پیدایش اخوان المسلمین پژوهش و نویسنده : رفیق ادریس اریب

 

 

بخش نخست:

پیدایش اخوان المسلمین:

شامل بخش های ذیل میباشد.

تاسیس اخوان المسلمین وفعالیت های خصمانه ان تحت حمایت سی،ای، ا:

جنگ فلسطین باعث نیرومندی اخوان المسلمین:

فعالیت اخوان المسلمین تحت شعار«اسلام ویا بعث»:

فعالیت های جدی وگسترده سعید رمضان:

عوامل وشرایط پیدایش اخوان المسلمین :

تاسیس اخوان المسلمین وفعالیت های خصمانه ان تحت حمایت سی ، ای،ا:

درسال 1928 درشهر اسماعلیه مصر توسط حسن البنا بینان گذاشته شد  و سپس فعالیت  ها گستردهء در سایر کشور ها ی اسلامی داشته تحت تاثیر اندیشه های سید قطب و محمد الغزالی  سید جمال الدین اسد ابادی  و محمد عبده  در زمینه انحطاط  داخلی مسلمانان وسلطه بیگانگان بر کشور های اسلامی به ویژه مصرپدید امد و اخوان المسلمین جهت رسیدن به اهدافش در زمینه  های مختلف فرهنگی و نظامی  و سیاسی به مبارزه  بسیار خصمانه  و در بعضی اوقات خلاف نورم های انسانی بپرداخت و با شعار( خداوند هدف ما پیامبر الگوی ما و قران قانون اساسی ما  جهاد راه ما و مرگ در راه خدا والاترین ارزوی  ماست.) حسن البنا این شعار را و  طرز مبارزه را برای اخوان تعریف کرده بود.

همچنان  بخش اطلاعاتی  اخوان المسلمین بنام (جهازسری) درسال   1942 بحیث دست راستش پایه گذاری گردید که وظیفه انها جمع اوری اطلاعات در مورد تاسیسات  نظامی  سفارت خانه ها مراکز دولتی  و هدف های دیگربود این واحد مخفی چهره اصلی اخوان المسلمین را به حیث یک سازمان مخوف تروریستی بصورت درست  نمایان نمود. 

در دوازده سال بعد الی زمانیکه  به دست جمال عبدالناصر متلاشی شود بسیاری از قضات افسران پلیس  و مقام های دولتی را به قتل رساند و محل کسب و کار یهودیان  مصری را به اتش کشید و حمله ی جوخه  های ادمکش خود را به اتحادیه های کارگری  و سازمان های دیموکراتیک  سازمان داد. و در تمام این دوران  اخوان المسلمین  اغلب  در وحدت پا شا ه مصر عمل میکرد و توان خود را در مجلس علیه دشمنان او به کار میگرفت  وقتی قدرت شاه روبه ضعف نهاد اخوان المسلمین  هم از او فاصله گرفت  اما روابط خود با ارتش و عوامل اطلاعاتی  حفظ کرد و مضاف بران ازیاد نبرد را همواره  در ضدیت با نیرو های چپ ودیموکراتیک در عمل  تشدید بخشید.

به روایتی اکثریت اعضای اخوان المسلمین  نظر به تشکیل دولت اسلامی  راست گرا و در ضدیت با امپریالیزم قرار داشتند اما رهبری این سازمان  که در رده های بالا بازی سیاسی میکردند  با دربار احزاب سیاسی سکولار ارتش وقدرت های امپریالستی همدست بودند .  به درستی معلوم نیست که ایا رهبران اخوان المسلمین  همان های بودند که در محراب ومنبر جلو میکردند و بنا به مصلحت باشیا طین  بزرگ دنیا رابطه زده بودند و یانه  سیاست بازان  بدگمان  وحتی ماموران  سرویس  های اطلاعاتی  قدرت های خارجی بودنداما تردیدی وجود ندارد که در کنار بعضی رهبران  صاف و ساده د رهبرانی هم دوسره بارمیکردند و مامور بودند.

صورت سیاسی  اخوان المسلمین  پست ترین  مخوف ترین تصور ازفعالیت انها را بیان گر بود شاخه ی علنی وستاره های سیاسی این سازمان  که در راس همه انها  حسن ال بنا قرار داشت  با شاهان و امرای ارتش دم خور بودند درحالی  که شاخه ی مخفی  در کار جاسوسی  و تروربود انجا که خشونت سازمان  دشمنان شاه و بریتانیا را هدف میگرفت با مصونیت عمل میکردند وقتی پا را از گلیم خود بیشتر می گذاشتند  که گاهی چنین میکردند ضربه  میخوردند  و یا عجالتن ممنوع میشدند . در سایر مواقع وقتی حضورش مفید به حال دربار وارتش بودند یاقدرتی  به هم میزدند نه تنها تحمل میشدند بلکه  مورد حمایت حکومت هم قرار میگرفتند برگ برنده ی این سازمان همواره پشتیبانی  سیاسی و مالی  خانوا ده ی سلطنتی  سعود ونها د وهابی بود ساختار و تشکیلاتی اخوان المسلمین  به صورت هسته  ها و یا خانواده  های پنج تا هفت نفره بود اعضای این هسته به طور منظم  و به صورت بسته اموزش مذهبی  می دیدند این اموزش ها در فرصت  های ضروری به سطح  اموزش جنگ چریکی درشاخه  های مختلف ارتقا می یافت  برای ان که از انان (( برادران فعال )) ساخته شود . وقتی  اموزش کامل میشد به ایشان  اسناد فراغت داده میشد.

اسلامی  پی برد .     یکی از افسران  اطلاعاتی بریتانیا که به شاه نزدیک بود درپایان جنگ جهانی دوم به توان احیای جنبش

((دیوید ارچی بویل))مامور (ام، ای، 6) به عنوان یکی از اموزش های اطلاعاتی بریتانیا  رابط انگلیس با حسین پاشا رئیس دولت ملک فاروق بود درک بویل  این بود که ((زمزمه های طغیان  مجدد رنسانس مسلمانان که  درسال 1919 درگرفت دوباره در 1946احساس میشود و میرود تا همه ی کشور های خاور میانه را درنوردد. این بار اما با مسابقه  بر سر تسلط برذخایر نفتی نیز همراه است.))سفارت بریتانیا وبعد ها سفارت ایالات متحده در قاهره با اخوان المسلمین حسن ال بنا ارتباط منظم داشتند. پس از جنگ جهانی دوم رژیم  متزلزل ملک فاروق به جریان چپ هجوم برد همزمان با اغاز جنگ سرد.

اسماعیل صدقی نخست وزیر مصرکه با حمایت حسن ال بنا به ریاست دولت گماشته  شده بود علنن اخوان المسلمین را به لحاظ مالی تغذیه کرد . و برای چماقداران ادمکش این سازمان اردوگاه های اموزشی ساخت . کارزار وی علیه جنبش چپ مورد حمایت اخوان المسلمین قرار گرفت.

و در حصه جمع اور ی اطلاعات و تثبیت انعده کسانیکه به جنبش مترقی وابسته بودند اعضای شبکه مخفی اخوان المسلمین نقش فعال را ایفا نمود.

در سال های 1940 انورسادات که بعد ها رئیس جمهور مصر شد از اعضای کلیدی اخوان المسلمین بود در جریان جنگ دوم جهانی انورسادات با جنبش ازاد افسران  عالی رتبه ی مصری که در سال 1949 و درحین جنگ فلسطین رسمن به وسیله جمال عبدالناصر تشکیل شده بود همکاری میکرد این جنبش از افسران ازاد ارتش مصر تشکیل میشد جمال عبدالناصر در سال 1952 سلطنت را در اتحاد با افسران ازاد واژگون  کرد و قدرت رابه دست گرفت افسران  ازاد  از طیف بسیار گوناگون ایدئولوژیکی  منجمله کمونیست ها وجناح چپ حزب وفد تا اعضای اخوان المسلمین را شامل میشدکه جملگی بر سراین واقعیت که ملک فاروق فاسد و وابسته است  نظر مشترک داشتند. رفتار خود خواهانه ی بریتانیا نسبت به فاروق جوان که بنا به گزارش های مکرر سفیرش ((مایلزلمپسون)) او را رو در رو ((پسر)) خطاب میکرد خشم افسران را برانگیخته بود ایشان پس از جنگ نیز ارتباط شان را حفظ کرده بودند.

انورسادات عضو دست راستی جنبش افسران ازاد وعبدالناصر نیز رابط افسران معترض و حسن ال بنابودو در حین جنگ گفت گوهای محرمانه ای با بنیاگذار اخوان المسلمین داشتند.

انورسادات در زندگینامه  ای که به نام ((در جستجو ی هویت )) نوشته گزارشی از جزئیات روابط خود با حسن ال بنا را بدست داده است . سادات صمیمانه در ستایش  بنیانگذار اخوان المسلمین می نویسد(( در ک اواز مذهب عمیق بود و بیانی  موثرداشت اوبه راستی شایسته بود واز هر نظر لیاقت ان را داشت که رهبر مذهبی باشد ضمن ان که یک مصری واقعی یعنی  خوش  اخلاق و محجوب و با تحمل بود… سازماندهی کامل اخوان المسلمین  ورفتار محترمانه و فوق العاده متواضعانه ای که او به عنوان مرشد والامقام درتنظیم رابطه وفرماندهی داشت باعث شگفتی من شده  بود)) در سال 1945 سادات کوشید تا از طریق یوسف رشاد پزشک مخصوص شاه زمینه ی ملاقاتی را میان حسن ال بنا و ملک فاروق فراهم اورد که نشد.

سادات و حسن ال بنا در گفت و گویی صریح به توافق رسیدند که در تشکیل جنبش افسران ازاد همکاری کنند.

اخوان المسلمین در ان زمان فراتر ازیک جنبش بود هم مختصات  یک جریان مذهبی را داشت وهنوزهم واحد عملیاتی و اطلاعاتی و واحدی شبه نظامی ان فعال بود و مضاف بران سازمانی بین المللی بود که به سرعت شاخه هایش رادر بسیار از کشور های خاور میانه تاسیس میکرد قدر مسلم ان است که در دهه چهل قرن بیستم هم بریتانیایی ها کاملن در اخوان المسلمین نفوذ کرده بودند هم نازی ها وهم جماهیر شوروی در دهه ی سی قرن بیستم بسیار از جریان  های راست ناسیونالیسم عرب و طیف راست اسلامی  تشخیص دادند که در پیوند با سازمان جاسوسی نازی دریافت کمک وپشتیبانی از انان به نفع شان است. به گزارش  مایلز کوپلند مامور پر اوازه ی سازمان مرکزی  اطلاعات ایالات متحده  در بخش عملیاتی که سال ها در مصر ماموریت داشت سازمان حسن ال بنا در جریان جنگ جهانی دوم ((بالقوه به مثابه  واحد اطلاعاتی المان عمل میکرد)) با وجودی  که در سال های 1930-1940 بسیاری از اسلامیست ها وابسته به نازی ها بودند.  پس از جنگ  جهانی دوم بسیار از اسلامیست های وابسته به نازی ها به دامن بریتانیای  وامریکا برگشتند. در دهه پنجاه قرن بیستم که جمال عبدالناصر رهبری اخوان المسلمین را دستگیر کرد  سازمان امنیت او به پیچیدگی های  روابط این سازمان پی برد. دستگیری  بنیانگذاران اخوان المسلمین  بر ملا کرد که به کلی تحت نفوذ بوده است و در راس همه بریتانیایی ها امریکایی ها و فرانسوی ها و سازمان های اطلاعاتی اتحاد جماهیرشوروی در ان نفوذ کرده بودند هریک از این قدرت ها ی نفوذی بنا به مصلحت و موقعیت  خود قادر بودند سازمان را به نفع خود فعال  ویا انرا معدوم نمایند.))

وقتی لندن و واشنگتن  به این نتیجه رسیدند که ملک فاروق دیگر ماندنی نیست جستجوی برای یافتن رژیم  جانشین وی جدی ترشد. نخستین گزینه  ترکیبی از حزب وفد وکمونیست ها بو د دومین جانشین اتحادی سری میان اخوان المسلمین  وافسران ارتش بود نه بریتانیا باراه حل وفد- کمونیست ها موافق بود نه امریکایی ها به نظر میرسید که انگلیس به تداوم پادشاهی تمایل دارد حال انکه امریکایی ها از جریان  افسران ازاد عبدا لناصر پشتیبانی میکردند.

اخوان المسلمین که هم با سلطنتی ها رابطه داشت وهم با افسران ازاد دوسره بار میکرد.

خود حزب وفد دچار رقابت جناح ها و افت فساد شده بود با این حال بخش پر اهمیتی از حزب بران شده بود که با چپ ها وحدت کند که  این امر خاطر دربار  انگلیسی ها و اخوان المسلمین را ناراحت کرده بود  اخوان المسلمین  به سختی کوشید تا هرامکانی برای وحدت وفدی ها کمونیست ها را نابودکند وفدی ها هم در مقابل دست به افشا گری زدند که چگونه ادم کش های حرفه ای حس ال بنا جیره خوار انگلیسی ها واسماعیل صدقی نخست وزیر طرفدار لندن را برملا کردند. کمونیست ها و وفدی ها می گفتند که (( فالانژ های اخوان المسلمین  درست به شیوه ی فاشیست ها مخالفان شان را حذف فیزیکی می کنند و  خواستار انحلال شبکه ی نظامی این سازمان که از دولت پول می گرفت بودند وفدی  ها با مدارک واسناد فراوان افشا کردند که چگونه در جریان  اعتصاب  های کار گری چماقداران اخوان المسلمین  برای درهم شکستن اعتصاب  عمل کرده اند.

جنگ فلسطین  باعث نیرومندی  اخوان المسلمین      :

با ایجاد ملتی یهودی در بخشی از فلسطین تحت اشغال بریتانیا به اشفتگی های واحد های شبه نظامی یهودی و تشکیل کشوراسرائیل برای همیشه  معادلات خاور میانه را تغیرداد ودر ابعاد مختلف باعث توسعه ی اسلام  سیاسی شد.

اول : اخوان المسلمین با استفاده از موقعیت واحدهای شبه نظامی  خود را ایجاد کردواین واحدها مور پشتیبانی کشور های عربی قرار گرفتند .

دوم   : شکست اعراب  رژیم های عربی از جمله حکومت های پادشاهی را  بی اعتبار کرد این بی اعتباری  زمینه ی رشد نیروهای جدید سیاسی مثل اخوان المسلمین شد و جوچه های تازه بال و پر در اورده ی اسلامیست  از دست دادن فلسطین  را پیراهن عثمان کردند و دست به تبلغات وسیعی به سود خو د زدند .

سوم : دیگر اینکه بر سر موضوع تهدید اورشلیم  توسط یهودی ها سرمایه سیاسی برای خود ساختند و یکسره  بربوق  دمیدند که یهودیان اورشلیم  مکان های مقدس اسلامی را به خطر انداخته اند تا نانش را خورند.

جنگ فلسطین همچون  وسیله ای شد برای تحکیم مناسبات اخوان المسلیمین  بایکی دیگر از عوامل توطئه  گراسلامی تحت الحمایه ای بریتانیا بود اما تکیه به برنازی ها داشت وی مفتی اورشلیم بود حاج امین الحسینی  بیش از یک دهه بود که با اخون المسلمین رابطه داشت  نخستین منا سبات انان به 1935 زمانی بر میگشت که حاج امین الحسینی با عبدالرحمان ال بنا برادر حسن ال بنا بنیانگذار اخوان المسلمین ملاقات کرد. عبدالرحمان درتوسعه گروه برادرش سهم فعال داشت .مسول تشکیلات مخفی جهاز سری اخوان المسلمین بود. حاج امین الحسینی هم مثل حسن ال بنا نقش مهمی در ایجاد جنبش بنیاد گرای اسلام سیاسی درقرن بیستم داشت.

پدید امدن اسرائیل بیش از ان که به صورت محرک اسلامیسم  برای ناسیونالیست های عرب مثل جمال عبدالناصر که می خواستند جهان عرب را از شر شاهان خلاص کنند منبع تغذیه بود درک ناسیونالیست ها این که اسرائیل مظهر ضعف اعراب و تحت انقیا در اور دن ایشان است و از ان میان شاهان دست نشانده ی مصر اردن  عراق وعربستان سعودی را تهدید میکردند حسن ال بنا و هم نظران او بر ان بودند که درک ناسیونالیست های عرب از مساله غلط است و معتقد بودند که راه حلی در ناسیونالیسم عرب و ساختمان ملی و قطعن درغرب گرایی متصور نیست  به نظر انان تنها را  برای احیا شکوه وجلال پیشن اسلام  بازگشت به اسلام بنیادین است وبس.

در اواخر دهه چهل میلادی اخوان المسلمین رشد سرسام اوری کرد داماد حسن ال بنا سعید رمضان واحد های جمعیت را در فلسطین واردن سازمان داد زیر پوشش اماده سازی نظامی برای جنگ  علیه صهیونیست ها اخوان المسلمین  به جمعی اوری و انبار کردن سلاح پرداخت این سلاح ها اغلب توسط اعضای تشکیلات سری که وابسته به ارتش مصر بود تامین میشد در عین حال وحدت حسن ال بنا –حاج امین  که در جریان جنگ فلسطین  صورت پذیرفت  مددی بود تا(( برادران)) دامنه ی  فعالیت های خودرا  در سوریه اردن لبنان وفلسطین عمان گسترش دهند.

مفتی اورشیلیم بطور علنی از هیتلر  حمایت میکرد اما در اصل مخلوق بریتانیا بود واین مرد برطرز تفکر چند نسل انگلیسی از جمله (( فریاد استارک)) مامور اطلاعاتی  – عملیاتی پراوازه ی بریتانیایی تاثیری سحر امیز داشت . 

به همین سلسله  هربت ساموئل شورای عالی اسلامی را که ناظر بر اوقاف ثروتمند فلسطین بود  بنا نهاد و حاج امین را به ریاست ان گماشت  این دو موقعیت ((مفتی وسرپرست اوقاف)) به این مسلمان ریا کار وغیر قابل اعتما د قدرت بیکرانی داد.

در سال 1931 حاج امین الحسینی به موازات راه افتادن تشکیلات اخوان المسلمین  اقدام به  راه اندازی کنگره  اسلامی  اورشلیم  کرد و براین منظور جهت جلب  حمایت همگانی خود راهی هندوستان  ایران افغانستان و سایر کشور های اسلامی شد تا به جمع اوری کمک  مالی و پشتیبانی های دیگر بپردازد.

حتی زمانی که مفتی اورشلیم با المانی ها وحدت سیاسی  داشت از حمایت وحفاظت بریتانیا نیز برخوردار بود. ابعاد این حمایت تا ان سرحد بود زمانیکه شصت شبه نظامی عرب در سال 1936 در جریان شورش ضد انگلیسی دستگیر شدند حاج امین  خود نیز در جریان  شورش ضد انگلیسی  دستگیرو بعد ان رها گردید. وی در المان اقامت گزید ومسول تبلیغات خاور میانه  رادیو المان شد و شبکه  ی جاسوسی بخش خاور میانه را مدیرت میکرد. در ملاقاتی با هتیلر طرح سوزاندن یهودی ها را به هیتلر پیشکش کرد.

حاج امین الحسینی زمانیکه در مصر امد با حسن ال بنا رابطه فعال را تامین نموده در نتیجه یک واحد شبه نظامی را در غزه فعال نمودند. 

حسن ال بنا از حاج امین الحسینی به عنوان رئیس دولت جدید فلسطین حمایت میکرد به نظر میرسید که اوج زندگی سیاسی حاج امین در بازگشت پیروزمندانه اش در غزه در سال 1947 بوددراین مقطع زمانی  مدعی ایجاد کشور فلسطینی شد وخود رانیز ((رئیس جمهور))اعلام کرد  پس از شکست اعراب به دست نیروهای یهودی عمر دولت او به پایان رسید.

از جانب دیگر زندگی اتشین حسن ال بنا به پایان  کار خود نزدیک میشد حکومت پادشاهی فاروق پا در هوابود در سال 1948 بحران فلسطین تاثیر  مرگباری  بر رژیم ملک فاروق  گذاشت وکار اتحا د با اورا برای نیرو های سیاسی دشوار کرد بحران اقتصادی هم کشور را در  خود غرق کرده بود. بحرانی که همراه بود با شورش ها تظاهرات اعتصاب ها ورشد خشونت  هم نوایی در بار و اخوان المسلمین دچار تزلزل شده بود ناسیونالیست  ها واسلامیست ها  تنها مسولیت شکست فلسطین  را هم به عهده رژیم فاسد  ملک فاروق میگذاشتند. 

 سرانجام 1948 دولت مصر اخوان المسلمین را غیر قانونی اعلام کرد وچند هفته بعد یکی از ادمکش های حرفوی ان بنام((محمودفهمی نقراشی))  نخست وزیر مصر را به قتل رساند.

دوماه بعد در ژانویه  1949 بخت از حسن ال بنا برگشت  وعمرش به پایان رسید بنیانگذار اخوان المسلمین در جریان تیراندازی  خیابانی  در حوالی ستاد انجمن اسلامی  جوانان قاهره ظاهرن به دست ماموران امنیتی مصر کشته شد.

مرگ حسن ال بنا نقطه  ی عطف وپایان دوران اول اخوان المسلمین  و اغاز دوره  ای دیگر است.

مرگ  حسن ال   بنا زمینه ساز در گیری ها و رقابت های درونی  اخوان المسلمین  برسررهبری تشکیلات بود و سازمان میان قانونی بودن و یا غیر قانونی بودن شناور بود دولت مصر گاهی اخوان المسلمین را ممنوع وگاهی با ان کنار میامد. سرانجام (( حسن اسماعیل احدیبی)) یک قاضی مصری برادرش رئیس گارد محافظ ملک فاروق بود دراین مقام گزیده شد.

 باین حال علیر غم گروه بندی های جناحی پیدا بود که اخوان المسلمین  پس از مرگ حسن ال بنا نه تنها به حیات خود ادامه خواهد داد بلکه گسترش خواهد یافت به لطف ((سعیدرمضان)) اخوان المسلمین  حوزه وتاثیر جهانی  خود را توسعه داد در مصر نیز با صداها وهزاران فدایی  درقدرت باقی ماند در حال که سایر دولت های عربی وبخصوص مصر رو از اخوان المسلمین برگرداندند بسیاری در عربستان سعودی به کمک این جنبش شتافتند و به میان امدن جنگ سرد  اخوان المسلمین دوباره احیا شد  و اغاز گر یک اسلام سیاسی در سطح جهان  گردید.

حکومت های اسلامی  که در پاکستان و افغانستان ایران سودان  در دهه هفتاد قرن بیستم به قدرت رسیدند نتیجه مستقیم زمینه وبستری بودند که حسن ال بنا سعید رمضان  و سایر ین فراهم کرده بودند.

 ایالات متحده در میان تخته پاره های جنگ  جهانی دوم نخستین گام های تجربی را در خاور میانه برداشت منطقه ی وسیعی که از یونان وترکیه  تا پاکستان و هندوستان دامنه داشت مرکز اصلی در گیری  در جریان  جنگ سرد بود. انچه در جریان جنگ سرد میان شرق وغرب  خاور میانه را نسبت به سایر مناطق جهان  متمایز میکرد. مجاورت انان با اتحاد جماهیرشوروی و وجود دو سوم نفت جهان در منطقه ی کوچک اطراف خلیج فارس بود.

طراحان سیاست های امپریالیستی که پیمان دفاعی اتلانتیک شمال پیمان بغداد پیمان سنتو و نیروهای واکنش سریع و فرماندهی مرکزی ایالات متحده را ایجاد کردند نظر به  اهمیت ویژه ی امینت خلیج فارس داشت عطف توجه انها قرار گرفت.و شوربختانه  همین طراحان سیاسی موضوع تهدید اتحادجماهیرشوروی  را به ملی گرائی در حال رشد کشور های عربی  وایران که نفت منطقه  رابخشی از ثروت ملی خود می دانستند منتسب کردند پس براین شکست دادن ناسیونالیست هاو ساختن زنجیره  ای از کشور های ضد شوروی ایالات متحده به طیف راست اسلامی متوسل شد.

فعالیت اخوان المسلمین تحت شعار«اسلام یا بعث»: 

در سال 1967 شاخه نظامی اخوان المسلمین جهاد را  علیه سوریه اعلان کردند. با شعار « اسلام ویا بعث»   این زمانی بود که سوریه در جنگ با اسرائیل شکست خورد و اخوان المسلمین  علیه سوریه  شعار جهاد را صادر کرد. در کنار کفار علیه مسلمین انها فعالیت های خصمانه خویش را ادامه میدادند.

اخوان المسلمین از طرف ملک حسین حمایت میشد و دستگاه حسین از حمایت خویش انکار میکرد. سفیر ایالات متحدامریکا «تالکوت سیلای» در خاطراتش مینویسد« من از 1978تا1981 سفیر ایالات متحده در سوریه بودم این، درست زمانی بود که به دلیل کارزار بمب گذاری وقتل مقام های بعثی ،به ماهئیت جنبش زیرزمینی سوریه پی برده بودم، در سال 1980 که من برای مدتی از اردن خارج شده بودم، شخصی خود را به دفتر حافظ اسد رساند وبمبی انداخت که در نتیجه یکی از محافظان اسد کشته شد، اما به خود او اسیبی  نرسید. کار شناسان شوروی که به وفور در سوریه بودند، با اتومبیل های محافظ مسلح  مجهز به سلاح سنگین جابجا میشدند.» حافظ اسد مرا فرا خواند تا شکایت خود در مورد خشونت های اخوان المسلمین به اطلاع امریکا برساند.

این در زمانی است که ملک حسین اخوان المسلمین را در شمال اردن در اردوگاه نظامی تحت تربیه قرار داده بود.

اسد ضمن شکایت نامه به سفیر گفت که در عقب این همه حوادث امریکا قرار دارد.

زیرا در این بمب گذاری ملک حسین نقش داشت .

 ملک حسین بعد ها به این امر اعتراف کرد و از سوریه معذرت خواست.ملک حسین در نامه ای به حافظ اسد نوشت:« معلوم شده عده ای از کسانی که با وقایع خونین سوریه ارتباط داشتند ، در کشور ما مستقر بودند.»در این نامه که « اعتراف فوق العاده» معروف است، ملک حسین اعتراف کردکه کشورش به اخوان السملمین اجازه داد تا جنگی را از اردن علیه سوریه سازماندهی کنند . اما برای اشتی کردن با حافظ اسد، تاکید کرد که اکنون قبول دارد که اخوان المسلمین « قانون شکن وجنایتکارند و در میان مردم تخم نفاق ونزاع می پاشند»

فعالیت های  جدی و گسترده سعید رمضان   :

سعید رمضان که در فعالیت اخوان المسملین رنگ و رونق تازه داد در سال 1953 ملاقات وی با ایزنهاور 63 ساله در کاخ سفید صورت گرفت. که وی در ان زمان بیست وهفت سال داشت و این نظریه پرداز اخوان المسلمین به سازمان تعلق داشت که اعمال خشونت و ترور را در برابر عناصر دیموکرات به عهد داشتند نه تنها رمضان بلکه تمام پیروان وی ازگروه های اسلامی پاکستان گرفته تا سازمان های مشابه ان در سراسر منطقه شدیدان در مخالفت با افکار دیموکراتیک  بودند.سعید رمضان علاو از اینکه در رهبری سازمان اخوان المسلمین قرار داشت بحیث سفیر سیار اخوان المسلمین بود  در سال 1945 سعید رمضان  به اورشلیم سفر کرد  ان زمان اورشلیم  در مهار بریتانیا و تحت الحمایه  فلسطین  بود وابر های توفان زای جنگ عرب و اسرائیل برفرازش به هم نزدیک می شدند درسال های پیش  سعید رمضان  قسمت اعظم وقتیش را باید صرف سفر به اورشلیم عمان دمشق و بیروت میکرد تا شعبه های اخوان المسلمین رادر انجا ایجاد کرد.

در سال 1945 سعید رمضان نخستین دفتر اخوان المسلمین را در اورشلیم تاسیس کرد که در دهه هشتاد به جنبش مقاومت اسلامی بنام (حماس) معروف شد در سال 1947 در فلسطین بیست و پنج شاخه ی اخوان المسلمین  فعال بودکه بین دوازده الی بیست هزار عضو داشت در سال1948 نیروی نظامی  اسلامی راکه در مفهوم خود بسیار پر اهمیت بود بنیان گذاشت.

و در سال 1949-1951 در کنگره ی مسلمانان جهان در کراچی اشتراک کرد و به صورت جهشی دبیر کل این سازمان جهانی شد. پاکستان یگانه کشور است که به عنوان نخستن کشور اسلامی  مرکز جذب نظریه  پردازان  علما و متکلمان سازمان دهندگان اسلامی شد.و رابطه تنگا تنگ با رهبر جماعت اسلامی  بنام مودودی داشت و در ان زمان پاکستان میان اسلامی های تندرو واسلامی های میانه رو و ملی گرایان معتقد به حکومت سکولارو چپ تقسیم شده بود.

درسال 1955 رهبران جماعت اسلامی پاکستان به کمک سعیدرمضان  توانستند ساختار مدیریت واستراتژی  سازمانی خودرا شکل بدهند و محسوس ترین  نشانه نفوذ اخوان المسلمین در انجمن دانشجویان مسلمان و ایجاد حوزه های مطالعاتی و جلسات منظم شبانه انان بود. و به یک مرکز ترور در محیط دانشگاه علیه دانشجویان چپ تبدیل شده بودند.

سعید رمضان به اساس فعالیت های گسترده اش سازمان اخوان المسلمین اردن راتاسیس ودرراس ان ((ابوقرا))ازجمله ثروتمندان اردن بود قرارداد.

عوامل وشرایط پیدایش اخوان المسلمین:

به اساس نظریه حسن ال بنا یکی از عوامل پیدایش وفعالیت های گسترده این سازمان را ضعف در اعتقادات دینی تلقی میکرد.

چنانچه  طی یادداشتی نوشت « شهوترانی ،هرزگی، فساداخلاقی ، روی گردانیدن از فضایل معنوی کشمکشهای مغرضانه سیاسی وفردی ومذهبی غرب زدگی، ناتوانی  رهبرسیاسی در اداره امورو جامعه عوامل جدی در زندگی مردم است .

فاصله گرفتن از دین تلاش مطبوعات ازاد وسکولار ودر ان زمان اشنایی جوانان با اندیشه های مترقی وپیشرفته در جامعه مصرحتی انقلاب 1298 هجری شمسی و انقلاب 1919 مصریها علیه انگلیس ها به علت دو دستگی انقلابیون سرکوب شدند و سلطه استعمار ادامه یافت که بعد ها دیده شد که خود اخوان المسلمین یکی از ستون ها عمل کرد سازمان های استخباراتی بودند وهستند.

فساد ونا امینی گسترده در جامعه و سوق ندادن جامعه به سوی یک کشور اسلامی در ابعاد خارجی وحدت جهان اسلام وگسترش عقاید   اسلامی درجهان وتشکیل یک اسلام سیاسی برمبنای وحدت واخوت بود.

عدم مبارزه قاطع به خاطر ازادی فلسطین  و سایر مطالب دیگر در زمینه نقش دارد.

فشرده از نظریات حسن البینا رهبر وایجادگر اخوان المسلمین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع که از ان استفاده شده است:
«بازی شیطان بخش دوهم»( چگونه ایالات متحده زنجیر از پای اسلام بنیادگرا گشود) اثررابرت دریفوس
استفاده شده از صفحات ( 118-124-141-145-171-175-204)
کتاب تلک خرس ( حقایق پشت پرده جهاد در افغانستان)
اثر جنرال یوسف ومارک ادکین «ترجمه اسمایی»
«تاسیس وتخریب اولین جمهوری افغانستان » اثر داکتر حسن شرق
یکی از سخنرانی های خانم کلنتون وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
در باره جنبش مشروطه خواهی در افغانستان .
اثر پوهاند سید سعدالدین هاشمی ا
ویکی پیدیا دانشنامه ازاد
یادداشت های شخصی