کتاب چشمهایش نویسنده: بزرگ علوی

چشمهایش

نویسنده: بزرگ علوی

 

در بارۀ نویسندۀ کتاب نوشته اند:

«بزرگ علوی در دوم فبروری ۱۹۰۴ در تهران متولد شد. در هجده سالگی به آلمان رفت و تحصیلات دانشگاهی اش را آنجا به پایان برد. پس از بازگشت به گروه دکتر تقی آرانی پیوست.

بزرگ علوی، در سال ۱۳۲۳ خورشیدی سردبیر مجله ی ادبی پیام نو شد و در کنار صادق هدایت و مجتبی مینوی، به انجام فعالیت های ادبی پرداخت. در آن دوران به این گروه «گروه اربعه » لقب دادند. بزرگ علوی در سال 1315 به اتهام داشتن افکار سوسیالیستی، با جمعی دیگر از همفکرانش به زندان افتد و تا برکنار شدن رضاشاه (شهریور 1320) در زندان ماند .

یادداشتهای علوی در سالهای زندان “روی کاغذ قند و سیگار و پاکتهای میوه به صورت پنهانی نوشته می شد و پس از آزادی از زندان دستمایه نگارش دو گزارش داستان گونه ی او شد.

علوی در شهریور 1320 به اتفاق یاران همفکر خود از زندان آزاد شد و به فعالیتهای حزبی پرداخت.  حوادث سیاسی داخلی علوی را بار دیگر در سال 1327 به زندان فرستاد و این بار دو سال در زندان ماند.  او در 1329 از زندان آزاد شد و در زمانی که کشور صحنه تلاش برای ملی کردن صنعت نفت بود، بزرگ علوی نیز متاثر از سیاست روز در زمینه های گوناگون قلم می زد. او در همین سالها برجسته ترین اثر هنری این دوره از نویسندگی خود یعنی داستان نیمه بلند چشمهایش را نوشت و در 1331 به چاپ رساند.

بزرگ علوی در فروردین 1332 برای معالجه چشم به آلمان رفت و وقوع کودتا در 28 مرداد همان سال، بازگشت او را به ایران منتفی ساخت و برای همیشه در آلمان ماند و در برلین به تدریس زبان و فرهنگ ایران پرداخت.

بزرگ علوی در فرودین 1358 به تهران آمد و پس از چندی دوباره به آلمان بازگشت و سرانجام در ماه حوت سال 1375 بر اثر سکته قلبی در برلین درگذشت.

بزرگ علوی برخی از آثار ارزشمند ادبیات فارسی را هم به زبان آلمانی ترجمه کرد که از جمله ترجمه ی شعرهای “حکیم عمر خیام نیشابوری ”  و نیز ترجمۀ “هفت پیکر” و اثر برجسته ی” حکیم نظامی گنجوی” را می توان نام برد . از دیگر تلاش های پر ارزش او طی سال های مهاجرت، تدوین فرهنگ لغات فارسی به آلمانی است.»

 

در باره «چشمهایش»: نوشته اند:

«… بزرگ علوی در رمان چشمهایش با پرداختن به بخشی از زندگی هنرمندی مبارز، گوشه‌هایی از اوضاع ایران در دورهٔ پادشاهی رضاشاه را نشان میدهد و به فعالیت‌هایی اشاره میکند که در آن سال‌ها برای مبارزه با پادشاهی رضاشاه پهلوی انجام میگرفت.

چشمهایش، شاخص ترین اثر بزرگ علوی است. این کتاب روایت یکی از دوستداران نقاش معروفی به نام “ماکان” است که به دنبال راز مرگ مشکوک استاد در تبعید است. در خلال داستان آقای ناظم همان دوستدار استاد حدس می زند که راز مرگ استاد در یکی از تابلوهای ایشان که به خط خود استاد “چشمهایش” نامیده شده و در شخصیت مدل این اثر نهفته است. پس از آن سعی می کند با پیدا کردن زن به تصویر کشیده شده در تابلو به این راز دست پیدا کند و برای این کار ناظم مدرسه نقاشی ای می شود که آثار ماکان در آن به نمایش در آمده است. در ادامه با پیدا شدن فرنگیس پرده از راز مرگ ماکان برداشته می شود…»

بهترین امکان برای شناخت این نویسندۀ بزرگ، سخنان خودش است که از طریق لینک زیرین قابل دیدن و شنیدن است:

 

https://www.youtube.com/watch?v=0ZexW2NI2mk

 

کتاب مشهور «چشمهایش» از طریق لینک پایینی قابل دانلود است:
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چشمهایش-بزرگ-علوی