کتاب: «غارت جهان سوم» نویسنده: پیرژاله JALEE PIERRE تهیه و ترتیب: رفیق قاسم آسمایی

در بخشی از مقدمه کتاب آورده شده است که:

«هدف کتاب حاضر عبارت از مطالعه مناسبات اقتصادی کشورهای جهان سوم و کشورهای سرمایه داری صنعتی است. در این مطالعه تحول این مناسبات نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

این کتاب به 6 فصل تقسیم می شود: فصل اول تقسیم اقتصادی و سیاسی جهان را بدان صورت که فعلاً مورد قبول است؛ بیان کرده و در آن نمونه هایی درباره دوران ها و آهنگ های تکامل و رشد که گروه های مختلف کشورها بدان رسیده اند؛ ذکر شده است.

 در فصل دوم مسائل تولید و در فصل سوم مبادلات تجارتی و اقتصادی و در فصل چهارم گردش سرمایه ها تا آنجایی که ممکن بود؛ مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل پنجم قراردادی که ۱۸ کشور افریقائی را به ۶ کشور بازار مشترك اروپائی وابسته می نماید؛ تجزیه و تحلیل شده است. زیرا این قرارداد بمنزله نمونه قرارداد امپریالیستی جدید می باشد. بالاخره در يك فصل که آن را نتیجه نام داده ایم، سعی شده نتیجه گیریهای کلی که در فصول قبل روشن گردیده یک جهته شوند و حتی دورنماهائی که از آن بدست آمده است؛ مورد بررسی قرار گیرند.

در این کتاب ارقام زیادی ارائه گردیده و از آمارهای متعدد بهره گرفته شده است. منبع این ارقام استاد سازمان ملل متحد است. تصور ما این است که این منبع کمتر از سایر منابع مورد بحث و تردید باشد. هر چند این بدان معنی نیست که ارقام سازمان ملل متحد مصالح کامل و جامعی است. انتشارات سازمان ملل متحد خود خالی از نقص نیست. بیشتر ارقام مربوط بزمان های گذشته است و لذا آنها را به سختی میتوان بهم نزديك دانست. مع الوصف من باب احتیاط اضافه می نمائیم که بررسی حاضر بیشتر هدفش انجام مقایسه بین گروه کشورها در مقیاس های وسیع است و اکثر بررسی های آن به استخراج و یا تفسیر اختلافات بزرگ مربوط میشود. از این لحاظ ارقام سازمان ملل میتوانند مورد استفاده و استناد واقع شوند…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

غارت-جهان-سوم-پیر-ژاله