جـامعــه شـــناسـی اخــلاق ســیاســی نویسنده : رفیق غفار عریف Sociology of political ethics

جامعه شناسی شعبه ای از دانش های اجتماعی و یکی از شاخه های دانش سیاست است که با نگرش باریک بینانه، رفتار آدم ها را در جامعه و در گستره ی زندگی اجتماعی، بررسی و سنجش می کند.
همین گونه سیاست نیز یک فعالیت اجتماعی ست، فرایندی است که در شناخت و تعریف آن: ساختار سیاسی جامعه، نخبگان و صاحبان اندیشه، دگرگونی ها(ساختاری و اقتصادی،اندیشه ای و فرهنگی،سیاسی و اجتماعی )نقش دارند؛از این رو به اقتضای زمان از روزگار باستان تاکنون،فلاسفه و اندیشمندان،از سیاست تعریف های گوناگون ارائه داده اند که همه بر محور قدرت،فرمانروایی،حکومت،چگونگی فعالیت دولت برای اعمال قدرت و تعیین هدف ها،شگرد ها و شیوه های توزیع منافع و ارزش ها…می چرخند.
واژه ی جامعه شناسی نوین را اگوست کنت(۱۷۹۸-۱۸۵۷)فیلوسف و جامعه شناس فرانسوی که خود از زمره ی بنیاد گذاران این رشته نیز است، با نگاه نو به جامعه و پدیده های اجتماعی،وضع کرد.کنت جامعه شناسی را “فزیک اجتماعی “می خواند و نظریه اثبات گرایی و “دین انسانیت”را اساس نهاد.
ولی جامعه شناسان و دانشمندان دانش سیاست،کارل مارکس را به خاطر تلاش های پیگیر که برای توسعه دانش جامعه شناسی کرد و از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی نظام سیاسی-اقتصادی(آشکار کردن ریشه های دولت در درون جامعه و طبقات اجتماعی )را به کنگاش گرفت؛ “پدر واقعی”جامعه شناسی مدرن می شناسند.
افزون بر این،در سده های نوزدهم و بیستم دانشمندان کار آزموده ی رشته ی جامعه شناسی (ماکس وبر،امیل دورکیم،هربرت اسپنسر و ده ها دانشمند دیگر)به میدان آمدند و هر
یک با دیدگاه های جداگانه،دگرگونی های اجتماعی را سبک و سنگین کردند و کتاب ها و نوشته های بسیار ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشتند که دانشمندان امروزی با استفاده از آنها در غنا مندی این شاخه ی دانش های اجتماعی و در کارزار آموزش و پرورش،به جامعه انسانی خدمت می کنند.
از اینکه جستار در پیش رو به موضوع اخلاق سیاسی از دید جامعه شناسی ویژه شده است؛بنابران کنجکاوی کردن بر سر جامعه شناسی به جایش گذاشته می شود و سخن در باره ی اخلاق سیاسی ادادمه می یابد.

یارا بهشت صحبت یاران همدم ست
دیدار یار نا متناسب جهنم ست
هر دم که در حضور عزیزی بر آوری
دریاب کز حیات جهان حاصل آن دم ست
نه هر که چشم و گوش و دهان دارد آدمی ست
بس دیو را که صورت فرزند آدمی ست
آن ست آدمی که در و حسن و سیرتی
با لطف صورتی ست دگر عشو عالمی ست….
(سعدی)

در فلسفه سیاسی در میان فصل ها،یکی از دیرینه تری،جدی ترین و پیچیده ترین آن،
فصل آشکار کردن پیوند اخلاق با سیاست است؛زیرا در گذشته زمانی بود که اخلاق و سیاست در هم آمیخته بودند و در زمانی جدا از همدیگر در نظر گرفته می شدند.لیکن با گرم شدن بحث های ماکیاولی(۱۴۶۹-۱۵۲۷)پیرامون مسایل سیاسی و اجتماعی “اخلاق”و “سیاست ” معنای جداگانه به خود گرفتند و آهسته آهسته اخلاق به گونه ی به “حوزه ی فردی” و سیاست به “حوزه ی جمعی” گره زده شد.بدین سان دیده می شود که هر دو واژه در درازای تاریخ با زندگی فردی و اجتماعی آدم ها ارتباط داشته است.
(یادداشت:از یاد نرود که “اخلاق سیاسی ” و “سیاست اخلاقی ” دو واژه جداگانه است و هر یک مفهوم وابسته به خود را دارد.
اخلاق سیاسی به سخن گویی(منطق حاکم) بر پدیده های سیاسی سرگرم است؛ولی سیاست اخلاقی به این معنا است که باید ها و نباید های اخلاقی با استفاده از شگرد های اخلاق،در حوزه ی سیاست بررسی شود.)
جامعه شناسان در آشکار کردن پیوند میان اخلاق و سیاست،چهار دیدگاه را پیشکش کرده اند:
۱- جدایی اخلاق از سیاست: بر بنیاد این دیدگاه باید در بین اصل های اخلاق و واداشتن ها در سیاست،مرز کشید؛زیرا توجه به اخلاق در سیاست،شکست را در پی دارد (اخلاق خواستار حقیقت گویی،پا بندی به عدالت و گریز از فریبکاری ست،در حالی که سیاست برای دستیابی به قدرت -توسعه و حفظ آن می کوشد). این آموزه را ماکیاولی روشنتر در کتاب “شهریار” آورده است و از حکمران خواسته است که برای تحکیم قدرت خود،شگرد ها و اصل های اخلاقی را زیر پا بگذارد.
۲- پیروی اخلاق از سیاست: این دیدگاه از سرچشمه ی سبک و سنگین کردن جامعه و تاریخ از نگر نبرد طبقاتی،آب می خورد و با دانش جهان بینی انقلابی سر و کار دارد.
۳- اخلاق دو کرانه(دو سطحی): در اینجا در بررسی اخلاق روش زندگی فردی و اجتماعی،در نظر گرفته شده است و حیطه آنها را از هم سوا کرده اند. بر بنیاد این دیدگاه، شگرد اخلاق فردی نمی تواند در گستره ی اجتماعی روش اخلاقی پنداشته شود؛با وجود اینکه برای نگهداری بخش های از ارزش ها و اصول اخلاقی در سیاست، کوشش صورت گرفته است.
۴- یگانگی اخلاق و سیاست (تعامل اخلاق و سیاست): بر پایه این دیدگاه اخلاق و سیاست پشت و روی یک سکه اند. آنچه برای فرد اخلاقی ست در گستره ی اجتماعی نیز اخلاقی است. آنچه برای فرد غیر اخلاقی ست در سطح اجتماعی و سیاسی و برای زمامداران نیز غیر اخلاقی است.
(یادداشت: باید یادآور شد که برخی جامعه شناسان، فیلسوف ها و سیاستمدار ها (از زمان باستان تا به امروز ) در سخن آوردن و تفصیل دادن این چهار دیدگاه، نظر یکسان نداشته اند، حتا در بسا مسایل ریشه ای که به گفتمان اخلاق و سیاست، وابسته است، به رد اندیشه های یکدیگر پرداخته اند.)
نظام اجتماعی استوار بر یک رشته اصل ها، هنجار ها، ارزش ها و الگو ها است که در کل اخلاق را می سازند؛بنابران به گفته ی برتراند راسل دانشمند بریتانیایی “بدون اخلاق اجتماعی، دسته های به هم پیوسته نابود می شوند و بدون اخلاق فردی، بقای جامعه بی ارزش است… سیاست بدون اخلاق بی حاصل و بی فرجام بوده و اخلاق بدون سیاست بی اساس و بی پایه است.”
البته نباید از یاد برد که اخلاق سیاسی را مجموعه ی از کنش ها و واکنش ها و چگونگی ها و کردار های انسان در برخورد با پدیده ی قدرت و حکومت، حاکمیت و حاکمان، در بر می گیرد و می شود آن را در حوزه ی زندگی فردی، اجتماعی و بین المللی به بررسی گرفت و رابطه ی اخلاق و سیاست و تأثیر گذاری یکی را بر دیگری ریشه یابی کرد.
گوهر و جان مایه اخلاق، عدالت اجتماعی است و عدالت پیوسته با داوری اخلاقی همراه است. در فلسفه ی اخلاق، در سیاست و در جهان حقوق، عدالت مفهوم و جایگاه ویژه می یابد؛ از این رو اخلاقی بودن و عادلانه بودن با هم پیوند ناگسستنی دارند.

ای آنکه برت مردم بد، دد باشد
وز نیکی تو یک هنرت صد باشد
دانی تو و آنکه چون تو بخرد باشد
گر مردم نیک بد کند بد باشد
(سنایی غزنوی)

وقتی گفته می شود که عدالت بنیاد حقوقی و سیاسی دارد(از نگر فلسفه عدالت به مبادله ای و توزیعی رده بندی شده است)؛ پس باید آنرا دستور اجتماعی دانست که بیشتر با فرایند فراهم آوری بستر خوشبختی و زندگی شایسته برای مردم گره می خورد و آسایش اجتماعی را از پی می آورد و این تنها و تنها در یک حاکمیت مردم سالار و قانونمند شدنی ست که به عدالت اجتماعی باورمند و استوار است و بر پایه داد گری برحق و حقوق هر شهروند ارج می نهد و به اخلاق اجتماعی پا بندی نشان می دهد.
عدالت اجتماعی چیز دیگری نیست، جز حقوق برابر برای همه ی مردم بدون هیچگونه
تبعیض و بهره مند شدن شهروندان از ره آورد پیشرفت اقتصادی و اجتماعی که اراده ی آنان در ساختار درونی یک نظام سیاسی مردم سالار و قانونمند جلو گر می شود و مردم در چوکات آن به حقوق یکدیگر ارج می گذارند و آسایش و سود همگانی را رعایت می کنند.
پیشگامان اندیشه های سیاسی و فلسفی در یونان باستان (سقراط،افلاطون،ارسطو…) در کنگاش جایگاه و نقش اخلاق در سیاست و مفهوم عدالت و عدالت اجتماعی دیدگاه پیوند یافته با منافع مردم داشتند؛ ولی رویکرد دیگری پیش آمد که بر پایه ی آن سیاست از اخلاق جدا دانسته شد.
ماکیاولی در کتاب مشهور “شهریار” رهنمود هایی را به خورد زمامداران داد که برخی تبهکاران تاریخ با چسبیدن و دستاویز کردن آنها زندگی را بر مردم دوزخ روی زمین کردند.
او نگاشته است:
“هر که بخواهد در همه حال پرهیزگار باشد، در میان این همه نا پرهیزگاری سرنوشتی جز ناکامی نخواهد داشت، از این رو شهریاری که بخواهد شهریاری را از کف ندهد، باید شیوه های نا پرهیزگاری را بیاموزد و هر جا که نیاز باشد به کار بندد….
وفاداری و درست پیمانی شهریار مطلوب است، اما دریغ که روزگار با درست پیمانی همیشگی سازگاری ندارد:
آزمون دوران زندگی، ما را چنین آموخته است که شهریارانی که کار های گران از دست شان بر آمده است، آنانی بوده اند که راست کرداری را به چیزی نشمرده اند و با نیرنگ، آدمیان را به بازی گرفته اند و سرانجام بر آنان که راستی پیشه کرده اند، چیره گشته اند….
برای دستیابی به پیروزی دو راه وجود دار: قانون و زور. قانون مخصوص انسان، و زور از آن جانوران است و چون راه نخست همواره پاسخگو نیست، شهریار باید راه دوم را نیز بیاموزد:
شهریار می باید بداند چگونه هر دو سرشت را داشته باشد، زیرا که با یکی از این دو پایدار نمی تواند بود؛ پس اگر بنا است که شهریار شیوه ددان را بیاموزد و به کار بندد، می باید هم شیوه روباه را بیاموزد و هم شیوه شیر را، زیرا شیر از دام ها نمی تواند گریخت و روباه از چنگال گرگان… بنابر این، فرمانروای زیرک نمی باید پای بند پیمان خویش باشد هنگامی که به زیان او است ودیگر دلیلی برای پای بندی به آن در میان نیست… از همین روزگار نمونه های بیشمار می توان آورد و نشان داد که چه بسیار پیمان ها و عهد ها که از بد عهدی شهریاران شکسته و بی پایه گشته است و آنان که روباهی پیشه کرده اند، از همه کامیاب تر بر آمده اند. اما می باید دانست که چگونه ظاهر آرایی کرد و با زیرکی دست به نیرنگ و فریب زد و مردم چنان ساده دل اند و بنده دم که هر فریفتاری همواره کسانی را توان یافت که آماده فریب خوردن اند.” (بر گرفته از شبکه جهانی انترنت: پرتال جامع علوم انسانی
ensani. ir )
هرگاه به رویداد های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی در دو دهه ی پسین (گذشته ها را به جایش می گذاریم) در یک سرزمین بر باد رفته ای به نام افغانستان نگاه انداخته شود، نشانه ها می رسانند که دو “شهریار” تقلبی،بویژه اشرف غنی احمدزی به خاطر رسیدن به هدف های نامردمی و تبهکارانه خود، چگونه از رهنمود های ماکیاولی استفاده ی بهینه کردند تا اینکه بنیاد زندگی مردم را در تالاب تباهی فرو بردند.
و کنون آدم نما های وحشی، بی فرهنگ و ناسازگار با پدیده ی آدم بودن و زیست انسانی، با قانون جنگل زیر نام “امارت” در “طالبستان” مالامال از گندیدگی، رهنمود های ماکیاولی را با نسخه برداری هایی که “طالبان ” غرب نشین در اختیار می گذارند؛ به دستور سی آی ای، ام آی شش، موساد و آی اس آی، به کار می بندند.

اندیشه ی بخل از یقین مهجوری ست
با خلق، حسد، ز فیض معنی دوری ست
بر خویش ستم روا مدار ای غافل
چشمی واکن، که تنگ چشمی، کوری ست
(بیدل)

چیستی هرج و مرج سیاسی و اجتماعی نویسنده: رفیق غفار عریف

اوضاع کنونی در جهان از کران تا کران؜؜، چنان پر از تنش؜ها و همچشمی؜های ناسازگار سیاسی- اقتصادی – راهبردی – نظامی – مرزی … میان؜: کشور؜ها؜؜، دسته؜بندی؜؜؜های فراخ دامن؜جهانی و منطقه؜؜؜؜ای ؜؜، نهاد؜ها – سازمان؜ها و اتحاد؜؜؜های سیاسی- اقتصادی – نظامی است که وضعیت زندگی انسان؜ها را درسراسر گیتی نا امن؜؜، بی ثبات؜؜، بحرانی؜؜، خطرناک اطلاعت بیشتر دربارهچیستی هرج و مرج سیاسی و اجتماعی نویسنده: رفیق غفار عریف[…]

هفت کلکسیون تاریخی از هفت سال نشرات روزنامه حقیقت انقلاب ثور ۱۳۵۸-۱۳۶۴ خورشیدی Seven historical collections from the seven years of publication of Haqiqat inqlab saur newspaper, 1986-1980

    راه پرچم افتخار دارد که به ادامه باز پخش روزنامه حقیقت انقلاب ثور، برای اولینبارکلکسیون های این روزنامه را از طریق صفحه انترنتی راه پرچم در اختیار علاقمندان قرار میدهد. روزنامۀ حقیقت انقلاب ثور بعد از تاریخ ۱۲ سنبله به حیث ارگان کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان ناشر اعلامیه ها، تصامیم وموضعگیری اطلاعت بیشتر دربارههفت کلکسیون تاریخی از هفت سال نشرات روزنامه حقیقت انقلاب ثور ۱۳۵۸-۱۳۶۴ خورشیدی Seven historical collections from the seven years of publication of Haqiqat inqlab saur newspaper, 1986-1980[…]

روز سیاه نویسنده: رفیق غفار عریف

از آغاز سده؜ی بیست و یکم تا این دم، تاریخ چه پیش آمدهای شگفتی را در سرزمین خورشید، درج برگ؜های روزگار کرده است که همه و همه برای شهروندان (سوای یک رویداد: به زیر انداختن گروه طالبان از قدرت در سال۲۰۰۱ ) بسیار دردآور و آزار دهنده رقم خورده است. پس از یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، اطلاعت بیشتر دربارهروز سیاه نویسنده: رفیق غفار عریف[…]

پرونده‌ی پیدا؟ (داستان کوتاه) نویسنده : رفیق غفار عریف

  بامداد خوشایند روز شنبه بود. هوای خوب، آسمان صاف و روشن و سپیده‌ی صبگاهی از لحظه‌های دلپذیر سخن می‌گفتند و روز داشت آهسته آهسته شروع به دربرکشیدن قرص خورشید می‌کرد. نیزه‌های گل زرد آرام آرام همه جا را نشانه می‌گرفتند و گرما و نور نثار می‌کردند و دقیقه‌ها پشت سر هم لذت بخش می‌شدند. اطلاعت بیشتر دربارهپرونده‌ی پیدا؟ (داستان کوتاه) نویسنده : رفیق غفار عریف[…]

مجموعه «آوای گل سرخ» گزیده‌ای از سروده‌های رفیق نور سنگر باز تایپ و تدوین دیجیتال : رفیق قاسم آسمایی بازبخش: انتشارات راه پرچم

گردانندگان سخت کوش، روشندل، روشن اندیش و با رسالت برگ تابناک «راه پرچم» پیوست به کارکردهای ارزشمند و ماندگار خود در بخش ادب و فرهنگ، اینک دست به کار نیک و ستودنی دیگری زده اند و گزیده‌ای از سروده‌های یک چکامه گوی را که قلبش پر از نور صفا و لبریز از دلباختگی به انسان اطلاعت بیشتر دربارهمجموعه «آوای گل سرخ» گزیده‌ای از سروده‌های رفیق نور سنگر باز تایپ و تدوین دیجیتال : رفیق قاسم آسمایی بازبخش: انتشارات راه پرچم[…]

سیری برمصاحبه ی رزاق مأمون با صبور الله سیاسنگ نویسنده : رفیق عارف عرفان

آقای صبورالله سیاه سنگ از تبارنویسندگان خرد ورز و یکی از پژوهشگران جامعه فرهنگی ما است که، مستدام وبطرزی سرشار، در عرصه های بزرگ رسانه ای و پردازش به ریشه های رخداد ها و بحران های نزدیک به نیم قرن اخیر، انرژی مصرف نموده وداشته های عظیمی را برای نسل های کنونی وفردای جامعه ی اطلاعت بیشتر دربارهسیری برمصاحبه ی رزاق مأمون با صبور الله سیاسنگ نویسنده : رفیق عارف عرفان[…]

هـیاهـوی بسـیار بـرای هــیچ نویسنده: رفیق غفار عریف

{ یادداشت : “ هیاهوی بسیار برای هیچ “ عنوان نمایشنامه کمیدی ، اثرویلیام شکسپیر است که در سال ۱۹۹۳ به همین نام ، در امریکا فیلمی نیزساخته شده است .} پس از تلاش و تکاپوی فراوان ، سرانجام کتاب “ پروندهٔ ناپدید “ تألیف جناب صبور الله سیاسنگ را به تاریخ ۱۹ / ۴ اطلاعت بیشتر دربارههـیاهـوی بسـیار بـرای هــیچ نویسنده: رفیق غفار عریف[…]

بـحــران فــراگــیـر نویسنده رفیق غفار عریف

چند گاهی است که شهروندان افغانستان با خوف و بیم، دشوار ترین روز های زندگی را آزمایش می کنند؛ زیرا تبهکاری های یک دسته ی بد سرشت به رهبری یک آدم بی آزرم و مردم فریب ( دماگوگ) نشسته بر سریر حکمروایی، پایه های نظام سیاسی را سست و لرزان کرد تا اینکه با گریز اطلاعت بیشتر دربارهبـحــران فــراگــیـر نویسنده رفیق غفار عریف[…]

زنده گی ، مبارزه و کار ببرک کارمل در گذرگاه تاریخ مستند Babrak Karmal’s life, struggle and work in the passage of documentary history

, 2021 زمان هر قدر میگذرد، گرد های ریخته شده بر آیینه تاریخ پاکتر شده و صداقت و شهامت و آگاهی زنده یاد ببرک کارمل عزیز بر همه جهانیان به اثبات میرسد. او نه تنها یک رهبر شایسته برای زحمتکشان افغانستان بود که، یک انترناسیونالیست وفادار به اندیشه های انسانی پرولتاریا و معتقد به جهان اطلاعت بیشتر دربارهزنده گی ، مبارزه و کار ببرک کارمل در گذرگاه تاریخ مستند Babrak Karmal’s life, struggle and work in the passage of documentary history[…]

در پاکستان چه میگذرد؟! نویسنده : رفیق غفار عریف

شکست سلطۀ استعمارانگليس درنيم قارۀ هند سرگذشت عجيبی دارد. درآغاز، پيش ازحصول استقلال سياسی، انگليس ها درجريان جنگ جهانی دوم « ازسرزمين هند بمثابۀ پايگاه عمليات خويش استفاده بعمل آوردند وحدود دومليون سربازهندی درجهت اهداف انگليس، درجنگ اشتراک ورزيدند.» حزب کانگرس برآن شد که الی استقرار يک جکومت ملی وبدست آوردن آزادی کشور، کمپاين تبليغاتی، اطلاعت بیشتر دربارهدر پاکستان چه میگذرد؟! نویسنده : رفیق غفار عریف[…]

فهرست کتاب ها در کتابخانه راه پرچم (کلکسیون های جراید و کتا ب های سیاسی،تاریخی، پژوهشی ،ادبی و … ) هر روز با کتاب جدید

  ببرک کارمل « تحکیم حزب و پیوند آن با خلق » جزوه بیانیه رفیق ببرک کارمل در محفل برافراشتن بیرق گزارش های رفیق ببرک کارمل به پلینوم های حزب دموکراتیک خلق افغانستان ببرک کارمل دولت حزب و مردم ببرک کارمل «به سوی جامعۀ نوین» یا سوسیالیسم یا توحش؛ تاریخ‌نگاری به مدد نشریات چپ افغانستان اطلاعت بیشتر دربارهفهرست کتاب ها در کتابخانه راه پرچم (کلکسیون های جراید و کتا ب های سیاسی،تاریخی، پژوهشی ،ادبی و … ) هر روز با کتاب جدید[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” نویسنده : رفیق غفار عریف

  “رها در باد” نام کتاب زفت و کلفتی است، دارای (27) فصل، (784) برگه، تألیف خانم ثریا بها، چاپ نخست سال 2012 ترسایی – 1391 خورشیدی که از سوی بنگاه نشراتی “شرکت کتاب” در ایالات متحده ی امریکا، در کاغذ شکری رنگ (اخباری) به چاپ رسیده است.           کتاب را محترم محمد کاظم کاظمی، ویرایش اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” نویسنده : رفیق غفار عریف[…]

در بازار سوداگری حرفهای فرسوده و سترون نویسنده: رفیق غفار «عریف»

در بازار سوداگری حرفهای فرسوده و سترون   نویسنده: رفیق غفار «عریف»   دروقت لول خوردن، بنگر چه در تلاش اند گرم اند و تند و تيز اند، مانا که ديگ آش اند در پيش رو عبوس اند، در پشت سر بشاش اند يک روز خود فروش اند ، يک روز خود خرنده باد اين اطلاعت بیشتر دربارهدر بازار سوداگری حرفهای فرسوده و سترون نویسنده: رفیق غفار «عریف»[…]

متن مصاحبه اختصاصی رفیق غفار عریف با رفیق دکتورس اناهیتا راتبزاد پرچمداربزرگ ،مادر مبارز، شجاع وپیشقدم تاریخ معاصر ما

«برگ ویژه ازآرشیف» به مناسبت یادبود از پرچمداربزرگ ،مادر مبارز، شجاع وپیشقدم تاریخ معاصر ما جاوید نام دوکتورس اناهیتا راتبزاد برای مطالعه به تصویر پایینی کلیک نماید.                       درتاریکی بزاد وبسی روشنی فشاند  درتاریکی برفت وزخود روشنی بماند (مواج) زندگی ‌نا مه‌ ای روانشاد دکتورس اطلاعت بیشتر دربارهمتن مصاحبه اختصاصی رفیق غفار عریف با رفیق دکتورس اناهیتا راتبزاد پرچمداربزرگ ،مادر مبارز، شجاع وپیشقدم تاریخ معاصر ما[…]

رفیق غفار عریف (( نپنداری که مردِ امتحان مُرد ؟! ))

                                     دارد پشتم ز وعدۀ خام تو خم                              بارد چشمم ز بردن نام تو نم                              تا کرد قضا حديثم از کام تو کم                              هرگز نروم به گام در دام تو دم                                                           (حکيم سنايی غزنوی)                آخ ! که چه اطلاعت بیشتر دربارهرفیق غفار عریف (( نپنداری که مردِ امتحان مُرد ؟! ))[…]

خيبرشهيد ( به ياد بود خاطرۀ همرزم جانباخته جاوید ام ! )

رفیق غفار « عریف » به ياد بود خاطرۀ همرزم جانباخته جاوید ام ! شامگاه 27 حمل 1357 ، آدمکشان حرفوی وتبهکاران سنگدل ، يکی ازنخبگان جنبش انقلابی مردم افغانستان را سربه نيست کردند وکارنامۀ سياه و ننگين ديگری را ثبت تاريخ مبارزات حق طلبانۀ وطنپرستان کشورما نمودند. دراين روز حزين ، جنايتکاران روزگار وجانيان اطلاعت بیشتر دربارهخيبرشهيد ( به ياد بود خاطرۀ همرزم جانباخته جاوید ام ! )[…]

غروب خورشيد و يا کوله بارکژبينی و بد انديشی

رفیق غفارعريف « غروب خورشيد» ويا کوله بارکژبينی و بد انديشی   مکثی بر رسالۀ بارق شفیعی                      هرآن کس که انديشۀ بد کند                                              به فرجام بد با تن خود کند                     به دل نيز انديشۀ بد مدار                                            بد انديش را بد بود روزگار                                                                              ” فردوسی”          « غروب خورشيد» نام رساله ای بلند بالايی است، درهشتاد ودو اطلاعت بیشتر دربارهغروب خورشيد و يا کوله بارکژبينی و بد انديشی[…]

خيبرشهيد (جنايت خصم کينه توز)

رفیق غفارعريف جنايت خصم کينه توز غم گرد دل پر هنران می گردد شادی همه بر بی خبران می گردد زنهار! که قطب فلک دايره وار در ديدۀ صاحب نظران می گردد ” فخر الدين عراقی” و باز درگردش ايام، موقع آن فرارسيد تا ياد و خاطرۀ همرزم شهيد راه حزب مان را گرامی داريم اطلاعت بیشتر دربارهخيبرشهيد (جنايت خصم کينه توز)[…]

رزمنده گان راه پرچم سرود سپاهیان انقلاب

سرود ماندگار سپاهیان انقلاب اهدا به آنهایی که پرچم مبارزه را به زمین نگذاشته اند. درود آتشین به راهیان انقلاب ! درود برشما ! سپاهیان انقلاب ! شما که با درفش سرخ حزب تان به جنگ بی امان می روید…. درود بر شما فدائیان انقلاب شما زگرمی فضای دوستان زناز شوخ دختران شهر تان بریده اطلاعت بیشتر دربارهرزمنده گان راه پرچم سرود سپاهیان انقلاب[…]

سرنوشت (مجموعهْ داستان هاى كوتاه)

سرنوشت  (مجموعهْ داستان هاى كوتاه)   غفار عریف   جهت مطالعه کتابهای رايگان لطفا به عکس کليک کنيد.                                                                           اطلاعت بیشتر دربارهسرنوشت (مجموعهْ داستان هاى كوتاه)[…]

به اّن به چه عنوانى بايد قضاوت كرد؟!

به اّن به چه عنوانى بايد قضاوت كرد؟! غفار عریف       در اين سالهاى پر از رنج و عذاب و درد بخصوص پس از استقرار خونتاى “مجاهد” و دهشت “طالبى” و حكومت موقت انتقالى ميوهْ توافقات “بن”، بازار كتاب را فراّوردهاى ادبى و تاريخى عدهْ از قلم بدستان مسلكى و اّثار شمارى از تاريخ اطلاعت بیشتر دربارهبه اّن به چه عنوانى بايد قضاوت كرد؟![…]

کتاب گذر در کوچه های خون و آتش جلد اول

کتاب گذر در کوچه های خون و آتش پيشگفتار   پس از استقرار خونتاى تنظيمى و تسلط بربريت قرون وسطائى طالبى در افغانستان، بازارآشفتهْ كتاب را طيف و سيعى از كتب و رسالات پيرامون اوضاع و احوال وطن مان پرساخته است. متاسفانه تعدادى از آثار عرضه شده به رونق بازار آنقدر تب آلود، بيمارگونه، ملال اطلاعت بیشتر دربارهکتاب گذر در کوچه های خون و آتش جلد اول[…]

کتاب گذر در کوچه های خون و آتش « جلد دوم »

کتاب گذر در کوچه های خون و آتش جــلد « دوم » مترجم غفار عریف لطفاً برای مطالعه روی عکس بالایی کلیک نماید پيشگفتار پس از استقرار خونتاى تنظيمى و تسلط بربريت قرون وسطائى طالبى در افغانستان، بازارآشفتهْ كتاب را طيف و سيعى از كتب و رسالات پيرامون اوضاع و احوال وطن مان پرساخته است. اطلاعت بیشتر دربارهکتاب گذر در کوچه های خون و آتش « جلد دوم »[…]

اصالت و رسالتمندی يک حزب سياسيی در چيست؟

  غفار عريف                    اصالت و رسالتمندی يک حزب سياسيی در چيست؟          در روند مبارزات طبقاتی زحمتکشان و جنبشهای رهايی بخش ملی و استقلال طلبانۀ ضد استبدادی وضد استعماری ملل  و درگسترۀ  دگرگونی های بزرگ بين المللی بسود نيروهای مترقی در جهان ،پيش کسوتان و راهيان راه سپيد نبردهای انقلابی ، پيوسته روی حضور فعال اطلاعت بیشتر دربارهاصالت و رسالتمندی يک حزب سياسيی در چيست؟[…]

متن مصاحبه اختصاصی رفیق غفار عریف با رفیق دکتور اناهیتا راتب زاد

          درتاریکی بزاد وبسی روشنی فشاند  درتاریکی برفت وزخود روشنی بماند (مواج) زندگی ‌نا مه‌ ای روانشاد دکتورس اناهيتا « راتب‌ زا د » اناهيتا راتب ‌زاد در اکتبر ۱۹۳۱ میلادی در کابل در يک خانواده‌ای اهل نظر وسياست زاده شد. پدرش احمد راتب خواهرزاده محمود طرزی یک نویسنده ء توانا اطلاعت بیشتر دربارهمتن مصاحبه اختصاصی رفیق غفار عریف با رفیق دکتور اناهیتا راتب زاد[…]

دروغ شاخدار؟ !

دروغ شاخدار؟ !  نسيمِ صبح، بوی گل پراگند افق دریای از نور است و لبخند دل افروزان شادی را صلا زن سيه کاران غم را در فرو بند “فریدون مشيری” از مدت چند هفته بدين طرف، در شبکه ی جهانی اینترنت، در سايت “آريايی” و تار نماهای ديگر، نبشته ی دنباله دار، زير عنوان “حفيظ اطلاعت بیشتر دربارهدروغ شاخدار؟ ![…]

در این زمانه!

     غفار عریف                              در این زمانه!       در یک صبح دل انگیز،       با احساس غریبانه ای، به وسعت یک دشت پهناور و با دنیایی از بیم و امید:       ـ پنجره ی قلب اندوهگینم را، روی بروی پنجره ی خانه ی آفتاب – مهتاب اطلاعت بیشتر دربارهدر این زمانه![…]

مقالات،نقد و تحلیل های رفیق غفار عریف نویسنده و سیاستمدار توانا

مقالات،نقد و تحلیل های رفیق غفار عریف نویسنده و سیاستمدار توانا را در تارنما های ذیل نیز میتوانیدمطالعه نماید. لطفاً به روی عکس کلیک نماید. غفار عريف تعداد مقالات در سپیده دم 131 چه سوگ بزرگی  1 رضا براهنی ستاره ی تابناک و زبان آور ادبیات پارسی در بامداد پنجم فروردین ۱۴۰۱خ (۲۶ / ۳ اطلاعت بیشتر دربارهمقالات،نقد و تحلیل های رفیق غفار عریف نویسنده و سیاستمدار توانا[…]

« غروب خورشيد» ويا کوله بارکژبينی و بد انديشی

غفارعريف    « غروب خورشيد» ويا کوله بارکژبينی و بد انديشی   مکثی بر رسالۀ بارق شفیعی                      هرآن کس که انديشۀ بد کند                                              به فرجام بد با تن خود کند                     به دل نيز انديشۀ بد مدار                                            بد انديش را بد بود روزگار                                                                              ” فردوسی”          « غروب خورشيد» نام رساله ای بلند بالايی است، درهشتاد ودو اطلاعت بیشتر درباره« غروب خورشيد» ويا کوله بارکژبينی و بد انديشی[…]

گفتنی های لازم و ضروری درباره ی: کتاب ” رها درباد ” ( بخش بيست و يکم و پايان کلام )

گفتنی های لازم و ضروری درباره ی: کتاب ” رها درباد ” ( بخش بيست و يکم و پايان کلام )             ادوارد مورگان فورستر نويسنده ی ( رمان نويس ) شهير انگليسی، راجع به انسانهای فاضل و اهل فضل و کمال، سخنان نغزـ لطيف و دلپذيری دارد؛ خالی از دلچسبی نخواهد بود، هرگاه اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری درباره ی: کتاب ” رها درباد ” ( بخش بيست و يکم و پايان کلام )[…]

گفتنی های لازم و ضروری درباره ی : کتاب ” رها درباد ” ( بخش بيستم )

( غفار عريف ) گفتنی های لازم و ضروری درباره ی : کتاب ” رها درباد “ ( بخش بيستم )  اندری گيده (Andre Gide ) نويسنده ی فقيد فرانسوی، چه خوب گفته است:           « بيم و هراس [ واهی ، خيالی، خود ساخته و خود پرداخته ] که ما به واسطه ی آن اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری درباره ی : کتاب ” رها درباد ” ( بخش بيستم )[…]

گفتنی های لازم و ضروری درباره ی : کتاب ” رها در باد ” (بخش نزدهم )

(غفار عريف )             گفتنی های لازم و ضروری درباره ی : کتاب ” رها در باد “ (بخش نزدهم )           اما نوئل کانت ، فيلسوف آلمانی را عقيده برآن بود :           «آن عملی خوب تلقی می گردد که ازروی حسن نيت وطبق وظيفه انجام داده شود.»           بدون شک دراين گفته ی اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری درباره ی : کتاب ” رها در باد ” (بخش نزدهم )[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی کتاب « رها در باد » ( بخش هژدهم )

غفار عریف گفتنی های لازم و ضروری در باره ی کتاب « رها در باد » ( بخش هژدهم )         روبرت ليوند، جامعه شناس فقيد امريکايی گفته ی پرارزش و نغزی دارد:          « باور کردن به يک دروغ ، دروغی که انسان آن را صدها بار شنيده ، کار آسان است؛ نسبت به اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی کتاب « رها در باد » ( بخش هژدهم )[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” ( بخش هفدهم )

غفار عریف     گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” ( بخش هفدهم )             ادبیات عرفانی پارسی – دری، انسان را در روند تاریخی زندگی بشری، با چهره های آشنا می سازد که آنان به علت عدول از حقیقت، راستی و پاکی و دوری گزینی از اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” ( بخش هفدهم )[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” (بخش شانزدهم)

غفار عریف   گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” (بخش شانزدهم)             ماجراجویی های تصنعی پی در پی و برنامه ریزی های سنجیده شده پشت سر همدگر، مواد برای پی ريزی سناریوی یک درامه ی مضحک دیگر، با رنگ و بوی خوش خدمتی های چاکر منشانه به اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” (بخش شانزدهم)[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” (بخش پانزدهم)

غفار عریف     گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” (بخش پانزدهم)             در آثار عرفانی فارسی ـ دری آمده است: حضرت خضر (ع) از اثر نوشیدن آب حیات، زندگی جاوید یافت. از این رو، یادش و نامش در جایگاه هادی آگاه از راه و رسم منزل اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” (بخش پانزدهم)[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” (بخش چهاردهم)

  گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” (بخش چهاردهم)     «این داعی، مقلد نباشد … بسیار درویشان عزیز، دیدم، و خدمت ایشان، دریافتم، وفرق میان صادق و کاذب، هم از روی قول و هم از روی حرکات، معلوم شده، تا سخت پسندیده و گزیده نباشد، دل این ضعیف، اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” (بخش چهاردهم)[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد ” (بخش سیزدهم)

غفار عریف   گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد “ (بخش سیزدهم)         سخن را با نقل قولی از جان کولمن، در باره ی «عملیات پنهانی» آغاز می داریم. زیرا حوادثی که پس از پیروزی قیام نظامی هفتم ثور 1357 و پیش از آن در افغانستان اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد ” (بخش سیزدهم)[…]

گفتنی ها لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد ” (بخش دوازدهم)

غفار عریف   گفتنی ها لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد “ (بخش دوازدهم)            لاوتسو (Laotso) فیلسوف چینایی که در سده ی سوم و چهارم قبل از میلاد می زیست، گفته است:           « انسان نجیب و پر ارزش عاری از خصلت جنگ طلبی ( اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی ها لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد ” (بخش دوازدهم)[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد ” (بخش یازدهم )

غفار عریف گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد “ (بخش یازدهم )         « جمعی درس معارف و سلوک می گویند، و خود بویی از معنی شفقت بر دماغ ایشان نورزیده است، و برخی نسخه از عالم اخلاق نوشته اند، و احسانی از استعداد شان نبالیده. شخص درس اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد ” (بخش یازدهم )[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد” (بخش دهم)

غفار عریف   گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد” (بخش دهم)          احسان طبری، آن آزاده مرد، درد آگاه و دانش پرور پاکدل که نقد جان را در پای دفاع از حقیقت و عدالت گذاشت و تیغ آلوده بخون و چرکین جهالت و تحجر به زندگی پرُبارش خاتمه اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد” (بخش دهم)[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد ” بخش نهم

غفار عریف گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد “ بخش نهم           در قسمتی از دیدگاه دکتر علی شریعتی، نظریه پرداز دینی و فلسفی در جمهوری اسلامی ایران، پیرامون شعر و اندیشه ی اقبال لاهوری، چنین می خوانیم:          « هر روز که می گذرد، فاجعه ها آن چنان اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد ” بخش نهم[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد ” (بخش هشتم )

  گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد “ (بخش هشتم )            در داستان های اساطیری و پهلوانی، در شاهنامه ی استاد طوس زنان نیز در حادثه آفرینی ها و بروز وقایع جالب، نقش داشته اند.          از آن جمله، سودابه دختر شاه  و زن دوست داشتنی اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد ” (بخش هشتم )[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” (بخش هفتم)

غفار عریف     گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” (بخش هفتم)                     فکاهی های سردرگم، لطیفه های بی نور و نمک و قصه ی ” الف لیلی” در کتاب ” رها در باد ” را با آوردن یک مقدمه ی نقلی به عنوان پیش اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” (بخش هفتم)[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی : کتاب ” رها در باد” (بخش ششم)

غفار عریف   گفتنی های لازم و ضروری در باره ی : کتاب ” رها در باد” (بخش ششم)          آمیخته کردن جنون خودخواهی و خود بزرگ بینی با ماجراهای سیاسی ساختگی و قلابی، از وقار و اعتبار انسانی می کاهد و حیثست فردی را واژگون می سازد.           معنی و مفهوم افاده ی بالا، اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی : کتاب ” رها در باد” (بخش ششم)[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” ( بخش پنجم )

غفار عریف گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” ( بخش پنجم )          پی گیری موضوع های آینده، ضرورت مبرم آن را می رساند تا بحث و نگارش با آوردن لطیفه ی جالبی، آغاز یابد:         «  پادشاهی پسرش را  به استادی سپرد تا علم رمل بیاموزد. پس از اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” ( بخش پنجم )[…]

گفتنی های لازم و ضرور در باره ی: کتاب “رها در باد” بخش چهارم

(غفارعریف )   گفتنی های لازم و ضرور در باره ی: کتاب “رها در باد” بخش چهارم           دیو ژن (دیو جانس) یونانی (327-413 ق م) فیلسوف و متفکر صبور، فقیر مشرب و بیزار از تمول وثروت پیشه گی، پیوسته نور وروشنایی را می ستود و در ذره – ذره و موج – موج نور اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضرور در باره ی: کتاب “رها در باد” بخش چهارم[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد ” (بخش سوم)

( غفار عريف )      گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد “ (بخش سوم)            دکتر علی شریعتمداری، در رابطه به ” تربیت و فرد ” نگاشته است:          « یکی از تعریف های اساسی تربیت ” رهنمایی جنبه های مختلف رشد آدمی ” است. چنانچه از این اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب ” رها در باد ” (بخش سوم)[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره: کتاب “رها در باد” (بخش دوم)

  غفار عریف       گفتنی های لازم و ضروری در باره: کتاب “رها در باد” (بخش دوم)               یک ضرب المثل جالب که استعمال آن در بین شهروندان افغانستان، پیشینه ی تاریخی دارد و تا هنوز هم مردم آن را در داستان زدن های خویش با علاقه مندی به کار می اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره: کتاب “رها در باد” (بخش دوم)[…]

گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد”(قسمت اول)

  گفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد” =========== سنگ وآهن را مزن برهم گزاف گه زروی نقل و گه از روی لاف زآنکه تاریک است و هرسو پنبه زار در میان پنبه چون باشد شرار  ” مولوی”          “رها در باد” نام کتاب زفت و کلفتی است، دارای (27) فصل، اطلاعت بیشتر دربارهگفتنی های لازم و ضروری در باره ی: کتاب “رها در باد”(قسمت اول)[…]

در رثاء شهادت مظلومانه ی فرخنده

 غفار « عريف »در رثاء شهادت مظلومانه ی فرخنده« مهابت شهادت » سعدیا مرد نیکو نام نمیرد هرگزمرده آنست که نامش به نکویی نبرند آی مردم !دیدید که باز در ماتم کده ی دادخواهان بینوا ، شب پرستان خون آشام ، چسان با روباصفتی و با اشتهای سیری ناپذیر ، با کشتن چراغ زندگی انسان اطلاعت بیشتر دربارهدر رثاء شهادت مظلومانه ی فرخنده[…]

گر چه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود تا ریا ورزد و سالوس ، مسلمان نشود

 غفار عریفگر چه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود تا ریا ورزد و سالوس ، مسلمان نشودبه مقصد سبک و سنگین کردن موضوع مورد بحث که مقال حاضر بر آن می پردازد ، ضرورت آن پیش می آید تا باب سخن را با نقل قولی از تولستوی فرزانه آغاز نهاد و سپس به دنبال اطلاعت بیشتر دربارهگر چه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود تا ریا ورزد و سالوس ، مسلمان نشود[…]

استقلال سیاسی کشور مان افغانستان

 غفار « عریف »استقلال سیاسی کشور مان افغانستانپیشینه ی دسایس استعمار گران انگلیسی در افغانستان( به روایت برگه های زرین کتابهای تاریخی ) در قرن هفده عیسایی ،اروپایی ها ، از جمله : پرتگالی ها ، فرانسوی ها ، دنمارکی ها ، انگلیس ها ، هالندی ها … با دولت هند روابط تجارتی داشتند . اطلاعت بیشتر دربارهاستقلال سیاسی کشور مان افغانستان[…]

به ياد بود خاطرۀ همرزم جانباخته جاویدنام میراکبرخیبر!

غفار عریف به ياد بود خاطرۀ همرزم جانباخته جاویدنام میراکبرخیبر!شامگاه 27 حمل 1357 ، آدمکشان حرفوی وتبهکاران سنگدل ، يکی ازنخبگان جنبش انقلابی مردم افغانستان را سربه نيست کردند وکارنامۀ سياه و ننگين ديگری را ثبت تاريخ مبارزات حق طلبانۀ وطنپرستان کشورما نمودند. دراين روز حزين ، جنايتکاران روزگار وجانيان مسلکی، به جان استاد ميراکبرخيبرعضو اطلاعت بیشتر دربارهبه ياد بود خاطرۀ همرزم جانباخته جاویدنام میراکبرخیبر![…]

عظمت انديشه های مولانا درگذرگاه تاريخ

                     غفارعريف عظمت انديشه های مولانا درگذرگاه تاريخ  دفتر يونسکو ( سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی وابسته به موسسۀ ملل متحد ) درپاريس، براساس پيشنهاد دولت ترکيه و تا ئيد سايردول عضو، سال 2007 را بنام سال مولانا جلال الدين محمد بلخی ، عارف – اطلاعت بیشتر دربارهعظمت انديشه های مولانا درگذرگاه تاريخ[…]

برای کهندژ نامدار و مردمان به خون نشسته و بی خانمانش

                   غفار عریف  برای کهندژ نامدار و مردمان به خون نشسته و بی خانمانش کینه ی شبگردان شب پرستشب بود ساکنان باغ در خواب ناگهان در سکوت سیاه شب، لشکر جهل با کینه توزی و جهالت دوران جاهلیت، بر شهر زندگی، شبخون زدند و در یک چشم اطلاعت بیشتر دربارهبرای کهندژ نامدار و مردمان به خون نشسته و بی خانمانش[…]

شگرد های دست یافتن به پیروزی!

                         غفار عریف شگرد های دست یافتن به پیروزی مگر کشور ‌آسوده بیند به خوابکه دارد دل اهل کشور خراب” بوستان سعدی”در نخست ‘ بایست بخاطر نظراندازی به قضایای سیاسی – اقتصادی – اجتماعی در افغانستان عزیز ، باب سخن را با یک دید اطلاعت بیشتر دربارهشگرد های دست یافتن به پیروزی![…]

در بازار سوداگری حرفهای فرسوده و سترون

       غفار  عریف بخش اول در بازار سوداگری حرفهای فرسوده و سترون در تارنمای ” نی ” نبشته ی ” زمين سنتگرای ذهن ما و مارکس باوری روسی” را که از رشحه ی قلم آقای صديق رهپو طرزی(!) ، تراوش نموده است ، مطالعه کردم. بی هيچ چون و چرا ، مقال از منظر اطلاعت بیشتر دربارهدر بازار سوداگری حرفهای فرسوده و سترون[…]

نوشته شده د