قوای مسلح افغانستان در گذرگاه زمان ( جلد اول )

 دربارۀ نشر این مجموعه

دوستان عزیز و هموطنان گرامی، قوای مسلح افغانستان از بدو تأسیس آن در ادوار مختلف تاریخ در دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور، پیشگیری از فعالیتهای تخریبی و خصمانۀ مخالفین داخلی و دشمنان خارجی، مبارزه با جرایم و اعمال غیرقانونی و حفاظت و پاسداری از قوانین نافذۀ کشور نقش مهم و سرنوشت سازی را ایفا کرده است. فرزندان صدیق و فداکار این مرز و بوم با ریختاندن خون خود از شرف و ناموس وطن و مردم خویش با شجاعت و مردانگی، جسارت و رشادت و از خود گذشتگی دلیرانه محافظت نموده اند .

قوای مسلح افغانستان طی ادوار مختلف دستخوش بعضی نوسانات و دگرگونی هایی شده که در نتیجۀ آن تغییرات بنیادی و تحولات اساسی در شیوۀ حکمروایی و فرمانروایی زمامداران گردیده است. طبیعی است که این تغییرات در سیستم اداره دولتی و شیوه حکومتداری تأثیرات عمیقی در زندگی مردم و کافۀ ملت نیز داشته است. بنابراین دانستن تاریخچه و تشکیل قوای مسلح افغانستان برای تاریخ نویسان و کسانی که علاقمند چگونگی وقوع حوادث تاریخی اند؛ یک امر ضروری است تا از چگونگی تشکیلات، سلاح، وسایط و تخنیک محاربوی قوای مسلح کشور بطور مستند  وموثق آگاهی و معلومات کافی داشته باشند. روی همین هدف به ابتکار و اهتمام تعدادی از نظامیان و دوستداران قوای مسلح افغانستان برگه «قوای مسلح افغانستان در گذرگاه زمان»ایجاد و سر از تاریخ یازدهم ماه جون سال ۲۰۲۴ میلادی از طريق فیسبوک به فعالیت آغاز نموده است تا با کمک و همکاری قلم بدستان و پژوهشگران گرانقدر و محترم و نشر مقالات و مطالب دلچسپ تاریخی در مورد قوای مسلح افغانستان و ارائه معلومات پیرامون تاریخچه، تشکیلات نوعیت سلاح و تجهیزات نظامی مورد استفاده ی قوای مسلح در ادوار مختلف تاریخ و همچنان معرفی چهره های تأثیرگذار در تشکیل و انکشاف قوای مسلح افغانستان، مصدر خدمات ارشمندی به نسل جوان و هموطنان عزیز ما گردد.

قابل ذکر است که نه تنها این برگه به هیچ وجه سیاسی و حزبی نبوده و به هیچ کدام جریان سیاسی و حزبی تعلق نداشته، بلکه موضوعات اختلاف برانگیز سیاسی، تعصبات، قومی، سمتی، زبانی و مذهبی در این برگه جایی ندارد. همچنان مقالات و مطالبی که در آن عفت قلم مراعات نشده باشد و حاوی کلمات توهین آمیز و تحقیر به آدرس افراد و اشخاص باشد به هیچ صورت نشر نخواهد شد.

دوستان علاقمندان و منسوبین گرانقدر و محترم قوای مسلح کشور آگاهی دارند که از زمان آغاز فعالیت برگه «قوای مسلح افغانستان در گذرگاه زمان» تا کنون تعداد زیادی از مقالات و مطالب حاوی معلومات بسیار مفید و ارزشمند از سیر تکاملی اردو و قوای مسلح کشور بقلم عدۀ از نویسندگان افسران و جنرالان محترم قوای مسلح افغانستان در این برگه به نشر رسیده است.

از آنجائی که مطالب و مقالات نشر شده در برگه خالی از دلچسپی نبوده و با استقبال گسترده ای از خوانندگان و علاقمندان قوای مسلح مواجه گردیده است بناءً گروه دبیران برگه «قوای مسلح افغانستان در گذرگاه» زمان تصمیم اتخاذ نمود تا تمامی مقالات و مطالبی را که تاکنون در برگه به نشر رسیده است بشکل یک مجموعه منحیث یک اثر تاریخی و ماندگار برای جوانان و نسل های آینده کشور و همچنان پژوهشگران و علاقه مندان قوای مسلح افغانستان نیز تدوین آماده بسازد که اینک با ابتکار زحمت کشی و توجه خاص دوست و همکار عزیز و گرامی ما جناب آقای انجنیر سرور حیدرزاده در بیش از دو صد صفحه تکمیل و در فورمات پی دی اف آماده گردیده است.

مجموعه حاضر آغاز پروسۀ از ادامه کار برگه قوای مسلح ی افغانستان در گذرگاه زمان است که همچنان ادامه دارد و بازهم مجموعه های جدیدی یکی پی دیگر به دست نشر سپرده خواهد شد. نهایت سعی و تلاش صورت خواهد گرفت تا با کمک و همکاری هموطنان عزیز و قلم بدستان ارجمند و گرامی مطالب بیشتری را در راستای تاریخچه و نشیب و فرازهای قوای مسلح کشور تقدیم شما

عزیزان نماییم.

واضح است که هیچ اثر و کتاب یا رساله خالی از اشتباهات و نارسایی ها نمی باشد ممکن است در این اثر نیز نواقص و اشتباهاتی از نگاه ارقام و اعداد، ذکر نام ها و محلات و غیره در مضامین ارسالی نویسندگان محترم این برگه موجود باشد؛ لذا از خوانندگان عزیز تقاضا می نماییم تا با ابراز نظر و نقد سازندۀ شان با این برگه همکاری نمایند تا در نشرات بعدی آنرا اصلاح و در نظر داشته باشیم.

از همه قلم بدستان نظامیان و اشخاص خبره در امور بخشهای سه گانۀ قوای مسلح افغانستان خواهشمندیم تا با ارسال مطالب مسلکی، عکسها، کلیپ های ویدیویی و نوشته های تاریخی این برگه را کمک و یاری رسانند .نظامیان و منسوبین سابقه دار قوای مسلح افغانستان در بخشهای وزارت امور داخله و ارگان های کشفی و استخباراتی میتوانند با نگارش تجارب و داشته های شان، در غنامندی محتوای علمی و مسلکی این برگه نقش مهم و فعالی داشته باشند.

با درود و حرمت

گروه دبیران برگه «قوای مسلح افغانستان در گذرگاه زمان»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نخستین-مجموعه-ای-از-مقالات-و-مطالب-نشر-شده-در-برگه-قوای-مسلح-افغانستان-در-گذرگاه-زمانـ