کتاب آرتروسکوپ و آرتروسکوپی دوکتور نثاراحمد صدیقی پروفیسور جراحی اورتوپیدی و تراوماتولوژی ویرایستار و مدون : رفیق قاسم آسمایی بازبخش: انتشارات راه پرچم Arthroscope and arthroscopy book

در گذشته ؜؜؜؜؜های دور بخاطر دیدن و اجرای عملیات؜؜؜؜؜ های جراحی در مفاصل بزرگ، مداخلات بطریقه باز انجام؜ می؜؜شد که در بسیاری از موارد سبب رسیدن آسیب به سطوح مفصل و محدودیت حرکی مفصل پس از عملیات جراحی؜ می؜؜شد. استفاده از آندوسکوپی تحول بزرگی را در جراحی مفاصل مختلف بدن بوجود آورد.

آرتروسکوپ به عنوان وسیله؜ای جهت تشخیص و معالجه اختلالات داخل مفصلی، باعث بهبود فعالیت مفصل پس از جراحی آرتروسکوپیک آن؜ می؜؜شود و صدمات وارده به مفصل را که در جراحی باز ایجاد؜ می؜؜شود؛ کاهش؜ می؜؜دهد.

آرتروسکوپ یک وسیله تشخیصی و معالجوی است که توسط متخصصین اورتوپیدی در موارد مختلفی از آن استفاده؜ می؜؜شود. با دیدن داخل مفصل؜ می؜؜توان مشکلات آنرا تشخیص داده و اقدام به معالجه جراحی بعضی از مفاصل از طریق آرتروسکوپ نمود. همه ساله در حدود چهار؜ میلیون انسان در سراسر دنیا تحت جراحی آرتروسکوپی زانو قرار؜ می؜؜گیرند.

داشتن معلومات در مورد آرتروسکوپ و اجرای عملیه آرتروسکوپی برای دوکتوران جوان ضرور است؛ زیرا با پیشرفت تکنالوژی در عرصه خدمات طبی، اجرای آرتروسکوپی از جمله مداخلات روزمره و روتین بشمار؜ می؜؜آید.؜ به همین منظور وظیفه؜ و رسالت خود؜ می؜؜دانم تا در این زمینه کمکی برای هم؜مسلکان جوان نموده و مواد جدید آموزشی را بدسترس شان قرار دهم. در همین راستا، رساله حاضر با استفاده از معلومات مدرن طبی در دو فصل برای هم مسلکان عزیز تقدیم؜ می؜؜گردد.

از محترم قاسم آسمایی و انتشارات راه پرچم که در تدوین و انتشار این اثر لطف رفیقانه نموده اند؛ تشکر می؜نمایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آرتروسکوپ-و-آرتروسکوپی-دوکتور-نثاراحمد-صدیقی