» بمناسبت هفته یادبود از سالروز جاویدانگی زنده یاد ببرک کارمل ، دو نگاره ایی از او را نشرمینمایم که مربوط میشود به یکی ازمیدان های بزرگ کاری او، یعنی تلاش بخاطر اگاهی و بسیج نسل جوان برای دگرسازی مناسبات غیرعادلانه اجتماعی و اقتصادی اطلاعت بیشتر دربارهدیـــدگــاه هــا به مناسبت هفته یادبود از سـالروز جـاویدانگی زنده یاد رفیق ببرک کارمل Comrade Babrak Karmal[…]

شخصیت گرامی ببرک کارمل از نظر دانشمندان عالی وتحلیلگران سیاسی پژوهش و نویسنده ؛ رفیق عبدالوکیل کوچی

بخش اول « اگر زنده گی به قیمت از دست دادن عزت ،شرف وپامال کردن اصول وگذشتن از عقاید وآرمانها باشد مرگ صد مرتبه به آن شرف دارد » حقیقت این هوشدار تاریخی عالی وانسانی نیم قرن گذشته ی زنده یاد ببرک کارمل در آیینه ی اوضاع جاری کشور بخوبی مشاهده میشود شخصیت شناخته شده اطلاعت بیشتر دربارهشخصیت گرامی ببرک کارمل از نظر دانشمندان عالی وتحلیلگران سیاسی پژوهش و نویسنده ؛ رفیق عبدالوکیل کوچی[…]

صحبت ببرک کارمل با قوماندانان پیوسته به دولت بازتایپ و تدوین دیجیتال : رفیق قاسم آسمایی انتشارات راه پرچم

صحبت ببرک کارمل با قوماندانان پیوسته به دولت بازتایپ و تدوین دیجیتال : رفیق قاسم آسمایی انتشارات راه پرچم کلکسیون ( سـال ۱۳۶۱ ) حقیقت انقلاب ثور 1361-1982 Haqiqat inqlab saur         صحبت-ببرک-کارمل-با-قوماندانان-پیوسته-به-دولت راه پرچم

آخرين ملاقات ببرك كارمل با گرباچوف « قسمت دوم » نویسنده رفیق عصمت الله سادات

خوانندگان گران‌قدر: به دلیل اتفاقات اخیر در کشور، نشر این بخش به تعویق افتاد که از این بابت معذرت می‌خواهم. در آغاز جاه دارد، یک‌بار ديگر خاطرنشان سازم که هدف از این نوشته بیان حقایق تاریخی می‌باشد و هیچ‌گاه درصدد سنگین و سبک‌ کردن حوادث، اشخاص و افراد نمی‌باشم و اگر دوستی آزرده‌خاطر می‌گردد، از اطلاعت بیشتر دربارهآخرين ملاقات ببرك كارمل با گرباچوف « قسمت دوم » نویسنده رفیق عصمت الله سادات[…]

«داستان دو قانون اساسی» (گفته‌ها و ناگفته‌های درباره طرح قانون اساسی جمهوری دموکراتیک افغانستان) نویسنده: رفیق سلیم مجاز

محترم سلیم مجاز قبل از تدویر کنگره موسس حزب دموکراتیک خلق افغانستان (1343) در یکی از حلقات مبارزین روشنفکر وطنخواه تنظیم و عضو فعال آن بود و همین حلقه نیز نماینده منتخب خویشرا برای تدویر کنگره معرفی نموده بود. محترم سلیم مجاز استاد فاکولته حقوق و علوم سیاسی،معیین وزارت عدلیه جمهوری دموکراتیک افغانستان، معاون شعبه اطلاعت بیشتر درباره«داستان دو قانون اساسی» (گفته‌ها و ناگفته‌های درباره طرح قانون اساسی جمهوری دموکراتیک افغانستان) نویسنده: رفیق سلیم مجاز[…]

آخرين ملاقات ببرك كارمل با گرباچوف نویسنده : رفیق عصمت الله سادات

نویسنده : رفیق عصمت الله سادات در تاریخ معاصر سیاسی افغانستان وقایع مهمی رخ داده است که پس لرزه‌های بعضی از آن‌ها تا حال احساس می‌گردد. يکی از اين حوادث، ملاقات اخير ببرک کارمل با گرباچف در اوایل اپریل 1986 و متعاقباً تدوير پلینوم حزب دموکراتیک خلق افغانستان، مشهور به پلینوم هژدهم، می‌باشد. در نتیجه اطلاعت بیشتر دربارهآخرين ملاقات ببرك كارمل با گرباچوف نویسنده : رفیق عصمت الله سادات[…]

ببرک کارمل و خطوط کلی کار کلکتیف حزبی! نویسنده: رفیق دستگیر صادقی Babrak Karmal

یادآن بزرگ مرد خرد و اندیشه، مبارز نستوه و چهره‌ی درخشان تاریخ نهضت ترقی‌خواهانه افغانستان، رفیق ببرک کارمل، رهبر پیشین حزب دموکراتیک خلق افغانستان و رییس جمهور، جمهوری دموکراتیک افغانستان راه همواره گرامی میداریم. بسیار دشوار و غم انگيز است که در جریان این همه سال‌های که طوفانی بزرگی هست و بود کشور مان را اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل و خطوط کلی کار کلکتیف حزبی! نویسنده: رفیق دستگیر صادقی Babrak Karmal[…]

فرایند خزنده ء مرحوم دکتر نجیب الله به قدرت سیاسی ( 14ثور 1365خورشیدی برابر به 1986 م ) نویسنده:اکادمیسین دستگیر پنجشیری

انتقال رهبری حزبی ودولتی از ببرک کارمل فقید به داکتر نجیب الله با آرامی وبدون خونریزی ومرحله به مرحله انجام یافت این تحول سیاسی در احوال واوضاعی آغاز شد که رویا رویی نظامی میان مخا لفان نظام و هوادارا ن دولت ببرک کارمل روز تاروز از ژرفا به سطح می آمد وتشدید میشد و از اطلاعت بیشتر دربارهفرایند خزنده ء مرحوم دکتر نجیب الله به قدرت سیاسی ( 14ثور 1365خورشیدی برابر به 1986 م ) نویسنده:اکادمیسین دستگیر پنجشیری[…]

دعوت نجیب الله از زنده یاد ببرک کارمل به کابل نویسنده : رفیق میر عصمت الله سادات

 ببرک کارمل، تقریباً چهار سال را در اقامت ناخواسته در مسکو سپری نمود. این‌که چه عواملی باعث گردید تا به مسکو برود، نیازمند بحث جداگانه می‌باشد، که البته در آینده به آن پرداخته خواهد شد.  طوری که بارها نوشته‌ام، یکبار دیگر خاطر نشان می‌سازم، هدف از همه نوشته‌ها، من‌جمله نوشته حاضر، رسانیدن حقایق به نسل اطلاعت بیشتر دربارهدعوت نجیب الله از زنده یاد ببرک کارمل به کابل نویسنده : رفیق میر عصمت الله سادات[…]

“نقد” و ” تغيير” از حقیقت تا ابزار نویسنده : رفیق نور سنگر ( شش بخش کامل)

 “نقد” و “ تغيير” از حقیقت تا ابزار ایدوئولوگ های بوروژازی ختم جنگ سرد را پایان تاریخ نامیدند و با یک زبان و ملیونها بلندگو تلاش کردند تا عوامل عینی، ذهنی ، نفوذی… خود را در فروپاشی اتحاد شوروی و کشورهای سوسیالستی اروپای شرقی و ايجاد مشکلات در برابر جنبش های رهایی بخش ملی و احزاب انقلابی، اطلاعت بیشتر درباره“نقد” و ” تغيير” از حقیقت تا ابزار نویسنده : رفیق نور سنگر ( شش بخش کامل)[…]

زنده ياد فاروق تيلگرافي از مبارزان نهضت اماني و آزادي‌خواه معروف نویسنده:رفیق میرعبدالواحد سادات

«اعلیحضرت غازی! کابل فتح شد …» عنوان فوق بخش از تیلگرام دارای اهمیت تاریخی است که در آخرین شب و روز سقوط حبیب‌الله کلکانی، توسط شادروان فاروق تلگرافی عنوانی شاه امان‌الله به روم مخابره گردیده و متن کامل آن از اینقرار است: «اعلیحضرت غازی! کابل فتح شد، تخت و تاج سلطنت را برایتان تبریک میگویم». اطلاعت بیشتر دربارهزنده ياد فاروق تيلگرافي از مبارزان نهضت اماني و آزادي‌خواه معروف نویسنده:رفیق میرعبدالواحد سادات[…]

یــادواره تفاوت ره را ببین که از کجاست تا به کجا ؟ نویسنده :رفیق سید حسن رشاد

بعد ختم چند پاچایی بود که تنورهای طباخ خانه ارگ مزه ای سردی راتجربه کردوتنوع غذارا فراموش ؟ امروز درتمام کوچه وپسکوچه های فیسبوک قصه ، قصه ای ترکاری خوراک خاص ارگیان ونرخ آن وبرابری قیمت آن با طلای ناب ودادن بودیجه مصارف ترکاری از جانب وزارت مالیه برای ارگیان پر بود حکایتی را درذهنم اطلاعت بیشتر دربارهیــادواره تفاوت ره را ببین که از کجاست تا به کجا ؟ نویسنده :رفیق سید حسن رشاد[…]

زنده گی ، مبارزه و کار ببرک کارمل در گذرگاه تاریخ مستند Documentary history of Babrak Karmel’s life, struggle and work کتابخانه راه پرچم

زمان هر قدر میگذرد، گرد های ریخته شده بر آیینه تاریخ پاکتر شده و صداقت و شهامت و آگاهی زنده یاد ببرک کارمل عزیز بر همه جهانیان به اثبات میرسد. او نه تنها یک رهبر شایسته برای زحمتکشان افغانستان بود که، یک انترناسیونالیست وفادار به اندیشه های انسانی پرولتاریا و معتقد به جهان بینی علمی اطلاعت بیشتر دربارهزنده گی ، مبارزه و کار ببرک کارمل در گذرگاه تاریخ مستند Documentary history of Babrak Karmel’s life, struggle and work کتابخانه راه پرچم[…]

نیم نگاهی به دیدگاه خیال پردازانه هشت صبح (آیا کرزی کارمل امروز است؟) نویسنده ها : رفیق عارف عرفان رفیق علی رستمی رفیق عظیم بابک

نیم نگاهی به دیدگاه خیال پردازانه “هشت صبح” روزنامه هشت صبح چاپ کابل اخیرآ تحت عنوان “آیاکرزی کارمل امروز است؟ “بطرز ناشیانه وغیرمنصفانه شخصیت فقید ببرک کارمل یکتن از شخصیتهای بزرگ وکاریزماتیک و دولتمرد بی همتای افغانستان را در یک محاسبه و مقایسه یی هزیانگونه، باجناب حامد کرزی رییس جمهور پیشن افغانستان مورد مقایسه قرار اطلاعت بیشتر دربارهنیم نگاهی به دیدگاه خیال پردازانه هشت صبح (آیا کرزی کارمل امروز است؟) نویسنده ها : رفیق عارف عرفان رفیق علی رستمی رفیق عظیم بابک[…]

مجموعه ی از نوشته،پژوهش و دیدگاه ها درباره تحول ششم جدی ۱۳۵۸ روز نجات مردم و کشور اززیر ساطور حفیظ الله امین فاشیست و باند خون آشام او

  رفیق فرهاد بارکزوی در پس پرده ۶ جدی باز شش جدی آمد. هر سال این روز می آید و یادها را تازه می کند: خوب، بد، زشت، گوارا … مثل هر خاطره دیگر. ویژه گی آنرا از زاویه دیدهای متفاوت باید نگریست:   – رخداد شش جدی قانونمند بود: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ . اگر در جهان اطلاعت بیشتر دربارهمجموعه ی از نوشته،پژوهش و دیدگاه ها درباره تحول ششم جدی ۱۳۵۸ روز نجات مردم و کشور اززیر ساطور حفیظ الله امین فاشیست و باند خون آشام او[…]

ببرک کارمل و ششم جـدی نویسنده : رفیق میر عصمت الله سادات

در تاریخ معاصر افغانستان روزهای زیادی است که تأثیرات مهمی بر روند سیاسی کشور به‌جا گذاشته است. شش جدی یکی از این‌ها می‌باشد. این روز، از یکسو پایان رژیم خودکامه و سفاک حفیظ الله امین، رهایی ده‌ها هزار زندانی سیاسی و ختم فضای اختناق را همراه داشت، از جانبی دیگر وسعت جنگ و رویارویی قدرت‌های اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل و ششم جـدی نویسنده : رفیق میر عصمت الله سادات[…]

انحطاط فکری یا انحراف اخلاقی! نویسنده : عبدالاحمد فیض

حفیظ الله (امین) اقدام نظامی هفت ثورسال (۱۳۵۷) را به قصد سرنگونی رژیم جمهوری رهبری ودرنقش فرمانده قیام مسلحانه تبارزنمود، وی که مسوولیت بخش نظامی حزب دموکراتیک خلق افغانستان را بعهده داشت ، ازبدوی پیروزی قیام با توجه به موقف قدرتمندش درجناح خلق حزب،سعی نمود تا اعتماد مرحوم نورمحمد(تره کی) منشی عمومی حزب ورئیس شورای اطلاعت بیشتر دربارهانحطاط فکری یا انحراف اخلاقی! نویسنده : عبدالاحمد فیض[…]

«او گروگان کرملین بود!» ببرک کارمل صحبت می کند: متن مصاحبه ببرک کارمل با روزنامه ترود “کار” چاپ مسکو مورخ 22 اکتوبر 1991 ولادیمیر سنیگیریف تهیه و ترتیب : رفیق دستگیر صادقی

سپاس فراوان از رفیق گرانقدر دستگیر صادقی که ترجمۀ این مطلب با ارزش را در اختیار ما قرارداد. راه پرچم یادداشت: سال‌ها پیش از این در اواخر سال 1991 گفتگوی ولادیمیر سنیگیریف با روان شاد ببرک کارمل در شرایط بسیار خاص و پیچیده صورت گرفت.«در آن زمان جنرال ورینیکوف منحیث یک مقام بسیار با صلاحیت اطلاعت بیشتر درباره«او گروگان کرملین بود!» ببرک کارمل صحبت می کند: متن مصاحبه ببرک کارمل با روزنامه ترود “کار” چاپ مسکو مورخ 22 اکتوبر 1991 ولادیمیر سنیگیریف تهیه و ترتیب : رفیق دستگیر صادقی[…]

اگر پیشنهادات زنده یاد ببرک کارمل پذیرفته میشد! نویسنده : رفیق آقاشرین « دردمند »

محترم عبدالوکیل وزیر خارجه دوران حاکمیت حزب وطن در صحفه ۵۴۰ کتاب از پادشاهی مطلقه الی سقوط جمهوری دموکراتیک افغانستان نوشته است. زمانیکه اینجانب و شاه محمد دوست هردو بعد از سال ۱۹۹۲ در سویس پناهنده بودیم و در مقابل معلومات از وی جویا شدم ، گفت! زنده یاد رفیق ببرک کارمل زمان خروج قوای اطلاعت بیشتر دربارهاگر پیشنهادات زنده یاد ببرک کارمل پذیرفته میشد! نویسنده : رفیق آقاشرین « دردمند »[…]

ببرک کارمل رهبر فرزانه زحمتکشان افغانستان نویسنده : رفیق عبدالوکیل کوچی

رهبری که یکصد سال نسبت به همقطاران عصر خود پیشی گرفته بود ، ببرک کارمل شخصیتی که بال پروازاندیشه هایش کم از کم یک قرن در فضای سیاسی جلو رفته بود . ببرک کارمل ابر مردی که  آموزه ها ، هشدار ها و پیشبینی هایش اوضاع و عواقب یکصد سال آینده را بطور واقعیی بتصویر اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل رهبر فرزانه زحمتکشان افغانستان نویسنده : رفیق عبدالوکیل کوچی[…]

خورشید جاودان ببرک کارمل شخصیت بی همتای تاریخ نویسنده : رفیق عبدالوکیل کوچی

در رابطه به ابعاد مختلف  شخصیت بی همتای زنده یاد ببرک کارمل رهبر محبوب حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، خدمتگزار مردم مستضعف افغانستان این سیاست مدار بی بدیل منطقه و دوست صدیق کارگران وزحمتکشان جهان لازم به پژوهش های عمیق علمی ، اکادمیک وکارشناسانه دارد که از گنجایش بحث حاضر خیلی بالاست بنا بر آن اطلاعت بیشتر دربارهخورشید جاودان ببرک کارمل شخصیت بی همتای تاریخ نویسنده : رفیق عبدالوکیل کوچی[…]

ببرک کارمل مردی ازتبار انقلابیون راستین نویسنده : رفیق محمدالله وطندوست

در مورد زنده یاد رفیق ببرک کارمل رهبر فرزانه زحمتکشان افغانستان مطالب زیادی نوشته شده،دوست ودشمن در باره کار ،فعالیت و مبارزه او از زوایای مختلف روشنی انداخته اند. در میان انبوه این نوشته ها دریافت سچه از ناسچه و سفته از ناسفته مخصوصا برای نسل جوان امروزی تا حدی مشکل است. مخصوصا با تبلیغات اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل مردی ازتبار انقلابیون راستین نویسنده : رفیق محمدالله وطندوست[…]

رفیق ببرک کارمل «به سوی جامعۀ نوین» مجموعۀ بیانیه‌ها و پیام‌ها Babrak Karmal Towards a new society

  در بارۀ این مجموعه نشرات راه پرچم به مناسبت یادبود از سالروز جاویدانگی زنده یاد رفیق ببرک کارمل مجموعۀ بیانیه‌ها و پیام‌های رفیق ببرک کارمل منشی عمومی کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان و رئیس شورای انقلابی جمهوری دموکراتیک  افغانستان زیر عنوان «به سوی جامعۀ نوین» را مجدداً باسیستم جدید و با کیفیت بالا اطلاعت بیشتر دربارهرفیق ببرک کارمل «به سوی جامعۀ نوین» مجموعۀ بیانیه‌ها و پیام‌ها Babrak Karmal Towards a new society[…]

کتاب «ببرک کارمل، دولت، حزب و مردم»

  دربارۀ این مجموعه سرنوشت وطن چنین است که کارنامه های فرزندان صادق وطن و خدمتگاران واقعی مردم، بعد از مرگ آنها تجلی بیشتر می‌یابد و در مورد رفیق ببرک کارمل نیز چنین است. باوجود تبلیغات بزرگ و طولانی دشمنان ترقی و رفاه وطن و شماری از وظیفه داران مشکوک و وابسته به حلقات معین، اطلاعت بیشتر دربارهکتاب «ببرک کارمل، دولت، حزب و مردم»[…]

زنده گی ، مبارزه و کار ببرک کارمل در گذرگاه تاریخ مستند Babrak Karmal’s life, struggle and work in the passage of documentary history

, 2021 زمان هر قدر میگذرد، گرد های ریخته شده بر آیینه تاریخ پاکتر شده و صداقت و شهامت و آگاهی زنده یاد ببرک کارمل عزیز بر همه جهانیان به اثبات میرسد. او نه تنها یک رهبر شایسته برای زحمتکشان افغانستان بود که، یک انترناسیونالیست وفادار به اندیشه های انسانی پرولتاریا و معتقد به جهان اطلاعت بیشتر دربارهزنده گی ، مبارزه و کار ببرک کارمل در گذرگاه تاریخ مستند Babrak Karmal’s life, struggle and work in the passage of documentary history[…]

ببرک کارمل و مبارزه سیاسی در محور یک حزب تحول طلب نویسنده : رفیق محمد ولی

قرن بیست، قرن اندیشه‌های آزادی‌خواهی، ناسیونالیستی، مبارزه برای بهبود زندگی مردمان رسته از بند استعمار بود.  از دهه چهل به بعد این قرن، به قرن مبارزه دو سیستم متضاد جهانی سرمایداری و سوسیالیستی مبدل گردید، در جریان این جنگ غیرمسلحانه میان دو سیستم که آنرا جنگ سرد و جنگ منافع قدرت‌ها می‌گفتند تحول دیگری که اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل و مبارزه سیاسی در محور یک حزب تحول طلب نویسنده : رفیق محمد ولی[…]

رفیق عطاءالله ابراهيمي رهبر پاک سرشت و خدمتگار مردم و رفیق همرزم و جوانمرد و گهرشناس ( مجموعه ی از خاطرات )

زمانیکه در سال 1371, بعد از سقوط نظام زنده گی در کابل دشوار گردید به مشوره رفقا مزار رفتم ازینکه با جنرال مومن قبلا در لوای نیمروز به صفت آمر سیاسی همکار بودم وشناخت داشتم به حیرتان رفتم واز وی خواستم تا برایم وظیفه ای تعیین کند موصوف مرا به صفت امر تعلیم وتربیه موظف اطلاعت بیشتر دربارهرفیق عطاءالله ابراهيمي رهبر پاک سرشت و خدمتگار مردم و رفیق همرزم و جوانمرد و گهرشناس ( مجموعه ی از خاطرات )[…]

اندیشه‌های جاودان ببرک کارمل ، پیش‌بینی‌ها وهشدارها ببرک کارمل اساس‌گذار فرهنگ نوین کشور نویسنده : رفیق عبدالوکیل کوچی * Babrak Karmal

  اندیشه‌های جاودان ببرک کارمل پیش‌بینی‌ها و هشدارها «در مکتب بزرگ کارمل فقید از همان روز اول به دست ما کتاب دادند و گفتند که حقیقت را بخوان تا حقایق را بیابی، سپس قلم دادند، فرمودند که حقیقت را بنویس و حقیقت زنده‌گی را رسانش کن.» آغاز سخن «به نزدیکی سحر ایمان بیاور، فقط ایمان اطلاعت بیشتر دربارهاندیشه‌های جاودان ببرک کارمل ، پیش‌بینی‌ها وهشدارها ببرک کارمل اساس‌گذار فرهنگ نوین کشور نویسنده : رفیق عبدالوکیل کوچی * Babrak Karmal[…]

رفیق محمد انور ایثار خاطره ی از دیدار با رفیق کارمل (در رابطه به دسیسه آی اس آی استفاده از نام دکتور نجیب الله توسط طالبان)

رفیق عزیز انور ایثار خاطرۀ را در مورد ملاقات با رفیق کارمل ارسال که با سپاس فراوان آنرا نشر می‌نماییم. *** درست ۲۴ سال قبل، خبر شهادت داکتر نجیب‌الله رئیس جمهور اسبق افغانستان، که در دفتر سازمان ملل متحد در کابل پناهنده بود، توسط وسایل اطلاعات جمعی پخش شد. گفته می‌شد که قتل وی توسط اطلاعت بیشتر دربارهرفیق محمد انور ایثار خاطره ی از دیدار با رفیق کارمل (در رابطه به دسیسه آی اس آی استفاده از نام دکتور نجیب الله توسط طالبان)[…]

فهرست کتاب ها در کتابخانه راه پرچم (کلکسیون های جراید و کتا ب های سیاسی،تاریخی، پژوهشی ،ادبی و … ) هر روز با کتاب جدید

  ببرک کارمل « تحکیم حزب و پیوند آن با خلق » جزوه بیانیه رفیق ببرک کارمل در محفل برافراشتن بیرق گزارش های رفیق ببرک کارمل به پلینوم های حزب دموکراتیک خلق افغانستان ببرک کارمل دولت حزب و مردم ببرک کارمل «به سوی جامعۀ نوین» یا سوسیالیسم یا توحش؛ تاریخ‌نگاری به مدد نشریات چپ افغانستان اطلاعت بیشتر دربارهفهرست کتاب ها در کتابخانه راه پرچم (کلکسیون های جراید و کتا ب های سیاسی،تاریخی، پژوهشی ،ادبی و … ) هر روز با کتاب جدید[…]

مرگ دوکتور نجیب الله و عکس‌العمل ببرک کارمل خاطره‌ی از خاطرات: رفیق میر عصمت الله سادات

در سپتامبر 1996, طالبان در نخستین روز تصرف کابل از جانب این گروه به مقر ملل متحد در کابل داخل شده در مخالفت با همه نورم‌های قبول شده بین‌المللی، دوکتور نجیب الله را همراه با برادرش، از آن جا بیرون کشیده و به‌طور فجیعانه و مظلومانه به شهادت رسانیدند. ظاهراً، طالبان مسؤولیت را به دوش اطلاعت بیشتر دربارهمرگ دوکتور نجیب الله و عکس‌العمل ببرک کارمل خاطره‌ی از خاطرات: رفیق میر عصمت الله سادات[…]

سالنامهٔ های جمهوری دموکراتیک افغانستان (دولت ج.د.ا تحت زعامت رهبر کاریزماتیک ودولتمرد صادق،مردم دوست ووطنپرور افغانستان فقید ببرک کارمل)

سالنامهٔ ها جمهوری دموکراتیک افغانستان،آیینهٔ تمامنمای ایست که وقایع ورخداد های سیاسی،اجتماعی واقتصادی را در قلمرو جمهوری دموکراتیک افغانستان بازتاب داده وروح انساندوستانه وخدمت گزارانه نظام پاکنهادو بیهمتای تاریخ را تحت زعامت رهبر کاریزماتیک ودولتمرد صادق،مردم دوست ووطنپرور افغانستان فقید ببرک کارمل به نمایش میگذارد. جریان کار،خدمت،پیشرفت وفرایند سازندگی چرخ نظام ملی ومردمی در تحت اطلاعت بیشتر دربارهسالنامهٔ های جمهوری دموکراتیک افغانستان (دولت ج.د.ا تحت زعامت رهبر کاریزماتیک ودولتمرد صادق،مردم دوست ووطنپرور افغانستان فقید ببرک کارمل)[…]

ببرک کارمل « تحکیم حزب و پیوند آن با خلق » تایپ و دیجیتال سازی: رفیق قاسم آسمایی بازنشر: راه پرچم Babrak Karmal consolidated the party and its connection with the people

دربارۀ این مجموعه با سقوط دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان، خصومت وعناد دشمنان ومخالفین بین المللی، منطقوی وداخلی آن با مردم وطن وحزب ما، نتنها فروکش نکرد بلکه برای تخریب آرمانها، اهداف ودستاوردهای دولت دموکراتیک و ویرانی وطن و کشتن مردم، شیوه های به مراتب ویرانگری را بکار بردند. جهادی های پایین شده از کوه همانند اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل « تحکیم حزب و پیوند آن با خلق » تایپ و دیجیتال سازی: رفیق قاسم آسمایی بازنشر: راه پرچم Babrak Karmal consolidated the party and its connection with the people[…]

«تصرف قصر تپه تاج بیگ» نویسنده : سیرگی خولودوف یکی از افسران ارتش اتحادشوروی سابق که در افغانستان برگردان : رفیق جیلانی گلشنیار

سیرگی خولودوف یکی از افسران ارتش اتحادشوروی سابق که در افغانستان خدمت نموده بود.این نظامی روسی ده‌ها جلدکتاب به چاپ رسانیده ومقالات بیشماری برای روزنامه‌ها،جراید و مجلات روسی نگاشته است. در دسمبر 2019 درمجله روسکی میر مقاله‌ای را تحت عنوان«تصرف قصر تپه تاج بیگ» به چاپ رسانیده که ترجمه آن غرض مطالعه خوانندگان عزیز تقدیم اطلاعت بیشتر درباره«تصرف قصر تپه تاج بیگ» نویسنده : سیرگی خولودوف یکی از افسران ارتش اتحادشوروی سابق که در افغانستان برگردان : رفیق جیلانی گلشنیار[…]

نام ببرک کارمل پیوند عمیق ومستحکم با جنبش ازادیخواهی ،عدالت خواهی ملی ودموکراتیک کشور ما افغانستان دارد. نویسنده : رفیق علی رستمی

ببرک کارمل بمثابه شخصیت مبارزِ دلیر وشجاع پرشورِ انقلابی از عنفوان جوانی برای تحقق عدالت ومساوات اجتماعی، علیه ناهنجاری های حکومتهای خودکامه استبدادی ، پرچم مبارزه را برافراشت ، از اين رو نام و کارنامه هايش در تاریخ کشور ما ثبت گرديده وماندگار است. گرانبها ترین ارثیه ای که شاد روان ببرک کارمل بمانند انسان اطلاعت بیشتر دربارهنام ببرک کارمل پیوند عمیق ومستحکم با جنبش ازادیخواهی ،عدالت خواهی ملی ودموکراتیک کشور ما افغانستان دارد. نویسنده : رفیق علی رستمی[…]

ببرک کارمل خلق و دشمنان خلق کیانند راه حل صحيح تضادها در کشور و تأمین وحدت در بین ما ـ از شماره هشتاد و هفتم جریده پرچم تهیه و ترتیب: رفیق انجینر عمر فیض

باید با تأسف اظهار داشت که کشور ما بنا بر موجودیت مناسبات فئودالی و ماقبل فئودالی و نفوذ استعماری تا کنون متحد و یکپارچه نیست. تضادهای گوناگون مورد نفرت خلق، در وطن ما افغانستان قوياً وجود دارد که هر گاه بوقت و به‌صورت منطقی حل نگردد، همیشه خطر تجزیه، تفرقه و هرج و مرج آن اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل خلق و دشمنان خلق کیانند راه حل صحيح تضادها در کشور و تأمین وحدت در بین ما ـ از شماره هشتاد و هفتم جریده پرچم تهیه و ترتیب: رفیق انجینر عمر فیض[…]

ببرک کارمل و علمای دینی: ملاقات علمای شیعه وسنی با رئیس جمهور ببرک کارمل در ارگ ریاست جمهوری کابل ( ازخـاطــره ام پرویز بهمن )

ببرک کارمل وعلمای دینی: ازخـاطــره ام « یک روز یک تعداد علمای شیعه وسنی را به ملاقات رئیس جمهور ببرک کارمل به ارگ ریاست جمهوری بردیم. هنگامیکه با یک تشریفات خاص وارد قصر سلامخانه گردیدیم، رئیس جمهور وارد صالون گردید. همهء حاضران ازجا بپاخاسته ونسبت به وی ادای احترام نمودیم. ببرک کارمل بعداز احوالپرسی با اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل و علمای دینی: ملاقات علمای شیعه وسنی با رئیس جمهور ببرک کارمل در ارگ ریاست جمهوری کابل ( ازخـاطــره ام پرویز بهمن )[…]

دو دیدگاه و برخورد زنده یاد ببرک کارمل در صبح قیام نظامی هفت ثور در مورد برخورد با سردار داوود خان و قیام نظامی

… قیام مسلحانه نظامی ها بدون فیصله و دستور حزب صورت گرفته یک عمل ناسنجیده،یک عمل خطرناک و ماجراجویانه تلقی میگردد . که عواقب این قیام خیلی ناگوار خواهد بود. پشنهاد میکنم که رهبری حزب در همین آغاز قیام برخورد و فیصله مسولانه نموده از گرفتن مسولیت این قیام کنار بروند. و مسولیت مستقیم این اطلاعت بیشتر دربارهدو دیدگاه و برخورد زنده یاد ببرک کارمل در صبح قیام نظامی هفت ثور در مورد برخورد با سردار داوود خان و قیام نظامی[…]

سیمای ببرک کارمل دربرابرتابش حقیقت زمان نویسنده : رفیق عارف عرفان Babrak Karmal

ببرک کارمل گُهرنایاب و ناشناخته ایست که پس ازهمه طوفانها در برابرنورخورشید حقیقت میدرخشد.دست یابی به رموزهای سیاسی وپژوهش فراگیر حول آرمانهای سترگ وکارنامه های انسانی او هنوز دشوار است. اودرگهوارهٔ رنج آگین تاریخ افغانستان پرورش یافت و به آموزگار سترگ تاریخ ومرد تاریخ ساز افغانستان مبدل گردید. او سازمانده کمنظیر، آموزگار واندیشه پردازبی‌همتای عصر خود اطلاعت بیشتر دربارهسیمای ببرک کارمل دربرابرتابش حقیقت زمان نویسنده : رفیق عارف عرفان Babrak Karmal[…]

گزارش های رفیق ببرک کارمل به پلینوم های حزب دموکراتیک خلق افغانستان (20جدی 1358 – 7 حمل 1365) بازتایپ و تدوین دیجیتال: رفیق قاسم آسمایی انتشارات: راه پرچم

    دربارۀ این مجموعه و انگیزۀ بازپخش اسناد و مدارک در بارۀ حزب دموکراتیک خلق افغانستان و جمهوری دموکراتیک افغانستان   ارتجاع منطقه به کمک ارتجاع عرب در همنوایی با جهانخوران جهانی، توسط عمال منطقوی خویش، پاکستان و ایران و از طریق خادمین محلی در وجود تنظیم های هفتگانه و هشتگانه بیش از چهارده اطلاعت بیشتر دربارهگزارش های رفیق ببرک کارمل به پلینوم های حزب دموکراتیک خلق افغانستان (20جدی 1358 – 7 حمل 1365) بازتایپ و تدوین دیجیتال: رفیق قاسم آسمایی انتشارات: راه پرچم[…]

جزوه بیانیه رفیق ببرک کارمل در محفل برافراشتن بیرق جمهوری دموکراتیک افغانستان اول ثور ۱۲۵۹ BABRAK KARMAL-1980

    در بارۀ بیرق جمهوری دموکراتیک افغانستان بيرق سه رنگ ملى، دولتی ما آسان بدست نیامده بلکه طی تاریخ چند هزار ساله کشور ما باین شکل و هویت در آمده است که انعکاس دهنده عنعنات و افتخارات تاریخی، پیکارهای توده‌ای و ملی و مظهر معتقدات اسلامی مردم ما و ضرورت مراحل معینی از تکامل اطلاعت بیشتر دربارهجزوه بیانیه رفیق ببرک کارمل در محفل برافراشتن بیرق جمهوری دموکراتیک افغانستان اول ثور ۱۲۵۹ BABRAK KARMAL-1980[…]

چهار دیدگاه در مورد زنده یاد رفیق ببرک کارمل Babrak Karmal نگاهی بر زندگی و اعتقاد های ببرک کارمل -اندیشه و تفکر رهایی بخش و وارسته از وابستگیهای مادی دنیا و …

        زندگی از کاخ تا کانتینر نگاهی بر زندگی و اعتقاد ها( ببرک کارمل در دادگاه الهی)   « ببرک کارمل به عنوان انسان راستگو و بی ریا به اندیشه وفکرش خیانتی نکرد واز صداقت وراستیش بود که به عنوان رئیس جمهور ورئیس یک حزب قدرت مند، پایان عمر ش را درکانتینر اطلاعت بیشتر دربارهچهار دیدگاه در مورد زنده یاد رفیق ببرک کارمل Babrak Karmal نگاهی بر زندگی و اعتقاد های ببرک کارمل -اندیشه و تفکر رهایی بخش و وارسته از وابستگیهای مادی دنیا و …[…]

ببرک کارمل و مسئله قدرت دولتی ملاقات ببرک کارمل با سردارداود نوار: گفت و شنود دکتور حسـن شـرق با احمدشاه راستا متن ضمیمه از دو کتاب: نویسنده رفیق قاسم آسمایی

  رسیدن به قدرت سیاسی هدف اساسی و اولی هر حزب است که با وصول با آن، حزب خط مشی و مرام مدون خودرا عملی میسازد. شیوه های رسیدن به این هدف متنوع بوده از مبارزه قانونی مطابق اصول دموکراتیک تا توطئه وغصب قدرت از مجراهای غیرقانونی از جمله کودتا وجنگ. با در نظرداشت وسعت اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل و مسئله قدرت دولتی ملاقات ببرک کارمل با سردارداود نوار: گفت و شنود دکتور حسـن شـرق با احمدشاه راستا متن ضمیمه از دو کتاب: نویسنده رفیق قاسم آسمایی[…]

مجموعۀ بیانیه‌ها و پیام‌های رفیق ببرک کارمل «به سوی جامعۀ نوین» Babrak Karmal Towards a new society

در بارۀ این مجموعه نشرات راه پرچم به مناسبت پنجاه و پنجمین سالگرد ایجاد حزب دموکراتیک خلق افغانستان مجموعۀ بیانیه‌ها و پیام‌های رفیق ببرک کارمل منشی عمومی کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان و رئیس شورای انقلابی جمهوری دموکراتیک  افغانستان زیر عنوان «به سوی جامعۀ نوین» را بصورت دیجیتال تدوین و در اختیار هموطنان می اطلاعت بیشتر دربارهمجموعۀ بیانیه‌ها و پیام‌های رفیق ببرک کارمل «به سوی جامعۀ نوین» Babrak Karmal Towards a new society[…]

“هر ملتی باید روی پای خود بایستد”! نویسنده : رفیق عبدالمجید اسکندری

بیست و سه سال از مرگ رفیق ببرک کارمل گذشت. اگر نخواهیم همه چیز را سفید و سیاه ببینیم ، باید اذعان کرد که کارمل یکی ازهوشیار ترین و مدبرترین سیاست مداران افغانستان و بزرگ شده با فرهنگ شهری بود. رژیم و حکومت زمان کارمل از نگاه ساختار اجتماعی، قومی و منطقوی از دموکراتیک ترین اطلاعت بیشتر درباره“هر ملتی باید روی پای خود بایستد”! نویسنده : رفیق عبدالمجید اسکندری[…]

دیــدگـاه یادی از دورحکومت ببرک کارمل نویسنده:نادیه فضل

  هنوز دانش آموز صنف هشتم بودم که حفیظ الله امین زمام امور را پس از قتل استاد خود، به دوش گرفت. تعداد زیادی از شاگردان مکاتب به سازمان و حزب آشنا نبودند؛ اما اختناق عجیبی روز تا روز فضای تمام شهر کابل را زهرآگین ساخته بود و کمتر کسی از این شلاق خونین در اطلاعت بیشتر دربارهدیــدگـاه یادی از دورحکومت ببرک کارمل نویسنده:نادیه فضل[…]

بزرگترین اهداف ببرک کارمل انتقال اهداف حزب به نسل امروز بود! نویسنده : رفیق آ. ش. دردمند

  به تاریخ 1375/9/13 ببرک کارمل به جهان ابدیت پیوست . از آن تاریخ تا الحال قلم بدستان با افتخار، پژوهشگران سالم اندیش و کج قلم های تاریک بین و وابسته به اجانب ، با نشر و پخش کتاب ها ، مقالات ، مضامین، برداشت ها ، عقاید و نظریات خویش را در رابطه به اطلاعت بیشتر دربارهبزرگترین اهداف ببرک کارمل انتقال اهداف حزب به نسل امروز بود! نویسنده : رفیق آ. ش. دردمند[…]

“ببرک کارمل” در پسکوچه های تاریکِ تاریخ نویسنده: رفیق نور سنگر

قسمت اول زنده یاد ببرک کارمل، از انگشت شمار شخصیت های سیاسی تاریخ معاصر افغانستان بودند که، بیشتر دوستان و دشمنان سوگند خورده داخلی و خارجی داشته و حتا حالا که دگر به ابدیت پیوسته اند؛ دست از او بر نمیدارند. دشمنان ببرک کارمل از سه گروه بدور نیستند: 1 ـــ آنانی که، از آگاهی،شعور اطلاعت بیشتر درباره“ببرک کارمل” در پسکوچه های تاریکِ تاریخ نویسنده: رفیق نور سنگر[…]

ببرک کارمل بارها اظهار می داشت ” صلح نه به هرقیمت ” نویسنده : دردمند

گرامیداشت ازسـالروزجـاویدانگی شخصیت بزرگ تاریخ معاصر افغانستان (ببرک کارمل) ببرک کارمل بارها اظهار می داشت ” صلح نه به هرقیمت “   هر کس که دل مردم دانا بشکست فرزند وطن به بند و زنجیر ببست آخر برود به بند و بر چوبه دار بازد سیاده و نظم جوان و سر و دست (فروغ هستی) اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل بارها اظهار می داشت ” صلح نه به هرقیمت ” نویسنده : دردمند[…]

مجموعه : ببرک کارمل دولت حزب و مردم ( به مناسبت بیست و سومین سال خاموشی شمع زندگی رفیق ببرک کارمل)

  به مناسبت بیست و سومین سال خاموشی شمع زندگی رفیق ببرک کارمل   سرنوشت وطن چنین است که کارنامه های فرزندان صادق وطن و خدمتگاران واقعی مردم، بعد از مرگ آن ها تجلی بیشتر می یابد و در مورد رفیق ببرک کارمل نیز چنین است. باوجود تبلیغات بزرگ و طولانی دشمنان ترقی و رفاه اطلاعت بیشتر دربارهمجموعه : ببرک کارمل دولت حزب و مردم ( به مناسبت بیست و سومین سال خاموشی شمع زندگی رفیق ببرک کارمل)[…]

کتاب اردو و سیاست نویسنده : رفیق سترجنرال نبی عظیمی

کتاب « اردو و سیاست » در باره حوادث و وقایع نیم سدۀ اخیر کشور کتاب های زیادی توسط نویسندگان و تحلیلگران داخلی و خارجی نگاشته شده و از زوایای گوناگون رویدادهای این برهۀ تاریخ کشور تحلیل و ارزیابی گردیده است؛ کتاب اردو و سیاست از جمله کتاب های در همین عرصه است که توسط اطلاعت بیشتر دربارهکتاب اردو و سیاست نویسنده : رفیق سترجنرال نبی عظیمی[…]

در بازار سوداگری حرفهای فرسوده و سترون نویسنده: رفیق غفار «عریف»

در بازار سوداگری حرفهای فرسوده و سترون   نویسنده: رفیق غفار «عریف»   دروقت لول خوردن، بنگر چه در تلاش اند گرم اند و تند و تيز اند، مانا که ديگ آش اند در پيش رو عبوس اند، در پشت سر بشاش اند يک روز خود فروش اند ، يک روز خود خرنده باد اين اطلاعت بیشتر دربارهدر بازار سوداگری حرفهای فرسوده و سترون نویسنده: رفیق غفار «عریف»[…]

رفیق انور « فرزام » ببرک کارمل ابر مرد وفادار به اندیشه و تفکر رهایی بخش و وارسته از وابستگیهای مادی دنیا

  تاریخ جنبش انقلابی کشور طی شش دهه ی اخیر،تاریخ نهضتهای روشنفکری ومبارزات صنفی وسیاسی طبقات زحمتکش کشور طی این مدت، اساسگذاری ورشد بزرگترین حزب چپ، دموکراتیک ومردمی درتاریخ کشور، حزب دموکراتیک افغانستان ورهبری این حزب پرافتخار و تجربه ای دولت سازی نوین درافغانستان بانام این بزرگمرد وطن ومردم ما، زنده یاد ببرک کارمل پیوند اطلاعت بیشتر دربارهرفیق انور « فرزام » ببرک کارمل ابر مرد وفادار به اندیشه و تفکر رهایی بخش و وارسته از وابستگیهای مادی دنیا[…]

زندگی پنهانی ببرک کارمل رئیس جمهور سابق افغانستان در جنگلِ در چکسلواکیا ( منبع رادیوی آزادی )

در زمستان ۱۹۷۸ تا ۱۹۷۹ رژیم کمونیستی افغانستان به رهبری نور محمد تره‌کی گروه سه نفری را برای یافتن و کشتن ببرک کارمل سفیر کبیر افغانستان در چکسلواکیا [هدف از چکسلواکیا در این گزارش کشورهای جدا شدۀ چک و سلواک فعلی اند که در آن زمان یک کشور بوده و به نام چکسلواکیا یاد می‌شد] اطلاعت بیشتر دربارهزندگی پنهانی ببرک کارمل رئیس جمهور سابق افغانستان در جنگلِ در چکسلواکیا ( منبع رادیوی آزادی )[…]

ببرک کارمل کی بود؟ نویسنده : مورخ و پژوهشگر معاصر کشور پروفیسور رسول رهین Babrak Karmal

نگارنده در حالیکه هیچگونه ارتباط آئدیو لوژیکی به هیچ یک از رهبران حزب دموکراتیک افغانستان ندارم، وظیفه خود میدانم در نوشته هایم از حقایق چشم پوشی نکرده سیاه را سیاه و سفید را سفید بنویسم. بتاریخ ۶ جدی ۱۳۵۸ خورشیدی  ببرک کارمل در حالی وارد کابل شد که رقیب سرسخت و خونخوارخود حفیظ الله امین را برای همیش از اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل کی بود؟ نویسنده : مورخ و پژوهشگر معاصر کشور پروفیسور رسول رهین Babrak Karmal[…]

رفیق دستگیر « صادقی » سوم عقرب ـ یک روز تاریخی

    درست پنجاه و چهار سال قبل از امروز ،  به تاریخ سوم عقرب سال 1344 مطابق 25 اکتوبر سال 1965 در آوانی که شعار آزادی و دموکراسی تازه  در دلها جوانه میزد، مدعیان دموکراسی  نقاب از رخ برداشتند و با گشودن آتش بروی تظاهرکنندگان  و راه پیمایی مسالمت آمیز و قانونی  اهالی شهر اطلاعت بیشتر دربارهرفیق دستگیر « صادقی » سوم عقرب ـ یک روز تاریخی[…]

اسناد کنگره مؤسس جبهۀ ملی پدر وطن 25 جوزای 1360 تدوین دیجیتال: رفیق قاسم آسمایی بازپخش انتشارات راه پرچم

در تمام اسناد مرامی حزب دموکراتیک خلق افغانستان، ایجاد جبهۀ متحد ملی برای ایفای وظایف مرحلۀ ملی و دموکراتیک اصل عمده و اساسی محسوب؛ چنانچه در مرام دموکراتیک خلق (منتشرۀ شمارۀ اول و دوم جریدۀ خلق) در مورد چنین آمده است:       «علل عمده کندی رشد قوای تولیدی و اوضاع رقتبار خلقهای افغانستان که در اطلاعت بیشتر دربارهاسناد کنگره مؤسس جبهۀ ملی پدر وطن 25 جوزای 1360 تدوین دیجیتال: رفیق قاسم آسمایی بازپخش انتشارات راه پرچم[…]

7 کلکسیون از هفت سال نشرات روزنامه حقیقت انقلاب ثور ۱۳۵۸-۱۳۶۴ خورشیدی 1980-1986 ترسایی Haqiqat inqlab saur

راه پرچم افتخار دارد که به ادامه باز پخش روزنامه حقیقت انقلاب ثور، برای اولینبارکلکسیون های این روزنامه را از طریق صفحه انترنتی راه پرچم در اختیار علاقمندان قرار میدهد. روزنامۀ حقیقت انقلاب ثور بعد از تاریخ ۱۲ سنبله به حیث ارگان کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان ناشر اعلامیه ها، تصامیم وموضعگیری های حزب اطلاعت بیشتر درباره7 کلکسیون از هفت سال نشرات روزنامه حقیقت انقلاب ثور ۱۳۵۸-۱۳۶۴ خورشیدی 1980-1986 ترسایی Haqiqat inqlab saur[…]

رفیق سید حسن« رشاد» گلایه : سکوت درباره واقعات پلنوم هژده ح .د .خ .ا (کودتا) و جاویدنام ببرک کارمل وصحنه وداع داکترنجیب باقوای دوست( اردوی چهل )

رفیق سید حسن« رشاد» گلایه : سکوت درباره واقعات پلنوم هژده ح .د .خ .ا (کودتا) و جاویدنام ببرک کارمل وصحنه وداع داکترنجیب باقوای دوست( اردوی چهل ) و دیــدگــاها باگذشت هرروزی که خاموش نشسته باشیم ، خاک بیشتری بروی تاریخ می افتد. دراین چندشبیکه گذشت شماکمبود یک عضوفعال ویک قصه گوی صادق تانرا احساس اطلاعت بیشتر دربارهرفیق سید حسن« رشاد» گلایه : سکوت درباره واقعات پلنوم هژده ح .د .خ .ا (کودتا) و جاویدنام ببرک کارمل وصحنه وداع داکترنجیب باقوای دوست( اردوی چهل )[…]

«مرام دموکراتیک خلق» و « وسایل وراههائیکه آرمانهای خلقهای ستمدیده افغانستان و مرام دموکراتیک خلق را به پیروزی میرساند»، رفیق ببرک کارمل

یادآوری ضروری: منظور از بازنشر «مرام دموکراتیک خلق» و همگانی ساختن آن بشکل جزوه در جهان انترنیت این است تا برگی مهمی در مورد تاریخ حزب دموکراتیک خلق افغانستان زنده گردد تا نسل های آینده بتوانند در پرتو آن در مورد یک برهۀ  از  تاریخ مبارزات وطن دوستان داوری نمایند. از آنجای که در مورد اطلاعت بیشتر درباره«مرام دموکراتیک خلق» و « وسایل وراههائیکه آرمانهای خلقهای ستمدیده افغانستان و مرام دموکراتیک خلق را به پیروزی میرساند»، رفیق ببرک کارمل[…]

کلکسیون جریده خلق بازپخش : راه پر چم اهتمام :رفیق قاسم آسمایی بمناسبت پنجاه و سومین سالروز نشر جریدۀ تابناک خلق

    درباره جریدۀ خلق   نخستین شماره جریدۀ خلق، ناشر افکار دموکراتیک خلق بتاریخ 22 حمل سال 1345برابر با 11 اپریل سال 1966 نشر گردید. صاحب امتیاز آن نورمحمد تره کی ومدیرمسئول آن محمد حسن بارق شفیعی بود وبا طبع حروفی در چهار صفحه در مطبعه دولتی کابل چاپ وبه قیمت دو افغانی توزیع اطلاعت بیشتر دربارهکلکسیون جریده خلق بازپخش : راه پر چم اهتمام :رفیق قاسم آسمایی بمناسبت پنجاه و سومین سالروز نشر جریدۀ تابناک خلق[…]

شش جدی سال 1358 چاه کن به قعر چاه شد و قیام نظامی ” هفت ثور” سال ۱۳۵۷ ِ نویسنده: رفیق محمد ولی

شش جدی سال 1358 چاه کن به قعر چاه شد حفیظ الله امین به حیث یک چهره مشکوک نزد جناح پرچم ح.د.خ.ا. مظنون به ارتباط با سی.ای.ای. بود. سابقه او در دوران تحصیل در امریکا و ریاست اتحادیه محصلان در پوهنتون کولمبیا، بعداً روابطش با (ایشیا فوندیشن) و نقش منفی‌اش در درون حزب شکوک و اطلاعت بیشتر دربارهشش جدی سال 1358 چاه کن به قعر چاه شد و قیام نظامی ” هفت ثور” سال ۱۳۵۷ ِ نویسنده: رفیق محمد ولی[…]

کتاب پشت پرده افغانستان نوشته: دیه گوکوردوویز و سلیک اس. هاریسون ترجمه: اسدالله شفایی

کتاب پشت پردۀ افغانستان نوشته: دیه گوکوردوویز و سلیک اس. هاریسون ترجمه: اسدالله شفایی درباره این کتاب: یکی از نویسندگان کتاب، دیه گوکوردوویز است که به حیث نماینده سرمنشی ملل متحد در امور افغانستان، در موضوع و قضایای پشت پردۀ آن دخیل بود و شخص دومی سلیگ اس. هاریسون محقق و کارشناس مسایل آسیا است اطلاعت بیشتر دربارهکتاب پشت پرده افغانستان نوشته: دیه گوکوردوویز و سلیک اس. هاریسون ترجمه: اسدالله شفایی[…]

ببرک کارمل و علمای دینی: ملاقات علمای شیعه وسنی با رئیس جمهور ببرک کارمل در ارگ ریاست جمهوری

ببرک کارمل وعلمای دینی: ازخـاطــره ام « یک روز یک تعداد علمای شیعه وسنی را به ملاقات رئیس جمهور ببرک کارمل به ارگ ریاست جمهوری بردیم. هنگامیکه با یک تشریفات خاص وارد قصر سلامخانه گردیدیم، رئیس جمهور وارد صالون گردید. همهء حاضران ازجا بپاخاسته ونسبت به وی ادای احترام نمودیم. ببرک کارمل بعداز احوالپرسی با اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل و علمای دینی: ملاقات علمای شیعه وسنی با رئیس جمهور ببرک کارمل در ارگ ریاست جمهوری[…]

( دیـــدگــاه ) سیمای ببرک کارمل در آئینهء تاریخ

دیـــدگــاه سیمای ببرک کارمل در آئینهء تاریخ حفیظ الله امین اجنت کا گی بی بوده ونام مستعارش درسفارت شوروی وقت، کاظم بوده است. سه شنبه 6 آوريل 2010, بوسيله‌ى گوربز خان “عطاخیل “   گوربز خان “عطاخیل “ درسال 98 میلادی درشهرک حیرتان مردی را بخاک سپردند،که روز وروزگاری یکی ازپیشگامان نهضت چپ درافغانستان واز رهبران مطرح اطلاعت بیشتر درباره( دیـــدگــاه ) سیمای ببرک کارمل در آئینهء تاریخ[…]

رفیق فرید سیاوش هـم گــام بـا رهـبــر ( ببـرک کارمل ) Babrak Karmal

رفیق فرید سیاوش شبی که آب و خاک، باد و آتش؛ چهار عنصر دوست و هم دشمن هستی باهم یک قدم پس یکقدم پیش رقصیدند؛ شبی که در بارانه، باران نمی بارید، اما آتش در دل بارانه بد مستی داشت و هستی را پیش چشمان گریان مالکان؛ دود کرد و به هوا بُرد. پگاۀ آن اطلاعت بیشتر دربارهرفیق فرید سیاوش هـم گــام بـا رهـبــر ( ببـرک کارمل ) Babrak Karmal[…]

بیست ودومین سالگرد جاودانگی ببرک کارمل را گرامی میداریم نویسنده: رفیق عبدالوکیل کوچی

در آن مقطع نابهنگام تاریخ که خورشید خوشبختی وترقی در فضای سیاسی افغانستان غروب میکرد، جنبش چپ دموکراتیک افغانستان ومنطقه، بخصوص حزب دموکراتیک خلق افغانستان بهترین رهبر فرزانه خودرا از دست داد. در چنین روزی (  سوم دسامبر ۱۹۹۶ میلادی) فرزند کبیر مردم افغانستان  خدمتگزار مستضعفان کشور، زنده یاد ببرک کارمل به جاودانگی پیوست. جاودان اطلاعت بیشتر دربارهبیست ودومین سالگرد جاودانگی ببرک کارمل را گرامی میداریم نویسنده: رفیق عبدالوکیل کوچی[…]

Babrak Karmal ببرک کارمل و مبارزه طبقاتی نویسنده: رفیق محمد ولی

تابستان سال ۱۳۴۸‌کمپاین های انتخاباتی برای پارلمان آغاز شده بود. مرحوم ببرک کارمل در جریان این کمپاین ها در محلات مربوط به حوزۀ انتخاباتی شان ضمن میتنگها، ملاقاتهای انفرادی و جمعی سخنرانی کرده، منظور از شرکت در پارلمان را برای مردم توضیح میدادند و با استفاده ازین گردهمآئی ها، خط مشی جریان دموکراتیک خلق افغانستان اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karmal ببرک کارمل و مبارزه طبقاتی نویسنده: رفیق محمد ولی[…]

یاد ( ببرک کارمل ) این رهبر خردمند را همواره گرامی می داریم نویسنده: رفیق دستگیر صادقی Babrak Karmal

درست بیست و دو سال از خاموشي آن بزرگ مرد خرد و اندیشه، مبارز نستوه و چهره درخشان تاریخ نهضت ترقی خواهانه افغانستان، رفیق ببرک کارمل، رهبر پیشین حزب دموکراتیک خلق افغانستان و رییس جمهور، جمهوری دموکراتیک افغانستان، می گذرد. بسیار دشوار و غم انگيز است که در جریان این همه سالهای که طوفانی بزرگی اطلاعت بیشتر دربارهیاد ( ببرک کارمل ) این رهبر خردمند را همواره گرامی می داریم نویسنده: رفیق دستگیر صادقی Babrak Karmal[…]

بمناسبت بیست و دومین سالروز جاویدانگی رهبر نستوه ، خلاق و بنیان گذار ح.د.خ.ا زنده یاد ببرک کارمل، شخصیتی که تکرار شان در حال و آینده کشور ما بعید و ناممکن است.

بیست و دو سال قبل در چنین روزی ، یکی از بهترین شخصیت های برازنده کشور، بزرگمردی که ازهمه سجایای عالی انسانی برخوردار بودند و کارنامه های ارزنده شان ثبت صفحات زرین تاریخ کشور ما گردیده است، با درد ودریغ از جمع خانواده، رفقا و دوستان شان چشم بر بست و به جاویدانگی پیوست. این اطلاعت بیشتر دربارهبمناسبت بیست و دومین سالروز جاویدانگی رهبر نستوه ، خلاق و بنیان گذار ح.د.خ.ا زنده یاد ببرک کارمل، شخصیتی که تکرار شان در حال و آینده کشور ما بعید و ناممکن است.[…]

رفیق قاسم « آسمایی »‏ یادی از آن نیمه شب زندان و نخستین دیدار وگفتگو با زنده یاد رفیق محمود بریالی

یادی از آن نیمه شب زندان و نخستین دیدار وگفتگو با زنده یاد رفیق محمود بریالی شب ۲۶ ماه میزان ۱۳۶۷بود ونخستین شب زندان واتاق تنهایی شماره بیست و چهار منزل دوم بلاک اول. نخستین لحظات دستگیری، اولین شب وروز، اولین هفته، اولین ماه زندان، دشواری های خاص و استثنایی خودرا دارد وآنهم فراموش ناشدنی اطلاعت بیشتر دربارهرفیق قاسم « آسمایی »‏ یادی از آن نیمه شب زندان و نخستین دیدار وگفتگو با زنده یاد رفیق محمود بریالی[…]

صحبت رفیق ببرک کارمل حین ابرازنظر در باره خط مشی حکومت موظف در سال ۱۳۵۰- Babrak Karmal 1971

            این هوشدارباش، خواست و فراخوان با گذشت بیش از چهل و پنجسال، با تمام اهمیت و ضرورت آن پابرجاست. ق. آسمایی *** رفقا! پرچمداران پیکارجوی دموکراتیک خلق افغانستان بشما هشیارباش می دهیم که دشمنان داخلی و خارجی ما فوق العاده فتنه انگیز حیله گر و بي رحم اند و اطلاعت بیشتر دربارهصحبت رفیق ببرک کارمل حین ابرازنظر در باره خط مشی حکومت موظف در سال ۱۳۵۰- Babrak Karmal 1971[…]

رفیق میرمحمدشاه رفیعی خاطرات جاودانه از تظاهرات نهم قوس ۱۳۴۵

رفیق میرمحمدشاه رفیعی خاطرات جاودانه از تظاهرات نهم قوس ۱۳۴۵ با نگاهی به نوشتهء دوست،رفیق و همصنفی گرامی ام وکیل کوچی در مورد تظاهرات نهم قوس۱۳۴۵تشویق گردیدم تا من هم بعضی از خاطرات و چشم دید های خود را در مورد چگونگی براه انداختن مظاهره این روز تقدیم خوانندگان عزیز بنمآیم. درسال ۱۳۴۵ شامل صنف اطلاعت بیشتر دربارهرفیق میرمحمدشاه رفیعی خاطرات جاودانه از تظاهرات نهم قوس ۱۳۴۵[…]

مجموعۀ سال اول روزنامۀ “حقیقت انقلاب ثور” (11 جدی 1358 ـ 29 حوت 1358) parts 1980 Haqiqat inqlab saur6

      الـبوم عـکـس های انتخابی از مجموعۀ سال اول روزنامۀ “حقیقت انقلاب ثور” (11 جدی 1358 ـ 29 حوت 1358) برای دسترسی به البوم روی تصویر حقیقت در پایین کلیک نماید.

بیانیه انقلابی وتاریخی رفیق ببرک کارمل رهبر حزب دموکراتیک خلق افغانستان دراجتماعی عظیم زحمتکشان شهر کابل به مناسبت سوم عقرب1972 تهیه و ترتیب: رفیق علی رستمی

  رفقای عزیز ــ دوستان گرامی ــ هموطنان رنجیده کشور ـ مردان زنان کشور ـ اقایان خانمها. دراین لحظه که پر ازاحساسات عمیق هستید هیجانات مرا ،فراه گرفته است . چقدر برای من مشکل است که یک بیانیه خوبتر وارام ولی پر اهمیت در پیشگاه شما تقدیم بدارم.درهمین لحظه که در پیشگاه شما قرار دارم اطلاعت بیشتر دربارهبیانیه انقلابی وتاریخی رفیق ببرک کارمل رهبر حزب دموکراتیک خلق افغانستان دراجتماعی عظیم زحمتکشان شهر کابل به مناسبت سوم عقرب1972 تهیه و ترتیب: رفیق علی رستمی[…]

رفیق وکیل « کوچی » برگی از یاد واره های تلخ وشیرین تاریخ

قسمت اول  برج قوس سال ۱۳۴۷ زمان فراغتم از دارالمعلمین اساسی کابل مصادف بود بسال سوم عضویتم در حزب پرافتخار دموکراتیک خلق افغانستان . اصولاً پس از ختم درسها وآغاز رخصتی های زمستانی نخست با مقاما ت عالی رهبری حزب ملاقاتی صورت میگرفت که بر بنیاد آن وظایف حزبی ایام رخصتی در محل زیست مشخص اطلاعت بیشتر دربارهرفیق وکیل « کوچی » برگی از یاد واره های تلخ وشیرین تاریخ[…]

کتاب شمه ئی از دیدگاه های پژوهشگران ونویسندگان داخلی وخارجی در رابطه به کارکردهای نجیب الله ونقش کشور های خارجی Nadjibulla

  قسمت اول الکساندر لیخافسکی از ژنرالان مشاور شوروی در افغانستان هژمونیسم پشتونی را به رهبری نجیب الله عامل تشدید اختلاف در درون حزب تلقی می کند: «علت اصلی این مناقشه هژمونیسم(عظمت طلبی)پشتونی بود که سراپای حزب را فرا گرفته بود. هرگاه در دوره نور محمد تره کی و به ویژه در دوره امین مشی اطلاعت بیشتر دربارهکتاب شمه ئی از دیدگاه های پژوهشگران ونویسندگان داخلی وخارجی در رابطه به کارکردهای نجیب الله ونقش کشور های خارجی Nadjibulla[…]

“موقف زنده یاد ببرک کارمل در رابطه با سه حوت” Babrak Karmal

“موقف زنده یاد ببرک کارمل در رابطه با سه حوت” نویسنده: م. پیکار واقعۀ خونین سه حوت راباید براساس منطق ووجدان بررسی نمود نه به اساس احساسات ، مخصوصن احساسات فاقد تعقل انسانی وهیجانات ضد مترقی و ضد دموکراتیک . زنده یاد ببرک کارمل برخلاف آنچه که مدعیان اپرچونیست امروز سنگ وفاداری ‌اش را به اطلاعت بیشتر درباره“موقف زنده یاد ببرک کارمل در رابطه با سه حوت” Babrak Karmal[…]

نوشته و برگردان های صبور سیاسنگ در رابطه به ببرک کارمل و تاریخ ح.د.خ.ا

ترکی، پاکستانی یا افغانستانی؟ [][][][] بخش هفتم [][][][] محمود: در باره آمدن رژیم کمونیستی چه فکر میکردید؟ حکمتیار: اگر داوود اشتباه نمیکرد، برای کمونیستها دشوار بود قدرت را به دست بگیرند. درین مرحله ما در اردو خیلی منظم بودیم و چنان نیرومند که کمونیستها فکر میکردند بهتر است نهضت اسلامی با داوود درگیر شود، نهضت اطلاعت بیشتر دربارهنوشته و برگردان های صبور سیاسنگ در رابطه به ببرک کارمل و تاریخ ح.د.خ.ا[…]

گفتگوی ببرک کارمل رییس جمهور افغانستان و پاتریشیا سیتهی – گزارشگر نیوزویک کابل جون ۱۹۸۴ Babrak Karmal

  گفتگوی ببرک کارمل رییس جمهور افغانستان و پاتریشیا سیتهی – گزارشگر نیوزویک کابل جون ۱۹۸۴ برگردان: سیاسنگ در پیرامون “پرابلم پنجشیر” ببرک کارمل افغان برجسته و پتان-ستایل بود. برخی او را تاجیک میخوانند، شماری پشتون و کسانی کشمیری. شکوهندگی و زیبایی چهره ستاره سینمای بالییود را داشت. با اشغال کشورش از سوی نزدیک به اطلاعت بیشتر دربارهگفتگوی ببرک کارمل رییس جمهور افغانستان و پاتریشیا سیتهی – گزارشگر نیوزویک کابل جون ۱۹۸۴ Babrak Karmal[…]

گفت‌و‌شنود: مصطفی دانش با ببرک کارمل پیرامون کشورش و اتحاد شوروی Babrak Karmal

  گفت‌و‌شنود: مصطفی دانش با ببرک کارمل پیرامون کشورش و اتحاد شوروی داکترمصطفی دانش بیش ازده بار مصاحبه با روانشاد ببرک کارمل انجام داده است. شما در این مصاحبه امروز بعد سی و پنج سال به حقایقی بر می خورید که روانشاد ببرک کارمل در رابطه به عربستان سعودی،غرب،چین، ایجاد به اصطلاح احزاب جهادی نقش اطلاعت بیشتر دربارهگفت‌و‌شنود: مصطفی دانش با ببرک کارمل پیرامون کشورش و اتحاد شوروی Babrak Karmal[…]

ببرک کارمل در چکوسلواکیا * Babrak Karmal

  تهیه ترتیب و ترجمه صبور « سیاهسنگ »   ببرک کارمل در چکوسلواکیا … [][][][][][][][][][][][][][][][][][][][] پراگ [پانزدهم نوامبر 1978] به سفیر اتحاد شوروی با مسول شعبه “سیاست بین الملی” کمیته مرکزی حزب کمونست چکوسلواکیا، از نام حزب کمونیست اتحاد شوروی ملاقات کنید و نکات زیرین را به آگاهی وی برسانید: ببرک کارمل سفیر پیشین اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل در چکوسلواکیا * Babrak Karmal[…]

کتاب چگونه ما به بیماری ویروس( A)هجوم به افغانستان مبتلا میگردیدیم Virus*A*

  کتاب چگونه ما به بيماري وايروس A ( هجوم به افغانستان) مبتلا ميگرديديم، برای آنهایکه آرزو دارند تا حقیقت ۶ جدی آنچه آنطرف مرز های شمالی گذشت بدانند خواندن این کتاب تاریخی لازم است. کتاب چگونه ما به بيماري وايروس A ( هجوم به افغانستان) مبتلا ميگرديديم، شهکاريست که توسط نويسندگان مشهورروسيه ولاديمير سينگروف اطلاعت بیشتر دربارهکتاب چگونه ما به بیماری ویروس( A)هجوم به افغانستان مبتلا میگردیدیم Virus*A*[…]

مطالب ومدارک نشر شده در کتاب “از پادشاهی مطلقه الی سقوط جمهوری دموکراتیک افغانستان” نویسنده عبدالوکیل سابق وزیرخارجه دولت جمهوری افغانستان

تهیه وترتیب رفیق جیلانی گلشنیار دربرگهای(635 الی 640) جلد دوم کتاب مطالب آتی را می خوانیم: (درماه سرطان 1370،جلسه نوبتی پلینوم شورای مرکزی حزب وطن بخاطر آمادگی های بیشتر نظامی و جنگی و تقویت هرچه بیشتر قوای مسلح جمهوری افغانستان دایرگردید. در این جلسه،محمود بریالی عضو هیأت اجرائیه شورای مرکزی حزب وطن،بحیث مسئول جلب وجذب اطلاعت بیشتر دربارهمطالب ومدارک نشر شده در کتاب “از پادشاهی مطلقه الی سقوط جمهوری دموکراتیک افغانستان” نویسنده عبدالوکیل سابق وزیرخارجه دولت جمهوری افغانستان[…]

برگ هایی از آرشیف یادواره ها

      ‎فرهاد بارکزوی‎ har delt et billede. november 2015 این یادواره و نامه شاید برای خواننده گذرگاه یادها جالب باشد.   Saboor Siasang november 2015 “دوست و رفیق عزیزم ضیا خان” (محمد داوود/ ۲۹ سرطان ۱۳۵۳) [][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][] آنانی که نخستین رییس جمهور افغانستان را از نزدیک میشناسند، میگویند: “کمترین به یاد داریم که محمد اطلاعت بیشتر دربارهبرگ هایی از آرشیف یادواره ها[…]

بخش دوم «معمای» مداخله نظامی شوروی 2 The “mystery” of the Soviet military intervention

  بخش دوم نوشته: فیاض نجیمی بهرمان -1- در نوشتار قبلی کوشیده شد تا بر دلایل لشکر کشی شوروی به افغانستان و جوانب و علل مختلف آن مکث صورت گیرد، پیش ازینکه مبحث را ادامه دهیم لازم دانسته شد تا درچند نکته روشنی انداخته شود: 1ـ نویسنده به این باور بوده و است که تلاش اطلاعت بیشتر دربارهبخش دوم «معمای» مداخله نظامی شوروی 2 The “mystery” of the Soviet military intervention[…]

«معمای» مداخله نظامی شوروی The “mystery” of the Soviet military intervention

بخش اول   نوشته و برگردان فیاض نجیمی بهرمان پس از گذشت ربع قرن، هنوز پرسش اساسی علت گسیل ارتش سرخ به افغانستان به حیث معما باقی مانده است. اسناد و شواهدی که نیت اصلی تصمیم گیری رهبری شوروی برای اشغال افغانستان را روشن بسازد، کمتر در دسترس اند. آنچی تا به حال از بایگانی اطلاعت بیشتر درباره«معمای» مداخله نظامی شوروی The “mystery” of the Soviet military intervention[…]

عـکـس های انتخابی از مجموعۀ سال اول روزنامۀ “حقیقت انقلاب ثور” البوم اول(11 جدی 1358 ـ 29 حوت 1358) 1980 Haqiqat inqlab saur

                 قسمت پنجم و ششم زیر کار است 117 تصویر دیگر به ادامه این البوم نشر میشود. راه پرچم

نقد” و ” تغیير” از حقیقت تا ابزار نویسنده: رفیق نور سنگر N.Sangar

ایدوئولوگ های بوروژازی ختم جنگ سرد را پایان تاریخ نامیدند و با یک زبان و ملیونها بلندگو تلاش کردند تا عوامل عینی، ذهنی ، نفوذی… خود را در فروپاشی اتحاد شوروی و کشورهای سوسیالستی اروپای شرقی و ايجاد مشکلات در برابر جنبش های رهایی بخش ملی و احزاب انقلابی، به پای بیهودگی آرمانگرایانه انسان آزاده زمان اطلاعت بیشتر دربارهنقد” و ” تغیير” از حقیقت تا ابزار نویسنده: رفیق نور سنگر N.Sangar[…]

یادبود از یک پرچمدار جاوید خدمتگار مردم و میهن زنده یاد رفیق سید حسین شاه حسینی ( کارگر ) H.Kargar

  سید حسین شاه فرزند سید میر حسین شاه نواده سید میر محمد حسین در 21 اسد سال 1308 خورشیدی در شهر کابل ناحیه اول در میان یک خانواده روشنفکر چشم به جهان گشود پدربزرگ ایشان ملک چهاردهی بود. وی دروه ابتدایه و متوسطه خود را در یکی از مکاتب شهر کابل در ناحیه اول() اطلاعت بیشتر دربارهیادبود از یک پرچمدار جاوید خدمتگار مردم و میهن زنده یاد رفیق سید حسین شاه حسینی ( کارگر ) H.Kargar[…]

ببرک کارمل ميراث بزرگي از تاريخ معاصر کشور ما 200 نوشته از آرشیف نشرات برگ فیسبوکی اهدا شده به زنده یاد ببرک کارمل Babrak Karmal

  توده یی ها در افغانستان از توهم مخالفان تا واقعیت «ملاقات رفیق علی خاوری منشی اول کمیته مرکزی حزب توده ایران باجاویدنام رفیق ببرک کارمل» یادمانده ها- علی خدائی دقیقا یادم نیست چه مدت بعد از پلنوم 18 بود که رفیق کارمل، من و رفیق نامور را برای یک دیدار عصرانه و صرف چای اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل ميراث بزرگي از تاريخ معاصر کشور ما 200 نوشته از آرشیف نشرات برگ فیسبوکی اهدا شده به زنده یاد ببرک کارمل Babrak Karmal[…]

( رفیق سيد احسان واعظی ) نقش سازنده و ماندگار ببرک کارمل در مسير تاريخ و سمتدهی مبارزات ترقيخواهانه ی مردم افغانستان Babrak Karmal

جاوید نام ببرک کارمل فرزانه مرد خِرد و انديشه ، مبارز پرشور و چهره ی درخشان تاريخ معاصر سياسی کشور مان، رهبر پيشين حزب دموکراتيک خلق افغانستان ، اين شخصيت آگاه و خردمند، درحدود پنجاه سال بهترين دوران زندگی پربار و هدفمند خودرا درراه مبارزه عليه ظلم ، ستم ، تبعيض و بی عدالتی و اطلاعت بیشتر درباره( رفیق سيد احسان واعظی ) نقش سازنده و ماندگار ببرک کارمل در مسير تاريخ و سمتدهی مبارزات ترقيخواهانه ی مردم افغانستان Babrak Karmal[…]

خاطرات و افتخارات ( نویسنده: رفیق علی داریوش )

  (بخش اول )   دورشو از برم ای واعظ و بیهوده مگوی من نه آنم که دگر گوش به تذویر کنم  پیشگفتار و خط فکـری مولف  مشعلی افروختیم ما در شبستان وجود آفتابا نور خویش از ما مکن هرگز دریغ  لابد هر انسان در محدوده صلاحیت، کفایت و فهم و فراست فکری خود اعتقادات و اطلاعت بیشتر دربارهخاطرات و افتخارات ( نویسنده: رفیق علی داریوش )[…]

درباره انقلاب ۷ ثور ۱۳۵۷ افغانستان About Revolution 7saur 1978 Afghanistan

    چرا بازپخش این جزوه؟   چهل سال از قیام نظامی هفتم ثور میگذرد، در مورد چگونگی اجرای این قیام، طی این مدت، مطالبی گوناگونی به نشر رسیده و از زوایای گوناگون با خوشبینی وبدبینی تحلیل گردیده وگاهی هم مطالبی پیرامون آن رقم یافته است که از اصل حقیقت کاملاً بدور بوده است. راه اطلاعت بیشتر دربارهدرباره انقلاب ۷ ثور ۱۳۵۷ افغانستان About Revolution 7saur 1978 Afghanistan[…]

بیانیه تاریخی جاوید نام ببرک کارمل در باره مشی سیاسی دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان Babrak Karmal

  بسم الله الرحمن الرحیم   وطنداران رنجکشیده و مسلمان افغانستان السلام علیکم !  مردان و زنان قهرمان کشور !   از همه اولتر اجازه دهید، تا قبل از ارائه مشی سیاسی دولت و حکومت جمهوری دموکراتیک افغانستان، از طرف کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان، شورای انقلابی و حکومت جمهوری دموکراتیک افغانستان، از طرف اطلاعت بیشتر دربارهبیانیه تاریخی جاوید نام ببرک کارمل در باره مشی سیاسی دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان Babrak Karmal[…]

Babrak Karmal کتاب ببرک کارمل « تحکیم حزب و پیوند آن با خلق » تایپ و دیجیتال سازی: رفیق قاسم آسمایی

      تذکر کوتاه   صفحۀ انترنیتی راه پرچم افتخار دارد که در راستای باز نشر وپخش اسناد، مدارک ونشرات بیانگر کار وپیکار جمهوری دموکراتیک افغانستان وحزب دموکراتیک خلق افغانستان، باردیگر مجموعۀ بیانیه ها، مصاحبه ها وگذارش های رفیق ببرک کارمل در پلینومهای کمیته مرکزی و نخستین کنفرانس حزبی را با عنوان «تحکیم حزب اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karmal کتاب ببرک کارمل « تحکیم حزب و پیوند آن با خلق » تایپ و دیجیتال سازی: رفیق قاسم آسمایی[…]

یادواره یی از رفیق قاسم آسمایی روز بد برادری ندارد؛ چه رسد به رفقای “ناجوان” و… پاسخ رفیق صمد ازهر

عصر یکی از روزهای ماه حوت سال 1370 بود و از سرکار روانه محل زیست رفیق کارمل شدم؛ اولین پرسش رفیق کارمل، در آن وقت همیشه از من این بود: «رفیق دکاندار، تجارتت چطور است؟» (البته توأم با خنده)، ( برای پیدا کردن “نفقه” اولاد و از اینکه حتی از دادن معاش حالت انتظار که اطلاعت بیشتر دربارهیادواره یی از رفیق قاسم آسمایی روز بد برادری ندارد؛ چه رسد به رفقای “ناجوان” و… پاسخ رفیق صمد ازهر[…]

Babrak Karml یادی از جاوید نام ببرک کارمل به بهانه پاسخ به آقای اندیشمند

  اخیرا نوشته ای از آقای اکرام اندیشمند در مورد  ببرک کارمل رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق افغانستان و رئیس جمهور جمهوری دموکراتیک افغا نستان ( 1980-1986) خواندیم که دران ایشان  ببرک کارمل را با شاه شجاع مقایسه نموده و بدینترتیب خواسته اند جنگ های دهه هشتاد و مواضع مجاهدین و متحدین بین المللی شان اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karml یادی از جاوید نام ببرک کارمل به بهانه پاسخ به آقای اندیشمند[…]

Babrak Karmal اشعار و سرود های اهدا شده به جاوید نام ببرک کارمل ستاره درخشان مبارز عدالت خواه کشور

اشعار و سرود های اهدا شده به جاوید نام ببرک کارمل ستاره درخشان مبارز عدالت خواه کشور ابر ها می کوچند؛ این زمستانِ تاریخ، بهار می گردد… پی در پی فرو میریزد: هر چه دیوار ز جهل است و جنون… نه ز تکبیرِ شیطان خبری میماند، نه ز تکفیرِ جهاد، وسوسه یی… آفتاب میآید: به اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karmal اشعار و سرود های اهدا شده به جاوید نام ببرک کارمل ستاره درخشان مبارز عدالت خواه کشور[…]

رفیق نجیب حبیب « مبارزات چپ كشور و دشوارى هاى زمان »

افغانستان تاريخ كهن، سنن پرافتخار، نيروهاى انسانى وثروت هاى طبعى فراوان دارد. تاريخ چند هزارساله كشور ما مشحون از مبارزات آزادى خواهانه و پيكارهاى عادلانه عليه استعمار گران بريتانوى ونظامات وابسته به آنان بوده، خلق آزاده ما در هر مرحله از نهضت و جنبش، عليه جباران ستمگر و زمامداران وابسته به استعمار، با قاطيعت و اطلاعت بیشتر دربارهرفیق نجیب حبیب « مبارزات چپ كشور و دشوارى هاى زمان »[…]

Babrak Karmal رفیق علی « رستمی » ببرک کارمل ستاره درخشان مبارز عدالت خواه کشور

علی « رستمی » ببرک کارمل ستاره درخشان مبارز عدالت خواه کشور نام ببرک کارمل پیوند عمیق ومستحکم با جنبش ازادیخواهی ،عدالت خواهی وطن پرستانهء دموکراتیک وملی چپ کشور ما دارد. ببرک کارمل بمثابه شخصیت مبارزِ دلیر وشجاع پرشورِ انقلابی از عنفوان جوانی برای تحقق عدالت ومساوات اجتماعی علیه ناهنجاری های حکومتهای خودکامه استبدادی بخاطرازمیان اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karmal رفیق علی « رستمی » ببرک کارمل ستاره درخشان مبارز عدالت خواه کشور[…]

اصول اساسی جمهوری دموکراتیک افغانستان Constitution of the Democratic Republic of Afghanistan

در باره اصول اساسی جمهوری دموکراتیک افغانستان و منظور از باز نشر آن   یکی از جفاهای بزرگ حفیظ الله امین وحواریون کل اختیارش در مقابل مردم، نقض بسیار وسیع وخشن قوانین نافذه وتعمیل تصمیم و اراده فردی آنها در همه امور جاری کشور بود که در پهلوی سایر اقدامات تحریک آمیز آنان؛ سبب شد اطلاعت بیشتر دربارهاصول اساسی جمهوری دموکراتیک افغانستان Constitution of the Democratic Republic of Afghanistan[…]

کتاب مجموعه بیانیه های رفیق ببرک کارمل (تحکیم حزب و پیوند آن با خلق) Babrak Karmal

        « تحکیم حزب و پیوند آن با خلق » مجموعه ی بیانیات ،کنفرانس های مطبوعاتی،سخنرانی ها این اثر ماندگار تاریخی در 511 صفحه سند معتبری است برای پژوهشگران تاریخ واقعی، برای مردمان سرزمین ما بخصوص برای نسل جوان کشور تا از واقعیت های تاریخ خود آگاه شوند و برای نسل جوان اطلاعت بیشتر دربارهکتاب مجموعه بیانیه های رفیق ببرک کارمل (تحکیم حزب و پیوند آن با خلق) Babrak Karmal[…]

رفیق سيد احسان واعظی نقش سازنده و ماندگار ببرک کارمل در مسير تاريخ و سمتدهی مبارزات ترقيخواهانه ی مردم افغانستان

رفیق سيد احسان واعظی                  درست هفده سال قبل فرزانه مرد خِرد و انديشه ، مبارز پرشور و چهره ی درخشان تاريخ معاصر سياسی کشور مان، رفيق ببرک کارمل رهبر پيشين حزب دموکراتيک خلق افغانستان ، از اين جهان رخت سفر بربست و به جاودانگان پيوست.                اين اطلاعت بیشتر دربارهرفیق سيد احسان واعظی نقش سازنده و ماندگار ببرک کارمل در مسير تاريخ و سمتدهی مبارزات ترقيخواهانه ی مردم افغانستان[…]

شماری ازاسناد و مدارک کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان

شماری ازاسناد و مدارک کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان   به مناسبت پنجاه و سومین سالروز تاسیس حزب دموکراتیک خلق افغانستان   در بارۀ این جزوه وباز پخش آن اسناد و مدارک نشر شده پیرامون قیام هفتم ثور سال 1357، بیانگر این حقیقت است که آن قیام بدون تصمیم وفیصله قبلی رهبری حزب دموکراتیک اطلاعت بیشتر دربارهشماری ازاسناد و مدارک کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان[…]

خاطرات محترم محمود حبیبی از ملاقات با زنده یاد ببرک کارمل بعد از ششم جدی 1358 Babrak Kamal

رفیق میرعبدالواحد سادات   خاطرات محترم محمود حبیبی از ملاقات با زنده یاد ببرک کارمل بعد از ششم جدی 1358   جناب دکتر محمود حبیبی در پارلمان (نفر اول از سمت چپ)   استاد محمود حبیبی ژورنالیست سابقه دار و استاد این مسلک شریف به همه آنچه در کشور میگذشت وقوف کامل داشت و بحیث اطلاعت بیشتر دربارهخاطرات محترم محمود حبیبی از ملاقات با زنده یاد ببرک کارمل بعد از ششم جدی 1358 Babrak Kamal[…]

ببرک کارمل پیکار عادلانۀ ما در راه تأمین ترقی اجتماعی و رفاه عمومی خلق وطن ما افغانستانBabrak Karmal

فرخنده باد پنجاه و سومین سالگرد پایه گذاری جریان دموکراتیک خلق ببرک کارمل پیکار عادلانۀ ما در راه تأمین ترقی اجتماعی و رفاه عمومی خلق وطن ما افغانستان به پیشواز از پنجاه و سومین سالگرد پایه گذاری جریان دموکراتیک خلق مقالۀ از شماره چهل و دوم جریده تابناک پرچم برگزیده ام که خدمت شما پیشکش اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل پیکار عادلانۀ ما در راه تأمین ترقی اجتماعی و رفاه عمومی خلق وطن ما افغانستانBabrak Karmal[…]

رفیق زبیر واعظی (در آستانه ى سالروز درگذشت بنيانگذار جنبش چپ دموكراتيك كشور فقيد ببرك كارمل)

رفیق زبیر واعظی   در آستانه ى سالروز درگذشت بنيانگذار جنبش چپ دموكراتيك كشور فقيد ببرك كارمل   شاد روان ببرک کارمل ، آن ويژگی ها و سجايای عالی يک رهبر را که داکتر طبری در ” مدينۀ فاضله ” برشمرده است؛ درگفتار و کردارش بازتاب روشن داد . وی عشق وطنپرستی را بمفهوم واقعی اطلاعت بیشتر دربارهرفیق زبیر واعظی (در آستانه ى سالروز درگذشت بنيانگذار جنبش چپ دموكراتيك كشور فقيد ببرك كارمل)[…]

رفیق اسدالله کشتمند( ببرک کارمل رهبر فرزانه مردم افغانستان شخصيتي که با تاريخ عمر خواهد کرد)

شخصيتي که با تاريخ عمر خواهد کرد   در خراب آباد هجرت ودر هجران وطني که در کوره آتش خونبار جنگ ميسوخت، زنده ياد ببرک کارمل يکي ازخوبترين فرزندان مادر وطن، با دلي پرخون وپشتاره ای به بزرگي تاريخ نيم قرن يک وطن ، با مرگي زودرس همه مارا داغدار ساخت. ببرک کارمل در حساسترين اطلاعت بیشتر دربارهرفیق اسدالله کشتمند( ببرک کارمل رهبر فرزانه مردم افغانستان شخصيتي که با تاريخ عمر خواهد کرد)[…]

رفیق انجینر عمر فیض ( ببرک کارمل وطن و جامعۀ خود را بشناسیم! )

وطن‌پرستان، مبارزان صدیق عدالت‌خواه و دادگر کشور ما همه ساله روزهای آغازین دهه دوم ماه قوس که مطابق به آغاز ماه دسامبر ترسایی است را به یادبود از درگذشت دو فرزند مبارز و نامی کشور هر یک زنده‌یاد ببرک «کارمل» بنیان‌گذار حزب دموکراتیک خلق افغانستان، رهبر خردمند، توانا و شایسته، وطن‌پرست پرشور و دوست صدیق اطلاعت بیشتر دربارهرفیق انجینر عمر فیض ( ببرک کارمل وطن و جامعۀ خود را بشناسیم! )[…]

رفیق عارف عرفان ببرک کارمل در آزمونگاه تاریخ؛؛

کارمل چون شمع درخشان ،تاریکترین سلولهای جامعه را روشن ساخت وچون پروانهٔ در شفتگی میهن ومردمش در راه عدالت وداخواهی سوختن گرفت وزندان وتبعید گاه ها را پیهم تجربه نمود . کارمل با ضرب آهنگ دگردیسی اجتماعی در برابر امواج غول آسای زمان، در بستر جامعه در زیر ابر دیکتاتوری بذررهایی افشاند وبا پیام آزادی اطلاعت بیشتر دربارهرفیق عارف عرفان ببرک کارمل در آزمونگاه تاریخ؛؛[…]

سالنامه افغانستان شماره ۴۹ سال ۱۳۶۲ سالنامهٔ جمهوری دموکراتیک افغانستان،آیینهٔ تمامنمای ایست که وقایع ورخداد های سیاسی،اجتماعی واقتصادی را در قلمرو جمهوری دموکراتیک افغانستان بازتاب داده وروح انساندوستانه وخدمت گزارانه نظام پاکنهادو بیهمتای تاریخ را تحت زعامت رهبر کاریزماتیک ودولتمرد صادق،مردم دوست ووطنپرور افغانستان فقید ببرک کارمل به نمایش میگذارد.

سالنامه افغانستان شماره ۴۹ سال ۱۳۶۲ ۶۳۳صفحه ی از تاریخ مستند اهدا برای پژوهشگران تاریخ واقعی، مردم شرافتمند و نسل جوان میهن و پرچمداران راه سعادت انسان سالنامهٔ جمهوری دموکراتیک افغانستان،آیینهٔ تمامنمای ایست که وقایع ورخداد های سیاسی،اجتماعی واقتصادی را در قلمرو جمهوری دموکراتیک افغانستان بازتاب داده وروح انساندوستانه وخدمت گزارانه نظام پاکنهادو بیهمتای تاریخ اطلاعت بیشتر دربارهسالنامه افغانستان شماره ۴۹ سال ۱۳۶۲ سالنامهٔ جمهوری دموکراتیک افغانستان،آیینهٔ تمامنمای ایست که وقایع ورخداد های سیاسی،اجتماعی واقتصادی را در قلمرو جمهوری دموکراتیک افغانستان بازتاب داده وروح انساندوستانه وخدمت گزارانه نظام پاکنهادو بیهمتای تاریخ را تحت زعامت رهبر کاریزماتیک ودولتمرد صادق،مردم دوست ووطنپرور افغانستان فقید ببرک کارمل به نمایش میگذارد.[…]

کلکسیون جریده خلق به اهتمام :رفیق قاسم آسمایی

درباره جریدۀ خلق نخستین شماره جریدۀ خلق، ناشر افکار دموکراتیک خلق بتاریخ 22 حمل سال 1345برابر با 11 اپریل سال 1966 نشر گردید. صاحب امتیاز آن نورمحمد تره کی ومدیرمسئول آن محمد حسن بارق شفیعی بود وبا طبع حروفی در چهار صفحه در مطبعه دولتی کابل چاپ وبه قیمت دو افغانی توزیع میشد. شماره اول اطلاعت بیشتر دربارهکلکسیون جریده خلق به اهتمام :رفیق قاسم آسمایی[…]

نخستین مرام دموکراتیک خلق ( ح.د.خ.ا )

     من  بذر  امید  درجهان کاشته ام    تخم خرد  وفکر جوان کاشته ام    دا  نم که زند  جوانه امید وطن   دردانه  برای مردمان کاشته ام               ” فروغ هستی “   بخش ششم نقش فعال ببرک کارمل د رتدوین وتصویب اساسنامهءجمعیت دموکراتیک خلق ( 13 ) : پس ازتظاهرات خیابانی 3عقرب 1344 اطلاعت بیشتر دربارهنخستین مرام دموکراتیک خلق ( ح.د.خ.ا )[…]

کتاب مصور افغانستان امروز (ننی افغانستان) تهیه و ترتیب رفیق قاسم آسمایی

کتاب مصور افغانستان امروز (ننی افغانستان) تهیه و ترتیب رفیق قاسم آسمایی به سوگند نخستین خود وفادار خواهیم ماند. درود به روان پاک همه جانباخته گان و رفته گان مبارز راه خدمت به انسان وطن! روزی ما دوباره كبوترهايمان را پيدا خواهيم كرد و مهربانی دست زيبايی را خواهد گرفت. روزی كه كمترين سرود بوسه اطلاعت بیشتر دربارهکتاب مصور افغانستان امروز (ننی افغانستان) تهیه و ترتیب رفیق قاسم آسمایی[…]

جریده تابناک « پرچم » وگزیده ها

پرچم جاويدان بر افراشته باد پرچم ما، بازتاب دهنده راه و آرمان ما، انديشه و پيمان ما، پرچم كارگران و زحمتكشان ما، پرچم اتحاد و وحدت ما پرچم زنده گي و روشنگر راه و زنده گي ما شمشير بران و انعكاسگر واقعيت ما، پرچم صلح ودوستي وهمبستگي خلقهاي ما، پرچم آزاده گان پرچم خلقها پرچم اطلاعت بیشتر دربارهجریده تابناک « پرچم » وگزیده ها[…]

Babrak Karmal کارنامه های انقلابی وانسانی رهبر محبوب وخردمند ببرک کارمل

  نویسنده : رفیق ادریس « اریب »   کارنامه های انقلابی وانسانی رهبر محبوب وخردمند ببرک کارمل شامل بخش های ذیل است فشرده از کارنامه های زنده یاد ببرک کارمل سیمای ببرک کارمل در فراز و نشیب حوادث سیاسی و تاریخی کشور دید گاه پرچمی در مورد جمهوریت داود ترور میراکبر خیبر موجب قیام اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karmal کارنامه های انقلابی وانسانی رهبر محبوب وخردمند ببرک کارمل[…]

Babrak Karmalببرك كارمل وظايف جوانان ما جریده تابناک « پرچم »

گفته های داهیانه جاوید نام ببرک کارمل که 48 سال قبل وضع و وظایف جوانان امروزی جامعه افغانستان را پیشگویی کرده بود،میخوانیم! ببرك كارمل وظايف جوانان ما جریده تابناک « پرچم » ناشر انديشه هاى دموكراتيك خلق افغانستان شماره (چهل و هشتم) دوشنبه ٢٨ دلو ١٣٤٧-۱۷ فبرورى ١٩٦٩ قهرمانى هاى جوانان ما در جنگ عادلانه اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karmalببرك كارمل وظايف جوانان ما جریده تابناک « پرچم »[…]

Babrak Karmal « ببرک کارمل » ماسک‌ها از چهره‌های سیاه می‌افتد! و مارک‌ها نمایان می‌شود!

جریده تابناک پرچم شماره سی ونهم ببرک کارمل ماسک‌ها از چهره‌های سیاه می‌افتد! و مارک‌ها نمایان می‌شود! یک نگاه به تاریخ گذشته مبارزات نجات بخش ملی بما نشان می‌دهد که ارتجاع، استبداد و استعمار غالباً کامیابی خود را مدیون ایجاد تفرقه، نفاق، تشتت و اختلاف در صفوف نیروهای صدیق ملی و وطن‌پرست می‌دانند. ارتجاع کهنه اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karmal « ببرک کارمل » ماسک‌ها از چهره‌های سیاه می‌افتد! و مارک‌ها نمایان می‌شود![…]

Babrak Karmal « کارمل زنده است »میرمحمدشاه«رفیعی»

میرمحمدشاه«رفیعی» «« کارمل زنده است »» خاطره نخستین تجلیل پُرشکوه این خاطره می‌تواند برای عده‌ای از همرزمانم و نسل جوان کشور موردتوجه قرار گیرد؛ زیرا در این خاطره طرز کار و شیوه رهبری داعیانه رهبر ما زنده‌یاد ببرک کارمل انعکاس یافته است، نسل جوان و علاقه‌مندان عرصه تاریخ مبارزات سیاسی کشور می‌توانند از چگونگی اجرای اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karmal « کارمل زنده است »میرمحمدشاه«رفیعی»[…]

Babrak Karmal ببرک کارمل خطاب به جوانان چه را باید آموخت ؟ برای چه باید آموخت ؟ و چگونه آموخت ؟

ببرک کارمل خطاب به جوانان چه را باید آموخت ؟ برای چه باید آموخت ؟ و چگونه آموخت ؟ این سوالهای است که نسل جوان کشور ما آنرا عمیقاً فرا گیرد درک کند و از آن آگاهی داشته باشد. بناً بر اوضاع و احوال خاص طوریکه در اساسنامه ح.د.خ.ا تذکر یافته تیوری علمی را فرا اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karmal ببرک کارمل خطاب به جوانان چه را باید آموخت ؟ برای چه باید آموخت ؟ و چگونه آموخت ؟[…]

روزسوم عقرب مبتنی برخاطرات و چشم دیدها

روزسوم عقرب مبتنی برخاطرات و چشم دیدها سوم عقرب ۱۳۴۴ ( 1965 ) نوشته ی از استاد میرمحمدشاه رفیعی ،یکی از پیشکسوتان وسابقه داران جنبش دموکراتیک وترقیخواهی درافغانستان درمورد روزسوم عقرب مبتنی برخاطرات و چشم دیدهای ایشان) ۴۹ سال قبل از امروزدر سوم عقرب۱۳۴۴ ،شهر کابل شاهد حادثهء خونین و ماندگاری بود که درتاریخ کهن اطلاعت بیشتر دربارهروزسوم عقرب مبتنی برخاطرات و چشم دیدها[…]

سلیمان لایق! تصفیهءحساب شخصی است یا کرنش دربرابرارباب قدرت؟ یا هردویش؟

سلیمان لایق! تصفیهءحساب شخصی است یا کرنش دربرابرارباب قدرت؟ یا هردویش؟ نویسنده : انور فرزام طی مدت بیش از یکنیم دهه که از سقوط حاکمیت حزب دموکرتیک خلق افغانستان (حزب وطن) میگذرد، متأسفانه بندرت نوشته ها و صحبت هایی بنظر رسیده است که حاوی تحلیل علمی و همه جانبه از تاریخ حزب و علل و اطلاعت بیشتر دربارهسلیمان لایق! تصفیهءحساب شخصی است یا کرنش دربرابرارباب قدرت؟ یا هردویش؟[…]

ببرک کارمل، يار و مددگار کارگر و دهقان، پيشه ور و اهل کسبه، مامور و همه زحمتکشان افغانستان Babrak Karmal

اکادميسين پروفیسوردکتور عبدالاحمد جاويد روانشاد اکادميسين پروفیسوردکتور عبدالاحمد جاويد دانشمند فرهيخته و شخصيت شناخته شد علمی، فرهنگی و ادبی کشور، سابق رئيس دانشگاه کابل در کنفرانسی که بتاريخ 14 جنوری 1995، بدعوت انجمن مهاجرين افغانستان (S.A.R)، تحت نام ” نگاهی به زبانهای افغانستان ” در تالار انجمن افغانهای مقيم بريتانيا در لندن داشت، ضمن تماس اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل، يار و مددگار کارگر و دهقان، پيشه ور و اهل کسبه، مامور و همه زحمتکشان افغانستان Babrak Karmal[…]

روزسوم عقرب مبتنی برخاطرات و چشم دیدها /ببرک کارمل Babrak Karmal

سوم عقرب ۱۳۴۴ ( 1965 ) نوشته ی از استاد میرمحمدشاه رفیعی ،یکی از پیشکسوتان وسابقه داران جنبش دموکراتیک وترقیخواهی درافغانستان درمورد روزسوم عقرب مبتنی برخاطرات و چشم دیدهای ایشان) ۴۹ سال قبل از امروزدر سوم عقرب۱۳۴۴ ،شهر کابل شاهد حادثهء خونین و ماندگاری بود که درتاریخ کهن افغانستان به مثابه یک روز پرافتخار و اطلاعت بیشتر دربارهروزسوم عقرب مبتنی برخاطرات و چشم دیدها /ببرک کارمل Babrak Karmal[…]

Babrak Karmal ببرک کارمل و مسئله قدرت دولتی ملاقات ببرک کارمل با سردارداود

قاسم آسمایی ببرک کارمل و مسئله قدرت دولتی ملاقات ببرک کارمل با سردارداود رسیدن به قدرت سیاسی هدف اساسی و اولی هر حزب است که با وصول با آن، حزب خط مشی و مرام مدون خودرا عملی میسازد. شیوه های رسیدن به این هدف متنوع بوده از مبارزه قانونی مطابق اصول دموکراتیک تا توطئه وغصب اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karmal ببرک کارمل و مسئله قدرت دولتی ملاقات ببرک کارمل با سردارداود[…]

زنده یاد ببرک کارمل “مبارزه برای دموکراسی عمده‌ترین رسالت کنونی ماست” Babrak Karmal

زنده یاد ببرک کارمل شخصیت بزرگ تاریخ معاصر افغانستان رفقا ودوستان گران ارج، امروز هشتادوهشتمین زاد روز جاوید نام ببرک کارمل، بنیانگزار جنبش دادخواهانه کشور، مبارز جسور و وطن پرست پرشور کشور ما است. اکنون دیگر واقعیت شخصیت ببرک کارمل فقید با گذشت زمان تجلی هرچه بیشتر یافته است. و روز تا روز توطیه ها، اطلاعت بیشتر دربارهزنده یاد ببرک کارمل “مبارزه برای دموکراسی عمده‌ترین رسالت کنونی ماست” Babrak Karmal[…]

روان شاد ببرک کارمل شخصیت آگاه بر مسایل تاریخی و اجتماعی بود Babrak Karmal

اسمعیل پولاد روان شاد ببرک کارمل شخصیت آگاه بر مسایل تاریخی و اجتماعی بود روان شاد ببرک کارمل شخصیت آگاه بر مسایل تاریخی و اجتماعی بود و جامعه افعانستان و ضرورت را ها و زمان انقلاب را با تمام تار و پود وجود خور درک و از روشهای علمی هیچگاهی عدول نمیکرد. یکی ازین روش اطلاعت بیشتر دربارهروان شاد ببرک کارمل شخصیت آگاه بر مسایل تاریخی و اجتماعی بود Babrak Karmal[…]

مخالفت ببرک کارمل با اعزام ارتش سرخ درافغانستان؛؛ Babrak Karmal نویسنده : رفیق عارف عرفان

رفیق عارف عرفان مخالفت ببرک کارمل با اعزام ارتش سرخ درافغانستان؛؛ آیینهٔ تاریخ وبازتاب حقیقت ،بازدایش ابر پاره ها وغبار های توهم انگیز, اصلی ترین تصویر پردرخشش و ماندگار تاریخی رابامخالفت فقید ببرک کارمل با اعزام نیرو های شوروی در افغانستان به نمایش میگذارد. مجموعهٔ زندگی سیاسی،ابعادخردورزی، بنیاد گذاری نهضت ترقیخواهی ،پیکار های دادخواهانه،مبارزات پارلمانی، اطلاعت بیشتر دربارهمخالفت ببرک کارمل با اعزام ارتش سرخ درافغانستان؛؛ Babrak Karmal نویسنده : رفیق عارف عرفان[…]

اعلامیه دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان درباره روز عزای ملی/ببرک کارمل Babrak Karmal

برگی از تاریخ تمام هموطنان مسلمانیکه در اثر ظلم و ستم حفیظ الله امین خون آشام،چه در خارج کشور پناه گذینند و یا در داخل،ناآگاهانه و یا انتقام جویانه در اثر تحریکات ستمگران و دشمنان داخلی و خارجی به برادرکشی مشغول اند،برادرانه و صادقانه دعوت میگردد که به سرزمین مستقل صلحجوی پدری و مادری خود اطلاعت بیشتر دربارهاعلامیه دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان درباره روز عزای ملی/ببرک کارمل Babrak Karmal[…]

چه بنویسم اما باید بنویسم! / ببرک کارمل Babrak Karmal

رفیق اسمعیل پولاد چه بنویسم اما باید بنویسم! روان این بزرک مرد شاد، اما ما که دَور وپیش این مرد بزرک به قطارهای بالا و پائین قرار داشتیم چنان خود خواه و کو ته نظر بودیم که دران زمان هر یک ما خود را عقل عالم میدانستیم و همکاری لازم را که شایسته یک انسان اطلاعت بیشتر دربارهچه بنویسم اما باید بنویسم! / ببرک کارمل Babrak Karmal[…]

نگاهی بوظایف ملی ما در این مرحله تاریخی راه‌ها و وسایل نیـل به پیـروزی Babrak Karmal

عمر فیض به مناسبت هشتاد و هشتمین سالروز تولد رفیق ببرک کارمل شش جنوری مصادف است با هشتاد و هشتمین سالروز تولد رفیق ببرک کارمل، ایشان که به نمادی بزرگی از آزادی‌خواهی، دادخواهی و ترقی‌خواهی، وقف و فداکاری، صداقت و وطن‌پرستی، مردم‌دوستی، صلح‌دوستی، بهزیستی و هم زیستی مسالمت‌آمیز در تاریخ سیاسی افغانستان مبدل گردیده‌ بودند اطلاعت بیشتر دربارهنگاهی بوظایف ملی ما در این مرحله تاریخی راه‌ها و وسایل نیـل به پیـروزی Babrak Karmal[…]

یک سخن و دو سرود از دو فرهنگی بزرگ اندیش ما * ببرک کارمل Babrak Karmal

یک سخن و دو سرود از دو فرهنگی بزرگ اندیش ما صد سا ل بباید زیست تا پخته شود خامی. درراس حکومت قرارداده شده تا قرارگرفتن ازهم فاصله دارد.شخصیت والای این ابرمرد ماندگاروپولادین اراده یعنی ببرک کارمل که ازدوره مکتب تا پوهنتون و ارگ درخدمت مردم رنج کشیده اش قرارداشت دریک برهه معین تاریخی باهیچ اطلاعت بیشتر دربارهیک سخن و دو سرود از دو فرهنگی بزرگ اندیش ما * ببرک کارمل Babrak Karmal[…]

ببرک کارمل در شرایط بسیار پیچیده و ناگوار مسؤولیت عظیمی را عهده دار گردید Babrak Karmal

حمید مراد ببرک کارمل در شرایط بسیار پیچیده و ناگوار مسؤولیت عظیمی را عهده دار گردید. ببرک کارمل در شرایط بسیار پیچیده و ناگوار مسؤولیت عظیمی را عهده دار گردید. مسؤولیتی را که در ۲۴ ساعت رادیو های ضد انقلاب ثور ۱۱۰ برنامه نشرات بر علیه آن مبذول میداشتند. بلی، مسؤولیتی را که تنها در اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل در شرایط بسیار پیچیده و ناگوار مسؤولیت عظیمی را عهده دار گردید Babrak Karmal[…]

قسمتی ازسخنان زنده یاد ببرک کارمل در جلسۀ وسیع هیأت رهبری و قوماندانان قوای مسلح ج.د.ا Babrak Karmal

قسمتی ازسخنان زنده یاد ببرک کارمل در جلسۀ وسیع هیأت رهبری و قوماندانان قوای مسلح ج.د.ا راجع به پاکستان رفقا آگاهی دارند، اهداف ستراتیژیک استعمار کهنۀ انگلیس و هم امپریالزم انگلیس و هم فرزند ناخلف آن رژیم های نظامیگر و مرتجع پاکستان در مورد سرزمین مقدس افغانستان بخصوص در شرایط افغانستان انقلابی به همۀ شما اطلاعت بیشتر دربارهقسمتی ازسخنان زنده یاد ببرک کارمل در جلسۀ وسیع هیأت رهبری و قوماندانان قوای مسلح ج.د.ا Babrak Karmal[…]

خاطره ی از صحبت رفیق زنده یاد کارمل عزیز Babrak Karmal

رفقای پیام پرچمداران جالب ترین خاطره ی زندگی حزبی ام را با شما در میان میگذارم: یک مطلب نهایت جالب که از صحبت رفیق زنده یاد کارمل عزیز از همین جلسه تاریخی به یادم مانده وبه مغزم حک شده این هست که با شما صادقانه در میان میگذارم: رفقا افسران رشید قوماندانان بیایید با من اطلاعت بیشتر دربارهخاطره ی از صحبت رفیق زنده یاد کارمل عزیز Babrak Karmal[…]

ببرک کارمل د وحدت او اتحاد تأمین ضرورت Babrak Karmal

ببرک کارمل د وحدت او اتحاد تأمین ضرورت جریده تابناک پرچم شماره چهل و سوم دوشنبه ۲۲ جدی ۱۳۴۷ ۱۳ جنوری ۱۹۶۹ زموږ په وطن کی د ضد ملی اوضد دموکراتیک اوسنی حاکمه نظام له استقرار نه کلونه تیریږی. او ددی په ارخ کی د افغانستان د وطنپالونکو او ترقی غوښتونکو قوتونو له خوا، د اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل د وحدت او اتحاد تأمین ضرورت Babrak Karmal[…]

حرفهای داهیانه رهبرزحمتکشان افغانستان زنده نام ببرک کارمل Babrak Karmal

تاریخ را ورق میزنیم : به حرفهای داهیانه رهبرزحمتکشان افغانستان زنده نام ببرک کارمل که 33 سال قبل وضع امروزی جامعه افغانستان را پیشگویی کرده بود،میخوانیم! مردم شرافتمند وزحمت کش ومسلمان افغانستان،مانیرومندترازدشمنان خود هستیم.ما بهتر وخوبترمجهز ومسلح هستیم.ما ازآنچه که دشمنان تنها درحرف وعده دروغین میدهند،درعمل بیشتربرای مردم فراهم آورده ومهیا میسازیم.هم مبارزه انقلابی ما اطلاعت بیشتر دربارهحرفهای داهیانه رهبرزحمتکشان افغانستان زنده نام ببرک کارمل Babrak Karmal[…]

ملاقات رفیق علی خاوری منشی اول کمیته مرکزی حزب توده ایران باجاویدنام رفیق ببرک کارمل Babrak Karmal

توده یی ها در افغانستان از توهم مخالفان تا واقعیت «ملاقات رفیق علی خاوری منشی اول کمیته مرکزی حزب توده ایران باجاویدنام رفیق ببرک کارمل» راه توده یادمانده ها- علی خدائی دقیقا یادم نیست چه مدت بعد از پلنوم 18 بود که رفیق کارمل، من و رفیق نامور را برای یک دیدار عصرانه و صرف اطلاعت بیشتر دربارهملاقات رفیق علی خاوری منشی اول کمیته مرکزی حزب توده ایران باجاویدنام رفیق ببرک کارمل Babrak Karmal[…]

بگو اى كابلستانم

بگو اى كابلستانم بگير و بعد يك عمرى زبان بگشا و بهر ما تو راز اين دل پر درد خود بر گو بگو بر ما ! بگو بر ما يكى و راست و پوست كنده چه دارى تو ؟ كه در خاك تو اين حال است ؟ من از تو شكوه ها دارم ! تو اطلاعت بیشتر دربارهبگو اى كابلستانم[…]

عارف عرفان راز ها ی ناگفته توطه سقوط نظام دموکراتیک رازهاي پشت پرده درس های زهرآلود تاریخ

نویسنده وپژوهش:رفیق عارف عرفان تهیه وترتیب : رفیق نبی آرین راز ها ی ناگفته توطه سقوط نظام دموکراتیک رازهاي پشت پرده درس های زهرآلود تاریخ پژوهش،تحلیل،فلم ونظر و دیدگاه مستند رفقا ودوستان قسمت اول فلم مستند برگردان قسمت اول درفرایند قیام هفت ثور1357خورشیدی وسیرتحولات بعدی درکشور , ناوگانهای تبلیغاتی غرب وشرکاء با کاربرد مجموعی بیش اطلاعت بیشتر دربارهعارف عرفان راز ها ی ناگفته توطه سقوط نظام دموکراتیک رازهاي پشت پرده درس های زهرآلود تاریخ[…]

متن مختصر پيام ببرک کارمل رهبر خردمند كارگران وزحمتكشان افغانستانBabrak Karmal

تهیه وترتیب رفیق گنج علی عبدالله متن مختصر پيام رهبر خردمند كارگران وزحمتكشان افغانستان بمناسبت اول ماه مي روز همبستگي كارگران جهان. كارگران وزحمتكشان شرافتمند وپيكار جوي افغانستان ! هموطنان عزيز،خواهران وبرادران! اول ماه مي،روزكارگر ،روز همبستگي جهاني كار گران،اين جنبش پر شكوه طبقه كارگر دورانسازرا كه به قيمّت خون هاي پاك هزاران فرزند خلف اطلاعت بیشتر دربارهمتن مختصر پيام ببرک کارمل رهبر خردمند كارگران وزحمتكشان افغانستانBabrak Karmal[…]

خطه مقدس سرزمینم : حیرتان (کارمل زنده است)

خطه مقدس سرزمینم : حیرتان ای خاک تیره نگه دار عزیز ماست…..این نور چشم ماست که در بر گرفته ای . آرامگاه خاکی مرد نستوه ومبارزیکه زندگی اش را وقف بهبود آرامش زحمت کشان وطنش کرد وچه زیباست که امروز به جز معنویت وصداقت از او ارثی به جا نمانده ، اودر زندگی اش حتا اطلاعت بیشتر دربارهخطه مقدس سرزمینم : حیرتان (کارمل زنده است)[…]

ببرک کارمل نگاهی بوظایف ملی ما در این مرحله تاریخی راه‌ها و وسایل نیـل به پیـروزی

 ببرک کارمل نگاهی بوظایف ملی ما در این مرحله تاریخی راه‌ها و وسایل نیـل به پیـروزی سرلوحه قانون اساسی کشور میگوید: «بمنظور تنظیم حیات ملی افغانستان مطابق به مقتضیات عصر و بر اساس واقعات تاریخ و فرهنگ ملی– بمنظور تأمین عدالت و مساوات- بمنظور تطبیق دموکراسی سیاسی اقتـصادی و اجتماعی… و در نهایت بمنظور تشکیـل اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل نگاهی بوظایف ملی ما در این مرحله تاریخی راه‌ها و وسایل نیـل به پیـروزی[…]

رفیق صدیق « وفا » پيشينهء مبارزات سياسی مسالمت آميز ببرک کارمل

  صدیق وفا پيشينهء مبارزات سياسی مسالمت آميز و مکثی بر مبارزات انتخاباتی در افغانستان مدخل موضوع:   مبارزه طبقاتی زحمتکشان در هر مرحله ای از تاريخ، نهضت ها و جنبش های مترقی و پيشرونده متناسب با شرايط اجتماعی همان زمان و تحت تأثير عوامل گوناگون درونی و بيرونی جنبش و اوضاع مسلط اجتماعی به اشکال اطلاعت بیشتر دربارهرفیق صدیق « وفا » پيشينهء مبارزات سياسی مسالمت آميز ببرک کارمل[…]

مخالفت ببرک کارمل با اعزام ارتش سرخ درافغانستان

مخالفت ببرک کارمل با اعزام ارتش سرخ درافغانستان؛؛ آیینهٔ تاریخ وبازتاب حقیقت ،بازدایش ابر پاره ها وغبار های توهم انگیز, اصلی ترین تصویر پردرخشش و ماندگار تاریخی رابامخالفت فقید ببرک کارمل با اعزام نیرو های شوروی در افغانستان به نمایش میگذارد. مجموعهٔ زندگی سیاسی،ابعادخردورزی، بنیاد گذاری نهضت ترقیخواهی ،پیکار های دادخواهانه،مبارزات پارلمانی، قابلیت عالی دولتمداری اطلاعت بیشتر دربارهمخالفت ببرک کارمل با اعزام ارتش سرخ درافغانستان[…]

ببرک کارمل Babrak Karmal

شیشه هایش تِرک برداشته… ولی آرام بخواب رهبرِ من! کوچه ها بُن بست نیست؛ ابر ها در سفر اند. مکتبِ را که گذاشتی به ما: نامِ پاکیزه ی تو، با خطِ آبیی عشق؛ روی هر اشعه ی خورشید، روی هر پرچمِ فردا، روی هر برگه ی تاریخ، روی هر قلب که از عشق تکانی دارد، اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل Babrak Karmal[…]

ببرک کارمل Babrak Karmal

هدایت حبیب رفیق های عزیز! دیدگاهم را به صورت مختصر تکرار برای ماکیاولست های ح د خ ا، هزار چهره هایی نادم و پشیمان از گذشته ها نوشتم. بی عدالتی و ظلم، فقر و بی نوایی، بی سوادی و جهل و مرگ و میر زودرس را رضای خداوند (ج) میدانستند. روشنفکران انساندوست و وطنپرست در اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل Babrak Karmal[…]

ببرک کارمل Babrak Karmal

زنده یاد ببرک کارمل سی سال قبل دسایس و برنامه های امریکا و شرکا را برای ما بیان کرده بودند.امروز اینهمه را به چشم و سر میبینیم. چشم طبقات حاکم جبار پاکستانی به طرف هندوکش میباشد. راجع به هژمونیزم چین هم ما به خوبی آگاه استیم که آنهم به طرف قطعات سرزمین ما چشم دوخته اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل Babrak Karmal[…]

ببرک کارمل Babrak Karmal

  به نزدیکی سحر ایمان بیاور، فقط ایمان بیاور وباور کن به سحر. درآن صورت هیچ دستی راه فردای ترا مسدود نخواهد کرد. ببرک کارمل در عکس زنده یاد ببرک کارمل فقید هنگام افتتاح موزیم حربی پوهنتون دیده می شوند: عظیمی معاون اول وزارت دفاع ، نظرمحمد لوی درستیز، تورنجنرال میر طهماس رؤوف قوماندان حربی اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل Babrak Karmal[…]

کودتای 14 ثور 1365 ـ نقش عوامل داخلی در راه اندازی آن(رخدادهای خونبار دو صده اخیر را چه نام گذاشت؟) نویسنده : رفیق عبدالواحد فیضی

  گزیده ی از کتاب مرُوری بر رخداد های خونبار سه سده ی اخير خرُاسان ديروز وافغانستان امروز از برچيدن بساط اشغالگران کهن تا افتيدن به دام غارتگران نوين! (1709 ـ 2018) بخش بيست و دوم کودتای 14 ثور 1365 ـ نقش عوامل داخلی در راه اندازی آن: کودتا چگونه صورت گرفت؟ چرا تصميم دو جنرال اطلاعت بیشتر دربارهکودتای 14 ثور 1365 ـ نقش عوامل داخلی در راه اندازی آن(رخدادهای خونبار دو صده اخیر را چه نام گذاشت؟) نویسنده : رفیق عبدالواحد فیضی[…]

سخنان شادروان ببرک کارمل و بیانیه های وی ،مانفیست مبارزات دادخواهی

 محمد همایون صادقیسخنان شادروان ببرک کارمل و بیانیه های وی ،مانفیست مبارزات دادخواهی ، همبستگی ملی ،مبارزه علیه سفاکی و عوام فریبی ، دفاع از منافع ملی وخلق های جهان که به وسیله جهان سرمایداری ،مافیای جهانی و در راس امپریالیزم امریکا غارت میگردد است ، بویژه مشعل تابانیده است برای مردمان میهن ما ونسل اطلاعت بیشتر دربارهسخنان شادروان ببرک کارمل و بیانیه های وی ،مانفیست مبارزات دادخواهی[…]

ﺭﻫﺒﺮﻳﻜﻪ ﻛﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺒﻌﻴﺾ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻮﺩ

یزدان ظفری ﺭﻫﺒﺮﻳﻜﻪ ﻛﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺒﻌﻴﺾ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻮﺩ. ﺻﺪا ﻫﺎ ﻭﺣﺮﻑ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺭا ﻣﻴﺸﻨﻴﺪ. اﻓﺮاﺩ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﺴﻠﻜﻲ ﻭﺻﺎﺩﻕ ﺭا ﺩﺭ ﺭاﺱ اﺩاﺭاﺕ ﺩﻭﻟﺘﻲ ﺗﻌﻴﻦ ﻣﻴﻜﺮﺩ. ﮔﺬاﺭﺵ ﻛﺎﺭﻱ ﺁﻧﻫﺎ ﺭا ﻣﻴﺸﻨﻮﻳﺪ. ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎ ﺩاﺧﻠﻲ ﻭﺧﺎﺭﺟﻲ ﻭﻃﻦ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺳﺪ ﺭاﻩ ﺗﺤﻘﻖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﺘﺮﻗﻲ ﻭﻱ ﻣﻴﺸﺪﻧﺪ ﺭﻗﻢ اعﻇﻤﻲ ﺑﻮﺩﻳﺠﻪ اﻓﻐﺎﻧﺴﺎﺕ ﺻﺮﻑ ﻣﺴﺎﻳﻞ ﺩﻓﺎﻋﻲ ﻭﻃﻦ اطلاعت بیشتر دربارهﺭﻫﺒﺮﻳﻜﻪ ﻛﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺒﻌﻴﺾ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻮﺩ[…]

“… قبل از آنکه ایشان رئیس جمهور شوند “ببرک کارمل” شده بود…”

  محمد داود“… قبل از آنکه ایشان رئیس جمهور شوند “ببرک کارمل” شده بود…”» یک هندوستانی نوشت وقتی راجع به بودا حرف میزنی باید هندوستان را در قرن ۶ قبل از میلاد خوب بشناسی تا ضرورت ظهور بودا را درک کنی در غیر آن در قضاوت به بیراهه میروی. حالا وقتی راجع به یک شخصیت اطلاعت بیشتر درباره“… قبل از آنکه ایشان رئیس جمهور شوند “ببرک کارمل” شده بود…”[…]

Babrak Karmal ببرک کارمل

  داکتر حفیظ معصومیزمانی بود که چشم تبعیض کور بود. همه باهم به سوی روشنایی گام بر میداشتیم. رهبری یک دستویک پارچه برای خدمت به صداقت اماده جانبازی وفداکاری بودیم. همه ملت حقوق مساوی داشتند. غاصب ورشوه خواری را حرام میدانستیم. صدای ما کار گر ودهقان بود. زمین مال کسی بود که در ان کار اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karmal ببرک کارمل[…]

Babrak Karmal ببرک کارمل

  درآن زمان هامن درهيچ حزبي وسازماني ثبت نام نداشتم،وقتي برايم واضح گرديدكه چه كسي خدمت گارواقعي اي وطن بود،بخت برايم ياري نكردوديگرناوقت شده بود،بهرحال،(ببرک کارمل )روحت شادويادت براي هميش جاويدان بادعبدل عارف

Babrak Karmal ببرک کارمل

 «« کارمل زنده است »»ای رهبر عزیزتو رفته یی ولیکاینک دوباره نام تو تاریخ می شودم اقطره هادوباره بهم وصل می شویمما آب می شویمتکرار می کنیماندیشه های پُر گهرت در زمین عشقما زاده می شویمچون آفتاب صبحفریاد می زنیمکارمل زنده است نور سنگر

Babrak Karmal ببرک کارمل

 هدایت حبیب رفیق های عزیز! دیدگاهم را به صورت مختصر تکرار برای ماکیاولست های ح د خ ا، هزار چهره هایی نادم و پشیمان از گذشته ها نوشتم. بی عدالتی و ظلم، فقر و بی نوایی، بی سوادی و جهل و مرگ و میر زودرس را رضای خداوند (ج) میدانستند. روشنفکران انساندوست و وطنپرست در اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karmal ببرک کارمل[…]

Babrak Karmal ببرک کارمل

بر دوش تو نیست این گناهانِ بشر نابخردی و خلافِ جمعیتِ شر سر دادی صدای خیر و اصلاح وطن تا خاک، کنی گلشن و آری به ثمر راه تو ولی راهِ دشواری بود گرگان به کمین نشسته بودند اکثر گرگانِ گرسنه جمله خونخوارنی هر سو تنی صد پاره نمودند آخر دوران شگوفای جوانی ات را اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karmal ببرک کارمل[…]

Babrak Karmal ببرک کارمل

   تواضع وفروتنی ببرک کارمل، سیمای وی را به حیث مُدل سیاسی درخشش داده است. بسیاری چهره های سیاسی درافغانستان ازوی به حیث عالیترین آموزگارسیاسی یادمینمایند. وی به حیث یک سخنران ، توده ها را نه درسخنان عوامفریبانه بل دریک تحلیل منطقی اوضاع و حیات جامعه به جنبش می آورد. به حیث یک نویسنده، قلمش اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karmal ببرک کارمل[…]

Babrak Karmal ببرک کارمل

   شوروی در افغانستان ایجاد کند. ببینید هم از لحاظ دفاع از دستاوردهای انقلاب ، هم به مثابۀ یک وظیفۀ ملی و وطنپرستانۀ دفاع از سرزمین مقدس کشورما، وطن ما و هم به خاطر ایفای وظایف انترناسیونالیستی، ما باید قوای مسلح نیرومندی داشته باشیم، تا بتوانیم ضربات تجاوزکارانۀ خارجی و داخلی را با مشت دندان اطلاعت بیشتر دربارهBabrak Karmal ببرک کارمل[…]

نقش فعال ببرک کارمل در تشکیل ” جمعیت دموکراتیک خلق “

  اعتراف  اگر که    زیر   تأ ثیر عقده های کو ر  طبقاتی  ، گهگاه  علیه جاودان یاد  ببرک  کامل  مو ضع  سالم  نداشته  ام  ولی  با همه  روشنی  اعتراف میکنم که  پس از رهایی از زندان (28 حمل 1992 )  وفروپاشی حزب وطن ( 8  ثور 1992 ع ) پیوسته  از مشی سیاسی  واصول جها ن بینی  اطلاعت بیشتر دربارهنقش فعال ببرک کارمل در تشکیل ” جمعیت دموکراتیک خلق “[…]

اثیر موهوم و معاد

ظهیر جمشیداثیر موهوم و معاداگر آنروز ها که گذشت ،سَر شود. باز آید. باز جوان شوم . چه خواهم کرد؟ که خواهم شد ؟ با که میثاق خواهم بست ؟بازهمان خواهم شد که بودم؟ در پای زر و زور خواهم فتاد ؟مقام انسان به دو پول سیاهِ سرمایه و سیاست ارزان خواهم داد ؟نه!باز راه اطلاعت بیشتر دربارهاثیر موهوم و معاد[…]

ببرک کارمل وطرح خروج ارتش سُرخ ازافغانستان

عارف عرفانببرک کارمل وطرح خروج ارتش سُرخ ازافغانستانمحتویات نوارهای مستند که پس از انهدام کامل وقسمی زیر بناها های اقتصادی افغانستان وبزرگرترین جنایات بشری در افغانستان از آرشیف های یخ زده غرب بیرون میتراود بر حقایق سیاستهای ملی ووطنپرستانه فقید ببرک کارمل وطرح دفاع مستقلانه جمهوری دموکراتیک افغانستان در پرتو نور خورشید حقیقت صحه میگذارد.این اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل وطرح خروج ارتش سُرخ ازافغانستان[…]

کتاب افغانستان درعقب پرده دود

  (بخش اول)   درباره مولف کتاب : داکتر(GOYAL) ،متولدسال (1929)درکشور هند، یک روشنفکرمتعهد وبطورهمزمان ، ژورنالیست ، نویسنده ،استاد وفعال سیاسی بوده ودرطبع وانتشار مطالب زیاد تاکنون همت جسته است. داکتر« گویال » یکی ازآنجمله افرادیست که به کا « رسانه ای » بیشتربه حیث « وسیله ی» ، گفتمان راجع به پرابلم های اطلاعت بیشتر دربارهکتاب افغانستان درعقب پرده دود[…]

شعبده بازاني که با اين “فوتو” آفتاب را پنهان ميدارند!!

 شعبده بازاني که با اين “فوتو” آفتاب را پنهان ميدارند!!مناظري که با آن ميخواهند تاريخ را مسخ نمايند!!باتوجه به درازنائي تاريخ تجاوزات استعماري ،مداخلات وجنايات هولناکي که درسرزمين افغانستان رخ داد ، همگام با رخداد قيام مسلحانه هفتم ثوروکژرويشي هاي رژيم نوين ،اين صفحات تحت برنامه هاي غرب وپاکستان وهواريون شان وارد فصل خونبارگرديد.نقش مسخ اطلاعت بیشتر دربارهشعبده بازاني که با اين “فوتو” آفتاب را پنهان ميدارند!![…]

مجموع نقدي بر کتاب : مثلث بي عيب

کنزالمهملات والاکاذيب نقدي بر کتاب : مثلث بي عيبصداي زنگ تلفون که برخاست ، شب شده بود. از بس تمام روز نوشته بودم ، چشمانم پت مي شدند. دلم نمي خواست مطلبي را که شروع کرده بودم ، نيمه کاره رها کنم؛ اما اين ذهن بهانه جوي من دنبال بهانه مي گرديد تا کابوس هاي اطلاعت بیشتر دربارهمجموع نقدي بر کتاب : مثلث بي عيب[…]

و من خورشید را دیدم!

 و من خورشید را دیدم! خفاشِ شهر میدزدید:سکوت دیده ی شب رازمان خاموشصبح خفته،امید در کوچه ی ظلمت،نمازِ رحلت اش میخواند…هزاران آرشِ در بند،هزاران کاوه یی خاموش،هزاران رستمی در ماتمِ سهرابو شهر در انحصار انجماد میمردابو مسلم در افسانه،و یعقوبِ صفاری دردِ تاریخ داشت…نه خورشید نور می بخشید،نه مهتاب رازِ عشقی را نهان می کرد…فقط اطلاعت بیشتر دربارهو من خورشید را دیدم![…]

متن مصاحبه اختصاصی رفیق غفار عریف با رفیق دکتور اناهیتا راتب زاد

        درتاریکی بزاد وبسی روشنی فشاند  درتاریکی برفت وزخود روشنی بماند (مواج) زندگی ‌نا مه‌ ای روانشاد دکتورس اناهيتا « راتب‌ زا د » اناهيتا راتب ‌زاد در اکتبر ۱۹۳۱ میلادی در کابل در يک خانواده‌ای اهل نظر وسياست زاده شد. پدرش احمد راتب خواهرزاده محمود طرزی یک نویسنده ء توانا بود اطلاعت بیشتر دربارهمتن مصاحبه اختصاصی رفیق غفار عریف با رفیق دکتور اناهیتا راتب زاد[…]

کنفرانس بین المللی همبستگی با مردم و جوانان افغانستان

    یادگزاره ای از دکتراسد محسن زادهکنفرانس بین المللی همبستگی با مردم و جوانان افغانستان=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=درمیزان سال ۱۳۵۹ خورشیدی ( سپتمبر سال ۱۹۸۰ ترسایی ) دو رخداد ارزشمندی درزنده گی جوانان کشور بوقوع پیوست. یکی کنفرانس سرتاسری سازمان بخاطر تعین اماج های سازمانی و مرامی و تصمیم گیری در باره سایر مسایل مبرم جنبش جوانان اطلاعت بیشتر دربارهکنفرانس بین المللی همبستگی با مردم و جوانان افغانستان[…]

ببرک کارمل گفت: « بگذار صدای حقیقت تمام سیاره ما را فرابگیرد »

  محسن زاده ببرک کارمل گفت: « بگذار صدای حقیقت تمام سیاره ما را فرابگیرد »درسال ۱۹۸۵ ترسایی در« کنفرانس همبستگی خلقهای آسیا و افریقا » که با شرکت نماینده گان سازمانهای صلح و همبستگی بیش از بیست کشور درکابل برگزارشده بود، جاویدان یاد رفیق کارمل درباره سهم نابرابر تبلیغات و حاکمیت رسانه ای امپریالیستی اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل گفت: « بگذار صدای حقیقت تمام سیاره ما را فرابگیرد »[…]

من و ماجرای « روز افغانستان »

 یادگزاره ای از دکتر اسد محسن زادهمن و ماجرای « روز افغانستان »این یادگزاره را میخواستم در نوروزامسال یعنی سی سال پسانتر از رخداد آن پیشکش بدارم؛ بادریغ ناجوری به سراغم آمد و مرا باخود گرفتارساخت.به همین دلیل اینک آنرا الان نشر مینمایم. در روز چهارم مارچ سال ۱۹۸۲ ترسایی کانگرس امریکا تصمیم گرفت تا اطلاعت بیشتر دربارهمن و ماجرای « روز افغانستان »[…]

ببرک کارمل وآن شب ظلمانی :

  عارف « عرفان » ببرک کارمل وآن شب ظلمانی :دریک چشم اندازعینی وواقعی ،دررثای ،صفات عالی وگهربار فقید ببرک کارمل که ازممیزات بی بدیل ،جسورانه وایثارگرانه او ،مایه می جست ،وباعواطف واحساسات ویژۀ او دربروزکنش ها وواکنش های پرمخاطره ،بازتاب می یابید،میتوان سخن راند. البته خصایلی نابی که با او زایش یافته بود،ودرشگرد های اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل وآن شب ظلمانی :[…]

تاریخ بشریت مشحون از مبارزات و قهرمانی هاست

                        تاریخ بشریت مشحون از مبارزات و قهرمانی هاست تاریخ بشریت مشحون از مبارزات و قهرمانی هاست . نقش قهرمانان و مبارزان راه آزادی در صدر تاریخ جنبشهای مترقی وآزادی خواه جهان ثبت گردیده است . ماندگاران تاریخ وپیشوایان جنبش های ترقی خواه با ایجاد اطلاعت بیشتر دربارهتاریخ بشریت مشحون از مبارزات و قهرمانی هاست[…]

شاد روان ببرک خان منگل

 ملک ولی  مرحوم ببرک خان منگل پدر رفیق حبیب منگل یک تن از کادر های سابق ح.د.خ.ا است. راه پرچم یک پیشگویی بسیار دقیق شاد روان ببرک خان منگل بیادم امد . بعد از کوداتای سفید گرباچف – نجیب اله و اعلام ،، سیاست مصالحه ملی،، با دشمنان سوگند خورده مردم افغانستان ، بشمول هفتگانه اطلاعت بیشتر دربارهشاد روان ببرک خان منگل[…]

فشرده بیانیه زنده یاد ببرک کارمل در مراسم تجلیل از بیستمین سالگرد ح.د.خ.ا جدی ۱۳۶۳

فشرده بیانیه زنده یاد ببرک کارمل در مراسم تجلیل از بیستمین سالگرد ح.د.خ.ا جدی ۱۳۶۳                            ۱۳۶۳

درکشورما نقد خود و انتقاد از خود را با تمام دشواری ها و اجبار آنزمان زنده یاد ببرک کارمل اساس گذاشته است

  درکشورما نقد خود و انتقاد از خود را با تمام دشواری ها و اجبار آنزمان زنده یاد ببرک کارمل اساس گذاشته است   در رابطه به ره روانان مکتب زنده یاد کارمل و نقد ، نظر ما اینست که باتاسف گفت در این آشفته بازار افرادی مشخص و دستوری و تعدادی هم با گرایشهای اطلاعت بیشتر دربارهدرکشورما نقد خود و انتقاد از خود را با تمام دشواری ها و اجبار آنزمان زنده یاد ببرک کارمل اساس گذاشته است[…]

روزسوم عقرب مبتنی برخاطرات و چشم دیدها

  میرمحمدشاه « رفیعی » نوشته ی از استاد میرمحمدشاه رفیعی ،یکی از پیشکسوتان وسابقه داران جنبش دموکراتیک وترقیخواهی درافغانستان درمورد روزسوم عقرب مبتنی برخاطرات و چشم دیدهای ایشان) ۴۹ سال قبل از امروزدر سوم عقرب۱۳۴۴ ،شهر کابل شاهد حادثهء خونین و ماندگاری بود که درتاریخ کهن افغانستان به مثابه یک روز پرافتخار و تاریخی اطلاعت بیشتر دربارهروزسوم عقرب مبتنی برخاطرات و چشم دیدها[…]

خاطرات و چشم دید ها از سوم عقرب ۱۳۴۴

    م. وطندوستبه پیشواز 49 مین سالروز حماسه سوم عقربخاطرات و چشم دید ها از سوم عقرب ۱۳۴۴باید متذکر شوم که یادداشت هایم در مورد حادثه سوم عقرب و دیگر حوادث مهم کشور با تسلط طالبان در شهر مزارشریف به یغما برده شد و حسرت تنظیم یادداشت ها را بر دلم گذاشت. لذا در اطلاعت بیشتر دربارهخاطرات و چشم دید ها از سوم عقرب ۱۳۴۴[…]

بزرگ مرد تاریخ معاصر مردم ووطن ما، زنده یاد ببرک «کارمل»

   حریف «حریف» بزرگ مرد تاریخ معاصر مردم ووطن ما، زنده یاد ببرک «کارمل» روان پاگ بزرگ مرد تاریخ معاصر مردم ووطن ما، زنده یاد ببرک «کارمل»فقید این دژاستوار دادخواهی ،این مبارز شجاع وجسور آرمانهای والای استقلال،آزادی،صلحوعدالت اجتماعی شاد ،کاکرد ها وحماسه های همیشه جاودان شان گرامی ومشعلتابان مکتب بزرگ انسانی ومعنوی شان فروزان تر باد اطلاعت بیشتر دربارهبزرگ مرد تاریخ معاصر مردم ووطن ما، زنده یاد ببرک «کارمل»[…]

وضع تاجیکان دردوره زمامداری ببرک کارمل:

  پروفیسور رسول رهین تاجیــــکان در گـــذرگــاه تــاریــخ وضع تاجیکان دردوره زمامداری ببرک کارمل: بتاریخ ۶ جدی ۱۳۵۸ هش ببرک کارمل در حالی وارد کابل شد که رقیب سرسخت و خونخوارخود حفیظ الله امین را برای همیش از صحنه زندگی دور کرده بود. بنابرین بدون دغدغه وبا جبین کشاده و لبخند بر دهن که حکایتگر اطلاعت بیشتر دربارهوضع تاجیکان دردوره زمامداری ببرک کارمل:[…]

ببرک کارمل “به سوی جامعۀ نوین”

 ببرک کارمل “به سوی جامعۀ نوین”خطاب به اعضای ح.د.خ.ا.از سخنان ارزشمند زنده یاد رفیق ببرک کارمل که ما امروز نتیجه آنرا در عمل میبینیم. . . نباید فراموش کرد که اندیشه و فکر ما باید از موضع پرولتاریا یعنی طبقۀ کارگر جوان افغانستان باشد، در غیر آن ما در طرح مسایل به طرف انحراف اپورتونیزم اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل “به سوی جامعۀ نوین”[…]

متن کامل بیانیه زنده یاد رفیق ببرک کارمل Babrak Karmal شب شش جدی 1358 مطابق به 27 دسمبر 1979 به مناسبت سقوط مرگبار رژیم فاشیستی حفیظ الله امین میرغضب وباند جنایتکارش

 متن کامل بیانیه زنده یاد ببرک کارمل  .  . شب شش جدی 1358 مطابق به 27 دسمبر 1979 به مناسبت سقوط مرگبار رژیم فاشیستی حفیظ الله امین میرغضب وباند جنایتکارش:  . اینجانب ببرک کارمل ازطرف کمیته مرکزی حزب واحد دموکراتیک خلق افغانستان، شورای جمهوری دموکراتیک افغانستان و دولت و حکومت جمهوری دموکراتیک افغانستان به مناسبت سقوط اطلاعت بیشتر دربارهمتن کامل بیانیه زنده یاد رفیق ببرک کارمل Babrak Karmal شب شش جدی 1358 مطابق به 27 دسمبر 1979 به مناسبت سقوط مرگبار رژیم فاشیستی حفیظ الله امین میرغضب وباند جنایتکارش[…]

بخاطر رنج های بیکران خلق افغانستان

                                  عارف عرفان بخاطر رنج های بیکران خلق افغانستان چشم اندازنقش رهبران پیشین حزب دموکراتیک خلق افغانستان دربسترزمان          فقط همین شعارفوق که گوهراصلی ودرونمایۀانگیزه سازومنشایی جنبش رهایی وتا سیس حزب دمو کراتیک خلق افغانستان درکشورگردید,رهبران,کادرها اطلاعت بیشتر دربارهبخاطر رنج های بیکران خلق افغانستان[…]

به بهانه سي و پنجمين سال گرد شش جدي

  داكتر حيدر عدلبه بهانه سي و پنجمين سال گرد شش جدي .سی و پنج سال قبل از امروز ، قوت های نظامی اتحاد شوروی سابق به افغانستان مداخله نمودند . این مداخله که زمینه های آن قبلا آماده شده بود،در سر نوشت افغانستان نقش منفی باز ی نمود. امروز از مداخله این نیرو ها اطلاعت بیشتر دربارهبه بهانه سي و پنجمين سال گرد شش جدي[…]

جریان دموکراتیک خلق ادامه نهضت های آزادیخواهی و روشنگری در افغانستان

  ع. بصیر دهزاد  جریان دموکراتیک خلق ادامه نهضت های آزادیخواهی و روشنگری در افغانستان پنجاه سال یا درست نیم‌ قرن از بنیان‌گذاری جریان دموکراتیک خلق می‌گذرد. جریان دموکراتیک خلق در دهه دموکراسی ” تاجدار” افغانستان در زمان ایجاد گردید که بلااثر ادامه مبارزات آزادیخواهی مبارزان نهضت های تجدد پسند امانی و بعداً حلقه ترقی اطلاعت بیشتر دربارهجریان دموکراتیک خلق ادامه نهضت های آزادیخواهی و روشنگری در افغانستان[…]

یادواره یی ازسه حوت1358خورشیدی!

  سید حسن رشاد یادواره یی ازسه حوت1358خورشیدی فرزندم! رفیق کارمل میگوید اگر ازدهن تفنگ گارد به سوی مردم دود برامد بدانیدکه طرف شما مظاهره چی ها نه که من هستم  خاطره یی ازسه حوت1358خورشیدی!یادی ازیک رهبرمردمی وچندعیارفریب خورده این یادواره امشب پس ازشنیدن اخبار8 شب تلویزون ملی کشوردرذهنم زنده شد شب 2/3حوت1358خورشیدی برخی بادهل اطلاعت بیشتر دربارهیادواره یی ازسه حوت1358خورشیدی![…]

ببرک کارمل شخصیت پاک طینت ،

   «بصیر « دهزاد   ببرک کارمل شخصیت پاک طینت ،هدفمند ، مبارز خسته گی ناپذیر ، ملی و تجدد گرا بخاطر 19 همین سالگرد وفات شادروان ببرک کارمل ببرک کارمل ، شخصیت برجسته سیاسی ، شجاع و صاحب هوشمندی خاص سیاسی و اجتماعی 19 سال قبل از امروز به ابدیت پیوست. شاد روان ببرک کارمل اطلاعت بیشتر دربارهببرک کارمل شخصیت پاک طینت ،[…]

کتاب یادداشتهای سیاسی و رویدادهای تاریخی در سه جلد نویسنده سلطان علی کشتمند

برای نابود کردن یک فرهنگ نیازی نیست کتابها را سوزاند،کافیست کاری کنید که مردم آنها را نخوانند. ( ویکتورهوگو )   یادداشتهای سیاسی و رویدادهای تاریخی در سه جلد نویسنده سلطان علی کشتمند در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: « در سرتاپای این اثر، رشته ای محسوس، مرئی و ناگسستنی را میتوان دریافت اطلاعت بیشتر دربارهکتاب یادداشتهای سیاسی و رویدادهای تاریخی در سه جلد نویسنده سلطان علی کشتمند[…]