فصل های از کتاب اردو و سیاست نویسنده : رفیق سترجنرال نبی عظیمی بازتایپ و تدوین دیجیتال : رفیق قاسم آسمایی

دربارهء بازپخش چند فصلی از کتاب «اردو و سیاست در سه دههء اخیر»

کتاب «اردو و سیاست» کتاب نسبتاً حجیم است که بار نخست در سال 1377 و بار سوم سال بعد از آن تجدید چاپ شد و مجموعاً تیراژ رسمی آن به بیش از 12000 جلد رسیده است که بیانگر علاقمندی هموطنان به محتویات کتاب است.

کتاب دوبار از جانب نشرات راه پرچم، بارنخست از روی متن چاپی و در این آواخر متن تازه تایپ شدۀ آن با حجم کم و کیفیت بلند غرض استفاده هم‌وطنان از طریق کتابخانه راه پرچم در انترنت همگانی گردیده است.

نسبت حجیم بودن کتاب و بنابر اهمیت فصول آخری آن مربوط به وقایع سقوط غم‌انگیز جمهوری افغانستان، تصمیم گرفته شد تا فصول آخری کتاب به شکل جزوه جداگانه نیز تدوین و در اختیار هموطنان قرار گیرد.

نویسندهء کتاب، زنده‌یاد عظیمی در مورد محتویات کتاب نوشته اند: «من ادعا ندارم که در نوشته‌هایم، تمام حقایق و واقعیت‌های تلخ و شیرین گذشته و دوران اقتدار «ما» انعکاس یافته و بدون اشتباه است. زیرا که خاطرات من در این ایام مانند حوادثی است که از يك خواب آشفته و هول‌انگیز در ذهن انسان باقی می‌ماند. طبیعی است که اکثر این خاطرات در مغز، روح و افکار آدمی به وضع فراموش ناشدنی اثر می‌گذارند و هیچ‌وقت برجستگی خود را از دست نمی‌دهند. ولی در فاصله‌های حوادث، درین خواب هولناک بسی چیزها اتفاق می‌افتند که انسان از آن آگاهی نمی‌یابد و امکان اشتباه در قضاوت‌های او پیدا می‌شود. … و این کتاب را که چیز بیشتری از واقعه‌نگاری نیست، بحيث تحفهء ناچیزی برای کسانی که در آینده می‌خواهند دربارهء عروج و سقوط اردوی قبلی افغانستان و نقش آن در تحولات سیاسی و نظامی سه دههء اخير، تحقیق نمایند، تقدیم نمایم.»

نویسندهء کتاب در مورد ناقدان و مخالفین این کتاب در وقت و زمانش نوشته است: «… اما اردو و سیاست هم در این میان کاری کرد، کارستان! چرا که بسیاری‌ها را نویسنده ساخت و مؤرخ و نقاد و پژوهشگر. و چه تبختری که پس از نشر اباطیل شان نفروختند و نمی‌فروشند آن تندگامان و نامجویان و مهمل نویسان! و حالا که حساب می‌کنم، می‌بینم که بیشتر از ده کتاب و در حدود پنجاه مقاله و مطلب در پیرامون اردو و سیاست نوشته شده است… هرکس هرچه دلش خواست و هرچه به زبانش آمد و هرچه را که تربیت و فرهنگ و کلتورش اجازه داد می‌نویسد و آلوده می‌سازد زبانش را و قلمش را با ناسزا و بهتان و توهین و تحقیر!

 این آفرینشگران، کار پر تضريس نگارش تاریخ و نقد را برای خویش تا حد و سرحد يك سرگرمی و مصروفیت ذوقی پایین می‌آورند. در حضور تاریخ، تاریخ را با دروغ و کذب و ریا و توهم و قیاس و قرینه به لجن می‌کشند، نه در «غياب تاریخ»! قلم‌ها و خنجر‌ها و «دشنه ها» را از نیام می‌کشند و مثله می‌کنند تاریخ را. جسد مثله شده، تاریخ را به دار می‌کشند و بار دیگر غرغره می‌کنند تاریخ را، همین خسان، همين ناکسان!…»

نشرات پرچم مصمم است کتاب‌های حاوی جواب نویسندهء «اردو و سیاست» در مورد نقد «اردو و سیاست» را، در آینده همگانی سازد.

ق. آسمایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چند-فصلی-از-کتاب-اردو-و-سیاست-در-سه-دهء-اخیر-ـ