کتاب امراض اورتوپیدی دوکتور نثاراحمد صدیقی پروفیسور جراحی اورتوپیدی و تراوماتولوژی ویرایستار و مدون : رفیق قاسم آسمایی بازبخش: انتشارات راه پرچم Book of orthopedic diseases

 

کشورعزيز ما افغانستان که در اثر جنگ؜های متعدد صدمه دیده و تأسیسات اقتصادی، اجتماعی و حتی معنوی آن ؜شدیداً ؜متأثر شده است؛ نسبت مهاجرت؜های اجباری عدهء از کادر؜های مسلکی و با تجربه از بخش؜های مختلف بخارج کشور، نبود و یا کمبود امکانات برای دسترسی به کتاب؜؜؜؜های علمی آموزشی و نشرات دیجیتال از طریق شبکه جهانی انترنت برای نسل جوان کشور که همین اکنون بیش از نیمی از نفوس شهروندان کشور را تشکیل ؜؜؜؜می؜دهند. بمنظور آماده شدن نسل جوان جهت خدمتگذاری با کیفیت و بهتر در عرصه؜؜؜؜های مختلف برای شهروندان کشور عزیز ما، شرایط و زمینه؜؜؜؜های یادگیری ضرورت است. از آنجایی که ضرورت مادر ایجاد است؛ وظیفهء خود می؜دانم تا من هم بنوبه خود رسالتم را برای قشر جوان و مردم کشورم ادا نمایم؛ تا حد اقل در یکی از زمینه؜ها مواد جدید آموزشی بدسترس شان قرار داده شود.

بنده فرصت را مغتنم شمرده ضرورتی را که در جریان کار؜؜؜؜های مسلکی ام در داخل کشور احساس می؜نمودم؛ خواستم به نوشتن کتاب امراض اورتوپیدی که متمم کتاب اساسات اورتوپیدی است و بخش اساسی مسلک اورتوپیدی را تشکیل ؜می؜دهد اقدام نمایم؜.

درین کتاب از منابع مختلف، منجمله از کتاب؜های معتبر جهانی، شفاخانه؜ها و مراکز تحصیلی مختلف داخل و خارج کشور که در آنجاها مصروفیت مسلکی تدریسی و معالجوی داشتم؛ از سایت؜؜؜؜های مختلف انترنتی و ضمناً از تجارب مسلکی خویش در این عرصه استفاده نموده و این کتاب را نوشتم؛ تا باشد خدمتی برای آموزش، ازدیاد تجارب و غنای علمی دوکتوران محترم جوان نموده باشم و از این طریق برای مریضان گرانقدر و نیازمند کشورم انجام دادن خدمت بهتر را میسر گردانم.

برای دوکتورانی که برای اخذ تخصص در بخش اورتوپیدی مصروف اند؛ کتاب اساسات اورتوپیدی جهت دستیابی به تشخیص دقیق، استجواب از مریض یا دانستن از تاریخچه صحی آن و معاینات فزیکی یا کلینیکی ؜نهایت مهم و با ارزش است. اجرای معاینات تدقیقی، تشخیصی و تحقیقی و یا به عبارت دیگر معاینات پاراکلینیکی برای رسیدن به تشخیص دقیق مارا یاری می؜رساند تا برای تصمیم گیری نهایی بمنظور تداوی بهتر و مؤثر؜تر ؜؜مطمئن گردیم؛ در کتاب اساسات اورتوپیدی که یکی از بخش؜؜؜؜های مهم اورتوپیدی است توضیح گردیده و ؜قبلاً در اختیار علاقمندان گرامی قرار گرفته است.

در این کتاب پنج فصلی، بخش؜؜؜؜های مهم امراض اورتوپیدی شامل امراض التهابات مفصلی عظمی، امراض عصبی سیستم حرکی  –  اتکایی، امراض کولاجن، اوستیوکاندروپاتی؜ها و قدکوتاهی با دلایل آن توضیح شده است.

کوشش نموده ام تا مطالب را در جملات ساده و مختصر توضیح و با تصاویر مربوط به همان مورد، وضاحت دهم. خواننده ؜می؜تواند با این شیوه موضوع را بهتر به حافظه بسپارد.

در جریان مطالعهء این کتاب، بخاطر پرمحتوا و علمی؜تر شدن این رساله، هرگاه تجارب و اندوخته؜؜؜؜های جدید؜تری داشته باشید، لطف نموده به آدرس من که در اخیر همین نوشته درج است؛ ارسال نموده منت گذارید، تا در صورت یاری نمودن عمر ،در چاپ بعدی آن افزود شود.

سپاس بیکران از مادر و پدر بزرگوارم که تحت نظر و حمایتء ایشان آموختم و اکنون قادرم که در عرصهء مسلکی حد اقل ابراز نظر نمایم.

سپاس جداگانه از رفیق قاسم آسمایی برای ویرایش و تدوین این کتاب و نشرات راه پرچم که زمینهء پخش دیجیتال آن را فراهم کرده اند.

                                                  دوکتور نثاراحمد صدیقی

Seddiqi54@hotmail.com

در گذشته ؜؜؜؜؜های دور بخاطر دیدن و اجرای عملیات؜؜؜؜؜ های جراحی در مفاصل بزرگ، مداخلات بطریقه باز انجام؜ می؜؜شد که در بسیاری از موارد سبب رسیدن آسیب به سطوح مفصل و محدودیت حرکی مفصل پس از عملیات جراحی؜ می؜؜شد. استفاده از آندوسکوپی تحول بزرگی را در جراحی مفاصل مختلف بدن بوجود آورد.

آرتروسکوپ به عنوان وسیله؜ای جهت تشخیص و معالجه اختلالات داخل مفصلی، باعث بهبود فعالیت مفصل پس از جراحی آرتروسکوپیک آن؜ می؜؜شود و صدمات وارده به مفصل را که در جراحی باز ایجاد؜ می؜؜شود؛ کاهش؜ می؜؜دهد.

آرتروسکوپ یک وسیله تشخیصی و معالجوی است که توسط متخصصین اورتوپیدی در موارد مختلفی از آن استفاده؜ می؜؜شود. با دیدن داخل مفصل؜ می؜؜توان مشکلات آنرا تشخیص داده و اقدام به معالجه جراحی بعضی از مفاصل از طریق آرتروسکوپ نمود. همه ساله در حدود چهار؜ میلیون انسان در سراسر دنیا تحت جراحی آرتروسکوپی زانو قرار؜ می؜؜گیرند.

داشتن معلومات در مورد آرتروسکوپ و اجرای عملیه آرتروسکوپی برای دوکتوران جوان ضرور است؛ زیرا با پیشرفت تکنالوژی در عرصه خدمات طبی، اجرای آرتروسکوپی از جمله مداخلات روزمره و روتین بشمار؜ می؜؜آید.؜ به همین منظور وظیفه؜ و رسالت خود؜ می؜؜دانم تا در این زمینه کمکی برای هم؜مسلکان جوان نموده و مواد جدید آموزشی را بدسترس شان قرار دهم. در همین راستا، رساله حاضر با استفاده از معلومات مدرن طبی در دو فصل برای هم مسلکان عزیز تقدیم؜ می؜؜گردد.

از محترم قاسم آسمایی و انتشارات راه پرچم که در تدوین و انتشار این اثر لطف رفیقانه نموده اند؛ تشکر می؜نمایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امراض-اورتوپیدی-دوکتور-نثاراحمد-صدیقی